freggel Posted November 1, 2011 Share Posted November 1, 2011 Ik heb een klein plekje in de moestuin dat ik niet gebruik, omdat de plek niet praktisch is. Het is een stukje van ongeveer 1 meter bij 1 meter. Staat net in een hoekje, naast een stenen kweekbak. Toen we hier vorig jaar kwamen wonen stond daar een grote maggiplant (lava's). Ik vond dat de plant te veel ruimte in nam, ik kon er vast wel wat anders op kwijt. Bovendien dacht ik echt niet dat ik lava's zou gebruiken. Dus heb ik de plant eruit gehaald. Maar daar heb ik nu dus gigantisch veel spijt van. Het stukje grond wordt niet gebruikt vanwege de onpraktische ligging, en er zitten een hoop keien in de grond die het echt moeilijk maken om daar echt iets mee te kunnen. Nou wil ik daar graag weer een grote plant hebben. De maggiplant was zeker anderhalve meter hoog en vulde het stukje mooi op. Heeft iemand een idee wat ik daar zou kunnen zetten (buiten lava's natuurlijk). Het liefste wil ik iets wat ook mooi vult, niet veel onderhoud nodig heeft en wat natuurlijk in een moestuin past. Het zou ook mooi zijn als de plant een beetje vlug zou groeien, zodat ik niet nog een paar jaar tegen een lelijk stukje grond moet aankijken. Het onkruid gedijd er namelijk goed helaas...Zijn er buiten de lava's nog alternatieven? Quote blog/freggel/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
wouttie75 Posted November 1, 2011 Share Posted November 1, 2011 rabarber / ananaskers Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamilla Posted November 1, 2011 Share Posted November 1, 2011 Misschien is Rozemarijn iets? Dat is een winterharde vaste plant waar je de "naalden" heerlijk van kan snipperen in allerlei gerechten. Zelfs voor bloemschikken zijn de takjes bruikbaar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted November 1, 2011 Share Posted November 1, 2011 Misschien is pepermunt iets.....die is in de winter wel helemaal weg maar komt in het voorjaar gewoon weer op en heeft in de zomer mooie paarse aren en wordt ook redelijk hoog.Omdat er keien in de grond zitten is deze er makkelijk te zaaien en misschien kun je rondom een paar aardbeienplantjes tussen de keien zetten of tijm en lavendel....dan heb je een beetje een kruidenhoekje. Is dat wat? Misschien is Rozemarijn iets? Dat is een winterharde vaste plant waar je de "naalden" heerlijk van kan snipperen in allerlei gerechten. Zelfs voor bloemschikken zijn de takjes bruikbaar. Dat wist ik niet...van dat winterharde...ik haal m altijd naar binnen...heb m een keer in de volle grond buiten gelaten en toen was hij doodgevroren.....kan dat liggen aan het soort rozemarijn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted November 1, 2011 Share Posted November 1, 2011 Ik heb er ook al een paar doodgevrozen gehad, ligt wat aan de grootte van de plant en de plaats waar hij staat - hier staat die nogal vrij in de wind. Die van mijn moeder staat echter beschut tussen drie muren en die heeft nog nooit last gehad van de kou. Die van onze overburen staat ook beschut tegen de wind en staat er ook al jaren.Misschien kan je er een bessenstruikje kwijt - of een braambes of framboos of zo? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted November 1, 2011 Share Posted November 1, 2011 of laurier? die is swinters groen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted November 1, 2011 Share Posted November 1, 2011 Rababer en kruiden was ook mijn eerste idee. Daarom een andere suggestie: vlinderstruik, lavendel en nog wat andere bloemen. Fijn voor de insectjes en dus fijn voor courgettes etc.. Zoals je vast weet: vraag 3 moestuiniers om advies en je krijgt minstens 6 tegenstrijdige adviezen . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted November 1, 2011 Share Posted November 1, 2011 Ja en dan kom ik ook nog met een afwijkende suggestie: een boeren of gewone pioenroos...prachtige vaste plant, een die ieder jaar wat groter wordt en een mooi plekje op kan vullen, trekt bijtjes en andere beestjes aan goed voor de in de moestuin.Ik heb er een staan aan de rand vd moestuin, ieder jaar weer een feest! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamilla Posted November 1, 2011 Share Posted November 1, 2011 @ Geedee Geen idee of er verschillende soorten Rozemarijn zijn, maar die van mij staat hier al winter na winter zo'n 8 jaar in de tuin. Ik meen dat de plant van oorsprong uit het Middellandse zee-gebied komt en dat zou zeker een vorstgevoeligheid kunnen betekenen. Maar die van mij trekt zich daar niks van aan. Laurier heb ik ook. Een kolossale boom geworden sinds 12 jaar. Zo'n meter of 5 hoog. Geen klein plantje dus. Ook die schijnt vorstgevoelig te zijn maar bij mij ook onverwoestbaar en wintergroen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted November 1, 2011 Share Posted November 1, 2011 Kamilla dat komt toch door het zeeklimaat denk ik ( en vast door de ligging van je tuintje) In NO Frankrijk (landklimaat) bevriest regelmatig mijn rozemarijn, en ik ben nu aan de 3e laurier..hij gaat nu in de winter de kas in. Vijgen doen het in Nl ook beter dan bij ons in het "zuiden"... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamilla Posted November 1, 2011 Share Posted November 1, 2011 Kamilla dat komt toch door het zeeklimaat denk ik ( en vast door de ligging van je tuintje) Ja, natuurlijk... dat was ik eigenlijk vergeten. Wij wonen op Flevoland, de polder met water rondom. Wat ligging betreft is de schutting ook beschermend. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted November 2, 2011 Share Posted November 2, 2011 Hemerocallis, mooie bloemen, eetbaar en is vrijwel alle kleuren verkrijgbaar. Een roos is ook leuk, en lavendel of hysop, salie en en en en en... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jooze Posted November 2, 2011 Share Posted November 2, 2011 Anders misschien een roos zoeken met heel veel rozenbottels. Die je dan weer kan verwerken in het een of ander. Zelf vindt ik ook een camelia mooi, die bloeit heel vroeg in de lente, kan best groot worden. en blijft groen. Dat zou ik het nadeel van rabarber vinden. Bij mij is die nu al weg en pas in het voorjaar komt ie weer op. Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted November 2, 2011 Share Posted November 2, 2011 Vijgen doen het in Nl ook beter dan bij ons in het "zuiden"...Dat zou ik doen, hij is al een deel ingeklemt door de betonnen bak, veel puin/keien in de grond ideaal voor de vijg, een redelijk snelle groeier, past in de moestuin! Moet alleen geen schaduwplek zijn dan, het liefst vol zon! Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted November 2, 2011 Share Posted November 2, 2011 Blijft wel niet binnen de oppervlakte van 1 m². Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted November 2, 2011 Share Posted November 2, 2011 Dat moet kunnen toch? Geen voeding, in een bak ingraven en niet extra water geven en daarnaast goed snoeien en je kunt hem redelijk onder de knie houden (bovendien is dit alles beter voor de vruchtzetting). Je ziet ook vaak genoeg vijgen in potten en die worden niet (heel veel) groter. Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
freggel Posted November 2, 2011 Author Share Posted November 2, 2011 Bedankt voor het meedenken! Rabarber heb ik al in de tuin, maar ik zou er graag meer van willen. Maar de planten worden lang niet zo hoog als ik graag zou willen. Het mag best 1 tot anderhalve meter hoog worden. Wel moet ik opletten met de breedte. Het plekje is is net naast de kweekbak waar aardbeien in staan en de tuin van de buren (met hek) is aan de andere kant ervan. Aan een gewone plant, struik of bloem trek ik niet zo, het zou leuk zijn als het daadwerkelijk in de moestuin erbij past. Laurier zou een mooie zijn denk ik. Ik heb al een klein plantje in de tuin (sinds het late voorjaar), maar die groeit ontzettend langzaam. Krijgt dat straks een groeispurt in de lente? Dan kan ik overwegen hem naar dat plekje te verhuizen. Op een andere plek heb ik ook al munt staan, en dat zou inderdaad ook een goeie zijn geweest. Onkruid krijgt geen kans zo. De vijg had ik ook wel zien zitten, zij het niet dat ik met de buren zit. Ik ben bang dat dat teveel gaat overhangen en tegen het hek gaat duwen. Twijfel... Quote blog/freggel/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted November 2, 2011 Share Posted November 2, 2011 De laurier krijgt hier altijd een groeispurt als ik de takken halveer om uit te delen aan deze en gene..... Hij gaat dan harder en voller in de hoogte en haalt makkelijk de hoogte van de afgeknipte takjes in... ik doe dat wel meestal van mei t/m september....later heb ik er nooit takken vanaf gehaald.....je kunt hem ook makkelijk in de vorm houden die jij wil....dus lang en smal i.p.v. te breed uit. Ik weet niet of het nu nog een goede tijd is om hem om te plaatsen....iemand anders misschien? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted November 2, 2011 Share Posted November 2, 2011 Vijg kun je behoorlijk goed snoeien, waneer je dat bijhoudt hebben je buren zeker geen last, en snoei kan waneer je wil ze zijn vrij sterk daarmee.Als je nu van iemand een kale tak scoort, kun je hem op water zetten en dan worteld hij goed kan je van voorjaar uitplanten.Laulier vindt ik altijd moeilijke plant, winterhard is hij niet echt (ookal heeft Jos wel een winterharde) en krijgt vaak dopluis zeker als hij op de tocht staat, wel gaaf ding maar bij mij groeid hij reuze langzaam, niet echt dat ik plenty bladeren kan plukken. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted November 2, 2011 Share Posted November 2, 2011 De vijg had ik ook wel zien zitten, zij het niet dat ik met de buren zit. Ik ben bang dat dat teveel gaat overhangen en tegen het hek gaat duwen.Die vijg drukt niet zo hoor, je zou hem mooi langs het hek kunnen leiden zelf ,als je dan nog zo'n trellie rekje op de plek van het lage hekje zet zou je met gemak een vijg kwijt kunnen, waar komt de zon op als ik met m'n rug tegen het houten schuttingdeel aan sta? Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted November 2, 2011 Share Posted November 2, 2011 Aan de hemel Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
freggel Posted November 2, 2011 Author Share Posted November 2, 2011 Ha, die is flauw, Hans! Ik wilde zelf al "in het oosten" antwoorden. (..) waar komt de zon op als ik met m'n rug tegen het houten schuttingdeel aan sta?Als ik met mijn rug tegen de schutting sta, dan komt de zon links (en een beetje naar voren) van me op. Maar dan wordt hij wel tijdelijk geblokkeerd door een hoge kastanjeboom twee huizen verderop, het huis van de buren en onze eigen schuurtjes. In de zomer is hij daar vrij vlug overheen, maar in het najaar en de winter zal er niet veel zon op dat stukje komen. Quote blog/freggel/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marinus Ros Posted December 26, 2011 Share Posted December 26, 2011 @ Geedee Geen idee of er verschillende soorten Rozemarijn zijn, maar die van mij staat hier al winter na winter zo'n 8 jaar in de tuin. Ik meen dat de plant van oorsprong uit het Middellandse zee-gebied komt en dat zou zeker een vorstgevoeligheid kunnen betekenen. Maar die van mij trekt zich daar niks van aan. Laurier heb ik ook. Een kolossale boom geworden sinds 12 jaar. Zo'n meter of 5 hoog. Geen klein plantje dus. Ook die schijnt vorstgevoelig te zijn maar bij mij ook onverwoestbaar en wintergroen. Er zijn inderdaad heel wat verschillende rozemarijnsoorten naast de Rosmarinus Officinalis. Allemaal zijn ze een stuk minder vorstgevoelig dan laurier ( en dan hebben we het over Laurus Nobilis, toch?) die men meestal aangeeft als houdbaar tot bij -3 C. De meest winterharde rozemarijn die ik ken is de uit de USA stammende Rosmarinus Officinalis "Arp". Die kan tot -20C hebben. Hij is vrij makkelijk te herkennen aan zijn grijsgroene blad en kan tot 2m hoog worden.Wat rozemarijn vaak de nek omdoet is aanhoudende koude oostenwind bij een bodem die vervroven is. Dan gaan de takken uitdrogen omdat de plant geen sap meer daar naar toe kan sturen. Met wat geluk hou je dan toch nog enkele takken over... Verder houden ze van een luchtige, kalkhoudende bodem (bijkalken met kokkelieten ( fossiele zeeschelpen) kalk) en liest geen schaduw van nabije planten of struiken. Hier bij ons in de tuin heb ik er een dertigtal staan, allemaal onbeschut (omdat het niet anders kan) tot als het gaat vriezen. Dan bescherm ik waar mogelijk met vliesdoek de jongste planten.De oudste plant is ondertussen al hoger dan 2m en die heeft slechts een enkele stam. De overige stammen zijn dus het slachtoffer van de aanhoudende koude wind van enkele jaren terug ... Je kan rozemarijn, net als tijm trouwens, zeer goed tegen vorst beschermen door een mulchlaag van bonte kiezel (of witte, whatever) rondom aan te brengen van een vijftal cm. Alle beetjes helpen.... Kruipende rozemarijn (Boule, Capri, Prostratus, enz.) is ook een optie maar die is per definitie vorstgevoeliger. Afdekken dus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted December 26, 2011 Share Posted December 26, 2011 Marinus , dank voor de uitgebreide uitleg . Ik ga mijn nieuwe rozemarijn met deze info volgend jaar een nieuwe kans geven! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted December 26, 2011 Share Posted December 26, 2011 De meest winterharde rozemarijn die ik ken is de uit de USA stammende Rosmarinus Officinalis "Arp". Die kan tot -20C hebben. Hij is vrij makkelijk te herkennen aan zijn grijsgroene blad en kan tot 2m hoog worden.Kan je er bij deze rozemarijn ervan uitgaan dat je de zelfde culinaire en geneeskrachtige werking hebt als met de "gewone" rozemarijn? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts