henkg Geplaatst: 16 september 2021 Geplaatst: 16 september 2021 Hier de eerste oogst van Madame Jeanette (trage kiemer, trage groeier, traag met rijpe vruchten: En dat met (weliswaar zeer beschutte) buitenteelt, Weet wel dat één enkel pepertje een gerecht voor 8 personen oneetbaar heet maakt (voor Noord Europeanen). Voorzichtig doseren dus. Liefst met fijngemalen pepperflakes. 2 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Mellie Geplaatst: 16 september 2021 Geplaatst: 16 september 2021 Ik edit mijn post. Ik had een heel andere peper in mijn hoofd! De Buena mulatta is nu die oranje gekleurd is, van binnen paars. Echt superleuk zo! Alleen daarom zou je eigenlijk moeten wachten tot hij verkleurd. Is alleen wel erg lang… heb 2 maanden geleden al pepers ervan gegeten. Om nou zo lang voor de kleur te wachten is ook zo wat. Is wel een blijvertje. Vind het een leuke peper. Hoop alleen dat die van volgend jaar niet zo heet zijn. Ga het uiteraard wel weer opnieuw proberen met nieuw zaad. Quote
prettig gestoord Geplaatst: 16 september 2021 Geplaatst: 16 september 2021 Paprika’s doen het redelijk, wekelijks nu een tas van ongeveer 8kg vol. Afgelopen jaren was het beduidend beter. De puntpaprika’s worden met name erg lang, de blokpaprika’s zijn kleiner dan gewend maar wel zeer dikwandig en dus zwaar. Het gros verwerk ik tot een basissaus voor pasta’s en soepen. De rest wordt gewoon rauw gegeten 5 Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
Mellie Geplaatst: 17 september 2021 Geplaatst: 17 september 2021 Wat veroorzaakt die gaatjes in mijn paprika’s?! AAAAHHH!!!En toen… zag ik deze gluiperd. Deze paprika is hoewel onrijp, nog bruikbaar, de slak is inmiddels naar de eeuwige grasvelden. Ik wilde een mooie paprika plukken. Valt hij zo van haar graatje. Helemaal rot. De potten incl steel bleven hangen. Lag ook weer een rotte paprika op de grond met gaatjes. Pffff. Wel een mooie oogst. Heb meer geplukt dan ik zelf nodig heb. Vanmiddag en morgen wat weggeven aan een vriend en mijn tante. Van de shishito pepers ga ik rode chilivlokken van maken. Vind dat het lekkerst, erg geurig zijn ze. Quote
Frans Geplaatst: 18 september 2021 Geplaatst: 18 september 2021 (aangepast) 18 september 2021 aangepast door Frans 6 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
rorror Geplaatst: 20 september 2021 Geplaatst: 20 september 2021 Zojuist de tweede oogst van het jaar gedaan bij het mini potje. Toch bijna 9maanden in leven weten te houden. Vanwege het gewicht viel de potelke keer om, daarom staat deze in een extra glas geklemd. Ziet er nu toch wel zielig uit, en daarom is deze vandaag in de afvalbak gedaan. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
rorror Geplaatst: 20 september 2021 Geplaatst: 20 september 2021 Het gaat nu snel met het verkleuren. De oogst van vandaag! Hele berg kleine oranje jalapeno's met nagenoeg geen hitte. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
donaldk Geplaatst: 22 september 2021 Geplaatst: 22 september 2021 Op 2-9-2021 om 09:58, jootje zei: Aahh..dankjewel, Donaldk…..nog pittig voor mezelf, maar kan er wel sambal ofzo van maken! De bishops crown gaf bij mij totaal geen hitte. En ik ben er best gevoelig voor. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
LeXuZ Geplaatst: 22 september 2021 Geplaatst: 22 september 2021 Hi allemaal, Ik een week of 3 geleden een plantje van een buurvrouw gekregen. Dit zou een peper plant moeten zijn. Deze heb ik in de MM geplant. Nu hangen er nog geen vrachten aan. Het lijkt me redelijk laat in het jaar voor pepers of heb ik dat mis? Fotos van het plantje bijgevoegd. Alvast bedankt! Quote
Mellie Geplaatst: 22 september 2021 Geplaatst: 22 september 2021 rijkelijk te laat vrees ik. Je kunt hem proberen binnen over te houden. Dan ben je er volgend jaar heel vroeg bij. 1 Quote
Mellie Geplaatst: 26 september 2021 Geplaatst: 26 september 2021 Ik heb vrijdag en vandaag alles wat rijp was, geplukt. Van de rode pepers ben ik chilivlokken aan het drogen. Een paar rode nog bij de sambal. Ga met deze sambal maken. Kontjes van de pepers zijn er af en ik durf mijn gezicht niet meer aan te raken…! Kreeg net al een hoestbui door alle capsaicines die vrijelijk de lucht in zweven. Uchu Ik vrees dat ik toch aan mijn gezicht heb gezeten, want mijn gezicht brandt. Help! Mag wel hele lekkere sambal worden… 4 Quote
rorror Geplaatst: 28 september 2021 Geplaatst: 28 september 2021 Derde keer plukken van dit jaar. Hangen nog veel groene aan de planten. @Mellie hoe heet die grote bruine peper? En die drie gele bij de groene aansteker? Geteste soorten dit jaar. - Big jamaican. Heet, Dun vruchtvlees, voor mij rare smaak. Afvaller. - Padrons, groen en rijp gegeten. Redelijk dun vruchtvlees. Heet genoeg. Maar bijde niet mijn smaak. Zelfde rare smaak, wat ik niet kan plaatsen. Afvaller. - Gele nasi peper, dik vruchtvlees, goed heet. Goede smaakt, deze blijft. - 5 kleuren peper, goede smaak, goed heet. Goed voor sambal. Niet zomaar voor op brood. - Habanero choclate. Goed heet, maar niet mijn smaak. Afvaller. - gele aji lemon. Te heet, citroen/citrus smaak. Afvaller. - rawit pepers, goed heet. Kleine vruchten, enorm veel zaden. Om in te vriezen te veel werk om schoon te maken. Meer geschrikt voor sambal of om te drogen. Komt volgend jaar terug, maar dan 1 plant inplaats van twee. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Mellie Geplaatst: 28 september 2021 Geplaatst: 28 september 2021 @Mellie hoe heet die grote bruine peper? En die drie gele bij de groene aansteker? Ik zie geen bruine peper en ook geen aansteker misschien print screentje maken en dan even omcirkelen welke je bedoelt? Die oranje pepers zijn de buena mulattas die eindelijk van paars naar oranje zijn gegaan. Is het enige wat ik op bruin vind lijken… Stengels citroengras, daaronder liggen gele adjuma pepers. Heel aromatisch. Als ik daarmee kook, proef ik Suriname. Erg lekker. Quote
Tobias Geplaatst: 28 september 2021 Geplaatst: 28 september 2021 Ik denk dat je voor beide in de linkerbovenhoek moet kijken Quote
rorror Geplaatst: 28 september 2021 Geplaatst: 28 september 2021 @Mellie De gele smaakt citroen achtig zojuist geprobeerd. Die grote bruine had geen hitte. Die is al paprika door het avond eten gegaan. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Mellie Geplaatst: 29 september 2021 Geplaatst: 29 september 2021 Oooowwwwww niet op mijn foto! Aha!Lemon drop is de gele. Vandaar dat citroenige in de smaak. Vind ik heel lekker. Hoe vind je die smaken?Die bruinige had ik afgelopen jaar ook. Naam van vergeten. Dat moet ik nog opzoeken. Maar stond toch ook op je eigen zakje de naam toch? Heb ik liever dat jij de naam opzoekt, want ik heb een zakje of 60 waar ik dan doorheen moet Quote
rorror Geplaatst: 29 september 2021 Geplaatst: 29 september 2021 @Mellie Deze plant komt uit het zakje van de 'verrassingsmix'. De lemon drop heeft een goed smaak, wat mindere nasmaak, en scherpe hitte. Alleen ben ik geen fan van de citroensmaak. Die nasmaak is nagenoeg het zelfde maar in mindere mate de smaak van big jamaican en de padrons. Heb ook de serrano's groen geproeft en geprobeerd te eten, maar die heeft exact de zelfde smaak alleen nog 10x erger. Ik snap dan ook niet helemaal waarom ik die padrons/ big jamaican en serrano's niet lekker vind, groen of rijp. Terwijl zoveel mensen deze groen eten? Iemand een idee over welke smaak ik het dan heb, of waar het mee te vergelijken is? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Mellie Geplaatst: 29 september 2021 Geplaatst: 29 september 2021 De verrassings blokpaprika is sweet chocolate Vind het echt een blikvanger overigens. Heb ook wel eens zwarte gekweekt, maar die vond ik bitter. Deze is wel knapperig sappig. 1 Quote
fre3ke Geplaatst: 29 september 2021 Geplaatst: 29 september 2021 @rorror,padron moet geoogst worden voordat hij heet wordt, en dan kort gebakken in hete olijfolie. Opdienen met wat grof zout. Ongebakken is het niets. Rijp is padron niet lekker, vind ik. Ik heb een aantal rood laten worden maar ik vind ze gewoon vies. Daarom ben ik nu warmte creme ervan aan het maken. 1 Quote
Mellie Geplaatst: 1 oktober 2021 Geplaatst: 1 oktober 2021 Hij staat buiten, dus nu pas eindelijk een rijp. Zo nieuwsgierig hoe deze smaakt! Eerste x. Als hij bevalt, neem ik hem naar binnen. Het is peper Aji Ahuachapau (is een capsicum baccatum soort en zou licht fruitig moeten zijn en qua pittigheid 7/10) Test….Woahhhh! Hij ruikt als je er een hapje van neemt, naar ananas! Of vleugje meloen? Ja, leuk. Hij mag op mijn broodje kaas! 3 Quote
Mellie Geplaatst: 2 oktober 2021 Geplaatst: 2 oktober 2021 Vraag over deze pepers:Ik zei steeds dat dit een snackpaprika was die ik bij de jumbo had gekocht. Waarschijnlijk kruisbestuiving, want loeiheet. Maar… ik kan natuurlijk ook een fout maken. En ik de k echt dat dat het geval is, want een snackpaprika die er zo uitziet en smaakt… ik kan het me simpelweg niet voorstellen. Ik denk dat er sprake is van een verkeerde etikettering… dit is toch echt beduidend meer jalapeño zoals het groeit en smaakt. Wat denken de peperkenners hier? Dikwandig, sappig en heel, heel heet. Indien mijn vermoeden correct is.. welke jalapeño dan? Quote
Mellie Geplaatst: 6 oktober 2021 Geplaatst: 6 oktober 2021 De eerste ethiopian Brown pepers zijn rijp! Ik vind de kleur echt prachtig. Smaaktest volgt nog. Vooralsnog doe ik het met de internet omschrijving. Je kunt er ook chilivlokken van maken blijkbaar. Weet niet of ik een bruine variant mooi vind… Iemand ervaring mee? Ik vind een helder rode juist zo mooi. De groene chilivlokken eet ik ook niet. Heb ik laatst weggegeven omdat de kleur ervan me tegenstaat. *Een variëteit uit Ethiopië. Deze hete pepers worden zo’n 9 – 12 cm lang en verkleuren van groen naar diep chocoladebruin. De pepers zijn goed te drogen en worden vaak gebruikt voor het maken van chilipoeder.Naam: Ethiopian Brown* 1 Quote
rorror Geplaatst: 6 oktober 2021 Geplaatst: 6 oktober 2021 Op 2-10-2021 om 09:04, Mellie zei: Vraag over deze pepers: Dikwandig, sappig en heel, heel heet. Indien mijn vermoeden correct is.. welke jalapeño dan? Het lange steeltje doet mij denken aan een thaise variant, wellicht een kruising met een jalapeno? Dan is die meteen een stuk heter. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Mellie Geplaatst: 7 oktober 2021 Geplaatst: 7 oktober 2021 Aha… Dan is dat buiten mijn kas om gebeurd, want ik heb nog nooit Thaise pepers gezaaid. Vorig jaar had ik jalapeños, maar dat waren groene. Dus er iets gekruist met die denk ik. Deze zijn heel licht groen onrijp en oranje rijp. Wel een mooie kleur. Heel helder en aanwezig. De lange steel is idd wel typerend. Was me niet eerder opgevallen, maar nu je het zegt. Die zijn toch Beduidend langer dan de andere pepers! Geinig. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.