Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Maandag is er hier bliksem /onweer voorspelt. Zou het helpen om simpelweg doorzichtige vuilniszakken over de bamboo paal te schuiven en vast te binden zodat deze over de tomaten heen vallen? 

Geplaatst: (aangepast)

Ik heb de indruk dat er toch te angstig op regen wordt gereageerd.

Allereerst, het zijn groeiende planten, en in deze fase zijn ze vrijwel niet gevoelig voor schimmel, mits ze in gezonde grond staan en genoeg ruimte hebben. Dit is mijn tweede jaar tomaat, maar niet mijn eerste jaar met schimmelgevoelige planten, ze worden pas vatbaar nadat ze vrucht gaan zetten en de sterkste groei eruit is.

Regen is ook het probleem niet, maar een hoge luchtvochtigheid net rond het blad- of stengeloppervlak. Droogschudden na een bui, en zorgen voor voldoende ventilatie is voldoende. Ook een aanplant op een locatie met ochtendzon schijnt te helpen bij alle schimmelgevoelige planten. Bij lage nachttemperaturen zet vocht zich af op alle oppervlakken. Dat vocht moet snel verdampen als de temperatuur 's morgens stijgt, om broei te voorkomen. De eerst zonnestralen helpen daarbij enorm.

De kweek in kas is anders dan de vollegrond. Maak je geen zorgen over regen @Moonsparkle. Het probleem nu zijn de lage nachttemperaturen. Volgend weekend 6 graden.

aangepast door fre3ke

@fre3ke daar moet ik je helaas tegenspreken, Phytopthora trekt zich er niks van aan of het een jonge of volgroeide plant met of zonder vruchten is.  Het hangt gewoon van de weersomstandigheden af en of er veel infectiebronnen in de buurt zijn. De bedoeling is dat het blad niet langer als 4 uur nat blijft bij hoge luchtvochtigheid en bepaalde temperaturen anders heb je prijs. Dit kan dus zowel in het voorjaar als later in de zomer gebeuren.

Een eerste waarschuwing is trouwens al uitgegeven, vanaf 10 graden heb je al kans. de groei stopt onder de 2 graden en boven de 27 graden en bij een lage luchtvochtigheid.

https://www.boerenbusiness.nl/akkerbouw/artikel/10892183/aardappelen-pas-op-voor-phytophthora

En voorkomen is in dit geval beter dan genezen, ik heb al menigmaal een volledige struik in de vernieling zien gaan vooraleer er ook maar 1 tomaat geoogst is.

edit: zelf gebruik ik geen enkel chemisch middel, maar volg het op wanneer  ik extra moet opletten en de bladeren nakijken. Een aantal preventiestappen  zoals bv een afdakje verhogen wel degelijk je kansen op succes.

edit: @Moonsparkle  een zak over de tomaten trekken is evenwel niet zo'n goed idee, je creëert  dan een miniserre zonder goede verluchting waarbij de bladeren tegen de plastiek aanhangen en zo minder kans hebben om te drogen door de hogere luchtvochtigheid intern of door dauw. De wind moet vrij door de bladeren kunnen.

aangepast door redzebra
Geplaatst:
18 uren geleden, Goldfish zei:

die tussen de plantjes in de kas te zetten

Dat doe ik ook dus. Ik was vanmorgen bij iemand die ik een maand geleden wat mooie planten van mijn eigen kweek heb gegeven, die had ze in een plastic tentje buiten gezet. Nou alledrie dood dus.  Mijn planten blijven maar even binnen, en hopen dat de boer die ik vandaag sprak geen gelijk heeft met zijn sombere voorspelling voor dit jaar..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
1 hour ago, redzebra said:

heb al menigmaal een volledige struik in de vernieling zien gaan vooraleer er ook maar 1 tomaat geoogst is.

Maar die plant was wel al bezig met de vruchtzetting, neem ik aan. Een gezonde plant die nog vol in de groei zit, is geen kandidaat voor schimmels . Tenzij er een berg rottend tomaten loof naast ligt, natuurlijk. 

En een advertentie voor een professioneel bestrijdingsmiddel, is natuurlijk geen goede bron om vast te stellen dat er op het moment een vaststaand risico is. 

De Engelse benaming 'late blight' lijkt me ook duidelijk genoeg. Het is een late ziekte.

Maar ik ga het wel zien. Bij mij staan de planten sinds maandag in de grond.

Of die plant nu gezond is of niet, als hij geïnfecteerd wordt maakt dat geen zak uit, sommige hebben wel een zekere resistentie tegen een aantal stammen.

Het heeft ook niks met het seizoen te maken, gewoon als de omstandigheden goed zijn krijg je infecties, ze verspreid zich ook over vrij grote afstanden of is gewoon in de grond aanwezig door vroegere teelten. Daarom wordt ook aangeraden om op te letten met het watergeven van je tomaten, zodat de grond niet op de onderste bladeren spat.

Als je weet dat de omstandigheden slecht zijn, kan je door veelvuldig controleren soms dit onder controle houden waar bij je een besmet blad onmiddellijk afvoert.

Aardappelziekte

De aardappelziekte ofwel Phytophthora infestans is een heel besmettelijke ziekte voor je aardappelen en tomaten. Je herkent de ziekte aan de olieachtige vlekken op de aardappels en tomaten en het witachtige schimmelpluis aan de onderkant van het blad. De aardappelziekte kan zich binnen enkele dagen over je gehele moestuin verspreiden. Wanneer je symptomen van de ziekte ontdekt, is het dus noodzakelijk de besmette plant direct te verwijderen; vergeet hierbij ook niet alle knollen in de grond te verwijderen. De ziekte ontstaat vaak bij vochtig weer in het voorjaar en de zomer. Neem vooraf al maatregelen tegen de ziekte door de planten ruim uit elkaar te planten, indien mogelijk de planten onder een afdak te zetten en ze regelmatig te controleren.

Het is niet voor niks dat elk land zijn waarschuwingssystemen heeft o.a. https://www.pcainfo.be/Kenniscentrum/Ziekten/category/schimmels/waarschuwingsdienst-aardappelziekte-pca-hoe-werkt-het.

Gewoon omdat de ziekte zo verwoestend is. In Nederland bv.  zijn er voor de boeren ook een aantal verplichtingen, die vanaf April gelden en meldingsplicht bij infecties.

aangepast door redzebra
Geplaatst:
14 uren geleden, Moonsparkle zei:

Maandag is er hier bliksem /onweer voorspelt. Zou het helpen om simpelweg doorzichtige vuilniszakken over de bamboo paal te schuiven en vast te binden zodat deze over de tomaten heen vallen? 

Altijd het proberen waard! Blijf je in de buurt? Zak moet er niet de hele dag overheen, er komt dan te weinig lucht bij, zeker in combinatie met zon. 

Geplaatst:

Hoi iedereen,

Hier nog enkele vraag ivm de groei van men planten.

Op foto 1 staat in de oksel een vergroeiing is deze mss een tak waar ik al een tijd op zit te wachten?

Op foto 2 komt er aan het uiteinde van de vruchten een dief vermoed ik, zou ik deze dan eventueel op binden om de groei van de plant terug in gang te zetten?

Groeten Dave.

IMG_6558.jpg

IMG_6557.jpg

Geplaatst:

Ja die kan je opbinden en groeit dan verder alsof het een nieuwe plant is, handiger is wel vertrekken vanuit een oksel maar foto1 is niet zo heel erg duidelijk of dat een dief is en verder gaan op zo'n bloemstengel is beter als niks.

• Like 1
Geplaatst:

@Scififreak,  dat zijn ook je plantjes voor buiten ? , hier is afdak klaar maar geen tijd meer gehad om ze te planten, ze staan ook nog in de serre, dat staat nu in de planning voor volgend weekend :).

@redzebra idd zijn er ook voor buiten maar , dringend het dak er op kunnen leggen . Maar met die smerige regen elke dag , elke keer we er aan willen beginnen valt het er uit :-) 
image.thumb.png.37e3e4e2c543289330067e886ec3076e.png

Alles staat klaar juist dak er op en spitten en kan de planten zetten ( planten beginnen al
gelig blad onderaan te krijgen door te kleine pot denk ik ) 

aangepast door Scififreak
  • Like 1
Geplaatst:

928f84b8291b305b4ba81f4bde83f7a2.jpg

Vandaag officieel het tonatenafdakje in gebruik genomen. Er stonden al planten onder, maar niets in de volle grond.

Nu een rijtje of wat erin gezet en nog wat planten die over zijn in hun bakje. Ik heb een stuk of 5 tomaten die het weer niet hebben overleefd. Helemaal sneu. Die heb ik weggegooid. Dat doe ik zeer zelden, als in nooit, dus best uniek dit prutweer.

Nog een gastheer of -dame voor de overgebleven tomaten en pepers vinden. School doet dit jaar door Corona niet zo veel toch jammer.

• Like 3
Geplaatst:

Komt Pomidori ons met zijn goed weer en prachtige tomaten ons hier wat treiteren sèg!! 😉

Als de tomaten hier over 3 maanden de helft zo schoon zijn dan is het feest. Veelbelovend ziet het er niet elk geval niet uit. Zelfs de plantjes in de serre groeien maar matig, veel te koud nog. Amper 5,6°C vannacht.

Geplaatst:

Pff hou op.. ik ben ook echt helemaal klaar met dit weer. De planten staan hier buiten te wachten om de grond in te gaan. Maar het regent zo veel dat de planten geen kans krijgen om tussendoor te drogen en inmiddels zitten ze helemaal onder de schimmel 😢 ik heb de aangetaste bladeren rigoreus weggesnoeid, ik hoop maar dat het genoeg is. 

Screenshot_20210520-161019.jpg

Op 17-5-2021 om 19:40, Scififreak zei:

@redzebra idd zijn er ook voor buiten maar , dringend het dak er op kunnen leggen . Maar met die smerige regen elke dag , elke keer we er aan willen beginnen valt het er uit :-) 
image.thumb.png.37e3e4e2c543289330067e886ec3076e.png

Alles staat klaar juist dak er op en spitten en kan de planten zetten ( planten beginnen al
gelig blad onderaan te krijgen door te kleine pot denk ik ) 

Morgen alles de grond in , dak staat er op .

image.thumb.png.1f0e2ef8ace8e197f3518ac38158241a.png

aangepast door Scififreak
  • Like 3
Geplaatst:

Geloof dat ik maar een kachel ga installeren in de kas dit jaar 😅 

Toevallig 2 dagen geleden foto’s bewonderd van april 2020 en mei 2020. Tip: niet doen! Mijn planten vorig jaar halverwege april waren groter dan nu derde week mei!!

Anyway, we gaan het zien dit jaar. Wellicht dat de zomer heel geleidelijk (LOL in NL 😂) komt en dat weer wat goed maakt. 

• Like 1

je waarschuwing komt te laat 😁 en die waren dan nog aangekocht met veel vertraging bij mij, hoopgevend is dan weer een aantal stonden er ook maar pas 22 mei. We zien wel, voor hetzelfde geld wordt een hete zomer.

aangepast door redzebra
Geplaatst:

Mijn tomaten staan enorm erg op de wind, wel mooi vastgebonden dus ze houden het nog wel uit. Nu worden de bovenkant van de stengel en de bovenste bladeren helemaal paars achtig. Betekend dit dat groei gaat stoppen door het slechte weer?

Geplaatst:

Dat is door wind en koude (met uitzondering van een aantal blauwe rassen die deze verkleuring als normaal hebben), stoppen is veel gezegd maar enorm veel trager nu. De groei komt er terug in wanneer de omstandigheden hopelijk snel beter worden. Hier is nu een jonge bloemkool afgeknakt, ik dacht dat er alleen veel wind aan de kust zou zijn.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...