Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten Topic 2021


Saalk86

Aanbevolen berichten

Of in ieder geval flink water geven voorlopig.( @Lsjr33)

 

enkele foto’s uit de kas:

yellow fire

C7B36A57-DD35-4028-938B-3339297DB2F0.thumb.jpeg.65ad4c22802ba9e3875c46f6b593d903.jpeg

 

bleu beauty 

 

A7E937C6-EE3D-4BE5-AECF-E41EB467070D.thumb.jpeg.b307c39504ec724b50fc5774968c9434.jpeg

 

terracotta, die zou nog wel eens als eerste een rijpe tomaat kunnen afleverenA62662D9-AC39-49E6-B34A-0B6030538D84.thumb.jpeg.49172ccb2a8c0e900507ded376f545e5.jpeg

 

Barnabiaka

 

83F1F167-213A-40A0-BD32-E751B8149F13.thumb.jpeg.c4bba41d4438429abd238d9f0eda8aa6.jpeg

 

Coeur de Boeuf

 

407D058B-0CA0-40F7-B847-05A9C26681F0.thumb.jpeg.ab18cad31d841b9ffbc88f69c9e1541a.jpeg

 

Rio GrandeE63C1DF4-3FBF-4027-B11A-6634699C5AFE.thumb.jpeg.3578070e71f46d947c8bbc3c585e1116.jpeg

 

aangepast door appelvrouw
  • Like 3

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ziet er veelbelovend uit @appelvrouw! Ik ga eens wat van die soorten opzoeken, want behalve de Rio Grande en de CdB, ken ik de andere niet.

 

Edit: die Yellow Fire & Terracotta heb ik op mijn lijst gezet voor volgend jaar.


Ik ben vandaag de tomaten aan het opbinden en wat bladeren en dieven aan het weghalen. Twee planten stonden nog tijdelijk in zielige kleine potjes wegens plaatsgebrek, die staan nu ook op hun plek. Ik zag wel een hele mooie wortelontwikkeling.

aangepast door Annem@rie
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Scififreak veranderingen gaan zo snel niet, ik denk ook dat de voornaamste reden bij Eduro vorig jaar de extra schaduw is geweest. Calcium helpt wel om de cellen  te versterken, maar de omstandigheden wegen vaak zwaarder door. Kan je bv geen rietmat over je serre gooien om de instraling wat te temperen ? Je moet er ook rekening mee houden dat je de planten nu heel snel laat groeien in jouw omgeving, calcium zet zich vast op de meest verdampende delen, dus de bladeren bovenaan bij sterke groei en niet in de vruchten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

maandag ga ik kalk halen , men serre staat met 1 kant tegen een schutting en graak er niet aan om er iets over te spannen en met de onweders van de laatste dagen gaat half vast ook niet veel helpen . Had al worteldoek met magneten gezet was goed voor een uurtje ;-) 

Hopelijk valt er nog iets van te maken , wat een zonde van de geënte planten . als ik zo tel al zeker 40/50 tomaten voor de mesthoop .
Ill keep u posted .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk toch echt dat neusrot te maken heeft met planten in bakken hoor. Wat ik al lang roep, bijv San Marzano in kas in pot is een garantie voor neusrot. Los van calcium verhaal.

 

Voor de rest moet ik eigenlijk zeggen dat de planten het in de volle grond in de kas, eigenlijk beter doen dan vorig jaar!! Vorig jaar had ik nu al de eerste kilo’s tomaten, nou dat duurt nu nog wel een paar weken!! Maar de planten kwamen daarna tot stilstand, en juist die extra groei en veel meer bloemen dit jaar. 
 

Bijzonder om te zien hoor! De lovely lush was vorig jaar echt ontzettend slecht en is dit jaar de allerdikste plant! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

voor de liefhebbers, alles is beperkt tijdens deze coronatijden maar toch eentje,

https://www.arboretumkalmthout.be/kalender.masterdetail.html/p_detail_url/nl/dvt/arboretum/kalender/tomatenfestival0.period_1.html?dateFilter=

beetje spijtig dat er weer een inkomprijs gevraagd wordt.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Om zekerheid te hebben kan je doen wat @Jorg hier voorheen al een paar keer vermeld heeft op het forum :

Een eenvoudige test, die een grote mate van zekerheid kan verschaffen of het werkelijk om Phytophthora gaat, is de volgende: stop één of enkele aangetaste blaadjes in een plastic zak, voeg er een paar druppels water bij en leg de afgesloten zak in het donker bij kamertemperatuur weg. De volgende dag kan Phytophthora worden herkend als zich aan de onderkant van de aangetaste blaadjes wit schimmelpluis heeft gevormd).

 

Merk je een bruine poedervorm aan de onderkant van het blad dan is het bladvlekziekte (die 2 worden wel eens doorheen gehaald) Sowieso is het aangeraden bij twijfel om alle aangetaste delen ruim te verwijderen, liefst direct in een zakje zodat er zo weinig mogelijk contact komt met andere planten en de volgende dagen dit op te volgen (er kan al meer besmetting zijn dewelke nu nog niet zichtbaar is). Als je er snel genoeg bij bent, hoef je de plant niet perse op te geven.

 

 

edit: Ik was even snel, Ik zie ook al een donkerbruine verkleuring op de stam, in dit geval zou ik de plant opgeven zeker omdat je er nog 34 hebt staan die je liefst wil vrijwaren. De volgende dagen zeker regelmatig die andere nu ook controleren.

aangepast door redzebra
toevoeging
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het weer valt echt tegen nu, ideaal voor allerlei schimmels en plagen, bij de bladpluk in de serre 1 beginnende aantasting gezien van aardappelziekte, ook botrytis op een enige vrucht die neusrot had. Buiten onder het afdakje 1 blad met een witte vlek van meeldauw en een beginnende plaag van witte vlieg. Gelijk alles verwijderd en sluipwespen besteld. Ik hoop dat het weer wat droger wordt (lagere luchtvochtigheid), maar de vooruitzichten voor volgende week beloven weer meer van hetzelfde. Positief is dan weer is de 4 resistente tomaten van fruitlent die onbeschermd buiten staan vertonen nog geen enkele vorm van aantasting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier heb ik al vruchten aan een van de rassen. Dit jaar heb ik maar van een paar rassen twee planten. Dat is veel minder dan vorig jaar, deels  door ruimtegebrek (ok slecht plannen), bovendien verwacht ik nooit meer zo'n super oogst als die ik vorig jaar had van mijn millefleurs. 

 

Ik heb bij een buitentomaat afgelopen week al een tak met vlekken gevonden. Heb het verwijderd, hoop dat het niet iets erg besmettelijks is en dat de rest gewoon groen blijft. Schimmels vind ik lastig te herkennen, geen idee wat wat is.

20210702_120131.jpg

20210702_120051~2.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Roland 2 soorten damsel en mountain magic telkens 2 planten.

@Arja dat ziet er niet uit als een probleem als de rest gezond is, dat is waarschijnlijk 1 van de onderste bladeren, verouderd blad/voeding, beschadiging kunnen dan wel weer een ingangspoort zijn, bij twijfel verwijderen is altijd een goed idee.

aangepast door redzebra
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De San Marzano’s hier beginnen goed te groeien. Ook de Andine heeft al vruchten. Op de foto San Marzano. Waarvan ik het nog steeds vaag vind dat ik 2 afwijkende, veel beter gedijende planten heb en 6 stuks die aanzienlijk schlemieler zijn en lichter van kleur. Ik vraag me af of ik dingen door elkaar heb gehaald, of dat de grond eronder er iets mee te maken heeft. Maar of die 50 cm afstand nou zo’n verschil kan maken…

 

1ABC1945-EBDA-44EC-8B84-415F293D683C.thumb.jpeg.456b50cbd0c099b8c5553021aa8612cb.jpeg



 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje joh, wat loopt het giga achter bij mij. Wat een giga tomaten al bij iedereen.
Zucht. Ik heb een mini tomaten, als ze er überhaupt al aan hangen hè?!
in de kas schud ik braaf aan elke tak die ik zie, maar ik heb er nog geen tomaat gezien.

Mok stampvoet grmpf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet wanhopen @Mellie bevruchting gaat onder de huidige omstandigheden ontzettend moeilijk in kas  tenzij je hulp hebt van hommels, het is idem hier. Als het echt niet lukt kan je eventueel een penseeltje gebruiken. Het schudden helpt momenteel niet omdat de luchtvochtigheid te groot is.. Het hangt ook van het ras af, hybriden of kers soorten hebben er blijkbaar minder last van.

IK heb wel een aantal grote tomaten maar ook die ter grote van een duivenei blijven, wat niet normaal is voor een vleestomaat  end dat is gewoon vanwege de slechte bevruchting. 

 

nu met foto's

 

Dit is brutus, deze plant met veel moeite pas bevrucht gekregen bij de derde tros.

 

 

1402776961_WhatsAppImage2021-07-04at17_59.16(1).thumb.jpeg.894467bab959c93ca44820de1b967117.jpeg

 

 

CDB rood : deze is al 2m en heeft amper 1 vrucht

 

48633296_WhatsAppImage2021-07-04at18_10_36.thumb.jpeg.4efc91d491b5d994d128d24e71b73f4d.jpeg

 

veel bloemtrossen maar geen enkele bevrucht. Dezelfde die in gelijkaardige omstandigheden staat gaat dan weer redelijk goed.

 

Over het algemeen in vergelijking  met vorig jaar heb ik meer dan de  helft minder vruchtzetting.  Ik ga echter niet klagen want nog genoeg  hier. 

bv deze cdb geel

 

 

1633381825_WhatsAppImage2021-07-04at18_06.00(1).thumb.jpeg.6f7f4dc7b2bcce858ba6cf799ef6a884.jpeg

 

die zijn al  groot voor een CDB.

 

618422497_WhatsAppImage2021-07-04at18_11_36.thumb.jpeg.4b063d1fcbe7aef59ce8842fff20f52f.jpeg

 

 

dit is een bi color cdb  en heeft best een mooie vorm,  maar weer meer van hetzelfde.  een andere maakt  ook bijna geen vruchten aan.

 

1772665245_WhatsAppImage2021-07-04at18_13_20.thumb.jpeg.3a8c8fd6654eac27a118d4cba68ed784.jpeg

 

Deze wordt ter vervanging van mijn profielfoto, een echte red zebra

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...