Yola Posted November 8, 2011 Share Posted November 8, 2011 Hallo allemaal, mijn naam is Yola, woon sinds een aantal jaar in Duitsland in een geweldige boerderij waar ik samen met mijn zoon een groeiende kudde schapen houd.Naast de schapen hebben we kippen, eenden en varkens, waarvan op dit moment Rosie aan het werk is in mijn moestuin. Vorige jaar hebben we de oude stalmest op een stuk grond gestort, daarna wat verdeeld en zijl erover, afgelopen zomer hebben we er een van betongaas een hek omheen gezet en heb ik er pompoenen op gepoot, met als gevolg dat we nu zeer regelmatig van die dingen smikkelen.Na de zomer hebben we het zijl eraf gehaald en kwam Rosie in actie, ze heeft er een mooie egale vlakte van gemaakt, met straks in het voorjaar een nieuwe stap in onze weg naar zelfvoorzienendheid, de moestuin, die overigens wel vrij groot is, zo'n 70 vierkante meter, daar heb ik wel een beetje angst voor moet ik heel eerlijk zeggen.Twijfel nu over de eerste oogst, aardappels? bieten? of toch maar leuk van alles en nog wat poten??Ben hier al een tijdje aan het lezen, en heb al heel wat handige tips opgedaan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted November 8, 2011 Share Posted November 8, 2011 Welkom! Leuk dat jullie een varken op de 'loonlijst' hebben staan Ik zou ze hier niet meer in de moestuin laten, aangezien de hekjes daar vast niet tegen kunnen, en er altijd wat vaste planten in mijn moestuin staan. Maar de toekomstige akkers voor maïs en tarwe gaan ze binnenkort wel omploegen Succes met het plannen voor de moestuin. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yola Posted November 8, 2011 Author Share Posted November 8, 2011 Ze staat ook alleen maar op de loonlijst omdat er nog niets in de moestuin staat, verder hebben we een draadje met stroom gezet, voor het geval ze een iets te grondige verbouwing voor ogen heeft.Las dat je ook wolvarkens hebt, dit weekend heb ik een beertje opgehaald en ben nu naarstig op zoek naar 2 leuke meiden die hem gezelschap gaan houden, wil graag een wolvarken zeugje en een vleesras zeugje, ben heel benieuwd wat de verschillen in vlees zijn, naar verluidt zou het vlees van een wolvarken toch wat vetter zijn.De dag nadat we ons wolvarkentje opgehaald hadden was ie al ontsnapt, hij heet nu Houdini en zit in de stal, nadat Rosie hem bijna opgevreten had. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted November 8, 2011 Share Posted November 8, 2011 De dag nadat we ons wolvarkentje opgehaald hadden was ie al ontsnapt, hij heet nu Houdini en zit in de stal, nadat Rosie hem bijna opgevreten had. Wij gaan inderdaad ook het verschil proeven. We hebben een Duroc die met een paar maanden geslacht kan worden, en dan dus volgend jaar ergens een keer een wolvarken. En dan willen we ook nog verschil gaan proeven met de Kunekune's die hier ook nog lopen. Ik denk dat dat qua vetheid tussen de wol en de duroc in zit. Eerst maar eens zorgen dat we biggetjes hebben komend voorjaar. De wolvarkens zijn nu zelf nog (grote) biggen. Dus daar nemen we de tijd voor Ze mogen dus eerst de grond een paar keer omkeren. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted November 8, 2011 Share Posted November 8, 2011 Hallo Yola en welkom op dit forum. Handig zo'n varken die je hele moestuin even omploegt. Waren het allemaal eetbare pompoenen, en hoe groot was de omtrek waar het in stond? Als je veel grond hebt waar je niets mee doet dan kun je eerst in t voorjaar beginnen met een flink aardappelveld voor een mooie opbrengst. Ze zeggen ook dat aardappels de bodem verbeteren dus heb je gelijk 2 voordelen. Kun je rustig aan beginnen met groenten en fruit. Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted November 8, 2011 Share Posted November 8, 2011 Welkom! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted November 8, 2011 Share Posted November 8, 2011 Welkom! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted November 8, 2011 Share Posted November 8, 2011 ook van deze kant welkom Jeanne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted November 8, 2011 Share Posted November 8, 2011 Welkom hier....ik verheug me al op de foto's van de loonwerkers en de "varkensploeg" in actie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yola Posted November 8, 2011 Author Share Posted November 8, 2011 Bedankt voor het warme welkom.Heb een interessante avond achter de rug, tijdens het avondeten stond ineens Rosie het varken in de gang voor de keuken, ontsnapt uit haar weiland.We hebben haar weer teruggebracht, nog wat extra mais gegeven en een dik uur later belde de buurman, of ik niet een varken mistte..........Ze zit nu samen met Houdini in stal, naast elkaar opgestald. Mijn moestuin is 7 bij 10 meter groot, er stonden allemaal eetbare pompoenen in en ook wat meloenen en komkommer, maar daar waren de kippen nogal gek op, heb ik nauwelijks wat van gezien.Dat wordt ook een uitdaging, de kippen en de eenden overtuigen dat ze niet mijn oogst te lijf gaan. We hebben ook een fruitboomgaard en het afgelopen jaar hebben mijn man en ik een kruidenspiraal aangelegd van oude stenen uit de stal.We hebben heel veel kruiden geoogst, drink nog steeds elke dag lekker een paar koppen verse muntthee. Foto's heb ik nog niet voor elkaar gekregen, zo nog ff proberen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted November 8, 2011 Share Posted November 8, 2011 Je hebt avontuurlijke varkens Yola Je had ze beter Indiana & Jones kunnen noemen Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marieke Posted November 14, 2011 Share Posted November 14, 2011 Welkom! Quote ★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。°*★*˚°。°*。°*★ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lisa Posted November 14, 2011 Share Posted November 14, 2011 Ook welkom, 70 m2 vind ik ook erg veel hoor (ik heb maar een normaal achtertuintje ). Maar leden met + 300 m2 zijn hier geen uitzondering hoor. Dus je kan op dit forum in ieder geval genoeg kennis opdoen. Quote http://www.hobbyzaden.nlZaden te koop al vanaf 0,25 €. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts