Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2021

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Droog, een windje en een zweem van zon. Toch maar gaan schoffelen.

Eerst het aspergebed gedaan, want dat wil ik deze week mesten en vlak trekken.

Daarna nog wat stukjes hoger in de tuin gedaan waar het al kon.

Op de lagere stukken was het nog te nat.

Een half aardbeienbed met de hand gedaan, daar moeten de stekken gaan groeien en dus moet het nu schoon zijn.

Daarna twee bakken aardbeien geplukt, de aardbeien waren nog verrassend goed, alleen nu niet meer zo zoet.

Bij de doperwten de eerste planten verwijderd en de peultjes geplukt en gedopt.

Met een nog bosje bloemen naar huis het werd koud hier (15 graden) met de noordenwind vanaf de Noordzee.

Gelukkig geen phytophthora weer met deze kou en wind.

• Like 1
Geplaatst:

De knofloken geoogst want ik zocht een plekke voor de puntarella. En voor de Devils ear. En eigenlijk ook voor enkele NZ spinazie. Dat alles in een mindere hoeveelheid dan ik wilde geplant op het bed van dé knofloken. De knofloken te drogen gelegd.en verder natuurlijk geoogst, peulen, doppers en capucijners.

• Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik ben vandaag voor de 4e x alweer op pad gegaan om lindebloesem te plukken. Nouuu… nog steeds niet. Vorig jaar was het allang uitgebloeid. Nu moet het nog in bloei komen. Sjongejonge, dat duurt wel erg lang!

De fietstocht er naar toe ging gepaard met veel vogelgeluiden, waaronder een koekoek. Ik zag ook dat daar nog voldoende vlierbloesem staat wat niet te ver heen is. Ook handig om te weten.

In mijn eigen tuin heb ik alleen onkruid en aardbeien geplukt. Ook eindelijk weer een eitje geraapt. Sinds vorige week pas de 4e.

• Like 1
Geplaatst:

Ja wat doe je zo al op een volkstuin.

Zijn een aantal repeterende zaken, water geven in de kas,

Onkruid schoffelen of handmatig verwijderen in de tuin en aan de slootkant.

Aantal smeerwortel wortel stekken gekocht in potten gedaan slaan zo te zien goed aan, mooi tussen de fruitbomen voor de bijen, insecten en onkruid tegen te gaan. Foto genomen bij een andere tuinder, geweldige plant om mee te mulchen .

IMG_0278.thumb.jpg.65be6840de326098ec53c449aba670a0.jpg

• Like 1
Geplaatst:

Vandaag de japanse esdoorn een beetje in vorm gesnoeid, wat puntjes van de takken waren door de wind uitgedroogd en niet zo mooi meer. Uit alle bakken onkruid gehaald. Sinds dit jaar mijn dagelijks ritueel op zoek naar lapsnuitkevers om ze te onthoofden met de schaar. Ging er eerst altijd opstaan maar dat gekraak elke keer weer te horen werd ik een beetje zat. 

Twee weken terug had ik een dag record van 25 kevers. Daar na een week lang tussen de 5a10per dag, en de laatste week 2a3 per dag. Ik vertik het om aaltjes te kopen. Mijn geliefste planten staan niet meer in potgrond, dus daar zullen geen larves meer in komen, behalve de aardbeien /aalbes. Van aardbeien maak ik dit jaar maar gewoon wat extra reserve stekken. 

En nog een pot belegd met mos,lijkt bijna nep.. 

DSC_0450.JPG

Geplaatst: (aangepast)

Een begin gemaakt met een rommelhoek voor de insecten waarbij rekening is gehouden met een egelhuis. Prakkiseren en piekeren hoe ik het beste de 4 stuks IBC's op elkaar kan aansluiten. Daarna verschillende PVC delen monteren, tapen en lijmen.

Morgen de rest, Of zal ik vanavond nog even gaan?

23.06.2021-2.jpg

23.06.2021-1.jpg

aangepast door Fritsies Moestuin
Geen ruimte tussen beide foto's
  • Like 1
Geplaatst:

Doe morgen maar @Fritsies Moestuin , volgens mij heb je al hard genoeg gewerkt, vergeet niet het is een hobby.

Hier vandaag ook hard gewerkt dankzij de ongewoon lage temperatuur.

Vandaag een traditionele langste dag activiteit, de asperges bemest en de ruggen afgegraven. 

Alles op een dag gelukt. 💪

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Eerst de eerste door het water aangetaste vroege aardappels geoogst.

Ook gelijk wat aardappels van onder glas er bij gedaan.

Het kasje deels geschoffeld en schoongemaakt, plantjes er in gezet en deels de ramen er op gelegd.

Gezaaid en aardbeien geoogst, en daarna rustig aan gedaan, peultjes afgehaald met een kopje thee er bij.

Nog flink wat larven van het aspergehaantje geplet op de jonge asperges en wat aangetaste toppen van de tuinbonen verwijderd en de luizen van de peulen gewreven.

Morgen weer verder.

aangepast door Patrijs
Geplaatst:

Erwten en aardbeien geoogst op de oude tuin.

Dahliastekken geplant en pad gewied op de nieuwe tuin.

En, heel verstandig, ter voorkoming van weer een pijnlijke rug:  timer gezet. 
Dus op tijd gestopt.

Dit valt dus onder, verstand en jaren etc. etc.

• Like 2
Geplaatst:

In de kas geweest na 1 week verwaarlozing geshockeerd door wat ik aantrof. Geen plek om te lopen. Wanneer is dat gebeurd?

De pepers die niet dood zijn, zijn weer helemaal opgekalfaterd. Fijn! De tomaten kant was een oerwoud… veel gediefd, geknipt, gesnoeid.

Een fiks grasje weggetrokken wat gewoon het begin van een dadelpalm bleek te zijn! Een kind wat kennelijk zijn pit in de kas had ‘gezaaid’. Nou, soms werkt dat heel goed!
Staat nu in een potje binnen.

6a872a6d72fc6c8aad4646d60b1f00f1.jpg

Heb zo belachelijk veel gesnoeid dat ik geen idee heb waar ik moet beginnen.
En passant tussen de buien (tjes hoor, viel reuze mee) door, genoten van de bloemetjes en de bijtjes.

2a41ce5b298af0866534e355e720ce48.jpg

De dochter heeft alles water gegeven en erwtjes geplukt en de rabarber gedragen. Heel goed meegeholpen en was een fijn momentje samen.

Veel woelgangen ontdekt met water geven en heeeeeel veel mollengangen. 10 kg Carbid besteld.

Kippenhok voorzien van 50 kg zand. Is zo weg… gelukkig heb ik nog 4 zakken extra.

• Like 3
Geplaatst:

Aardbeien geplukt en veel aardbeien op de composthoop gegooid.

Totdat buurman kwam vertellen dat zijn aardappels aan het rotten waren. 

Ik had er al wat slechte planten uitgehaald, maar nog geen rot.

Toch een paar maaltjes Anais gerooid, de planten lopen nu hard terug in de nog steeds doorweekte grond.

Als afsluiting een phyto rondje gelopen over het complex, het was drukkend weer.

Geplaatst:

frame partytent met net gezet over de bessen, waarmee de tuin voor de helft genet/gaasd/glassed is

smeerworteloogst: 3 kruiwagens vol kleingeknipt en uitgemulched

dahlia bekeken. zaten nog onder schermdoek want klein, 3 planten volledig ontbladerd door glibbers

Geplaatst:

Sinds 6 uur vanochtend wat boompjes getopt, erg veel onkruid verwijderd en wat dingen opgebonden en verhangen.

Het ziet er al meteen anders uit, maar ik ben nog niet klaar 😄😄

Geplaatst:

Afgelopen week een apart rommelhoekje gecreëerd voor bijen, insecten, onkruid etc. Dat wat ik aan rotzooi en rommel op de moestuin had liggen op deze plaats gelegd. Daaromheen de volgende planten geplant;

1. Herfstaster ‘White Ladies’

2. Kogeldistel ‘Blue Glow’

3. Prachtsalie ‘Ostfriesland’

4. Lavendel ‘Muntstead’

5. Hemelsleutel ‘Brillant’

6. Ooievaarsbek ‘Johnson Blue’

7. Kruipend zenegroen

8. Engels gras ‘Abbey Deep Rose’.

Wellicht gaat dit een beetje helpen met de bestuiving van alle fruitbomen en struiken die wij op de moestuin hebben. En het geeft straks een prachtige bloeiend gezicht

27.06.2021 geplant.jpg

• Like 4

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...