appelvrouw Geplaatst: 16 oktober 2021 Geplaatst: 16 oktober 2021 Op 12-10-2021 om 08:45, RobO zei: maar hoe verder Water geven en duimen dat ze niet terug komen.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
mdubbelm Geplaatst: 17 oktober 2021 Geplaatst: 17 oktober 2021 Off topic: ik vind meikevers/junikevers machtig mooi. Heb er graag wat gele plekken in mijn gras voor over. Quote
mdubbelm Geplaatst: 17 oktober 2021 Geplaatst: 17 oktober 2021 On topic: de tomatilloplanten gerooid, incl. nog een oogst van 3,5 kilo tomatillos. En we hebben al 20 potten salsa ofzo. Volgend jaar toch wat minder planten zetten. Quote
mdubbelm Geplaatst: 23 oktober 2021 Geplaatst: 23 oktober 2021 Vanmiddag wat stukken opgeschoond, gewied en stengels afgeknipt. Ook wat struiken gesnoeid. Het meeste blijft overigens gewoon staan als overwintermogelijkheid voor allerlei beestjes. Afgelopen week ook wat planken douglashout gekocht om de bedden in de kas makkelijker te kunnen ophogen. Er mogen nog wel wat zakjes compost bij…. Quote
Amrutten Geplaatst: 23 oktober 2021 Geplaatst: 23 oktober 2021 Samen met meneer het schaduwdoek en faunascherm aan de afrastering bevestigd. We zijn best tevreden met het resultaat. Er moet nog een stuk scherm geplaatst worden t.z.t. Tuinkant Onkruidkant 1 Quote
Mellie Geplaatst: 23 oktober 2021 Geplaatst: 23 oktober 2021 Ik heb een handje onkruid geplukt en aan de kippen gegeven. (Vooruit, 5 handjes)Kippenmest op het ponpoenenveldje gegooid en in de kas het eea geplukt. Bak met vergaan onkruid eindelijk weggegooid en de kippen van wel 4 grote pompoenen, de pitten gegeven. Quote
henkg Geplaatst: 23 oktober 2021 Geplaatst: 23 oktober 2021 @Amrutten: Mooie, nette (goedkope?) oplossing voor een schutting!. Nog maar even afwachten hoe de novemberstormen doorstaan worden, maar dat zal in Zuid-Limburg wel meevallen. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Frans Geplaatst: 23 oktober 2021 Geplaatst: 23 oktober 2021 Vandaag de eerste winterprei geoogst. Ras Blauwgroene Winter Forrest voor de late winter- en voorjaarsteelt. Ik kan me niet herinneren ooit al zo vroeg zo'n mooie winterprei te hebben geoogst. Heeft denk ik te maken met de niet zo hete en ook wel natte zomer dit jaar. Daarentegen dreigt de knolselderij na de recordoogst van vorig weer eens helemaal te mislukken (Je mag gerust even gniffelen @henkg ) maar dat heeft vooral te maken met de bladvlekkenziekte . 2 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Jane Doe Geplaatst: 23 oktober 2021 Geplaatst: 23 oktober 2021 Mooie afscheidin, zal vast goed helpen Amrutten. Frans prachtige oogst en zoveel, hartige prei taart, prei kaassoep, preischotel en ga zo maar door mjammie. Quote
Jeanne heijmans Geplaatst: 24 oktober 2021 Geplaatst: 24 oktober 2021 Van de week wil ik paardenmest. Over de moestuin gaan doen.vraag me alleen af,is het nu de goede tijd ervoor? Of wachten tot na de winter? Zie hier wel veel boeren rijden met mest. Quote
fre3ke Geplaatst: 26 oktober 2021 Geplaatst: 26 oktober 2021 Geen idee, voor de paardenmest. Ik heb stekken genomen van de Okinawa spinazie, en een stukje losgestoken van de Vietnamese koriander. Die zet ik binnen bij vorst, voor het geval de moederplant de winter niet overleeft Quote
Amrutten Geplaatst: 26 oktober 2021 Geplaatst: 26 oktober 2021 Voor de toekomstige gier, hier en daar smeerwortel geplant. Verder algemeen gerommeld, gekletst met tegenoverbuurvrouw (flat), genoten. Prima dag. Quote
DannyL Geplaatst: 26 oktober 2021 Geplaatst: 26 oktober 2021 Ik ben de schutting aan het demonteren om er weer een nieuwe schutting van te maken aan de andere kant. Ook alvast wat voorbereid om de nieuwe bomen kwijt te kunnen Quote
Karietje Geplaatst: 27 oktober 2021 Geplaatst: 27 oktober 2021 Wij braken de oude serre af deze was van volledig gerecycled materiaal maar nu toch echt aan vrvanging toe, en..... ik kwam via marketplace op facebook een andere tegen gratis & voor niets! wel zelf af te breken, ik ben zo in mijn nopjes & kan niet wachten tot de nieuwe staat. 1 Quote Levensmotto : Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀
Mellie Geplaatst: 27 oktober 2021 Geplaatst: 27 oktober 2021 Bloembollen geplant. Oa dezeDe weigerende pioenroos hoger gezet in de hoop dat die na 6 jaar eindelijk wél bloemen geeft. Ik heb een laagje van 1,5 cm denk ik weggehaald en zat toen al op knopjes… denk eigenlijk dat hij niet minder diep kan, maar goed. We gaan het zien… hij bloeit nu toch niet, dus het ergste is dat hij doodvriest. Veel frambozen geplukt. Ook een aantal gesnoeid. Aardbeien geplukt. Veel onkruid, frambozen en aardbeien naar de kippen toe die er niet zo florissant uitzagen. Takken gingen vol en in de regen weinig geplukt. Dat was lekker zompig geworden. Ik heb me ook verbaasd over de aardbeien die nog steeds doorgaan. Smaakt beduidend minder, maar toch geinig dat ze er vol voor gaan. Dit is Elianny. Voor de knoflook geen tijd gehad. Deze week ergens nog maar poten. Wel al tuinaarde gekocht. Quote
Arja Geplaatst: 27 oktober 2021 Geplaatst: 27 oktober 2021 3 minutes ago, Mellie said: weigerende pioenroos Ja, hoe werkt een pioenroos eigenlijk? Ik heb er een of anderhalf jaar geleden twee geplant, en afgelopen zomer had ik dus eh, blad. Moet ik iets doen zodat er bloemen aan gaan.komen? Liedje, dansje? Verder al weken nauwelijks wat in de tuin gedaan, gewoonweg geen zin. Morgen maar eens aan de slag om een bedje te schonen en daar de knoflook in te poten. 1 Quote
Amrutten Geplaatst: 27 oktober 2021 Geplaatst: 27 oktober 2021 Het laatste stukje tuin gewied en afgedekt met wiedsel. Ik ben nu helemaal klaar voor dit jaar. Wat moet ik nu met de tijd die over blijft…. Quote
Mellie Geplaatst: 27 oktober 2021 Geplaatst: 27 oktober 2021 Ja, hoe werkt een pioenroos eigenlijk? Ik heb er een of anderhalf jaar geleden twee geplant, en afgelopen zomer had ik dus eh, blad. Moet ik iets doen zodat er bloemen aan gaan.komen? Liedje, dansje? Liedjes en dansjes kan ik zelf altijd erg waarderen, maar pioenrozen willen vooral niet te diep staan. Als je geen bloem hebt gezien, dan staat ie waarschijnlijk te diep. Maar goed. De mijne kon niet heel veel minder diep… geen idee of het echt centimeter werk is. Nu even uitgraven en hoger in de grond zetten tot aan de bladspiegel. En dan dat dansje en liedje er achteraan. Dan komt het vast goed! 1 Quote
Jane Doe Geplaatst: 27 oktober 2021 Geplaatst: 27 oktober 2021 Paardenmest "moet" jaar liggen voor gebruik, bij direct verwerken geen gewas waar consumptie binnen half jaar/jaar is. Verwerken en groenbemesters kan goed en dan volgend jaar voorjaar/zomer pas in gebuik nemen voor groentjes en co. helaas niks kunnen doen in de tuin en moet nog wat knoflook poten. Na ja zoveel moet nog gedaan worden, ook paardenmest trouwens. Quote
mdubbelm Geplaatst: 27 oktober 2021 Geplaatst: 27 oktober 2021 Wat half snotterende courgetteplanten uit de grond gehaald en zonnebloemen waarvan de mezen en putters alle zaden al hadden verslonden. De compostbak gerepareerd en sla geplukt. Quote
fre3ke Geplaatst: 27 oktober 2021 Geplaatst: 27 oktober 2021 De rabarber een zonnigere plaats gegeven. Weer ongeveer 30 engerlingen gedood die in de stapel grasplaggen/composthoop leefden. De teller staat nu op ongeveer 200. Begonnen met het maken van de nieuwe composthoop. Dit jaar ga ik het goed doen,ik heb zelfs een buis in het midden staan. Wat onkruid uitgetrokken, maar met zulke kluiten grond eraan dat ik ze op een hoop op de grond heb gegooid. Gesoebat over waar ik drie verhuizende planten straks ga zetten. En of ik de druivenstokken kan herplaatsen in eigen tuin. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 28 oktober 2021 Geplaatst: 28 oktober 2021 Zondag begonnen aan een houthok, naast/aan de houthokken die we al eerder hadden gebouwd. Gemaakt van pallets, tegels die we in de afgelopen jaren hebben gekregen(van iemand die tuinen leeg maakt) en/of uit ons eigen oude stoepje rond het huis, en van de dakplaten die van onze kapschuur af kwamen. Zo binnen in het hok lijkt het wat rommelig maar ik maak nog wel even een foto van de buiten-achterkant, die is best heel strak geworden De binnenkant stapelen we toch vol met haardhout! Edit: 6 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 28 oktober 2021 Geplaatst: 28 oktober 2021 Netjes hoor!Ik heb 1 dubbele border onkruidvrij gemaakt en in de helft knoflook gepoot. Mega veel onkruid. Ik verbaas me er steeds weer over. Dille en koriander geplukt. Die gaan als een tierelier. Het beste jaar ooit. Normaal schiet dat door, maar heb pas van een paar dille sprieten doorschieters. De koriander is nog helemaal niet aan het doorschieten. Quote
Arja Geplaatst: 28 oktober 2021 Geplaatst: 28 oktober 2021 21 hours ago, Mellie said: Nu even uitgraven en hoger in de grond zetten tot aan de bladspiegel. Bladspiegel... 🤔 📖 Quote
Mellie Geplaatst: 28 oktober 2021 Geplaatst: 28 oktober 2021 Ik bedoel natuurlijk boomspiegel. Tot waar de plant in de aarde hoort te zitten. Als je een plant in pot koopt, zet je hem niet dieper dan de bovenkant van de pot. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.