Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2021


Patrijs

Aanbevolen berichten

Courgettes geoogst en aangeboden via kraampje aan de weg, wat denk je, keurig alle courgettes nog in het doosje. :( 

 

10 nieuwe aardbeiplantjes gezet op de moestuin, Malwina. De andere aardbeiplantjes Sonata en Daroyal met wat koemest bemest zodat er goede bloemknoppen worden aangemaakt, ze gaan hun tweede jaar in. 
 

Opgekweekte bietjes gepoot, maar veel haarworteltjes beschadigd dus ik vrees dat er niet veel gaat gebeuren. Rucola, veldsla, peterselie en koriander gezaaid. Twee specie-emmers onkruid afgevoerd en alle borage uitgetrokken. Ik reageer helaas nogal op de borage als ik langs de haartjes van de plant veeg, met jeukende plekken tot gevolg. Jammer, maar die komen volgend jaar dus op een stukje waar ik niet zo vaak langs loop.

 

Helaas lusten de veenmollen ook jonge beorenkoolplantjes waardoor ik er 3 v/d 6 in m’n hoofdbed kwijt ben. De plantjes zonder net en tussen de asperges die groeien als ‘kool’. Soms is het niet te begrijpen waarom het één niet lukt en het ander wel en andersom. 
 

ten slotte, een hoop baby-veenmollen een ander huisje bezorgd. M’n vallen zaten vol met de kleine veenmollen. :( 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-8-2021 om 11:00, Arja zei:

RobO, ik moet kid 3 gelijk geven, koolrabi ziet eruit als een alien.

 

Ik ben op vakantie, logeer bij een vriendin in Beieren. Lekker in haar tuin gerommeld, ze wil advies over van alles. Straks even naar het plaatselijke tuincentrum.😀

klopt, maar kid 3 is al 35 hè 🙃

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Uitlopers van druiven weg gehaald.

Aantal waterloten  uit fruitbomen geknipt.

Geschoffeld , water gegeven in kas.

Regel spinazie gezaaid.

Bonen geoogst en mensen er blij meegemaakt. In de siertuin traag werkende mestkirrwls gestrooid.

Nu op de plaats rust denkend aan morgen wat te oogsten.

aangepast door Arievd
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 dagen niet naar de tuin geweest, nu inhalen. 6,5 uur gebleven.
Onkruid weggehaald, ook de wilde stekelige bramen want die groeien toch behoorlijk snel en krijgen ook veel zijtakken.
Restant vijgenstekken opgepot van 0,5 à 1 liter naar 5 liter potten.
Blauwe bessen gesnoept.
Geconstateerd dat ik vandaag de laatste komkommers heb geoogst, planten zijn nu niks meer.. (komt dat door het weer of zijn ze plotseling gewoon op? In het tweede geval dan beter 2 keer zaaien, begin mei en half juni.)
Ook geconstateerd dat enkele druiven (de vruchten dus) bruin worden. Oorzaak (voor mij) onbekend.
Ook enkele tomatenplanten weggehaald wegens Phytophthora. Enkele soorten bieden meer weerstand. Nog geen rijpe gezien.
En foto's van wat bloemen gemaakt, die komen binnenkort op Instagram.
En zal nog wel wat vergeten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De lathyrus te lijf gegaan en uit de tuin gehaald, daar was het mooie wel van af… wat zaden verzameld voor volgend jaar.

 

55B6D0EF-1AD6-4573-BB2B-888974CBFF65.thumb.jpeg.ffff83464b482760071ed1e7bfe6e6e7.jpeg537D4F87-29F5-4735-ADCC-5989D3345F2B.thumb.jpeg.5af017fa2e0f1d6365d99100a38ecde3.jpeg

 

 

verder de lavendel die ik vorig jaar in Frankrijk stekte afgeknipt en de knipsels deels weer gestekt. Er bestaat niet zoiets als te veel lavendel in je tuin, toch?

 

972C2163-3DB4-4E94-8FAA-F2DEDF3A8241.thumb.jpeg.64fa116bc7fffe0ec0616bd90588048b.jpeg30812FCE-A4EF-469A-A91A-6894C79951E7.thumb.jpeg.127ac716fe88d4fabb5a419b6e923f14.jpeg

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 
Wilde peen staat vollop in het zaad. Ook 1 van mijn favorieten. Ik droog ze in de rook van de openhaard en schud dan het zaad eruit.. wat doen we er dan mee vijzelen met zout samen of door deeg of in brood, boven op geroosterde wortels . Je blijft de hint van wortels proeven! Deze zijn over grote afstanden geplukt. Tijdens 20 kilometer tocht. Van iedere plant 1 scherm. Ik zie ze graag terug komende jaren.. #wildplukken #wortelzaad #natuur
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vol goede moed begonnen op de tuin tot het is gaan regenen.
Geschoffeld, uit gebloeide bloemen verwijderd.
Tomaten geplukt in de kas.6d17cd356b09dcd924284c972d620ca0.jpg
Dinsdagavond om20.30 is de straat droog geworden.Morgen weer verder .

aangepast door Arievd
Aanpassingen
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-8-2021 om 06:46, RobO zei:

het blijft nat hier

 

Wat raar, hier is het kurkdroog....🤪

Vandaag ook in de nattigheid boontjes geplukt en afgehaald tijdens de buien.]

 

Het nieuwe aardbeiveldje deels klaargelegd met wat kruiwagentjes oude mest.

Het eerste dozijn Korona's geplant, helemaal wennen weer die natte zomer.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, terug van vakantie, er zijn bonen. En tomaten die niet onder de phyto zitten, maar wel uit hun velletje barsten, hopelijk niet van woede om mijn afwezigheid? Eens kijken wat er nog meer te beleven valt in m'n tuintje, je zou denken dat tien dagen op vakantie niet veel is, maar eh... 

 

 

20210818_160147.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier vandaag ook zo'n bak boontjes geplukt. Niet zo mooi, sommigen al wat te veel gevuld maar ze smaakten evengoed prima en waren niet draderig of vliezig.

Een rij oude aardbeiplanten uitgespit, de nieuwe staan er nu allemaal in, gemest en al.

Een deel van de eenjarige planten schoongemaakt en een deel onkruid verwijderd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begonnen met het aardbeienbed op te ruimen. Lastigste klus: besluiten hoeveel lambadastekken ik zal overhouden…. Ik heb nog 6 soorten die ook een plekje willen. Wat is jullie aardbeistrategie? Van elke soort evenveel planten? Of van bepaalde soorten (bijv. Doordragers) meer?
 

52423751-404C-46EB-943A-D0F39F823C06.thumb.jpeg.f1432891673251b24a1830d019717550.jpeg8F810A5C-85CE-4967-9E2B-81D688628F38.thumb.jpeg.2d687bf69826553aaffa2e0067940c6d.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het meest van welke soort ik het lekkerst vind. Maar meer doordragers is ook wel fijn. Heeft alletwee zijn voors en tegens.

Ik heb me lichtjes in de tuin geroerd. Net terug van vakantie en het was een stuk minder chaos dan de vorige x. Toch beduidend meer prutweer gehad. Kouder en meer regen. Elke dag water schijnt toch wat minder fijn te zijn. Scheelt weer in de post vakantie klus.

Onkruidje hier, een kruidje daar, wat tomaatjes hier. Niet heel hard gewerkt, maar wel wat gedaan. Dat idee. Kippenhok uitgemest. Dat was wel iets meer dan lichtjes roeren overigens. Het andere hok morgen. Alle kippen mochten buiten spelen. Was leuk ze overal te zien scharrelen. Heb er een hele poos zen naar zitten staren. Leuk!

Samen met de jongste aardbeien geplukt en bosbessen. Meneer wilde alleen verder met plukken. Ga jij maar naar binnen mama. Ik at er te veel op volgens hem

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfffff 50 meter kadewand onkruidvrij maken en snoeien betekent heel veel rond’varen’ in een bootje en al je snoeiafval uit de sloot vissen.
Samen met de man zijn we uren bezig geweest.

3 x bootje vol en 1 steiger vol. Alles is gesnoeid danwel verwijderd. We hadden ruim 3 meter hoge brandnetels tussen de hortensia’s die voel ik overigens nog steeds aan mijn armen…

03ce9d4e09676483709586c6e08593de.jpg

6b854aa91c3fa147fc65fa5756425f3e.jpg

De buren aan de overkant waren erg blij overigens. Zelf nooit last van. Zie het toch niet. Maar hun uitzicht werd aardig verpest geloof ik als ik de enthousiaste reacties moet interpreteren

Onderwijl bosbessen, frambozen en aardbeien gegeten. Al dat harde werk maakt goed hongerig en was te veel werk om naar binnen te gaan. Gelukkig hangen er ook nog wat tomaten aan de planten. Die gingen er ook aardig in.

Met het laatste restje energie gras gemaaid -de man- de boel opgeruimd -ik-
Tomaten geplukt, kas in geweest en wat pepers uitgedund. Paprika geplukt. 1 verdorde paprika weggegooid.

862056fe282c8392b81847639c26dd7e.jpg

670837d5b594ef705c9f2a060500ae68.jpg

a4b778451a9fb0c90a975cf0a3beb579.jpg


2 aanhangers vol met afval van de kadewand en vervolgens nog 3 klikos. Echt bizar… ik heb trouwens de pruim waar sinds 2 jaar 1 pruim aan komt, een kopje kleiner gemaakt. Te veel boom voor te weinig opbrengst. De kers ernaast ook ernstig ingekort. Die had dit jaar besloten 2 m lange waterloten te maken. Geen idee of ik dat nu door deze snoei heb gestimuleerd, maar er was een aanhanger. Dacht, hup, weg ermee.

En toen kwam er een olifant met een lange snuit… einde novelle

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20-8-2021 om 22:40, mdubbelm zei:

Wat is jullie aardbeistrategie?

Half /half, dat spreidt de oogst, al vind ik de Korona's het lekkerste.

Hier ook weer een rij aardbeien opgeruimd en alles doorgeschoven.

Een laag op de compost, een laag op gaas en een laag op de grond.

Een rijtje Texla gerooid, er zat maar 5L aardappels onder.

Wat onkruid dat ging zaden weggetrokken en wat stukken schoongemaakt net voordat er een flinke bui losbrak.

We zitten nu precies in het oog van de depressie.

 

 

buien.jpg.28b16e3f41d7fe14ea86977eae2cc912.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen de tomatenplanten verwijderd die niets meer te leveren hadden.

Vijf kweekkasjes opgezet en de 33 paprikaplanten weer in de ( nu geopende) kas gezet.

kassss.thumb.jpg.8bea9371c45aeacbc7e6d6dab901660f.jpg

 

Krulandijvie uit hun kweekplekje (melkpak) gehaald en uitgepoot in de vrijgekomen potten van de tomaten.

Blij momentje  bij het zien van de eerste muismeloentjes

mel.thumb.jpg.db3b0a5c04112c92236c6480d286cbaf.jpg

Sperciebonen mee naar de keuken genomen.

Die planten weten niet van ophouden dit jaar.

 

 Tenslotte, zoals altijd, deze schoongemaakt :

nage.thumb.jpg.dca7e1c6da800fb7199b2faeb1c95df9.jpg

                                                                                                                                    ...gif.083f2bf909ab0dc66c222b03cd971b4b.gif.

 

aangepast door Grork
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lage snijbonen geplukt en de planten gerooid, is er niet op vooruit gegaan met het weer van de laatste dagen.
Vandaag is een mooie dag geworden.
Voor gezaaide winter andijvie een aantal uitgepoot.
Geschoffeld, collega tuinder ondersteund bij uitzetten nieuw te plaatsen kas.
Gezellig koffie gedronken volgens de RIVM regels.

Slecht ziende buurman gewezen op de zieke tomaten planten in zijn kas.
Kas voorzien van de nodige gieters water.

aangepast door Arievd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...