Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Je nieuwe aankopen

Featured Replies

Geplaatst:
Op 28-1-2023 om 13:25, Brabantse Tuinprins zei:

Gezien de bloeitijd en het feit dat de vrucht zich in NL deels in de winter moet ontwikkelen, is het niet erg waarschijnlijk dat je hier in NL bij planten die buiten staan vruchten kunt oogsten.

Mijn verwachtingen zijn ook laag gezien het onbeschutte karakter van de standplaats.  Zoals ik even eerder in dit draadje schreef is het - winters met strenge vorst uitgezonderd- wel mogelijk om in de buitenteelt vruchten te oogsten als de standplaats optimaal is en de vorst gematigd wordt door invloeden van de stad.  De 10 a 15 jaar oude Loquat die ik ken staande in een ommuurde stadstuin te Gouda (Blekerssingel/Boelekade) draagt regelmatig volgens de eigenaren en ik heb zelf ook oogst mogen proeven van ze.   Ik ben al blij als ik 1x in de 7 jaar zal oogsten en ga daarnaast vooral voor de Biwa thee (infusie) die je kan maken van jonge bladeren (5 a 10cm).   In een Facebook groep lees ik ook sporadische succes bij Belgische liefhebbers. 

Geplaatst:

Heb mezelf wat werk aangekocht. Er staan hier een aantal oudere bomen die zeer lekker fruit geven. 30 stuks? Als daarvan 1/3 positief resultaat geeft ben ik al ongelooflijk blij. Zijn het er meer dan zal er nog wel een plekje gevonden worden, desnoods schenken.

6   Appel onderstam M9 2 jarig 8-10 mm  
6   Appel onderstam B9 2 jarig 9-12 mm  
3   Pruimen onderstam St Julien 'Wangenheim' 8-12 MM  
3   Pruimen onderstam 'Myrobalan' 9-12 MM  
3   Kweepeer onderstam 'kwee C' 8-10 mm  
9   Kersen onderstam zaailing 8-12 mm  
Geplaatst:

b193252bda30878f57a6a1b8495602d5.jpg

1 woord hiervoor

JEEJ

Geplaatst:

@Mellie lekker bezig..

Geplaatst:

En jawel; vandaag binnen gekomen

cb570dd049a094050d56d72ff8e128ce.jpg

Zeebanaan! Maar ook de wasabi en mijn nieuwe aardbeienplantjes. Klein geluk in dramatische tijden.

Geplaatst:

Vandaag bij de Action lagen dahlia’s; en ik heb 2 zakjes meegenomen om te kijken of t wat wordt. 

Geplaatst:

Na mijn warmtematje fiasco maar weer een gewoon warm plankje gekocht. Ik heb er al jaren eentje in gebruik en die bevalt goed, dus dan maar een tweede voor alle pepertjes die ik dit jaar wil zaaien.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Moest bij de Hornbach een gereedschapdinges terugbrengen, en toen sprongen er zomaar wat zaden in mijn mandje, foei.

PXL_20230212_164549415.thumb.jpg.2094d8f8cfb78052c5a73e3112486447.jpg

Geplaatst:

Nou ja zeg.... gebeurt hier ook altijd... zomaar ineens in je mandje terwijl eigenlijk alles al vol staat.

Geplaatst:
12 hours ago, acpronk said:

Nooit aan gedacht de stoute zaden terug te hangen?emoji1787.png

Helaas willen de zaden dat niet..😁

Geplaatst:
Op 7-2-2023 om 21:39, Mellie zei:

En jawel; vandaag binnen gekomen

Zeebanaan! 

He wat goed, daar was je toch naar op zoek?

Waar heb je die kunnen bestellen?

Geplaatst:

Een langwerpige spiegel gekocht om zaailingen extra licht te gunnen op de vensterbank. 

En ik wil het komend jaar heel veel (pluk)bloemen zaaien. Dus behalve de knoldahlia's van vorig jaar ga ik ook dahlia's zaaien. En strobloemen, chinese asters, lathyrus, scabiosa en zinnia. Allemaal eenjarigen m.u.v. de dahlia's. De zaden zijn net binnen en fijne, kleine steek etiketjes. 😀

IMG_20230218_164004_152.jpg

Geplaatst:

@Woldistel... wat leuk... straks een zee aan bloemen in de tuin en in een vaas!

Geplaatst:

Dat hoop ik maar. Ik heb al zo lang geen bloemen gekweekt, altijd alleen maar gefocust op groenten.

Sommige, zoals de Zinnia en de chinese aster heb ik nog nooit gekweekt. De impulsaankoop dahlia's van vorig jaar zijn goed bevallen 😄 dus nu wil ik ook het zaaien eens proberen. En strobloemen vond ik vroeger altijd vreselijk, maar er zijn tegenwoordig zulke mooie kleuren. Of word ik gewoon oud....🤔

Geplaatst:
9 minutes ago, woldistel said:

Of word ik gewoon oud....🤔

Niet oud... je waardeert nu meer 😄

Geplaatst:

Ah, dat zal het zijn 😄

Geplaatst:

Heerlijk vooruitzicht op een bloemenpracht van de zomer! Juist de combinatie groenten en bloemen vind ik zo heerlijk. 

Geplaatst:

He wat goed, daar was je toch naar op zoek?
Waar heb je die kunnen bestellen?

Ik zag hier een bericht weet even niet meer van wie. Staat in zeebanaan topic. Je kunt het kopen bij kruidenwereld.nl
Allas was super goed verpakt en snel binnen. Heel blij mee!
Geplaatst:

Herfstframboos Enrosadira. Geschikt om te kweken als two-timer. Relatief nieuw ras (2016?) dat goede reviews krijgt.  Had van de week er al een gekocht maar vandaag toch nog twee erbij aangeschaft (2,95 eur per stuk).  Eerder deze week twee gele en twee rode laag blijvende frambozen (100cm) voor de erfafscheiding (mag niet hoger dan 120cm zijn in de volkstuin).  Twee stuks kruipende kornoelje (cornus canadenis) als bodembedekker, vruchten zijn eetbaar.  En kon twee struikjes tijm voor 90cent per stuk niet laten staan. 

Geplaatst:

Mooi nieuw fruit! En ook niet onbelangrijk.. Mooie prijzen.

Geplaatst:

@Vastone Ik denk dat jij weet waar ik ben geweest! Iets met de A12.

Geplaatst:

Het kippenhok en schapenhek voor de kippenren zijn vandaag geleverd! Hopelijk van het weekend samen met man de tijd om hiermee aan de slag te gaan (hout van het kippenhok behandelen en in elkaar zetten en hekwerk plaatsen). 

Geplaatst:

1247681518_PXL_20230308_1656497092.thumb.jpg.c1008968102d3a2ce70403aafe5b8ff5.jpg

Geen spectaculaire aankopen, maar wat is Van der Wal een heerlijke winkel om rond te struinen! Ze zitten in een ruim, nieuw pand op het industrieterrein van Hoogeveen. Veel gereedschappen en materialen en tuinspullen enzovoort. 

Behalve wat zaden kochten we tunnelbogen en -folie en houten plantenstekers en voeding. Daarna bezochten tuincentrum Strijker, ook in Hoogeveen, daar namen we een Mirabel mee, en wat Helleborussen voor onze schaduwrijke voortuin. 

Geplaatst:

Bie de Lidl: 1p matrasje, met gellagen, voor in het huisje, kreeg vorig jaar echt pijnlijke heupen van het doorgezakte matras daar. En dan rust je dus niet echt uit na al het harde tuinwerk daar.

Broeikasjerekding, die staande met plastic erover (heb er nog 1 maar die staat binnen en daar hangen de lampjes in voor het voorkweken). Verwacht lang koude nachten en regen, El Nina, dus dan heb ik een droge koele plek om plantjes naar door te verhuizen.

En nog wat klein spul.

Krijg ik net een verzendbevestiging: Hebben ze alléén de drie ledlampjes alvast opgestuurd. :roll:

En net bij Wormenkwekerij Wasse https://wormenkwekerijwasse.nl/product-categorie/bodemverbetering/

Lavameel, Guano, Vermiculliet, Lavaterazaad en wat bijenbloemenzaad besteld. Had uitgerekend dat het lavameel hier zo'n beetje gemiddeld het goedkoopst was.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.