Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Het weer in 2021

Featured Replies

Geplaatst:

Afgelopen nacht was het weer -15 en nu is het nog steeds -6. Dit keer wel met meer wind, dus het zal nog kouder aanvoelen. De tuinbonen staan nog niet boven de grond en er ligt een flink pak sneeuw op. Hopelijk vriezen die niet kapot. Ook afwachten. Heb in ieder geval genoeg reservebonen om te leggen, mochten de tuinbonen kapotgevroren zijn.

Ben ook benieuwd Goldfish. Het zijn nog jonge planten, heb ze afgelopen herfst pas gekocht en in de tuin geplant. Is wel meteen een mooie test. Mochten ze het niet redden, dan koop ik nieuwe planten, want ik wil ze wel in de tuin hebben.

Geplaatst:

Hier in het niet zo verre Oosten was het ook -15, gevoelstemperatuur nog een stukje kouder.

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:

Vannacht nog een -8°C in de thermometerhut (nu -2°C) en volgend weekend voorspellen ze overdag tot 14°C. Grote schommelingen in de winter.
De meeste vrieskou in een thermometerhut was -8.5°C, aan de grond -12,5°C.

Geplaatst:

In de kas was het gisternacht -5 geweest. Dat is dan in de lucht hé, dat wil niet zeggen dat de bodem, die overdag toch aardig opwarmt met de zon erbij. In de tuin zie ik sporen van de vorst. Gaten die ontstaan boven woelmuis holen en de elektra draad rond het kippenhok was plots aardedraad geworden, daar was de aarde verkruimeld, omhoog gekomen en/of de staven waar de elektra aan vast zit was verzakt. Dat hadden we niet meteen in de gaten, maar de vos of marter is niet geweest gelukkig. Vandaag kunnen we nog naar het bos om hout te hakken, de paden zijn stevig bevroren, vanaf morgen is dat niet meer mogelijk dan lopen er weer te diepe sporen vol met modder en water door het bos. Hoogste tijd dat we eens zo’n scheur karretje kopen, hoe heet dat, een qat?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik zou geen qat kopen, maar als je heel veel hebt kun je misschien wel door de bossen zweven.

Je bedoelt quad. Hier zie ik ze heel soms door het dorp scheuren.

Geplaatst:

Hier was het nog 2 nachten even goed koud, nu gaan we weer hard de warmere kant op! Jammer dat wij niet naar het bos kunnen, want met zo'n pak sneeuw is het nog moeilijk rijden met zware auto en aanhanger. Hoe koud de grond ook is. 

Geplaatst:

Het is bij 2 nachten van -10.5 gebleven in Gouda naast een serie van -7 en -8c.  Dat geeft goede hoop voor mijn mediterrane planten.   Maar de eerste "tegenvaller" zag ik gisteren bij -5c nog rondvliegen:   halsbandparkieten die volop genoten van de sneeuw vanuit hun hoge bomen.  Ergens hoop je dat de winter flink zou huishouden onder de 500 exemplaren die naast (en in en op) mijn volkstuin leven.  

Geplaatst:

Iedereen praat over dooi, maar er ligt nog steeds een massief pak ijs op het dak (en de zonnepanelen). Opbrengst zonne-energie van de afgelopen 8 dagen is 95% lager dan het gemiddelde van de afgelopen 3 jaar in februari.
En het is spekglad buiten.

Geplaatst:

Vrijdagnacht was het in het oosten -14 graden. Komende zondag wordt +16 graden voorspeld. 30 graden verschil in iets meer dan één week tijd. Ik vind het wat onwerkelijk.

Geplaatst:

fan-tas-tisch geschaatst van de week!

tuingedachten verdrongen

nou ff het zout wegspoelen, het plenst hier nu, en dan de tuinbonen erin, en zaaien, en dooie plantjes composteren 😁

Geplaatst:

South Dakota heeft het record temperatuurwisseling:

Spearfish holds the world record for the fastest recorded temperature change. On January 22, 1943, at about 7:30 a.m. MST, the temperature in Spearfish was −4 °F (−20 °C). The Chinook wind picked up speed rapidly, and two minutes later (7:32 a.m.) the temperature was +45 °F (7 °C). The 49 °F or 27 °C rise in two minutes set a world record that still holds. By 9:00 a.m., the temperature had risen to 54 °F (12 °C). Suddenly, the chinook died down and the temperature tumbled back to −4 °F or −20 °C. The 58 °F or 32.2 °C drop took only 27 minutes.The sudden change in temperatures caused glass windows to crack and windshields to instantly frost over.

Geplaatst:

Wauw! En dat op een dikke 7000 km van hier.

Dichter bij huis is de super en daar moest ik heen, maar ik ben maar niet gaan fietsen. Ik kom met fiets niet heel mijn hofje uit ben ik bang. Dus heb de auto genomen. Stapje voor stapje om de auto heen over spekgladde sneeuwbultjes, de ramen afkrabben. Stapvoets slippend over het ijzel het hofje uit, de openbare weg op en die was berijdbaar.

Thuisgekomen kwamen er een paar plastic schotels onder de sneeuw tevoorschijn, die ik eerder tegen de muur van t huis aangezet had. Ah, daar waren ze dus. Ik had al schotels met  Delftsblauwe componisten van de wand gehaald om onder de P9 potjes te zetten, waarin gisteren de zaailingen verspeend zijn.

Jammer voor de schaatsers, maar van mij mag het hier extreem gaan dooien.

Geplaatst:

Jij durft, Huub! Met ijzel blijf ik lekker thuis en mijn wekelijkse uitje naar de supermarkt stel ik maar even uit. Het is hier nog enorm glijden en glibberen. 

Het zal mij benieuwen wat er hier onder de sneeuw vandaan gaat komen. In ieder geval een paar schotels waarin ik de vogels water gaf om te drinken en in te badderen. Na de sneeuwval heb ik maar gewoon nieuwe neergezet, de oude zie ik straks wel weer verschijnen. Waarschijnlijk hebben we er niet opgestaan, maar zeker weten doe je dat nooit als je hele oriëntatie in de war is en je geen pad meer kunt zien. 

Een van mijn tuinboontjes stak gisteren al een donkergroen, zielig blaadje boven de sneeuw uit. Eens zien of er nog leven in die plantjes zit na alle regen, sneeuw en vorst. Wie weet zaten ze heerlijk geïsoleerd onder de sneeuw, maar eh eerst zien, dan geloven. Idem voor de knoflook, die vind ik nu alleen terug doordat er stokjes staan ter oriëntatie. Hun groene sprieten zullen wel een flinke tik hebben gekregen. 

bad.JPG

• 2 weken later...
Geplaatst:

Maar dat blijft niet zo lang liggen op jullie grond zeker?

Ik was blij geweest als het geregend had na het zaaien van e.e.a., maar ik denk niet dat er veel gevallen is. Straatje was droog zo net.

Geplaatst:

Nee het is zo weer weg, we willen meer :) 

'Ze' zijn er hier in de buurt wel meer mee bezig dat niet al het water steeds weg wordt geloosd. De sloten (en andere watertjes) iets verderop worden volgepompt en daar staat het water dus goed hoog. Er staat dus ook zowaar wat water in onze vijver! 

• 2 weken later...
Geplaatst:

Morgen komt waarschijnlijk de eerste officele storm van 2021. 
Storm Evert komt de kust onveilig maken, windstoten van 90 a 110km per uur.

Zet vandaag alles nog even goed vast, want de ergste wind is morgen ochtend.

Geplaatst:

Ik vond de windkracht van de sneewstorm toen nog best meevallen toen. Wel ijzig koud.

Durf niet te zeggen wat de vereisten zijn van een officele storm? Bepaalde windkracht moet behaald worden? Misschien weet iemand dat?

Geplaatst:

😭 Storm schade. Een stoel is gaan vliegen en een gat in een muurtje geslagen. Gat zie je op het achterste witte muurtje. Hele tuinset inclusief parasolvoet op de tafel stond gister nog op het midden van terras. 

Gevlogen stoel staat tijdelijk binnen. 

DSC_0132.JPG

Geplaatst:

Storrem! 

20210311_113223~2.jpg

Edit: inmiddels ook de tweede kliko, een voederplankje, twee tafels en een bonentipi om. Nou nou. 

aangepast door Arja

Geplaatst:

Hier begint de storm ook op te komen. Volgens de voorspellingen blijft het de komende paar dagen nog stormen. Hopelijk blijft de kas staan.

Verder heeft het vandaag flink geregend, dat werd wel weer tijd.

Geplaatst:

Jank [emoji30] Kakstorm!
aebf88ec1dfa3dd5f0c42ac7b5b34fd4.jpg

wees bevriend met kleine dingen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.