Geplaatst: 26 mei 20214 j Ook hier zandgrond, het heeft zo z'n voordelen. Vorig jaar was het hier een zwembad, maar nadat we de aangestampte bouwgrond flink hebben losgewoeld en er al een jaar planten hebben gestaan die flink konden wortelen, is de grond al stukken minder dicht. As we speak ligt er een lange, banaanvormige strook regengebied over het land, en wij krijgen hem van punt tot punt. Afijn, ik zal niet de enige zijn wiens tuin wat vochtig is. En vanaf dit weekend... Zou het echt? Dan kan ik met bonen lichting twee aan de slag. Over tomaten hebben we het dit jaar maar niet meer. De banaan:
Geplaatst: 27 mei 20214 j Geen (lees: weinig kwalitatieve) tomaten dit jaar.... mmm, ik wil het nog 2 weken geven alvorens die conclusie te trekken. Anders wordt het bonen vreten 🤭 Ook blij met dat aangekondigd zonnetje, het stopt zich wel nog goed weg achter die dikke wolken. Deze nacht een dipje op 9.4°C gehad en dat is toch 3.5°C beter dan vorige nachten. Dit maakt een behoorlijk verschil voor de plantjes. Ook is dit het eerste jaar sinds heel lang dat de verwarming hier nog op staat.
Geplaatst: 27 mei 20214 j Heerlijk, hier viel zomaar 13 mm in de afgelopen nacht! Dan zitten we nu op ongeveer 84 mm voor de hele maand. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 27 mei 20214 j Heeee.... mijn sperziebonen en Borlotti's kunnen wél watertrappelen! Of zou mijn zandgrond gewoon heel goed waterdoorlatend zijn? Vanmiddag heb ik voorzichtig een beetje gegraven, en ze zijn heel voorzichtig aan het kiemen. Het gaat wel superlangzaam, door de kou, maar er zit leven in. 27 mei 20214 j aangepast door Arja
Geplaatst: 27 mei 20214 j Ik ben het goed zat, die regen. Vandaag ook weer weinig tussen de buien door kunnen doen. op de grote tuin zijn verschillende dingen versnot door het water/ regen...pompoen, courgette en pattison. komkommer is ook kwijt.... een en ander opnieuw gezaaid, maar de rest maar rechtstreeks zaaien. ik word er een soort nerveus van..ook omdat ik gauw op vakantie ga.. Nou...ga het wel beleven allemaal!
Geplaatst: 28 mei 20214 j De komkommer ziet er wel heel sneu uit, zouden die nog weer op kunnen leven? Is nog wel groen maar slapping, bijna geen groei nog gehad door het weer en aangegeten door slakken
Geplaatst: 28 mei 20214 j De dag die je wist dat zou komen is eindelijk hier! De eerste dag met zon en zonder regen, in wat gevoelsmatig eeuwen is haha. Laat die warmte nu maar lekker blijven.
Geplaatst: 28 mei 20214 j Wat een gemopper hier in deze hoek. Hier heeft de regen veel goeds gedaan. De aardappels groeien en kunnen dat ook nog even blijven doen. De rabarber heeft in jaren niet zo mooi gestaan. De peulen etc. en tuinbonen gaan als een dolle net als de sla en radijs. De aardbeien hebben wel duizend bloemetjes. En ik heb heel lang van mijn voorjaarsgroen kunnen eten zonder dat het doorschoot. Ik zit natuurlijk wel op zand, en sta niet tot mijn enkels in de modder....... De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 30 mei 20214 j Auteur Gisteren. Een prachtige dag hier. Niet te warm, licht windje, en zon. Veel zon: 24,6 kWh opbrengst van mijn 13 zonnepanelen. Dat is -op één enkele dag- € 5,20 verdienen. Anders gerekend: dat is het verbruik van 12 uur lang een straalkacheltje (van 2000 Watt). Het werd ook wel tijd. Hier ligt alles achter, t.o.v. 2019 en 2020. Ik denk een kleine drie weken. De komende week (weken?) ziet het er ook goed uit. Zon, wolken, een bui, niet te warm. Echt Hollands juni weer. Met zwemmen wacht ik nog wel even. De temperatuur van de Oosterschelde is nu ca. 14 graden, mijn ondergrens is 18 graden. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 30 mei 20214 j Zalige dag, veel in de tuin gewerkt en nek verbrand, teveel gebukt gezeten 😄. Familie langsgekomen die we niet meer in levende lijve hebben gezien sinds 1,5 jaar wegens Corona. Jonge kat ligt lekker te genieten in boom aan terras. 77 En ik ga er vanuit dat dit nog weken gaat duren, misschien tegen beter weten in, aubergine in pot buiten gezet en die kan ik niet meer verplaatsen, laat de zomer maar komen.
Geplaatst: 2 juni 20214 j Liet eindelijk het weer, de tijd en de rug een buitenplant sessie toe, Lie kon ook dus dubbele aanval op de volle kas met planten, naar buiten met dat groen.. Ging het na een kwartier vreselijk onweren. Dat was om twee uur. Ondertussen is er 13 liter gevallen in een keiharde bui en wordt het, als het nog droog wordt planten opruimen, kruiwagens en plantenschotels leeggooien en de openslaande deuren afsoppen en zemen, die hadden we open gelaten want het weerprogramma gaf aan dat het zo voorbij zou zijn☹️😱. De plantjes die al in de grond zaten zijn wel blij natuurlijk, ik ook wel hoor, met die regen, het kwam alleen zo lullig uit🥸 3 juni 20214 j aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 3 juni 20214 j Zo, hier viel vandaag bijna 10 millimeter in meerdere buien . We lezen alleen net dat er 'iets verderop' echt veeeel meer viel. Dus wat dat betreft.... Nou zit niemand daar op te wachten, zoveel water in korte tijd. Dat snap ik ook wel... facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 3 juni 20214 j Mooi en lekker. Wij hadden ook weer twee buien vandaag, samen 8 liter m2. We gingen vanmiddag naar vrienden in België, echt net over de grens. Hemelsbreed 25 en de buien die over ons trokken gingen en gaan die kant op. Daar snakken ze naar een bui. En ze hebben dus niks gekregen..Valt het allemaal dus wel mee bij ons..voorlopig. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 5 juni 20214 j Er viel helaas nog geen 2 millimeter uit die enorme bui die over/langs kwam. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 5 juni 20214 j Hier is gisteren op korte tijd 50,09 mm gevallen. 😳 heel het dorp stond blank. Mijn plantjes zullen wel gaan groeien de komende dagen!
Geplaatst: 5 juni 20214 j 50🧐😬! Dan was mijn 38 liter dus nog lief bij. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 7 juni 20214 j https://neerslagkaart.nl/archief/?k=neerslag&d= klik op de iconen links voor temperatuur, zonuren en wind. klik op maand en dan op afwijking om het verschil te zien tussen afgelopen maand tov 30 jaar gemiddelde. iedere 1mm neerslag per m2, is 1 liter per m2
Geplaatst: 10 juni 20214 j Auteur Mooi weer deze dagen. Na zweten in de tuin: een beetje afkoelen. Gisteren gezwommen, de eerste keer dit jaar. In een stukje Oosterschelde, vlak bij huis (Zijpe, bij de veerhaven). "Het kon nét" (in het Nederlands, niet in het Fries). 18,5 graden, eigen meting. Fris, maar goed te doen. De komende dagen komt er elke dag misschien een half graadje bij. Watertemperaturen Nederland: https://waterinfo.rws.nl/#!/kaart/watertemperatuur/ Getij (wanneer is er veel strand (LW), en wanneer weinig (HW): https://waterinfo.rws.nl/#!/details/publiek/waterhoogte-t-o-v-nap/Krammersluizen-West(KRSL)/Waterhoogte___20Oppervlaktewater___20t.o.v.___20Normaal___20Amsterdams___20Peil___20in___20cm Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 17 juni 20214 j Hier begint de wind al aardig aan te trekken, parasols vliegen me bijna om de oren. Nog één windvlaag..
Geplaatst: 17 juni 20214 j Voorlopig waaien hier alle voorspelde buien landinwaarts. Ik hoop niet dat die zeewind zo blijft, alles begint hier nu toch wel te verdrogen. Maar ja, wat kan je er aan doen? De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 17 juni 20214 j Hier droogt de grond momenteel ook hard uit. Maar.. buienradar geeft vanaf 12 uur vanacht regen op, benieuwd wat er gaat vallen.
Geplaatst: 17 juni 20214 j Dat wordt een beetje nowcasten, deze morgen werd de meeste neerslag in het westen en niet het oosten verwacht (bij mij quasi niks), deze avond schuift alles weer wat op naar het Oosten volgens de kleinschalige modellen (nu een pak regen regen bij me thuis), maar er kan tot op het laatste moment wat verandering op zitten, simpel alles doorschuiven zoals buienradar doet is momenteel niet de beste manier om het in te schatten.
Geplaatst: 17 juni 20214 j Ik gok op vannacht regen dus vanavond niet naar de tuin om water te geven. Die paar uur moeten ze ook nog maar door komen. Als morgenochtend blijkt dat het allemaal veel minder was, dan ga ik alsnog wel even kijken hoe de boel erbij staat of hangt.
Geplaatst: 18 juni 20214 j (Uiteraard) geen enkele druppel hier. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.