rorror Posted January 5, 2021 Share Posted January 5, 2021 (edited) Een nieuw prei topic voor 2021. Ik zaai zelf dit jaar weer de zwitserse reuzen preien. Vorig jaar zijn deze bij mij erg goed bevallen. Wanneer gaan jullie weer zaaien? Ik zit er aan te denken om dat deze week te gaan doen. Edited April 13, 2022 by rorror Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted January 5, 2021 Share Posted January 5, 2021 Dit jaar geen prei en uien, de preimineervlieg moet eerst weg (als dat ooit al gaat lukken). Zaaien onder vliesdoek is vorig jaar geen succes geworden, maar dat kwam meer ook de droogte. Jammer, misschien dat ik volgend jaar weer prei ga proberen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marijke Posted January 5, 2021 Share Posted January 5, 2021 Net als andere jaren, hoop ik óók deze week weer prei (Zwitserse reuzen) te zaaien. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amrutten Posted January 5, 2021 Share Posted January 5, 2021 Prei zaaien staat op 9 januari gepland in mijn kalender. Ondanks mineervlieg , ga ik weer proberen. Andere tuiniers hebben geen last, dus wie weet heb ik dit jaar geluk. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted January 5, 2021 Author Share Posted January 5, 2021 De preien zijn vandaag voorgezaaid! Aangezien ik vorigjaar voor het eerst prei hebt gezaaid en heb laten volgroeien in emmers. Ik vond de dikte redelijk, maar de witte schacht wat kort. Desondanks dat ik ze zo diep mogenlijk in de emmer had gepoot. Nu een youtube aflevering gezien waar de volgende afbeeldingen uitkomen. Planten prei in emmer: transparante flessen er om heen. Zodra ze boven het transparante plestic uitkomen. Dan gaat er iets voor wat niet licht doorlatend is. Zoals hieronder te zien is. En zo laat je ze staan, totdat je ze kan oogsten. Mooie lange witte schachten als resultaat. Vraag mij dus af of mensen deze techniek wel eens gebruikt hebben? Eind resultaat van de 4preien te zien in het einde van deze aflevering: Of 10 in een emmer, met wc rolletjes (voorbeeld) 1 Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted January 5, 2021 Share Posted January 5, 2021 Tja je kan het testen. Genoeg water blijven geven maar niet teveel anders gaan ze rotten. Mijn soort teelt is het niet, te experimenteel zeg maar.Ik ga het aankomende jaar geen prei telen, ik werd vorig jaar naar van de preimineervlieg. Zoveel! Het jaar ervoor had ik de preien onder net en toen heel veel woelmuis daar die bleken plots prei te lusten. Het jaar daarvoor weer veel mineervlieg. . Nu maar alleen olifantenknoflook geplant voor prei en verder een fikse bos oerprei, daar oogst ik nu af en toe van en die ga ik weer verder zal gaan uitplanten later in het jaar. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Veldjesgraaf Posted January 5, 2021 Share Posted January 5, 2021 Tijdje geleden was er een item in BinnensteBuiten. Een teler liet zijn prei in piepschuim drijvers op water groeien. Op de drijver stond een pvc buis die er voor zorgde dat er een lange witte steel groeide. Nooit meer zand in de prei. Bijzondere teeltwijze. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinky Posted January 6, 2021 Share Posted January 6, 2021 Tsjonge @rorror dat zijn mooie preien - maar naar mijn idee meer iets voor kleine hoeveelheden of een wedstrijd. Om in de zomer al wat prei te oogsten zaai ik binnen altijd herfstpreien tussen kerst en de jaarwisseling. De eerste groene lusjes kwamen gisteren net kijken. Daarvan plant ik er 15-20 uit. Voor wintergebruik zaai ik rond 1 april blauwgroene winterpreien. Daarvan worden er ongeveer 100 uitgeplant. Ze worden de laatste jaren meteen afgedekt met vlies tegen de preimineervlieg en dat blijft liggen tot eind november. Nog nooit zulke schone preien gehad. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted January 9, 2021 Author Share Posted January 9, 2021 @vicky Ik heb helaas geen moestuin, dus ik kweek deze in potten en bakken! Dus voor mij is dit wel een ideale manier om te proberen mooiere preien te kweken! @Flup Misschien hebben we dit jaar wel meer vorst, waardoor de preimeiniervlieg wel dood vriest. Misschien toch maar gewoon weer proberen? Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinky Posted January 9, 2021 Share Posted January 9, 2021 Per plant @rorror krijg je zo te zien twee keer zo veel lekkers, dan wanneer je preien in de volle grond zet. Goeie optie die je aandraagt 🤗 De poppen van de preimineervlieg overleven hier elke vorstperiode. Mijn buurman, die zijn planten niet afschermt, en die elk jaar weer last heeft van de PMV, gooit de aangetaste plantendelen inclusief poppen op de composthoop, of hij verspreidt ze over de tuin, als mulch. Gegarandeerd nieuwe PMV in het volgende seizoen. Dus ik blijf de planten afdekken tot eind november. Tot dusver met succes - sterker nog: ik ga prei overhouden omdat ik minder moet weggooien. En ja dat is treurig @appelvrouw, dat je er alles aan doet om de PMV te voorkomen, en dan gaan de woelmuizen aan de haal met je preien. Overigens @rorror, ik ben niet @vicky die zich hier in 2012 registreerde, en die nooit een bericht plaatste, maar @Vinky. Geeft niet. Ik geniet en leer steeds weer van wat je hier schrijft. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted January 9, 2021 Share Posted January 9, 2021 @rorror Heb voor dit jaar geen prei ingepland. Wel veel te veel andere groente, dus heb nu al een ernstig tekort aan moestuin. Heb al wat bedacht om meer moestuin in mijn tuin te krijgen, maar zelfs dan is er geen ruimte voor de prei. Komt wel weer. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
y-cam Posted January 13, 2021 Share Posted January 13, 2021 Interessant topic. Prei wordt ten huize y-cam graag gegeten dus ik zet er elk jaar een 180-tal zodat we met winterprei toch toekomen tot in maart. De winterprei plant ik uit begin/midden juli, op het bed waar de vroege aardappelen stonden. Ik dek onmiddellijk af met gaas want veel last van de preimineervlieg. Vorige jaren ook last van roest, maar dat is dit jaar geen issue geweest. Ik lees hier dat een aantal mensen begin januari al prei heeft gezaaid. Is dat dan voor zomerprei? Zomerprei heb ik nog niet gedaan, maar dit jaar ga ik dat wel eens proberen (multisown). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinky Posted January 14, 2021 Share Posted January 14, 2021 Dat doe ik ook @y-cam, winterprei uitplanten waar de vroege aardappels stonden, meestal in de eerste helft van juli. En vlies er over, tegen de PMV- geen gaas. Die afdekking gebruik ik nu twee jaar en de ervaring tot nu is dat er juist minder roest optreedt dan in de jaren zonder afdekking. Kan toeval zijn. Wat ik heb gezaaid eind december is blauwgroene herfstprei, maar ik gebruik het als zomerprei, om inderdaad in de zomer maar ook in de vroege herfst te oogsten. Dat levert mooi lange en vrij slanke preien op. In het verleden heb ik ook wel echte zomerpreien geplant, Zwitserse reuzen, maar daar was ik niet tevreden over. Ik weet niet eens meer waarom, waarschijnlijk te snelle groei en bloei. Als je ruimte, tijd en geld hebt @y-cam om te experimenteren met zomer & herfstprei, doe dat dan vooral. Je komt er snel achter wat je het meest bevalt. Succes 👍 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
y-cam Posted January 16, 2021 Share Posted January 16, 2021 (edited) @Vinky, bedankt voor de info! Ik ga op zoek naar zaad van blauwgroene herfstprei. Ik ga ze voorzaaien in een cellenplaat gevuld met compost, enkele zaadjes per cel, en ze dan uitplanten waar ik er op dat moment plaats voor heb. Ik heb één bed afgedekt met gaas, maar ook één met vlies, maar die preien ben ik nog niet aan het consumeren. Ik ga straks eens zien of er een verschil is met betrekking tot de PMV. Edited January 16, 2021 by y-cam Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted April 13, 2022 Author Share Posted April 13, 2022 De preien waren vorig jaar uiteindelijk niet gelukt. Dit jaar een nieuwe poging met een aantal soorten. We gaan voor 4 stuks per pot. Tijdens winderige dagen zal ik zeker naar binnen halen, en dit jaar minder stikstof, kreeg er snel luis in.. Binnen de eerste zaailingen opgekweekt. De 4 kandidaten en een potje met backup planten. Heb ook al een tweede lichting gazaaid, om later in het seizoen uit te planten. 1 Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karietje Posted April 17, 2022 Share Posted April 17, 2022 @rorror wanneer heb je de prei'n gezaaid? zo'n flinke al, de mijne willen niet dikken ... Quote Levensmotto : Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀 Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted April 17, 2022 Author Share Posted April 17, 2022 @Karietje Ik weet het niet heel zeker, maar ik geloof dat ik het in januarie heb gedaan. Maar heb nog een tweede zaaiing gedaan op 1 maart zijn, deze zijn nu iets dunner dan bieslook. Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinky Posted April 17, 2022 Share Posted April 17, 2022 Ha @rorror welke soort prei heb je gezaaid? Zomer, herfst, winter? Wat me opvalt aan je plantjes is dat het loof zeer florissant is, maar dat er weinig ruimte is voor de lange stukken wit die je uiteindelijk wilt hebben. Op 13-4-2022 om 20:58, rorror zei: Tijdens winderige dagen zal ik zeker naar binnen halen Maar waarom zou je dat doen? Prei is ijzerhard als het gaat om guur weer. Ik heb nog nooit luis in de prei gehad. Misschien krijg je het sneller op een balkon waar gewassen samengepakt staan en natuurlijke vijanden van luizen niet snel komen? Ik weet het niet. Op 24 december heb ik mijn vroege preien in een potje gezaaid. Op 12 maart heb ik ze in de volle grond gezet. Ze groeien niet geweldig, maar toch. Foto hieronder. De winterprei voor 2022-2023 heb ik 14 april gezaaid. Die moet nog opkomen. Succes rorror! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karietje Posted October 27, 2022 Share Posted October 27, 2022 Roest op mijn prei... wat wil het zeggen? Zijn ze nog eetbaar? ik kweek voor 't eerst prei dus ben er me niet bekend mee Quote Levensmotto : Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan W Posted October 27, 2022 Share Posted October 27, 2022 Ja, als er roest op je prei zit zijn ze zeker nog eetbaar. Zeker de schacht en het jonge blad. Blad wat helemaal onder de roestvlekjes zit zou ik niet meer eten. Kan waarschijnlijk geen kwaad, maar smakelijk is anders. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts