greetje11 Posted November 15, 2011 Share Posted November 15, 2011 Lees net op een ander forum dat de suikerprijs per 1 jan met 25% gaat stijgen. Iemand bij die bij een groothandel werkt wist dit te melden Dat houd dus in dat overal waar suiker in zit duurder gaat worden, maar ook de losse pakken suiker/klontjes en geleisuiker ed.Dus voor iemand die veel jam maakt is het misschien handig om een voorraadje aan te leggen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted November 15, 2011 Share Posted November 15, 2011 Lees net op een ander forum dat de suikerprijs per 1 jan met 25% gaat stijgen. Iemand bij die bij een groothandel werkt wist dit te melden Dat houd dus in dat overal waar suiker in zit duurder gaat worden, maar ook de losse pakken suiker/klontjes en geleisuiker ed.Dus voor iemand die veel jam maakt is het misschien handig om een voorraadje aan te leggen. Zeer goede tip Greetje, dank je wel, ik laat de geleisuiker voorraad in t Gooi opkopen ( eerst ff houdbaarheidsdatum checken) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
harmony Posted November 16, 2011 Share Posted November 16, 2011 Sttttt.....dan doe ik dat in Drenthe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted November 16, 2011 Share Posted November 16, 2011 Als je zoveel nodig hebt, kan je dan niet beter normale suiker kopen, en een zakje pectine bij bijv. brouwmarkt? Dat doe ik... Ik ga dus wel even wat pakken suiker in slaan, maar geen geleisuiker. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted November 16, 2011 Share Posted November 16, 2011 Gaat de prijs in de hele EU omhoog of alleen in NL??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted November 16, 2011 Share Posted November 16, 2011 Gaat de prijs in de hele EU omhoog of alleen in NL???Overal. Er schijnt een wereldwijd suikertekort te zijn. Dat heeft niet alleen gevolgen voor de prijs van pakken kristal- of rietsuiker, maar voor alles waarin suiker verwerkt is: chocolade, koekjes, jam, likeur, noem maar op. Hamsteren van deze eindprodukten lijkt me niet handig.Hamsteren van kristalsuiker, levert dat wat op? Stel dat je in het komende jaar 24 kg kristalsuiker nodig hebt. Zelfs bij een prijsstijging van 50% (van ongeveer 0,80 naar 1,20 per kilo) zou je dat per jaar 9,- schelen. 0,75 per maand. Ik denk dat er meer effectieve manieren zijn om te besparen.Voor grootverbruikers met een heel grote (moes)tuin is een paar are met suikerbieten te overwegen? Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted November 16, 2011 Share Posted November 16, 2011 Is toch weer 9 euries Henk, kan je leuke zakjes zaad van kopen Ik heb veel suiker nodig, en moet al teveel doen om ook nog eens zoveel suikerbieten tot iets bruikbaars te verwerken. (heb dat met 2 stuks geprobeerd, is niet handig voor grotere partijen) Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted November 16, 2011 Share Posted November 16, 2011 Dus met zn allen zelf suiker maken???? bron: http://www.steljevraag.nl/viewquestion?questionID=15229Voor de productie van suiker uit suikerbieten wordt gebruik gemaakt van het feit dat suiker oplosbaar is in water. In het kort: - Bieten worden in repen gesneden en daarna in warm water gebracht- Suiker uit de bieten zal oplossen in het water, de restanten van de bieten wordt afgevoerd als veevoeder- Het suikerwater wordt ingedikt, door water te verdampen. Het begint dan steeds meer en meer stroperig te worden- uiteindelijk kan begonnen worden met kristalliseren. Hiervoor worden vaak ent-kristallen toegevoegd (poedersuiker in dit geval), om het proces te versnellen. Door verdere indikking zal het suiker kristallen vormen welke eruit gecentrifugeerd kunnen worden- De achterblijvende "stroop" wordt melasse genoemd en kan gebruikt worden om te fermenteren en hier worden alcoholische dranken van gemaakt De kristallen (vandaar ook de naam kristalsuiker) kan direct gebruikt worden of kan tot klontjes of poedersuiker verwerkt worden. Bovenstaande productieproces kun je gemakkelijk uitvoeren: neem een pannetje en verwarm dit tot zo'n 70 grd C. Voeg dunne, schoongemaakte reepjes suikerbiet hieraan toe. Laat dit een uurtje staan, en filtreer alles. Breng daarna het vocht net niet aan de kook. Laat dit langzaam doorverwarmen, liefst net niet aan de kook, totdat de vloeistof dik begint te worden. Terwijl je verder indikt: voeg wat poedersuiker toe (theelepeltje). Als je te vroeg bent, zal dit gewoon oplossen, doe je dit op het juiste moment, gaan er kristallen groeien, ben je te laat, heb je al een laagje suiker op de bodem van je pannetje liggen. (geen mooie kristallen) Wanneer er genoeg suiker op de bodem ligt, kun je stoppen, en alles filtreren. Helemaal droog ga je het niet krijgen zonder centrifuge, maar het idee is goed genoeg denk ik. Overdrijf niet met de hoeveelheid water, hoe meer water, hoe langer alles duurt.Verwacht geen perfect witte suiker, omdat je de belangrijkste zuiveringsstap (met kalk en CO2-gas) niet uitvoerd, mijn advies zou zijn hier ook niet aan te beginnen. Je kunt de suiker wel gewoon eten, misschien dat je wel wat vreemde smaakjes proeft, maar eraan doodgaan zul je niet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted November 16, 2011 Share Posted November 16, 2011 Ik ben wel benieuwd waarom er suikertekort komt/is. is dat omdat de biet en riet-oogst slecht is geweest? Of is er een of andere lepe speculant die deze grondstof opkoopt om er zelf beter van te worden... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted November 17, 2011 Share Posted November 17, 2011 Er zijn inderdaad op EU niveau vragen gesteld... http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+WQ+E-2011-008696+0+DOC+XML+V0//NL okt 2011 vind alleen nog nergens de antwoorden of het grote waarom.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted November 17, 2011 Share Posted November 17, 2011 Ik ben wel benieuwd waarom er suikertekort komt/is. is dat omdat de biet en riet-oogst slecht is geweest? Of is er een of andere lepe speculant die deze grondstof opkoopt om er zelf beter van te worden...Het lijkt meer een kunstmatig tekort te zijn dan een reëel tekort .http://www.czav.nl/nl/actueel_nieuws.htm?item=617 Het voorgaande was dan wel een artikel van begin dit jaar maar als je dan de volgende actuele link ziet :http://agrarisch.cosun.nl/Nieuws.aspx Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hilde Posted November 19, 2011 Share Posted November 19, 2011 ( eerst ff houdbaarheidsdatum checken) Ben eens gaan kijken in mijn voorraadkast: hier staat op geen enkele suiker een houdbaarheidsdatum dus daar zou ik niet mee zitten.Trouwens vroeger bij ons thuis, hadden mijn ouders kasten vol met suiker, zout, droge pasta, ... gewoon in voorraad voor als... Tja die mensen hadden dan ook de oorlog meegemaakt.Wat ik wil zeggen: dat werd gewoon nooit slecht. 't Stond wel allemaal droog natuurlijk.Ik ga in ieder geval hier de winkel plunderen. Quote Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over? Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted November 19, 2011 Share Posted November 19, 2011 http://www.czav.nl/nl/actueel_nieuws.htm?item=617 :http://agrarisch.cosun.nl/Nieuws.aspx Ja echt!!Een goede,tot zeer goede oogst en de prijs gaat omhoog?Ikke niet snappen,ikke maar domme huisvrouw Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hilde Posted November 19, 2011 Share Posted November 19, 2011 en blond? Quote Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over? Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje11 Posted November 19, 2011 Author Share Posted November 19, 2011 Ikke ook blond/grijs ikke ook niet snappen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted November 19, 2011 Share Posted November 19, 2011 en blond? Rood.... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zengrow Posted November 20, 2011 Share Posted November 20, 2011 Lees net op een ander forum dat de suikerprijs per 1 jan met 25% gaat stijgen. Iemand bij die bij een groothandel werkt wist dit te melden Dat houd dus in dat overal waar suiker in zit duurder gaat worden, maar ook de losse pakken suiker/klontjes en geleisuiker ed.Dus voor iemand die veel jam maakt is het misschien handig om een voorraadje aan te leggen.Er is wereldwijd een stijgende lijn in de grondstofprijzen. Ik importeer (naast Arenga suiker) koffie en cacao. Je wil niet weten wat wij nu moeten betalen voor de koffiebonen en de cacao. Onze (bio) koffie is van 3,50/250g naar 4,95/250g in zo'n 18-24 maanden. Maar de boeren klappen in hun handjes. Die krijgen eindelijk geld voor hun waar. Zonder een geldverslindende organisatie als de FLO ertussen. Dus met zn allen zelf suiker maken????- Het suikerwater wordt ingedikt, door water te verdampen. Het begint dan steeds meer en meer stroperig te wordenMet de stijgende energieprijzen kan de energie die in het indikken moet steken wel eens het prijsvoordeel van de goedkopere suiker vereffenen... Wist je trouwens dat suikerbieten, net als de aardappels en het mais, van elders zijn? Allemaal uit Zuid-Amerika volgens mij. En misschien hebben we allang te weinig betaald voor veel grondstoffen en wordt er nu genivelleerd. Ook ontwikkelende economieën als China, India en Brazilië dragen hun steentje bij aan de prijsstijging. Hier neemt de vraag ook toe en door urbanisatie wordt er minder en minder zelf verbouwd, wat effect heeft op de handel. Wanneer 20 miljoen chinezen uit hun door kaaslicht verlichte huisje ineens in de stad allemaal 1 gloeilampje a 100W krijgen snap je dat energiekosten stijgen. En waarom zou je als Indiër 1 euro betalen voor een kilo rijst aan een exporteur, als je op de lokale markt 1,10 kan krijgen. En een Braziliaan weet ook wel te kiezen dus suiker leveren aan de levensmiddelenindustrie of aan de biobrandstofproducent. Wat suiker betreft is de EU met belastingen en importregelingen ook nog een geval apart. Wij betalen bijvoorbeeld iets van 42 cent per kilo importbelasting op onze Arenga palmsuiker... dus concurreren met de EU suiker is uitgesloten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hilde Posted November 20, 2011 Share Posted November 20, 2011 Tja het wordt zo natuurlijk een beetje politiek maar ik zeg het toch: zou het niet eens hoog tijd zijn dat onze vakbonden stoppen met hier alsmaar meer te eisen? Zouden ze niet eens beter naar de "nieuwe wereld" stappen en zorgen dat iedereen genoeg verdient? Zo kan onze suiker hier worden gefabriceerd en in Afrika of waar dan ook de hunne. En iedereen centjes om te kopen wat wordt gemaakt. En... beter voor het milieu ook.Anders... volgens mij... gaat er ooit een dag komen dat men ergens iets maakt maar niet genoeg verdient om dat iets te kopen en wij zullen dan ook geen geld meer hebben om dat iets te kopen.Volgens mij zijn onze politiekers ziende blind.Sorry, 't moest er even uit. Quote Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zengrow Posted November 20, 2011 Share Posted November 20, 2011 ... Zo kan onze suiker hier worden gefabriceerd en in Afrika of waar dan ook de hunne. En iedereen centjes om te kopen wat wordt gemaakt. En... beter voor het milieu ook.Anders... volgens mij... gaat er ooit een dag komen dat men ergens iets maakt maar niet genoeg verdient om dat iets te kopen en wij zullen dan ook geen geld meer hebben om dat iets te kopen. Volgens mij zijn onze politiekers ziende blind. Sorry, 't moest er even uit.Ik begrijp denk ik wel waar je heen wilt. Maar het initiatief zal hard en vooral massaal door de consument moeten worden uitgemaakt. Wij kiezen wat we eten. Maar gemakzucht zit in ook in de aard... Van de zomer was ik Leipzig voor m'n werk. Ik heb daar een bijzonder inspirerend ondernemers koppel gesproken die precies zeiden wat jij nu zegt. Zij verhandelen inmiddels onze koffie en chocolade -omdat dit hier niet verbouwd kan worden-, maar wilde niet aan de Arenga suiker om de reden die je juist aangeeft. Hij verwerkt vlierbessen-, rabarber- en kruisbessenlimonade van lokale boeren tot Lipz en geen haar op zijn hoofd die eraan denkt om deze te verkopen aan Hollanders voor verdeling hier in de Benelux. Hij stelt: je kan het recept krijgen, maak het dan maar in NL/BE van lokaal geproduceerd kleinfruit Hij neemt als aanbieder/producent een duurzame keuze vóór de consument. Nu Unilever, Nestlé en de rest nog aan dit gogme... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sonnee Posted November 22, 2011 Share Posted November 22, 2011 Zengrow : wat ik lees in de links die eerder gegeven zijn is het probleem niet dat er te weinig betaald word, maar dat er een quotum is wat betreft de hoeveelheid (europese)suiker die voor de voedingsmiddelen industrie gebruikt/verhandelt mag worden ...daar overheen gaan levert boetes op het tekort zou van de wereldmarkt moeten komen, maar daar heerst wel een tekort terwijl we hier een overschot hebben ...eingelijk zit het dus heel krom in elkaar ...ach ja...ik wil toch zo min mogelijk suiker gebruiken, dus dat scheelt weer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted November 22, 2011 Share Posted November 22, 2011 Heeft er iemand gisteravond ook Tegenlicht gezien? Is geloof ik nu in de herhaling..Over voedselspeculatie...daar wordt je ziek van en ik begrijp niet dat dat mag. Wat mij betreft, alle voedselspeculanten de bak in!In deze wereld ben ik echt blond... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
sonnee Posted November 22, 2011 Share Posted November 22, 2011 zal eens kijken of ik online de uitzending kan vinden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zengrow Posted November 22, 2011 Share Posted November 22, 2011 Zengrow : wat ik lees in de links die eerder gegeven zijn is het probleem niet dat er te weinig betaald word, maar dat er een quotum is wat betreft de hoeveelheid (europese)suiker die voor de voedingsmiddelen industrie gebruikt/verhandelt mag worden ...daar overheen gaan levert boetes op het tekort zou van de wereldmarkt moeten komen, maar daar heerst wel een tekort terwijl we hier een overschot hebben ... eingelijk zit het dus heel krom in elkaar ... ach ja...ik wil toch zo min mogelijk suiker gebruiken, dus dat scheelt weer Het is krom, protectionisme vanuit de EU naar zijn agrisector binnen een vrije markt dwingt vaak tot bokkensprongen... Hier een mooie samenvatting over de suikerhistoriek van Wervel. Heeft er iemand gisteravond ook Tegenlicht gezien? Is geloof ik nu in de herhaling..Over voedselspeculatie...daar wordt je ziek van en ik begrijp niet dat dat mag. Wat mij betreft, alle voedselspeculanten de bak in!In deze wereld ben ik echt blond... al gezien... het is maar hoe je het stelt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hilde Posted November 24, 2011 Share Posted November 24, 2011 Het is zo moeilijk om je eigen ecologische voetafdruk te bepalen.Als ik hier garnalen koop dan komen die uit de Noordzee maar nergens op de verpakking staat dat die beestjes wel over en weer naar Marokko vlogen om gepeld te worden.En zo zullen er veel produkten zijn.Door onwetendheid, door niet genoeg info is mijn ecologische voetafdruk veel, veel groter dan ik zelf kan vermoeden. Quote Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted November 24, 2011 Share Posted November 24, 2011 ja dat schort eraan bij de meeste artikelen dat je de herkomst en de reis niet kan terug vinden. Soms staat er op verpakt in.. en dan een nederlandse plaats. Maar dat zegt niets het originele product kan wel uit Japan komen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts