draadman Posted November 16, 2011 Share Posted November 16, 2011 Hallo mensen ik ben jan woonachtig in burgerbrug .zins een jaar of drie doe ik kip file,s zalm file,s warm roken Ik heb onlangs nog een andere rookkast gebouwdwaarmee ik inmiddels de eerste knoflook bollen en zeeuwse droge worst koud heb gerookt Komende januari ga ik met een vriend voor het eerst zelfdroge worst maken .in mijn speurtocht naar recepten op het internet ben ik op dit forum beland . ik hoop hier het een en ander met jullie te delen jan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted November 16, 2011 Share Posted November 16, 2011 Welkom, heb je ook een moestuin? Jeanne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted November 16, 2011 Share Posted November 16, 2011 Knoflook roken nieuw voor me... waar gebruik je dat bij en wat is dan de smaak? ook met bepaald soort hout? Vertel, vertel, vertel! oja.... welkom! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
draadman Posted November 16, 2011 Author Share Posted November 16, 2011 Moestuin uhmm ja zei het heel beperkt ik heb nagenoeg iederjaar een 6 tot 8 tomaten planten her en der in de tuin een bak van anderhalf bij twee en een halve mtr met wat radijs sla aardbeien uien pompoenen niet egt spectacular Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
draadman Posted November 16, 2011 Author Share Posted November 16, 2011 Knoflook roken uhm ja onze buuren hebben een italiaanse winkel met restaurant en een egte piza steenoven die vroeg me of ik ook knoflook kon roken jah dat kan en wil ik wel probeeren .knoflook bol ik de kast gehangen (last moest toch in roken was schoon en nieuw) heb de knoflook zo een uurtje of 4 mee laten roken op eiken hout. Ze laat em drogen stampt de knoflook en verwerkt hem dan in allerlei italiaanse gerechten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted November 16, 2011 Share Posted November 16, 2011 Welkom! Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted November 16, 2011 Share Posted November 16, 2011 leuk al dat je ook een rookoven hebt. Welkom hier op het forum en wens je veel, rook, moestuin en forum plezier Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted November 16, 2011 Share Posted November 16, 2011 Hallo Jan en welkom op dit forum. Ik stond ook al te kijken bij het vermelden van de gerookte knoflook. Apart. Die gerookte worsten lijken me heerlijk. Jorieke maakt ze zelf en laat ze drogen. Handig dat je Italiaanse buren met winkel hebt Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted November 17, 2011 Share Posted November 17, 2011 welkom hier....heeel nieuwsgierig hoe je rookkast eruitziet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guus D Posted November 17, 2011 Share Posted November 17, 2011 Welkom hier Quote Omdat het kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted November 17, 2011 Share Posted November 17, 2011 Welkom! Ik ben nieuwsgierig naar je droogkast Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted November 17, 2011 Share Posted November 17, 2011 Welkom draadman.Leuk iemand die rookt!In Frankrijk kan je op braderieën en jaarmarkten ook vaak gerookte knoflook kopen, het is wel een grappige smaak, heel specifiek niet en voor alle gerechten. Ik ga het ook eens proberen (als ik weer knoflook heb..dit jaar niet).Ik heb van de week een (nog bevroren) karper gekregen van 5/6 kilo en dacht ook aan roken...ik weet niet hoe het beest anders klaar te maken. Wat denk jij daarvan? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
draadman Posted November 17, 2011 Author Share Posted November 17, 2011 Hmm karper karper is bij mijn weten een algen en planten eter dus de kans is zeer groot dat hij niet lekker is gronderig muffig is ook een vis vol met graten in oostblok landen word hij wel gegeten Maar als je niet probeerd weet je het ook niet .k zou hem stoomen of moten bakken ik zal is op google zoeken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
draadman Posted November 17, 2011 Author Share Posted November 17, 2011 van google af De karper als voedsel In Nederland en België wordt karper doorgaans niet gegeten, de vis heeft een karakteristieke smaak en is moeilijk te ontbenen. In grote delen van Centraal-Europa (in het bijzonder Polen en Hongarije) wordt de karper wel gegeten. De vis wordt verwerkt in vissoep of in moten gepaneerd en gebakken. Ook in Oost-Azië is de vis populair Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted November 17, 2011 Share Posted November 17, 2011 Dank je wel! Ik begrijp waarom ik hem gekregen heb ( men had hun kleine meer leeggehaald en er kwamen karpers en snoeken uit..snoek heb ik niet gekregen) Maar goed er zijn landen waar hij dus wel gegeten wordt..en het is voedsel en bovendien een levend wezen geweest dus weggooien doe ik niet, en ga nog verder op zoek ( ik heb niet eens een pan waar het beest inpast)hoe klaar te maken...misschien in mijn houtoven beneden..als ie erinpast. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted November 17, 2011 Share Posted November 17, 2011 Een vraagje, rook je ook paling? waar ze mij s'nachts voor wakker kunnen maken ha ha jeanne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted November 17, 2011 Share Posted November 17, 2011 Welkom Jan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lisa Posted November 17, 2011 Share Posted November 17, 2011 Heel toevallig had ik een paar weken terug een reportage gezien op 24kitchen (tv zender) over de Tsjechische keuken en hoe ze karper eten. Ze vangen of kopen gewoon een levende vis en laten deze een tijdje (ik geloof een week) in de badkuip zwemmen zonder eten zodat de smaak beter wordt. (Lekker diervriendelijk... ) De karper leeft daar namelijk in vrij vieze wateren dus als je de vis meteen zou eten zou dat niet echt lekker en gezond zijn.Nou weet ik natuurlijk niet de omstandigheden van het meer waar jouw karper vandaan komt maar je hebt kans dat het misschien niet de lekkerste vis is die je ooit hebt gegeten. Quote http://www.hobbyzaden.nlZaden te koop al vanaf 0,25 €. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted November 18, 2011 Share Posted November 18, 2011 Jeetje, ik vind hem steeds minder leuk Ik geloof niet dat het meertje waar hij uitkwam ongezond water had, zelf hebben ze in ieder geval de snoeken gegeten, en niet ziek geworden...(er komt ook geen riool op uit)Weet je nog hoe ze hem verder klaarmaakten? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lisa Posted November 18, 2011 Share Posted November 18, 2011 Ik geloof dat Rudolph (de kok en presentator) in plaats van karper snoekbaars gebruikte omdat dat beter te verkrijgen is in Nederland en dat leidde tot dit recept: http://24kitchen.nl/recepten/snoekbaars-met-aardappelsalade Toen hij bij Tsjechische mensen thuis was verwerkten ze het daar op een andere manier in een ovenschotel geloof ik, maar dat kan ik niet meer terug vinden. Maar misschien als je op recepten zoekt met snoekbaars of een gelijksoortige vis dat je wat ideeën kan opdoen. Quote http://www.hobbyzaden.nlZaden te koop al vanaf 0,25 €. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted November 18, 2011 Share Posted November 18, 2011 Kijk samen met de tip van Jorieke`s brasem kom ik wel een eindje met het beest...dank!! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
draadman Posted November 20, 2011 Author Share Posted November 20, 2011 Een vraagje, rook je ook paling? waar ze mij s'nachts voor wakker kunnen maken ha ha jeanneNee nog niet aangezien ik ook nog een en ander wil veranderen aan de kast .Want hij is nog niet naar m,n zin en hij mot nog zwart geschildert worden . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts