henkg Posted February 9, 2021 Share Posted February 9, 2021 Sneeuw: stoep schoonhouden verplicht?: Dat herinnerde ik mij, van vroeger. Even opgezocht: Gemeenten hebben een inspanningsverplichting waar het gaat om sneeuwvrij maken van wegen en paden. Elke gemeente moet ook een 'sneeuwplan of gladheidsbestrijdingsplan hebben. Burgers in Nederland zijn sinds een jaar of tien niet meer verplicht om hun eigen stoepje sneeuwvrij te maken. De stoep voor een huis is van de gemeente en dwangarbeid is verboden op grond van het Europees Verdrag tot Bescherming van de Rechten van de Mens en Fundamentele Vrijheden. Maar om gedoe met aansprakelijkheid te voorkomen is het wel handig om het pad tussen de stoep en de eigen voordeur begaanbaar te houden, zegt Lisette van den Muyzenberg van advocatenkantoor Claassen, auteur van het artikel 'aansprakelijkheid bij schade door gladheid en sneeuw'. "Het is beter om te voorkomen dat de buurvrouw en de postbode voor jouw deur onderuit gaan dat dat je bij de rechter moet gaan uitleggen dat jij er niks aan kon doen." En er bestaat nog zoiets als een 'morele plicht', al denken niet alle burgers daar hetzelfde over. Bron: https://www.bndestem.nl/breda/sneeuwvrij-maken-stoepje-geen-wettelijke-maar-wel-een-morele-plicht~a518f6de/#:~:text=Burgers in Nederland zijn sinds,de Mens en Fundamentele Vrijheden. Goed, gisteren en vandaag toch maar aan de slag gegaan, al was het maar voor de krantenbezorger. De gemeente (Tholen) pakt het ook hier, twee kleine doodlopende straatjes, heel serieus aan: En de sneeuw storten ze daarna achterin het straatje: Ik dacht: Heeft de gemeente niks beters te doen? Maar het is nu wel mooi schoon .... Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted February 9, 2021 Share Posted February 9, 2021 (edited) Tjonge Henk...flink pak daar bij jou! De krantenbezorger zal je dankbaar zijn. Ik woon niet eens zo ver, maar hier was het maar slapjes. Was in 3 minuten klaar maandagochtend 5 centimeter hooguit en daarna niks meer. Te weinig om te scheppen, even vegen en wat zout voor de zekerheid. Zou niet willen dat een voorbijganger onderuit gaat. Ook de kou valt enorm mee. Tot nu toe een -4 was het minimum..... De aankomende kou was een hoax in het nieuws. Ik weet wel dat het in bijvoorbeeld de Achterhoek een stuk kouder was, maar zo abnormaal is het toch allemaal niet. Dat in Nederland geen treinen reden en de wissels bevroren waren was zelfs (spottend!) in het nieuwsbericht van de VRT. Eerlijk gezegd snap ik het ook niet....meer dan 100 jaar reden de treinen gewoon bij zelfs veel meer kou die tot voor enkele decennia normaal was. Maar de laatste 10 jaar ligt alles plat als het een beetje sneeuwt of nog maar net vriest.Zal wel met de prestatie-contracten (wat een onzin!!! Je doet het toch zo goed je kunt!) van tegenwoordig te maken hebben...als kou een geldig excuus is of je met een beetje kou dus niet te presteren als NS.....telt het niet mee voor je beoordeling dat dan de treinen niet op tijd zijn...kun je dus ook niet wan-presteren. Dit soort dingen van tegenwoordig snap ik dus echt niet meer. 🤪 Edited February 9, 2021 by weknow 1 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted February 9, 2021 Share Posted February 9, 2021 Er is niet zoveel sneeuw gevallen als bij Henk maar we hadden een flinke sneeuwduin voor de deur liggen. Ik heb gisterochtend de helft van de stoep schoongemaakt zodat de andere helft beschikbaar blijft voor de slee Was ik klaar met het schoonmaken las ik een nieuwsbericht dat we onze stoep beter niet kunnen schoonmaken: https://www.ad.nl/binnenland/waarom-we-ons-besneeuwde-stoepje-beter-niet-kunnen-schoonvegen~a0af21da/ Wat een onzin zeg maar om die groepsdruk moest ik wel lachen want ik zag inderdaad dat anderen ook naar buiten kwamen om sneeuw te ruimen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tielse flipje Posted February 9, 2021 Share Posted February 9, 2021 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted February 9, 2021 Share Posted February 9, 2021 Hier meter sneeuw en en stoep, inrit en paden sneeuw en ijsvrij ruimen is verplicht. Gelukkig wonen wij aan een privéweg en hoeven we alleen de inrit en pad vrij te ruimen. Maar voorheen toen we nog in het dorp woonde, moest ik kleine 50 x 3 m vrij scheppen. En dat was echt geen pretje, europese wet of niet, ze komen zo aan je deur je aan het ruimen te zetten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted February 9, 2021 Share Posted February 9, 2021 3 uren geleden, weknow zei: De aankomende kou was een hoax in het nieuws. Hoax of niet, vanochtend 8:15 was het hier toch -6. Om 14:00 nog steeds -2. Voor komende nacht is de voorspelling -9, en de nachten erna respectievelijk -10, -10, -11, -8 in de nacht van zaterdag op zondag. In de schuur was het om 8:15 -3, dus ik ga ervan uit dat het in de schuur niet kouder dan -6 gaat worden. Planten laat ik daar staan. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted February 9, 2021 Share Posted February 9, 2021 Ik vind het wel erg keurig Hollands dat stoepje vegen. Hier gebeurd het niet zo. @loes Ja die burendruk, ik zie het voor me, de een na de andere naar buiten. Denk aan de buren! Over de kou..zelfs als het zo koud wordt als tevoren gezegd wordt, zoveel is dat toch niet? Min 12 bv? Een weekje, of twee? Het komt misschien minder voor, en ik zal wel een oude taart zijn, maar veel ze we niet meer gewend in Nederland. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted February 9, 2021 Share Posted February 9, 2021 Ik vind het wel zo netjes om de boel schoon te houden. Is dat Hollands? Gewoon fatsoenlijk toch. Zo ruim ik ook altijd vuurwerk op of andere zooi wat hier in de straat ligt. Sneeuw valt wat dat betreft bij mij in dezelfde categorie. Ben 2 u bezig geweest de oprit sneeuwvrij te maken en een stukje straat minder gevaarlijk. Er waren flink wat sneeuwduinen die ik heb weggehaald voor de veiligheid. Heb vanochtend al iemand moeten uitgraven die vast zat in de bocht. Heel toevallig gezien toen we naar school gingen. Er staat daar zo veel sneeuw, dus dat heb ik weggeschept. Maar heb eigenlijk verder niemand gezien die zo ijverig de boel aanpakte... Sneeuw staat hier wel 40 cm hoog en het was flink doorpoten. Op het parkeerterrein tegenover staan sneeuwduinen van wel een meter hoog. Bizar! Gewoon wintersport in eigen land 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted February 9, 2021 Share Posted February 9, 2021 Wij hebben geen stoepje, onze oprit gaat over in weg. En onze buren hebben veel beter gereedschap voor die weg De gemeente komt hier niet, ook niet op de weg náár onze weg. 2 Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted February 9, 2021 Share Posted February 9, 2021 (edited) 3 uren geleden, appelvrouw zei: Ik vind het wel erg keurig Hollands dat stoepje vegen. Hier gebeurd het niet zo. @loes Ja die burendruk, ik zie het voor me, de een na de andere naar buiten. Denk aan de buren! Over de kou..zelfs als het zo koud wordt als tevoren gezegd wordt, zoveel is dat toch niet? Min 12 bv? Een weekje, of twee? Het komt misschien minder voor, en ik zal wel een oude taart zijn, maar veel ze we niet meer gewend in Nederland. Scheelt dat ik de stoep voor ons hele rijtje al had gedaan en ook de voordeurpaadjes van de mensen die dat zelf niet goed kunnen dus ze hoefden niet allemaal naar buiten. Klinkt meer dan het was want de grootste berg lag voor onze eigen deur, dat was flink scheppen terwijl ik bij de rest met wat schuiven al klaar was. Vanmorgen even gekeken en gezien dat het goed was Hoefde zelfs niet te strooien, niets van waar dat de stoep spekglad wordt als je de sneeuw wegschept, die aangestampte stukken zijn veel erger en met de vorst blijft dat nog wel even liggen. Edited February 9, 2021 by loes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arja Posted February 9, 2021 Share Posted February 9, 2021 Ik denk dat het alleen waar is als je het probeert weg te vegen nadat het al aangestampt is. Dan wordt het dus een ijsbaan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted February 9, 2021 Share Posted February 9, 2021 Als je enkel wegveegt wel ja, dan moet je die ijslaag ook wegscheppen. Het verschilt ook wel per tegel, het voordeurpad van de buren worden veel sneller glad dan de stoeptegels en ons pad zitten er tussenin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted February 9, 2021 Share Posted February 9, 2021 (edited) 2 uren geleden, Mellie zei: om de boel schoon te houden. Is dat Hollands Ja. Misschien ook wel Duits en Zweeds of zo maar zeker niet Frans. Ik snap wel dat als je last van de sneeuw hebt dat je het weghaalt. Dat doen Fransen ook..dan schuiven ze het op de eerste de beste vrije plaats. Edited February 9, 2021 by appelvrouw Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted February 10, 2021 Share Posted February 10, 2021 stoepje gedaan gister, sneeuwplakken weg geschept, klein handje zout en daarna een middagje zon buren deden ook mee, goed gesprekje hier en daar, niks groepsdruk, wel groepsgezelligheid 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted February 10, 2021 Share Posted February 10, 2021 In Duitsland is het verplicht om je oprit schoon te houden (voor de bezorgers) en ook de stoep / straat tot 1,5 meter als die direct aan jouw grondstuk grenst. Dat heb ik dus net gedaan, want het sneeuwt weer. Ik veeg ook de straat (stoep hebben wij hier niet) van de buren schoon als zij het nog niet hebben gedaan en omgekeerd gebeurt dat ook. Groepsdruk ervaar ik niet, maar het is wel zo dat als er een ongeluk gebeurt en je hebt niks schoongeveegd, dat je dan aansprakelijk gesteld kunt worden. Kortom, ik veeg braaf. Vind het ook helemaal niet erg om te vegen. Voorheen kwam de winterdienst van de gemeente hier ook 3x per dag langs, maar door een bouwfout van de gemeente kunnen die strooi- / keerwagens niet meer keren (er staat nu een waterhuisje voor het drinkwater sinds dit jaar) op de keerplaats. Dat is wel jammer, maar ja, het is niet anders. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted February 11, 2021 Share Posted February 11, 2021 Voor sommige lui zou zo'n verplichting verhelderend zijn. Deze mensen, twee naast elkaar, hebben hun inrit leeggeschoven op de stoep! Je kunt er niet meer langs. En ik kan zo nog veel meer plaatjes schieten. Arme krantenbezorgers. We hebben ook al dagen geen post meer gehad, mede door zulke aso's. 1 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted February 11, 2021 Share Posted February 11, 2021 Dat zie ik ook regelmatig, dat mensen de sneeuw op de straat / stoep schuiven. Dat zet natuurlijk geen zoden aan de dijk, daarmee verplaats je de sneeuw alleen maar naar een andere onhandige plek. Mensen denken niet na. Balen dat je nu al een paar dagen geen post meer hebt gehad, dat is hier niet het geval gelukkig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted February 11, 2021 Share Posted February 11, 2021 Tja, ( reagerend op de twee bovenstaande berichten) dat is nou best Frans ook. Laten we zeggen NOFrans, ik kan niet over het hele volk spreken. Vroegah toen ik nog een appelpitje was werd er in de hele straat driftig gewerkt met de sneeuwschep. Nu heeft men misschien geen tijd want er moet gesleed en geschaatst worden. Ik had in datzelfde vroeger trouwens ook een buurvrouw die haar stoep 1 x in de paar maanden met bleek schrobte..dat terzijde want dat was nooit de winter natuurlijk. Wij maakten met de buurtkinderen bij vorst en sneeuw altijd een glijbaan midden op straat, dat was een leuke sport! Wel weer gevaarlijk voor het bakkersjong met zijn zware wiebelfiets, die heb ik er wel eens flink bij onderuit zien gaan.😬 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts