Patrijs Geplaatst: 15 mei 2021 Geplaatst: 15 mei 2021 (aangepast) Dat zou best kunnen op deze armoedige grond. Ik mest ze het eerste jaar en daarna niet meer. Er heeft ook flink wat onkruid en stekken tussen staan groeien die inmiddels afgevoerd zijn. Maar ik ben bang dat ik me daar niet druk over maak, ik denk dat ik flink wat aardbeien met doordraaien. Als het zo door gaat krijg ik veel meer oogst dan ik kan verwerken. 15 mei 2021 aangepast door Patrijs 1 Quote De moestuin van Patrijs
Tobias Geplaatst: 15 mei 2021 Geplaatst: 15 mei 2021 Ohja patrijs, dat zijn er wel heel veel, bij mij zijn het er 2 tot 4 per plant. Zouden jullie ze dan nog bijvoorbeeld een vierde jaar laten staan(ze zien er ongeveer uit als jouw 1jarige stekken). Of heeft het niet echt iets te maken met de hoeveelheid aarbeien maar meer met tijd?Bedankt voor de snelle antwoorden trouwens Quote
Patrijs Geplaatst: 15 mei 2021 Geplaatst: 15 mei 2021 (aangepast) Ik laat normaal de aardbeien maar twee jaar staan, dit jaar voor het eerst weer eens drie jaar. Dit omdat de planten nog erg mooi stonden. Bij Korona's krijg je het eerste jaar weinig maar hopelijk grote vruchten, het tweede jaar veel en kleinere het derde jaar iets minder maar ook mindere kwaliteit. Daarna zou ik ze echt ruimen, het is anders vragen om ellende. Wel zet ik ieder jaar een nieuw bed, en niet alle jaren lukt dat hier even goed, vooral door droogte. Dit zijn oude planten op een andere tuin, je ziet ze achteruit gaan Persoonlijk vind ik dit verspilde moeite. Ik schat dat ze vier jaar staan: Hier nog een foto van een bed waar weinig aan gedaan wordt opeen tuin wat verder op. Ook hier veel kleine plantjes die weinig zullen geven. Alleen die aan de rand op nieuwe grond gaan goed: Ook hier zie je weer gelig blad. 🤫 15 mei 2021 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
rorror Geplaatst: 20 mei 2021 Geplaatst: 20 mei 2021 @DirkDW Hoe gaan aardbeien? Mijn doel voor groot en veel blad is bereikt. Nu gaan we focussen voor veel aardbeien. Voeding wordt aangepast, minder strikstof en meer kalium. Zie nu ook op de foto dat het blad ietsjes gelig wordt, dus geef ik ze ook nog wat magnesium. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Vastone Geplaatst: 23 mei 2021 Geplaatst: 23 mei 2021 (aangepast) Iemand een idee wat er meesnoept van de aardbeien in de kas? Ik zag in deze bak mieren lopen, maar eten die ook van een nog niet aangetaste aardbei? En in de bak daarnaast zag ik een paar pissebedden.. slakken kunnen het in elk geval niet zijn, die hebben we hier amper en zeker niet in de kas. 23 mei 2021 aangepast door Vastone Quote
acpronk Geplaatst: 23 mei 2021 Geplaatst: 23 mei 2021 Pissebedden listen wel fruit dat op de grond ligt. Mieren kunnen ook zonder problemen fruit open maken, in mijn tuin heb ik gezien dat mieren een gang in enkele nashiperen hebben gemaakt.Ik zou ze maar wat opbinden zodat ze niet meer op de grond liggen. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Saalk86 Geplaatst: 23 mei 2021 Geplaatst: 23 mei 2021 Heeel herkenbaar! Ik dacht ook slakken (lees dat dit jaar enorm veel mensen last van slakken hebben), maar ik betrapte gister 2 pissebedden op de aangevreten aardbei!! dus ik ga voor de pissebedden als schuldige! HANG THEM! 1 Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
acpronk Geplaatst: 23 mei 2021 Geplaatst: 23 mei 2021 Eigenlijk dacht ik eerder dat de schade van@Vastone door vogelvraat of slakken komt. Vogel in de kas is het waarschijnlijk niet.Dit schadebeeld is eigenlijk toch meer slakkenvraat denk ik. Van pissebedden ziet er dacht ik wat droger uit. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Vastone Geplaatst: 23 mei 2021 Geplaatst: 23 mei 2021 Ben net nog heel de kas doorgegaan op zoek naar schuldigen.. kas is nu nog goed overzichtelijk door de verhoogde bakken en al het klein uitgeplant spul. Geen slakken gevonden (kan ik me sowieso bijna niet voor stellen gezien we die zelfs in de tuin buiten amper hebben (Wel heel veel vogels die dat als hapje lusten dus dat zal er wel mee te maken hebben, maar die vogels zitten inderdaad niet in de kas). Quote
acpronk Geplaatst: 23 mei 2021 Geplaatst: 23 mei 2021 Naaktslakken zitten overdag in de grond of onder iets anders (tegels, bladeren, stuk hout) 2 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
redzebra Geplaatst: 23 mei 2021 Geplaatst: 23 mei 2021 Ja, lijkt op naaktslak, afgerond, als het een vogel was zag je scherpe randen, ze pikken in de vrucht. Het weer is ideaal voor die slakken nu, zoals @acpronk zegt je ziet meestal pas als het donker wordt, overdag zitten ze verschuild onder alles bv ook potjes die in de serre staan. Ik dacht dat ik ook geen slakken in de serre kreeg, maar toch al een paar keer last gehad van hen op de onderste tomaten. Overdag zaten ze dan verstopt langs de randen of onder de emmers die half in de grond gegraven waren waarlangs ik de tomaten toen voeding en water gaf. Pissebedden, zou kunnen maar kijk de grootte van de schade en de grootte van een pissebed, die zoeken gewoon een voedselrijke vochtige omgeving op, dat lijken me toch niet de initiële belagers te zijn. edit: een andere mening over pissebed. Dag Sven, Pissebedden zijn niet echt mooie diertjes, maar ze zijn wel heel nuttig. Ze verwerken allerlei organisch afval in de bodem en dienen als voedsel voor vogels, muizen en andere kleine dieren. Maar als je ze vindt in je aardbeien denk je daar wellicht niet aan en wil je ze natuurlijk liever weg. Ze voeden zich dus niet alleen met afval maar blijkbaar ook met aardbeien. Nochtans zijn zij meestal niet de eersten die ten aanval gaan. Het zullen vooral kleine slakken zijn die zich in de eerste plaats te goed doen. Eens er een gat gemaakt is, komen de pissebedden. Wil je de slakken te lijf gaan, dan vind je hier heel wat tips om uit te proberen. Wil je ook de pissebedden van je aardbeien weghouden dan kan je volgende dingen doen: Pissebedden laten zich eenvoudig vangen in uitgeholde aardappels. Snijd de aardappel half door, hol hem uit en zet met de platte kant omlaag op de grond. De aardappel is een goede voedingsbron voor de diertjes. Controleer regelmatig of er pissebedden zijn en verwijder ze. Weet dat deze diertjes nuttig zijn. Ergens anders uitzetten kan altijd. Zorg voor natuurlijke vijanden in je tuin: egels, kikkers, padden, vogels doen zich te goed aan de diertjes. Ook spitsmuizen en spinnen lusten ze. En zelfs kippen zijn er verzot op. Pissebedden hebben een hekel aan barbecue-as en as van sigaretten. Vocht en warmte zijn essentieel voor pissebedden om te kunnen overleven. De diertjes zijn er bijzonder bedreven in zich schuil te houden. Je zou dus eventuele overnachtingsplekjes van de pissebed kunnen verwijderen vooral in de buurt van de aardbeien: losse tegels, losse houtblokken en bloempotten. Er zijn bij tuincentra speciale vallen en lijmvellen te koop om pissebedden te vangen en te verwijderen. Dit is een betere oplossing dan met chemische middelen te spuiten. Maar doe dit als je echt met een plaag zit. Groet. 1 Quote
donaldk Geplaatst: 24 mei 2021 Geplaatst: 24 mei 2021 Op 22-4-2021 om 17:24, acpronk zei: Maar daar is als particulier bijna niet meer aan te komen door een domme EU richtlijn aldus Van Namen. Is onder de 16 procent N dus mogen ze gewoon verkopen, daarom is Calcinit ook precies onder die grens gehouden, met 15,5%. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
donaldk Geplaatst: 24 mei 2021 Geplaatst: 24 mei 2021 Op 16-4-2021 om 17:45, loes zei: Lambada is een vroege aardbei, geen bloemen verwijderen want dan heb je geen oogst. Geen idee of de locatie van je planten tussen de frambozen handig is maar dat merk je vanzelf. Ik was er al bang voor, meeste is nu al overdekt, maar heb geen andere plek op Zuiden. Aardbeien vind ik maar een moeilijke teelt. Lukt mij nooit een (aardige) opbrengst te hebben. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
rorror Geplaatst: 24 mei 2021 Geplaatst: 24 mei 2021 11 uren geleden, donaldk zei: Is onder de 16 procent N dus mogen ze gewoon verkopen, daarom is Calcinit ook precies onder die grens gehouden, met 15,5%. Ik zie online veel producten boven 16% ook in huis heb ik producten met 18% /20% stikstof. Heb je een bron dat het niet meer dat 16% mag zijn? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
donaldk Geplaatst: 24 mei 2021 Geplaatst: 24 mei 2021 (aangepast) Dat werd mij destijds verteld. Ik heb het niet nagezocht. Enige die ik tegenkom is 23% N grasmest van Triferto. Ammonium meststoffen zijn wel gereguleerd, dus MAS en KAS mag officieel niet meer geleverd worden. N23 gras /weide mest is er ook nog van profijt huismerk van Welkoop, zie ik in google resultaten. Hier staat het, van een van de grotere kunstmestboeren Triferto: https://www.triferto.eu/nl/nieuws/108/verkoop-meststof-aan-particulieren#:~:text=Vanaf 27 juni 2010 is,aan particulieren niet meer toegestaan. Gaat dus specifiek om de ammoniumnitraat, vandaar dat N23 leverbaar is. 24 mei 2021 aangepast door donaldk 1 Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
acpronk Geplaatst: 24 mei 2021 Geplaatst: 24 mei 2021 Van Namen zegt dat het volgens een nieuwe EU richtlijn per 1 februari verboden is, dus weer andere regelgeving. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
donaldk Geplaatst: 1 juni 2021 Geplaatst: 1 juni 2021 Ik heb al stevige uitlopers die spruiten bij de Lambada's en de Sonata's, weghalen of niet? Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Moonsparkle Geplaatst: 2 juni 2021 Geplaatst: 2 juni 2021 Ik laat deze altijd pas groeien als de meeste aardbeien zijn geweest, nu wil ik vooral de aardbeien die energie geven die anders in de uitlopers wordt gestopt, maar ik moet bekennen ik heb nog niet veel ervaring met aardbeien dus misschien zijn er betere tips. 1 Quote
Patrijs Geplaatst: 2 juni 2021 Geplaatst: 2 juni 2021 8 uren geleden, donaldk zei: Ik heb al stevige uitlopers die spruiten bij de Lambada's en de Sonata's, weghalen of niet? Ik doe net als @Moonsparkle, ik neem alleen stekken van eenjarige planten, na de oogst. Ik hou max. vier stekken per plant aan en doorlopers ( stekken van stekken) haal ik ook weg. Voor eerste week augustus verplanten zodat ze half augustus vast staan op hun nieuwe plek en ze nog tijd hebben om de bloemen aan te maken voor 2022. Nu haal ik alles weg. Het zijn vooral de nieuwe planten die nu al uitlopers gaan maken. Ik haal bij de jonge stekken ook de bloemen weg die nog in de herfst kunnen komen. Onder iedere nieuwe stek gooi ik een schep compost, dat is genoeg voor twee jaar groeien. Quote De moestuin van Patrijs
rorror Geplaatst: 2 juni 2021 Geplaatst: 2 juni 2021 Met de afgelopen zonnigedagen hebben de aardbeien(12) per bak ongeveer 2,5liter water per dag nodig. Geef ik te weinig hangen ze de volgende dag al slap, voordat het weer tijd is om water te geven. Komt natuurlijk ook door het hoeveelheid blad. Ze bloeien in iedergeval erg goed. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
DirkDW Geplaatst: 3 juni 2021 Auteur Geplaatst: 3 juni 2021 We zijn een dikke maand verder. 1 plant heeft het begeven. De 2 planten die ik veel te lang binnenhield lopen hopeloos achter. Verder is de plaats niet schitterend. Ze zien af van de sterke windvlagen die van over de akkers komen. Maar ik ben blij want de eerste aarbeien hangen er reeds aan. Nu nog wachten tot ze rijp zijn Wat ik ook vooral merk is dat toch wel wat water lusten. Vanaf nu toch wat meer gieten. De spray die erstaat is een ajuinaftreksel om de luizen er af te krijgen. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.