Geplaatst: 27 mei 20232 j Auteur Het is echt wel een lekker veld geworden, volgens mij. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 27 mei 20232 j Prachtig sappig groen veld met van alles en nog wat. Soort über verse grote salade. Je zou er zelf haast trek van krijgen. Mooi stelletje zo! [emoji106] wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 1 juni 20232 j @Jorieke123, dat is leuk om te zien. Ik moet zeggen dat ik hem niet herken, maar omdat ze alle vier hun kop erdoor steken, moet ik je wel geloven Het verbaast me in positieve zin dat hij in twee dagen tijd gaat van heel erg schrikachtig voor de spijlen, naar toch de kop erdoor steken voor de beloning van een paar lekkere appeltjes. Misschien dat het door mij komt 😋
Geplaatst: 1 juni 20232 j Ik mocht met Lie op bezoek bij Kos en Mos! Wat staan ze daar heerlijk in dat mooi grasland, je zou bijna vergeten dat er een hek omheen zit en je zo in de vrije natuur wanen. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 1 juni 20232 j Dat is toch een geweldig mooi plaatje in de wei zo🩵🩷 https://www.deblijehoeve.nl/
Geplaatst: 2 juni 20232 j Auteur Nou de rekening van de slager is weer binnen en die is nog weer even een stukkie hoger dan de vorige. We hebben nu natuurlijk ook o.a. hamburgers laten maken, en nagelholt (vleeswaren) die daar nog even moeten hangen/rijpen. Ook zit het gehakt nu per 250 gram in een zakje en niet per 300 tot zo'n 400 gram. Dus dat zijn dan meer zakjes en meer precisie qua afwegen van elke portie? Het slachten en uitbenen op zich komt op 530 euro. En daarna gaan ze verpakken en worst draaien en al die fratsen en dan loopt het hard op. Het ziet er allemaal ook goed uit hoor, daar niet van. En zelf zouden we er veeeel te lang mee bezig zijn. Een varken doe je nog even zelf (met wat hulp) maar voor een os van dit formaat (en dit is nog maar een kleiner ras ) heb je toch even een andere keuken/koeling/inpakteam nodig. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 5 juni 20232 j Auteur In dit blog schreef ik over de voerplek van de ossen waar je dan met de grasmaaier achteruit in kunt rijden om gras te dumpen. En het werkt! Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 22 juni 20232 j Auteur Ja, het is weer druivenbladtijd! Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 7 juli 20232 j Auteur Bah wat een boel vliegen weer. We hebben vanmorgen deze vliegenval opgehangen en hij zit al flink vol! Helemaal rondom. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 7 juli 20232 j Zo joh! Ga je al de vliegen uit de buurt vangen? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 8 juli 20232 j Mussen vinden vliegen heerlijk, halen ze zo uit de lucht. Heb je nestgelegenheden?
Geplaatst: 8 juli 20232 j Auteur Ja, ons dak Sowieso vogels genoeg hier, ook de boerenzwaluw die er helemaal een boel eet. Toch is het nu echt wel erg daar bij die koeien. Niet bij de varkens en de kippen. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 23 juli 20231 j Auteur Vanaf een afstandje lijkt het een beetje een dor droog veld Maar de ondergroei is alweer mooi groen en sappig. Heerlijk weertje dit! Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 3 augustus 20231 j Auteur Even weer terug naar het vlees: ik werd gebeld door de slager dat de/het? Nagelholt klaar is, dus die ben ik gaan halen en we hebben net al lekker wat geproefd Ik had het toen (rondom de slacht en het verdelen van al het vlees) al druk zat dus dat drogen en snijden enz. had ik maar even uitbesteed. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 3 augustus 20231 j Ziet er lekker uit! Lijkt zo op het oog op een kruising tussen rosbief en rookvlees ofzo…
Geplaatst: 3 augustus 20231 j Auteur Ja, het lijkt wat op rookvlees. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 8 augustus 20231 j Auteur We zijn begonnen met het maken van handige doorgangen voor de ossen. Als we ze nu van veld naar veld willen doen dan moeten ze namelijk over ons pad, buiten de velden om. En dat is toch altijd weer even spannend omdat daar meerdere obstakels staan en ze ook kunnen besluiten om weer terug te gaan naar hun oude veld, enz. Nu knippen we een gat in het hek (van stroomdraden) plaatsen 2 stevige hoekpalen, en maken dat stuk dan weer 'dicht' met een draad wat makkelijk los kan, en/of zelfs zo'n veer-haak-ding zoals je ziet op de foto. Zo kan je ook in je eentje even snel wat ossen omweiden. En ook wat vaker, en je zou dat stuk ook even open kunnen laten als 1 van de 4 niet snapt wat de bedoeling is en niet meteen meekomt. Dan kan je er even bij weg lopen en met een schuin oog in de gaten houden of het hek alweer achter ze dicht kan. Nu moet er ook nog zo'n doorgang komen door het bosje waar de Kunekune-varkens nu lopen. Dat stellen we nog even uit want varkens zijn GEK op het proeven van gereedschap. En het omduwen van je kruiwagen. En gewoon PAL naast of achter of tegen je staan. 2 van de 4 snapten het nu meteen, de 2 anderen gingen wat staan loeien en hadden aanmoediging ("kom op, klikliklikklik hier moeten jullie zijn!") nodig. Maar daarna gingen ze ook zo snel dat ik er bijna geen foto van kon maken Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 9 augustus 20231 j Auteur We hebben deel 1 van de volgende doorgang toch al gemaakt. We konden bijna al het werk doen in een varkens-vrije-zone en het was maar 1 keer nodig om 1 van de dames weg te wieberen bij ons gereedschap. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 9 augustus 20231 j Het lijken wel van die behulpzame kleuters die overal aan zitten en in de weg lopen 😆
Geplaatst: 23 augustus 20231 j Auteur Ik heb net in mijn eentje de nieuwe doorgang geopend en de ossen naar een nieuw veld gedaan. Ging top! Een stuk rustiger dan de vorige keer ook. Toen gingen ze helemaal uit hun dak met rennen en springen enz. Nu liepen ze grazend op de grens met de varkens af en hebben daar een tijdje naar de 2 nieuwe biggen staan kijken Ze kunnen nu even wat van die raar grote graspollen kortwieken en dan eventueel zelf al weer terug naar hun grote veld waar hun favoriete boom staat. Daar willen ze vanmiddag met die warmte weer graag onder liggen. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.