Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Minder CO2 nog een issue?


appelvrouw

Aanbevolen berichten

Toevallig ben ik als voorzitter van de lokale energiecooperatie hier veel mee bezig. De strategie van de Rijksoverheid is om de hybride warmtepomp verder te stimuleren de komende jaren naast het isoleren en ventileren. Dat laatste is minimaal net zo belangrijk ivm je eigen gezondheid. In een ingepakt huis stapelen zich razendsnel slechte stoffen op die je zelf uitademt. De onduidelijkheid van de salderungsregeling heeft nog een ander lastig component, vooral op het midden en hoogspanningsnet ontstaat op dit moment al veel te veel congestie in de buitengebieden. Daar is te weinig afname en relatief veel opwek van o.a. windmolens. Voor de netbeheerders is het vaak financieel oninteressant om de lange trajecten in de buitengebieden extreem te verzwaren waardoor het in de nabije toekomst niet meer mogelijk wordt voor particulieren om zonnepanelen te leggen. Als de salderingsregeling gehandhaaft blijft dan zal dit de aanschaf van panelen teveel blijven stimuleren. Los daarvan produceren we in Nederland gewoon ongelijk en moeten we duurzame manieren voor opslag gaan vinden. De stroom hebben we hard nodig in de winter maar we wekken het op in de zomer. Om niet afhankelijk te worden van andere landen zoals we dat nu van o.a. Rusland zijn voor ons gas zullen we snel opslagmogelijkheden moeten creëren. Ik ben enorm benieuwd welke nieuwe technieken er de komende 25 jaar gaan ontstaan en in de tussentijd is kernenergie een relatief goedkope, veilige en schone optie ten opzichte van de biomassa/kool/gascentrales. 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

En waar gaat u het kernafval opslaan?

Afgezien daarvan: voor kernenergie en voor het bouwen van die moderne super accu's blijft mijnbouw (in kwetsbare gebieden) nodig.

Hoezo niet afhankelijk van andere landen? Had China niet al een monopolie op het kobalt uit Congo veroverd?

Ik denk dat hier al veel mensen zo verstandig zijn dat ze hun  energieverbruik (van textiel verbruik tot vliegvakanties) proberen binnen de perken te houden, maar ik wil daar toch graag nog een keer op wijzen.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle respect  @appelvrouw met wat je probeert en uiteindelijk moeten we allen die weg op,  de omzetter dc/ac zal helaas wel uit Azië komen zelfs al staat er een Europees label op, ik denk gewoon dat je de correcte keuze hebt gemaakt naar je gevoel en hoe je in het leven staat, je hebt natuurlijk extra elektriciteit  nodig in de winter (ook op momenten dat het bewolkt en windstil is) en dan zit je vrij safe in Frankrijk (ook al verfoeien we die kernenergie). Nederland is een geval apart nu met de salderingsregel, dat gaat nog een probleempje worden zeker nu met die hoge gasprijzen.  Om een je een ideetje te geven in België gaf Octa+ (wel in discussie nu) zonnepaneelhouders  een extra meerkost op de elektriciteitsfactuur nu om te compenseren tussen de afname avond/nacht (hoge prijs) en het injecteren overdag (lage prijs).

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

@annaelizabethhelemaal loskomen van de rest van de wereld kan en gaat niet meer en moet ook niet de heilige graal zijn. Wel moet je streven naar zoveel mogelijk op eigen benen kunnen staan. Het bekende mantra tegen kernenergie is 'wat doen we met het afval', maar laten we even reeël wezen. De risico's van de opslag van kernafval zijn zeer, zeer klein, de hoeveelheid afval die het produceert is enorm klein t.o.v. reguliere grijze energieopwekking door kolen/gas/biomassa. En hoewel we er nu nog slecht mee om kunnen gaan zou ik niet weten waarom we in de toekomst geen oplossing voor het kernafval kunnen vinden, de wetenschap staat niet stil. Kernenergie is mijn inziens een overbruggingsmethode die omarmt moet worden in tegenstelling tot het opstoken van biomassa!

 

Mijn inziens wordt er helaas over het grootste probleem niet constructief nagedacht omdat we dat ethisch niet verantwoord zouden vinden en dat betreft overbevolking. De prognoses voor de aankomende 50 jaar baren me zorgen, over 50 jaar ben ik zelf 80, maar ik vraag me af wat onze aarde echt aan kan en wanneer het klaar is.

 

Terug naar het probleem van de Co2, een combinatie van tijdelijke maatregelen (kernenergie) en lange termijn (nieuwe duurzame opwekkingstechnologie) zal het moeten worden.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Overbevolking is zeker wel iets waar over na wordt gedacht. 
Als je de geboortecijfers in nederland bekijkt dan wordt dat aantal steeds lager en dat is veelal een bewuste keuze. Momenteel 1.7 kind per vrouwen waardoor en minder dan 2 kinderen is niet perse gunstig. 

aangepast door loes
Link naar reactie
Delen op andere sites

In Nederland en West-Europa zijn de geboortecijfers laag, maar in bv Afrika niet. En die mensen moeten natuurlijk ook allemaal eten krijgen en een dak boven hun hoofd. En die willen ook in vrede leven en hetzelfde welstandsniveau als West-Europeanen hebben. Geldt ook voor andere landen. En het zou wel heel slecht zijn om die mensen dat te weigeren, vanwege het milieu (dat kun je beinvloeden, klimaat niet echt, dat verandert ook zonder toedoen van de mens).

 

In Duitsland moet natuurlijk ook iedereen aan de windenergie, zonneenergie of ander "milieuvriendelijk" alternatief. Ik zet milieuvriendelijk tussen aanhalingstekens, want zo milieuvriendelijk zijn die niet. Voor windmolens worden hele bossen gekapt, en de windmolens zelf zorgen met hun luchtstromingsveranderingen ook voor dode vogels. En het geluid wat ze produceren is ook schadelijk voor mens en dier. En dan natuurlijk nog het afval, want de rotorbladen kunnen niet afgebroken worden, die worden letterlijk begraven. Hoezo goed voor het milieu? Ook zonnenenergie is weinig beter, want de productie daarvan is verre van milieuvriendelijk. Daar hebben we in West-Europa dan geen last van, maar waarom moeten andere landen lijden, zodat wij hier onze doelstellingen kunnen halen? 

 

Daarnaast importeert Duitsland gewoon kernenergie uit Frankrijk. Wel groen praten, maar bij onvoldoende levering wordt gewoon kernenergie uit Frankrijk gekocht. Zonder die kerncentrales in Frankrijk zou stroom nog duurder zijn! De kerncentrales in Frankrijk, maar ook Belgi"e, zijn inmiddels wel verouderd en ook onveilig. De kerncentrale (lekker dicht tegen de grens van Duitsland en Lux) in Thionville is de onveiligste in Europa, daar ligt altijd wel 1 van de 4 reaktoren stil in verband met een ongeluk of reparatie. Maar dat is geen reden om geen nieuwe te bouwen, de techniek is veel verder en ook de moderne kerncentrales zijn een stuk veiliger.

 

Dat laat natuurlijk niet onverlet dat het afval nog wel een probleem is. Nog wel, want er zijn ook kerncentrales ontwikkeld die wel het afval op kunnen verbruiken. Kernenergie is stabiele energie, want onafhankelijk van wind, zon of water en als de hoeveelheid afval steeds minder wordt (zoals bij modernere centrales) en het restafval goed wordt opgeslagen, dan zie ik daar geen probleem in. Ook niet als er eentje in mijn nabije omgeving komt te staan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat het elders in de wereld anders is betekent niet dat er in nederland niet over na wordt gedacht ;)

Overigens zijn in Afrika zijn de cijfers nog niet zo laag maar ook daar daalt het geboorboortecijfer. Van 6 kinderen per vrouw in de vorige eeuw naar gemiddeld 3,5 kind op dit moment. Nederland had de vorige eeuw een geboortecijfer van 4,5 kinderen per vrouw en dat is nu 1,7 kind. 
Overbevolking is zeker een probleem maar die veranderingen zijn al lang in gang gezet in tegenstelling tot het probleem energietransitie waarbij we eigenlijk nog maar aan het begin staan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...

Vandaag in het nieuws dat we de kolencentra's in nederland weer volop in gebruik gaan nemen en gas turbines minder voor opwekken van stroom.

Zelfde geldt in andere europeese landen zoals oostenrijk.

Helaas gaan we dus weer meer CO2 uitstoten als land.

 

Nu heb ik zelf nog een C.V. met gas aansluiting. Heel veel kosten is het niet, heb een geisoleerd appartement 4 kamers, 2 personen. Voor de prijsverhoging van vorigjaar zat ik op +/- 100euro per maand gas en electra. Nadat het vorig jaar duurder werd, en sommige mensen in het nieuws met een rekening van 300 tot 600 euro zaten. Had ik direct met mijn vriendin afgesproken de verwarming niet hoger dan 19graden te doen in de winter. En dan maar een extra trui aan. (niet gelukt, veel gezeur gehad dat het te koud was, dus mocht die van mij af en toe op 19,5graad. 😅). Nu met het ellende in ukraine en alle energie verhogingen daarna. Ben ik nu voor Gas en electra bij elkaar 85 per maand.  Dus met alle verhogingen meegerekend betaal ik uiteindelijk minder. Super fijn! Dus ook minder CO2 uitstoot daardoor.

 

Nu het weer warmer wordt, zit ik er aan te denken om een airco aan te schaffen. Vraag mij af of je de airco in de winter niet als verwarming kan gebruiken? Dan hoeft heel de verwarming in huis niet aan, zolang de temp in de huiskamer maar goed is. Zijn er mensen die dit doen? Is in dat geval de stroomkosten minder dan gaskosten?  Als dat zo is, koop ik liever een duurder model met langere levensduur en betere energie klasse.

aangepast door rorror
Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze warmtepomp kan ook koelen. Gaat dan via je radiatoren. Hebben dat 1 x gebruikt, maar komt zo veel condens van af dat er een emmer bij moet staan. Doen wij dus niet meer.
Er zijn zoals hier boven ook gezegd, ook airco’s die kunnen verwarmen. Ik vind de warmte ervan anders aanvoelen dan radiator, maar ben zelf ook niet groot fan van airco. Dus misschien ben ik er gewoon wat gevoeliger voor ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lia56 Jullie hebben dan nog wel een c.v. op gas? @henkg Warmte pomp gaat hier helaas niet.  Van zonnepanelen zou ik wel een soort van camper set kunnen nemen. Dan leg ik gewoon twee panelen op het terras ofzo. Maar dan zonder het systeem om stroom terug te leveren aan energie maatschappij.

@Mellie Ik vind de warmte ervan anders aanvoelen dan radiator   Komt waarschijlijk omdat de lucht droger wordt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een niet geheel onbelangrijke toevoeging in de discussie over airco's is het onderhoud, dat is een kostbare extra kostenpost die zeker moet worden meegerekend om de efficiëntie van de airco hoog te houden. Daarnaast is het goed om op te letten welk koelmiddel gebruikt wordt, jarenlang zijn er schadelijke koelmiddelen gebruikt, die nu weliswaar niet meer toegestaan zijn, desalniettemin even de checkvraag stellen als je milieubewust bezig bent.

 

Ik zou overigens iedereen adviseren om binnen je gemeente te kijken of er een lokale energiecoöperatie/organisatie is die je onafhankelijk advies kan geven voor de verduurzaming van je woning. Vooral omdat iedere woonsituatie weer uniek is en een lokale organisatie vaak ook op de hoogte is van de plannen van de gemeente.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...