Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Wanneer komen de peulen en sugar snaps op?

Moonsparkle

Recommended Posts

3 weken geleden wanneer het zo mooi weer was heb ik de sugar snaps en peulen in de grond gedaan. Ik zie echter nog steeds niks gebeuren terwijl ik dacht dat deze best snel op zouden komen. Het heeft wel een paar nacht gevroren dat kan ervoor hebben gezorgd dat hebben gezorgd dat het langzamer gaat, maar wanneer hoor ik ze boven de grond te verwachten? Ik heb er uit ongeduld eentje uitgegraven en ik zag wel dat deze ontkiemt was, er zat als het ware een wit staartje aan, maar nog niks groens, dit wordt misschien ook pas groen als het boven de grond uit komt?  Wel is het zo dat de grond heel erg nat is aangezien er na het mooie weer en vooral de afgelopen dagen heel veel regen is gevallen. Of zou er teveel mest in ziten? Het is een stuk grond wat vorig jaar gras was, dit had  ik afgedekt met karton en tuinmest. Ik heb even gegoogled naar plaatjes en zo zag er eentje uit die ik uit de tuin heb opgegraven

Wat denken jullie? Gaat dit nog goedkomen?

Tuinatelier-Herman-vermeulen-voorzaaien-groente.jpg

Edited by Moonsparkle

Ze zijn precies toch ook aan het kiemen. Mest is zowieso af te raden bij de peulen dus dat zou ik weghalen.
Ik kiem ze altijd een nacht voor in een glas water dan kiemen ze veel vlugger in de grond.

Edited by simonvb

Bedankt voor de reactie. Het weghalen van de mest is niet echt een optie nu ik al heb gezaaid. Ik had als tip gelezezen vorig jaar dat als je gras wilt veranderen in moestuin dat je het kunt afdekken met karton en tuinmest en dat je het dan in het voorjaar gewoon kunt gebruiken als moestuin. Ik zou er wel een laag van iets anders over heen kunnen doen of zal dat niet helpen? Voorkiemen in een glas water ga ik onthouden voor volgend jaar! Ze zijn inderdaad dan aan het ontkiemen maar ik dacht misschien groeien ze niet verder omdat ze wel al een tijd in de grond zitten en de grond zo nat is door de afgelopen dagen. Vorig jaar kwamen ze namelijk snel op, maar toen was het weer ook anders.

temperatuur is constant te laag voor verdere groei denk ik

je kunt wachten of

er wat glas/plastic overheen zetten of

de zaailingen opnemen en in potgrond stoppen of

nieuwe zaaien in potgrond binnen laten groeien tot 6 blaadjes en daarna buiten uitplanten

hier in de koude kas gezaaid en na 1 week groene pluimpjes boven

Maar het zou dus best kunnen dat ze met warmer weer gewoon verder gaan groeien? Ik zie dat het hier vanaf zaterdag zonniger wordt, ook al staat er 7 graden in mijn achtertuin gaat de temperatuur dan meestal met wat zon gelijk goed omhoog doordat de schuttingen de wind tegen houden. Het enige wat ik aan plastic kan bedenken wat ik nu in huis heb is van die keuken folie, dat zou ik wel over een stuk heen kunnen doen, maar niet heel handig gezien het formaat van de moestuin, haha. Ik denk dat ik maar heel even het aankomende zonnige weekend probeer af te wachten. 

Edited by Moonsparkle

Klopt wat RobO zegt, het is nog koud.

Ze groeien wel maar heel langzaam.

Daarom zaai ik de eerste lichtingen binnen voor, hard ze af en zet ze dan onder bescherming buiten.

Veel werk en je wint er bij de oogst maar een paar dagen mee....

350231815_20200312_150705(2).thumb.jpg.cf0ae2850e006bed11754bfbb2b98e27.jpg

53700039_20200408_181612(2).thumb.jpg.d753485326ceda8a74a6ae7a0393abfd.jpg

En ja, ze  roeien nu heeel langzaam verder, zolang de muizen er af blijven en ze niet te nat staan en gaan rotten gaat het goed.

Edited by Patrijs

Bedankt voor het meedenken allemaal. Volgend jaar ga ik ze dan denk ik wel eerst binnen voorzaaien, had ik vorig jaar misschien geluk dat ze zo snel op kwamen. Als er na volgende week(zon en warmer) nog niks komt dan kijk ik of ik ze alsnog in een pot ga stoppen of nieuwe voor ga zaaien.  De regen van afgelopen dagen heeft er wel voor gezorgd dat de grond ook heel erg nat is en net nu ik dit type regent het weer... 

Edited by Moonsparkle

Ik was net even op de buurttuin en zag bij een lapje van andere mensen dat een deel van hun jonge peulenplantjes uit de grond was getrokken, zouden dat kraaien of duiven kunneN zijn geweest?
Met een net hou je die wel tegen, maar muizen kunne overal doorheen. Of zou een tunnel dan raadzaam  zijn? 

Peulen moet je flink veel zaaien wil je ook een echte oogst hebben. Een paar meter peulen is niets, of leuk voor er bij.

3 cm in de rij is prima, dat gaat hier goed, dunnen is niet nodig.

Wel kan je de plantjes toppen zodat ze zich splitsen en meer oogst geven, die topjes kan je weer eten.

Ik zaai de eerste lichtingen voor tegen vraat en daarna ter plekke.

De voorgezaaide plantjes plant ik in kleine groepjes om de wortels niet te veel te beschadigen.

IMG_20190331_142805.thumb.jpg.f992b7f3137d4479528ca5b4d41f87f5.jpg

• 2 weeks later...

Het lijkt veel op de foto maar er zit maar 4/5cm tussen☺️ of zou er dan alsnog ook tussen kunnen? En zou dat nu niet al te laat zijn? Ik had ze niet voorgezaaid ivm beperkte ruimte om binnen voor te zaaien. Als jullie na dit bericht zeggen je kunt er nog prima tussen zetten en gelijk in de grond stoppen dan ga ik dat wel doen👌

Edited by Moonsparkle

Iedere keer als ik de rekken op wil gaan zetten begint het te sneeuwen of hagelen😕 hoop dat alles wat nu in de tuin staat er niet teveel door beïnvloed wordt, voor volgend jaar toch maar kijken voor iets om het snel mee af te kunnen dekken. Het vriest niet maar het zijn hier wel serieuze buien.

Edited by Moonsparkle

Ja hoor, die kunnen wel tegen een voorjaarsbuitje. 

Zelf zet ik de rekken een flinke tijd voor het planten, dan lopen de plantjes ook minder risico als ik ze zet en gaan ze ook vaster staan hier op de losse zandgrond.

Ik zet hier wel bescherming maar dat is meer tegen de wind voor de planten die nog niet vast staan en om ze met beschutting wat op te jagen.

Ik doe dat alleen bij de eerste lichting, straks zaai ik ter plaatse en zoeken ze het maar uit.

On 3/21/2021 at 5:30 PM, Patrijs said:

Wel kan je de plantjes toppen zodat ze zich splitsen en meer oogst geven, die topjes kan je weer eten.

Dat klinkt interessant! Op welke hoogte top je ze ongeveer? 
Is dit nog afhankelijk van het ras? Ik heb grijze roodbloeiende. 

Hier teveel muizen in de buurt. Daarom zaai ik de erwten en peulen altijd voor. De eerste plantjes peul en erwt zitten in de grond. De tweede lichting peultjes staat ook bijna klaar. Van de erwten heb ik van de week pas de tweede lichting voorgezet. 

Foto is van 28 maart. 

1FE1851A-C589-429E-91D4-6C1D0EAD2B32.jpeg