Jump to content

Composthoop of compostvat?

jootje

Recommended Posts

Goedemorgen,

Op het tuintje op het moestuincomplex welke ik sinds kort heb, is een compostbak, gemaakt van gaas. Twee vierkante vakken naast elkaar. Het werkt, heb hem veel gebruikt, er kwam veel zooi uit de tuin. De tuin is nu gebruiksklaar voor mij, en ik zal nooit zoveel meer hebben voor die bakken denk ik. Nu zit ik te denken aan een compost vat, of 2 misschien. Ik kan niet overzien of ik er 1 of 2 nodig zou hebben op mijn tuin van 85 vierkante meter. Als ik die twee vakken weg zou halen, en er compostvaten voor in de plaats zou zetten zou ik ook weer meer ruimte krijgen. En ik denk dat ik compostvaten mooier vind. Maar...zijn die dingen ook praktisch? Zou graag wat ervaringen horen....

Het komposteer-proces duurt langer in zo'n afgesloten vat, de temperatuur loopt ook niet zo snel op als in een hoop. Het ziet er natuurlijk wel netter uit maar je kunt met 1 zo'n vat niet genoeg maken om je hele tuin van compost te voorzien. Ik heb ook niet genoeg keuken afval voor een grote bult, maar voeg nog andere dingen toe. Ik krijg cavia-hok-mest-hennep, gebruik GFT van mijn werk inclusief de koffieprut. En samen met het bladafval en af en toe een kruiwagen paardemest heb ik met 1 m3 compostbak voldoende om 150 m2 te bemesten.

Ik vind het geweldig om de compost eenmaal verwerkt op mijn tuintje te gooien, ziet er zo goed uit, ruikt niet en zit vol leven ! Goed voor de bodem en structuur !

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Hallo Jootje, Ik heb twee van pallets gemaakte bakken van een kubieke meter, een flinke draadkorf voor het blad en twee vamvaten. De laatste gebruik ik om de bijna klare compost in te gooien, ik vind het als compostbakken net zoals Wouttie niet de beste manier.

In de grote bakken vercomposteerd het beter en die kan je ook beter omzetten...

Misschien kan je nog aan ander tuinafval komen om op je bakken te gooien? (Groenteafval van familie, bladafval uit de straat, de konijnenmest van het buurjongetje etc?)

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Compostvaten staan inderdaad "netjes" maar ik meen dat er ook een compostversneller in moet om het proces op gang te houden. Dat is niet iets dat mij erg aanspreekt. Dat je je zelfgemaakte composthopen in gaas niet meer vol zou krijgen, lijkt mij niet zo reëel. Zoals in eerdere berichten al geschreven is, zijn er meerdere manieren om je compost te vermeerderen. Denk bijvoorbeeld aan zeewier na een strandwandeling of andere giften uit de natuur die je tegenkomt.

De mogelijkheid om 1 composthoop te reserveren voor het nieuwe afvalmateriaal en de andere voor de eerste omkering van je compost is reuze handig. Op de laatste variant wordt dan geen vers keuken- of tuinafval meer gedumpt.

... maar ik meen dat er ook een compostversneller in moet om het proces op gang te houden. ...
Het gaat hier prima zonder compostversneller.

Ik heb één compostvat en dat krijg ik niet vol (ca 20 m2 moestuin en 25 m2 gras en groenterestjes van een eenpersoons huishouden). Ik verzamel verder niet speciaal materiaal. Kom ik compost te kort, dan koop ik een zak (beetje lui).

Maar een bult bladeren verzamelen is wel een goed idee. Bos genoeg hier.

Maar een bult bladeren verzamelen is wel een goed idee. Bos genoeg hier.

Als je je composthoop een beetje uitgebalanceerd wilt opbouwen dan is 10% blad voldoende. Dus met een bult bladeren heb je nog 9 bulten van iets anders nodig voor het evenwicht.

Maar een beetje lui ben ik ook hoor. Ik koop ieder jaar ook nog wat compost bij in het tuincentrum.

En anders: van dat blad alleen kan je weer bladcompost maken..daar kan je ook een vat voor gebruiken, of een draadkorf, of een plastic vuilniszak. Als je die compost mengt met wat aarde uit een molshoop heb je hele mooie potgrond...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Ik zou je aanraden om twee compostvaten te nemen, en aktief bezig zijn met ze vol te krijgen. Is er één vol, dan kun je deze laten rijpen en stukje bij beetje de andere vullen. Compoststarter gebruik ik nooit, is ook niet mijn ding. Wel ga ik er paardenmest - en als ik het kan krijgen, duivenmest - bij doen en een restje compost van een vorige ronde. Verder alle keukenafval en koffie/theeprut fanatiek bewaren, het wordt een hele sport, je zult zien dat je je vaten vol krijgt! Uit de natuur kun je nog bijvoorbeeld brandnetels halen, en eventueel boomblad, maar niet teveel eiken, dat verteert erg langzaam.

Ik vul het zelf nog aan met compost die wij, inwoners van Hoogezand-Sappemeer, gratis op kunnen halen van de composteerinstallatie te Sappemeer, waar de gemeente alle tuinafval en plantsoenafval composteert.

Voor mijn grote tuin heb ik momenteel 5 compostvaten, twee heb ik zelf gekocht een paar jaar geleden, drie heb ik gekregen van tuiniers die stopten met hun tuin.

Nog een voordeel van meer dan één vat, is dat je de compost om kunt zetten, d.w.z. overscheppen van de ene naar de andere bak, hetgeen de vertering bevordert. Ik denk zelf dat de compostering in een vat vlotter verloopt dan in een gazen compostbak, omdat je het klimaat beter kunt regelen. Het droogt bijvoorbeeld niet uit bij wekenlange droogte/warmte.

vtuin690411354943008.jpg

Hier ben ik 4 compostvaten aan het verplaatsen. Te zien is hoe de vaten goede compost bevatten. Een vijfde vat is er pas bijgekomen, staat nog niet op de foto...

Edited by Guest