Geplaatst: 17 december 201114 j Gisterenavond om 8 uur de stoute schoenen aangetrokken om naar ons landje af te reizen. Voor vandaag werd er sneeuw voorspeld en voor morgen helemaal. Bovendien hebben we de dagen die komen hard nodig om kamp te maken voor alle geliefden die Kerst bij ons willen vieren.We hebben eigenlijk niet zulke goede ervaringen met het rijden in de winter door de Belgische Ardennen, die we sowieso niet kunnen vermijden als we niet een omweg van enkele honderden km willen maken. Het weer aan alle kanten bekeken, Meteo online, Weer.be, KNMI, Buienradar en teletekst. Geen vorst voorspelt wel neerslag..dat zal dan regen zijn.We hadden wel besloten om over Antwerpen te rijden ipv over Maastricht, dat scheelt "hoog land". We hebben het geweten: We kwamen bij Antwerpen die tunnel uit, en plotseling rijd er voor ons een auto met 10 cm sneeuw op het dak...hè?..We hadden geen tijd te anticiperen..voor we het wisten reden we in een vette sneeuwstorm."Gelukkig" waren alle ongelukken aan de andere kant van de snelweg, en we zagen er veel.. plus rare slipsporen..vrachtwagens die op de derde baan gingen rijden..rechts inhalers omdat de middenbaan gebruikt werd voor bangepoeperds die niet meer naar rechts of links durfden. Veel politie.ambulances. Bors, als ik je adres had gehad was ik komen asielen...Wat doe je, je rijdt door. Na Namen een tijdje gestopt bij een van de nieuwe prachtige benzinepompen...Nee men wist niet hoe de weg verder ging. Radio Studio Brussel aan en voorzichtig maar weer op de weg achter slippers, remmers, glijders aan. Veel afstand.Plotseling op het hoogste punt van deze weg: geen sneeuw meer, maar regen. Dan zijn we al enkele uren op deze weg. grote opluchting. We kunnen de snelheid weer opvoeren naar 110.20 Minuten later geeft de radio ook eindelijk wat informatie: In de provincie`s Luik en Luxemburg opletten ivm sneeuwval. Huh, Provincie Luxemburg, daar rijden we toch in? Bam!! Sneeuw..grote dikke vette vlokken...Aan de andere kant van de weg zien we nu drie grote sneeuwschuivers rijden met een zoutsproeier erachter. Jaloers glibberend kijken we ernaar.De binnenweg over Virton laten we maar zitten. Ver na middernacht bij de grens van Frankrijk aangekomen. Daar zie je wat de Franse autoriteit vermag..sneeuw verboden...geen vlok te zien, de berm is groen. Het laatste uurtje binnenwegen is prima te doen.Om 3 uur zaten we aan een lekker gebakken eitje in dekens gehuld voor de gloeiende houtkachel...pffff dat doen we nooit meer!! We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 17 december 201114 j Jeetje, ben blij dat je nu veilig daar zit met je geliefde! Pff.....ik vind sneeuw leuk, maar om er zo`n eind , volkomen onverwacht in te moeten rijden! Brrrrrrr! Nou, maar even een dagje lekker bijkomen!
Geplaatst: 17 december 201114 j Auteur Nu dan ook sneeuw in mijn tuintje, geen zware bui..maar wel wit.De bovenstaande foto is van de afgelopen winter, het zijn omgekeerde flessen op diep ingeduwde ijzeren pinnen die lawaai maken als het waait..tegen de woelmuis bij de asperges. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 17 december 201114 j He bah, zo overvallen worden door dat winterse weer is niets waard op de weg! Mooi dat jullie het hebben overleefd Staat er nog meer sneeuw in de planning? facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 17 december 201114 j Auteur Dank Jorieke en Jootje..wij zijn ook blij.We wilden gisteravond rijden omdat er voor vandaag en morgen sneeuw in de Ardennen werd aangegeven, iig zo zagen we het gisteren op de weerprogrammma`s.( én niet voor gisteravond..) Of het vandaag in de heuvels heeft gesneeuwd weet ik niet, maar het zou heel goed kunnen. Morgen nog sneeuw, maar maandag weer zachter geloof ik. Dan mag de sneeuw even wegblijven totdat alle geliefden hier zijn aangekomen. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 18 december 201114 j Dat weertje was er dus sneller dan de weersverwachting verwachte. Gelukkig zijn jullie er heelhuids doorheen gekomen! Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Geplaatst: 18 december 201114 j Bors, als ik je adres had gehad was ik komen asielen...Wat doe je, je rijdt door. Wel das het rare, ik woon op 1.8 km in vogelvlucht van de Ring en hier geen vlokje sneeuw gezien, wel de auto's met het pak smeltende sneeuw op hun dak. En BTW je was van harte welkom geweest hoor
Geplaatst: 18 december 201114 j Wow... zo mooi! Maar inderdaad geen weer om op de weg te zijn.Hier heeft het ook net wat gesneeuwd (Gent), dikke witte vlokken, maar ze geven volgende week temperaturen boven nul, dus lang zal het wel niet blijven liggen
Geplaatst: 19 december 201114 j Nee zekers niet! Was vanmorgen hier ook best glad op de wegen in de wijken Jet, misschien toch handig om het adres van Borsalino mee te nemen een volgende keer. En telefoonnummer, kunnen ze rekening houden met eventuele maaltijden Good things come in small packages
Geplaatst: 19 december 201114 j Auteur Ja goed idee en dan via de andere kant (over Luik) ook nog even een "crash-adres".. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 19 december 201114 j Je zou ook nog kunnen denken (in de winter dan) aan een extra dekentje, thermoskan gevuld en wat boterhammetjes voor onderweg. Je weet maar nooit! Good things come in small packages
Geplaatst: 19 december 201114 j Auteur Ja, het eerste wat Lie vroeg toen we de sneeuw indoken was: heb je kaarsjes bij je? (En hij is zo romantisch als een loden deur). Beter goed voorbereid op de weg.Maar de volgende keer gaan we gewoon niet in de nacht rijden in de winter. In principe rijden we graag in de avond want het is dan rustig op de weg, en als we kort gaan scheelt het vaak een halve dag daar (hier) zijn... We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 20 december 201114 j Wij hebben achter in de auto standaard een zak waxinelichtjes en twee dekens liggen. Meestal zijn we niet zo goed voorbereid, maar dit er ooit ingegooid en toen bewust laten liggen. If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero
Geplaatst: 20 december 201114 j Afgelopen nacht wakker geworden van sneeuwverschuivingen op het dak facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 20 december 201114 j Ja, best wel. En natuurlijk alweer lichtelijk dooi, dus de onderlaag ontdooit dan waardoor de boel van onze nieuwe pannen glijdt. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 31 december 201114 j Ja, best wel. En natuurlijk alweer lichtelijk dooi, dus de onderlaag ontdooit dan waardoor de boel van onze nieuwe pannen glijdt. ach waar blijft die sneeuw .........
Geplaatst: 30 januari 201214 j eindelijk sneeuw ..sneeuw .mooie foto, trouwens alles zo mooi wit ..maar voor hoelang .
Geplaatst: 30 januari 201214 j Hier alleen een beetje stuifsneeuw, meeste is al weer weg.Vind het wel berekoud. Zal wel een kwestie van wennen zijn.Bah ben ook nog eens snipverkouden, dan voelt het zowiezo kouder aan.Eerst zo maar eens even naar de super om een megapak zakdoekjes te halen.
Geplaatst: 30 januari 201214 j hier ook lekker sneeuw zelf de kerst boom die met kerst binnen gestaan heeft ( en nu in pot weer buiten staat zal het nu wel koud hebben . eindelijk alles wit .. dit is een foto van afgelopen winter ..zag er ook alles mooi wit uit behalve die stier .ahhahah
Geplaatst: 30 januari 201214 j @ geedeeja die lopen daar veel bij dat natuur gebied in eijsden .ik kom daar wel vaak kun je mooi wandelen .soms zie ik daar ook de vossen lopen .mooi om te zien hermelijn of de wezel heb ik daar ook al zien jagen ... als het er niet te druk is met wandelaars zie je best veel aan wilde dieren . en als er sneeuw ligt is het er prachtig ......
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.