Geplaatst: 11 januari 201213 j Wat en onzin Koert luie mensen, als ik lekker zaaigrond koop en er profijt van denk te hebben, heeft dat niks met lui te maken.(even de boel opfokken ) mensen die geen zaaigrond kopen zijn vrekkig en willen goed resultaat zonder een cent uittegeven, en dan klagen dat zaad niet opkomt of iel en pielig is. Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 11 januari 201213 j Ik kan me herinneren dat in het programma "Eigen huis en tuin" van misschien wel meer dan 10 jaar geleden, dat Rob Verlinden expliciet zei dat zaaien in gewone potgrond niet goed was en dat de planten er zelfs dood van konden gaan. Over welk prijsverschil hebben we het eigenlijk?
Geplaatst: 11 januari 201213 j Heb het even snel gelezen, begrijp ik nu dat zaai en oogst grond wel goed is?
Geplaatst: 11 januari 201213 j En wat zou er verkeerd aan zijn? Zolang je weet wat je met die grond kan aanvangen en wat niet is er niks fout mee.
Geplaatst: 12 januari 201213 j Rob Verlinden mag hier wel eens op bezoek komen dan En hij had waarschijnlijk aan de maker van dat zand beloofd dat hij het wel even zou promoten. Zoals ie nu ook nog steeds doet met van allerlei producten. Als je het fijn spul vindt, moet je het vooral gebruiken, er is niets mis mee. Gaat vast super, dat zaaien in zaai en stek grond. Maar die dure kleine zakjes zouden er hier zo doorheen zijn steeds, en potgrond gaat ook super. En die potgrond kan je altijd nog zeven en er wat wit zand doorheen mengen. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 12 januari 201213 j Of plantjes doodgaan aan potgrond weet ik niet, maar ze zullen wel sneller (te snel) groeien door de rijke potgrond en minder wortelstelsel vormen.Deze vrek zegt dus ook niet dan dat die zaaigrond slecht is, ik gebruik het ook natuurlijk. Alleen maak ik mijn zaaigrond zelf dan, heb altijd potgrond en brekerzand (gebruik ik voor afdekken bij o.a. wortelachtigen en veldsla etc.) liggen op de tuin en meestal ook nog wel turfmolm. Potgrond (met of zonder een deel turf of compost, ligt een beetje aan wat ik zaai)zeven en vermengen met zand en je hebt het zelfde resultaat. Dit is toch wel een stuk goedkoper, voor die 4,5 euro heb ik zeg maar het drie tot viervoudige! En tussen mijn mix en de zaai en stekgrond zit naar mijn idee geen tot weinig kwaliteitsverschil. Dus Jeanne wel zaaigrond gebruiken natuurlijk, maar zelfmaken is wel goedkoper, heb je 1 zakje nodig dan zou ik het ook niet zelf gaan doen, maar als grootverbruiker scheelt het toch wel veel. Even a broken clock is right twice a day
Geplaatst: 12 januari 201213 j Het scheeld ook ongetwijveld hoe je zaaid, ik gebruik hier kleine vierkante plasticbakjes voor, waar per bakje een handje zaaigrond ingaat een zak kun je toch al gauw 40-50 bakjes mee vullen gedeeld door de prijs van een euro of wat gaat het om paar cent echt niet om je extra druk over te maken ook niet voor een vrek of Koert Verspenen gaat in een gewone maar wel goede potgrond.Ik gebruik mischien 3 zakjes zaaigrond per seizoen en zaai echt heel veel soorten, normaal zal je mischien 1 of 2 zakjes nodig hebben. Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 22 oktober 201212 j Zaaien en stekken doe ik tegenwoordig in vermiculite, heel licht materiaal en herbruikbaar ook.Goed vochtig maken vooraleer te zaaien en liefst in een doorzichtig plastiek bakje en afdekken met plastiek keukenfolie.Voor de donkerkiemers gewoon de ganse boel in een kartonnen doos zetten.Eens ontkiemd wel de plastiek afnemen.Om te verspenen is het veel gemakkelijker dan met potgrond, de worteltjes breken niet af als ge wat voorzichtig zijt omdat het vermiculite nioet aan mekaar kleeft.Volgend jaar probeer ik ook met boontjes en erwtjes. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 23 oktober 201212 j Voor de mensen die zelf zand toevoegen aan potgrond: Welke soort zand gebruik je Ik weet dat er bij de bouwmarkten zand verkocht wordt waar al antikiemtroep in zit, da's niet handig natuurlijk maar welke soort zand werkt het best? Brekerzand, speelzand, zilverzand, straatzand, ophoogzand ?? ik zie door de bomen het bos niet meer
Geplaatst: 7 mei 20187 j Ik begin met porren in een oud topic.. maar de laatste vraag zit ik wellicht ook nog mee. Ik heb nu al een 2 jaar geprobeerd gebruik te maken van Primasta (Flower Power) Zaai- en Stekgrond in beide kleine potjes als ook zaaitrays maar dat is geen succes: Het belangrijkste van zaai- en stekgrond ..zegt men, is dat het vochtig blijft. En ik heb nog nooit iets zo snel zien uitdrogen als die van Primasta. Iemand met ervaring met die van Primasta.. is deze wellicht alleen bedoeld voor die gesloten kweekbakken met hoge constante vochtigheid? Iemand ervaring met betere zaai- en stekgrond, waar men echt tevreden mee is? DCM wellicht? En anders is die zand vraag relevant.. want ik heb dat een keer geprobeerd maar dat werd een nogal vaste massa, dat bleef niet luchtig, dus dat was vast niet het juiste zand.
Geplaatst: 7 mei 20187 j Als dat spul van Primasta niet voldoet dan stop je er toch mee ? Als zand om onder potgrond te mengen kun je het best brekerzand gebruiken. De korrels van brekerzand zijn namelijk scherp (hoekig) van structuur waardoor het mengsel niet dichtslibt. Voor je gaat mengen de potgrond fijn maken en eventueel zeven. Tip:Nu bij de Gamma in de aanbieding t/m 13-05-2018 : brekerzand 25kg voor 1.79 euro. Potgrond 40 liter voor 2.49 euro. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 7 mei 20187 j Merci! Ik had geen idee dat dat zo goedkoop was, voor dat geld heb ik 't gelijk in de agenda gezet om te halen. Voor wat betreft de Primasta wist ik niet zeker of 't niet aan mij lag, het kan natuurlijk ook zijn dat ik er verkeerd mee om ga of iets verkeerd doe.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.