Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pootaardappelen bewaren


sammetje

Aanbevolen berichten

Zelf bewaar ik geen pootaardappels omdat ik ze meestal op het laatste moment van mijn vader krijg. Ze mogen in de koelkast niet bevriezen. Op een wat donkerdere plaats spruiten ze makkelijker. Ooit heb ik ergens pootgoed gekocht dat al flink "voorgesproten" was en dat werkte niet fijn. Dus kleine uitlopertjes (hoogstens 1 CM) zijn ideaal. Van begin maart tot ergens in april zijn minstens 5 tot 7 weken. Ik denk dat ik die tijd iets korter zou nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

het mag er beslist niet in gaan vriezen. Ik weet niet hoe je huis in elkaar zit maar op een zolder of een kamer of iets dergelijks waar je niet of weinig bij warmt is vaak wel een goede plek tot je ze nodig hebt. Ik krijg ze pas eind februari van de vereniging en dan wil ik ze juist laten kiemen dus ik ken dit probleem niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben denk ik wel erg makkelijk lees ik,

ik heb ze in een doos in de schuur staan tot ik er aan toe ben, uitlopers of niet ze gaan zo de grond in

mijn zoontje heeft vorig jaar geholpen met poten, ik maakte het kuiltje en hij deed ze er in, toen er al een kilo in de grond zat

zag ik pas dat ie alle uitlopers er af vreef......zijn andwoord ( 3 jaar toen ) dat ie dat mooier vondt

het is goed gekomen, alles deed het geweldig goed

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dan klopt het misschien wel dat je de oude uitlopers er af kan halen? Nee ik heb geen zolder,alleen een diepe kelder, maar daar is het te donker denk, maar aan de andere kant als ik hier lees, dat iemand aardappels vond in een keuken kastje met uitlopers, of in de schuur, dan komt het niet zo heel nauw denk, al wil je allemaal het zo goed mogelijk doen, Ja moet toch nog wat verzinnen, het is bij mij of te donker of te heet, schuur is ook donker. nu denk wel even fijn weekend allemaal

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weeks later...
Mijn poters liggen nu in de koele schuur achter het raam lekker te spruiten, ze worden wel ietwat rimpelig, moet ik ze op een of andere manier nog een beetje vochtig houden ?

Dat de pootaardappels rimpelig worden hoort er bij. Vochtig houden is niet nodig en zelfs af te raden in verband met de schimmels. Gewoon lekker koel en licht laten liggen op een goed geventileerde plaats en binnenkort uitplanten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben denk ik wel erg makkelijk lees ik,

ik heb ze in een doos in de schuur staan tot ik er aan toe ben, uitlopers of niet ze gaan zo de grond in

mijn zoontje heeft vorig jaar geholpen met poten, ik maakte het kuiltje en hij deed ze er in, toen er al een kilo in de grond zat

zag ik pas dat ie alle uitlopers er af vreef......zijn andwoord ( 3 jaar toen ) dat ie dat mooier vondt

het is goed gekomen, alles deed het geweldig goed

Wat een lekker jochie!

 

Ik heb nog een paar aardappels over van de oogst van vorig jaar, die zijn inmiddels ook al aan het uitlopen. Ik twijfelde of ik ze dit jaar weer de grond in zou doen, maar bovenstaande verhaal doet mij de knoop doorhakken: ik doe ze in de grond

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja bij mij ook, best wel stevige uitlopers terwijl ze toch warm liggen ong. 17 graden, nu er wat aankomt ga ik ze van de week in de pvc kast leggen, kunnen ze ook wat afharden,alleen ze mogen geen zon dus mocht dat zo zijn haal ik ze weer binnen. Maar ik las vandaag op internet, als je ze wilt bewaren en niet wil dat ze uitlopen, er groene appels tussen leggen,die scheiden etheleen zuur af en dat is dan weer goed voor het uitlopen. kan ook ethaleen zijn, maar deh jullie weten hopelijk wat ik bedoel. ha ha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iemand die weet of de koude kas ook een goede plaats is?

 

Gaat hier al heel de winter goed.

 

Wel onder een hoopje aarde.

 

Ze overleven zelfs buiten, in de vollegrond. Ik vernietig deze achterblijvers. Ook met het oog op ziekten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je er nu al kiempjes op hebt zitten en je zet ze in het licht dan zal je zien dat er al groene blaadjes op komen. Als je ze vervolgens in de grond zet staan ze er in een mum van tijd boven, wel zorgen dat de kiempjes naar boven staan.En inderdaad 2 weken kom je ook wel over maar de nieuwe smaken toch wel veel lekkerder dan de oude aardappelen.Je kan ze overigens als de tuingrond droog genoeg is binnenkort wel poten.Zelf verwacht ik dat we ze deze week gaan poten, de vroege dan he.Ik doe er zelf daarna folie over zodat ik eind mei nieuwe aardappeltjes heb, heerlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...
  • 1 year later...
[...] ik las vandaag op internet, als je ze wilt bewaren en niet wil dat ze uitlopen, er groene appels tussen leggen,die scheiden etheleen zuur af en dat is dan weer goed voor het uitlopen...

Dat is een mooie oplossing voor bewaaraardappels, maar niet voor pootaardappels, las ik op http://www.kennisakker.nl/kenniscentrum/handleidingen/teelthandleiding-consumptieaardappelen.

 

"Pootgoed niet samen in een ruimte bewaren met fruit en groenten; deze produceren ethyleen (vooral fruit), wat een afwijkende kiemgroei kan veroorzaken; er ontstaan korte, dikke kiemen met een knolachtig uiterlijk."

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 years later...

Welkom.

 

Ik denk dat je vraag niet helemaal aansluit bij de titel van topic starter.

Ik neem aan dat je gaat voor een goede oogst en niet de pootaardappeltjes wil gaan bewaren.

 

Ik poot op vlakke grond, net nog gedaan.

Komt er nachtvorst dan kan ik ze nog een of twee keer aanaarden als ze al boven staan.

Ik zit wel op zandgrond, dus gewoonlijk geen last van nat blijvende grond.

aangepast door Patrijs
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...