Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Nog een groentje


Jelmer

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, ook ik wil me voorstellen. Ben al een paar dagen op dit forum aan het lezen en wou me graag aanmelden omdat hier heel veel kennis zit over tuinieren. Dit jaar wil ik ook beginnen met een kleine moestuin op het balkon (balkon ligt op het zuiden), ik heb me al ingeschreven bij een volkstuinen complex bij mij in de stad maar helaas zijn er nog twee wachtende voor mij, vandaar dat ik alvast wat ervaring wil op doen en een makkelijke moestuin op het balkon wil maken. De bak wordt ongeveer 180 cm bij 60 cm dit omdat ik er maar van één zijkant bij kan. Hoogte ongeveer 25/30 cm. Enkele planten die ik hierin wil gaan doen zijn:

 

Wortel,

Aardbei,

Ui,

Bieslook,

Peterselie,

Boontjes,

Pluksla,

Komkommer,

Radijsjes,

Afrikaantjes,

Rode bietjes

 

De bak wil ik gaan vullen met compost, turfmolm en cocopeat ipv vermiculiet.

“Observe Nature thoroughly rather than labour thoughtlessly” - Masanoby Fukuoka

 

"De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht." - Gandhi

Link naar reactie
Delen op andere sites

een makkelijke moestuin op het balkon wil maken. De bak wordt ongeveer 180 cm bij 60 cm dit omdat ik er maar van één zijkant bij kan. Hoogte ongeveer 25/30 cm. Enkele planten die ik hierin wil gaan doen zijn:

 

Wortel,

Aardbei,

Ui,

Bieslook,

Peterselie,

Boontjes,

Pluksla,

Komkommer,

Radijsjes,

Afrikaantjes,

Rode bietjes

 

De bak wil ik gaan vullen met compost, turfmolm en cocopeat ipv vermiculiet.

 

Leuk hoor! Moet zeker lukken op het balkon! Hihi al zou je snel ruimte gebrek gaan krijgen omdat je alleen maar méééér wilt

Hopen dat er snel een tuintje vrij komt!

 

Waarom heb je voor cocopeat gekozen? Lees dat wel meer maar vraag me af wat er 'anders' aan is dan vermiculiet... en waarom men dat dan kiest.

Ik heb in mijn MM wel vermiculiet gebruikt overigens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil geen vermiculiet gaan gebruiken omdat dit kankerverwekkend kan zijn, zijn enkele bronnen op internet die het suggereren en andere bronnen zeggen dat het niet zo is. Vandaar dat ik cocopeat wil gebruiken, dit houdt ook 50% meer vocht vast dan normale potgrond. Dus dit zou ook geleidelijk het water af moeten staan net zoals vermiculiet.

“Observe Nature thoroughly rather than labour thoughtlessly” - Masanoby Fukuoka

 

"De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht." - Gandhi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle microscopisch kleine stofdeeltjes zijn in wezen een potentiele oorzaak van kanker en uiteraard is enig beleid geboden.

Maar om nu te gaan stellen dat vermiculiet kankerverwekkend is vind ik persoonlijk fel overdreven.

Als je het zo stelt kan je liever ook niet dagelijks een uurtje in de file gaan staan wat dat is beslist ook niet bevorderlijk voor de gezondheid.

Overigens is vermiculiet een door hitte van vorm veranderd mineraal dus denk ik toch niet dat dat alleen zomaar kankerverwekkend is.

 

Je kan ook perliet gaan gebruiken maar in wezen verandert dat ook niks want dezelfde tegenargumenten kunnen ook daar worden opgedist.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle microscopisch kleine stofdeeltjes zijn in wezen een potentiele oorzaak van kanker en uiteraard is enig beleid geboden.

Maar om nu te gaan stellen dat vermiculiet kankerverwekkend is vind ik persoonlijk fel overdreven.

Als je het zo stelt kan je liever ook niet dagelijks een uurtje in de file gaan staan wat dat is beslist ook niet bevorderlijk voor de gezondheid.

Overigens is vermiculiet een door hitte van vorm veranderd mineraal dus denk ik toch niet dat dat alleen zomaar kankerverwekkend is.

 

Je kan ook perliet gaan gebruiken maar in wezen verandert dat ook niks want dezelfde tegenargumenten kunnen ook daar worden opgedist.

 

Ik zeg ook niet dat het absoluut honderd procent kankerverwekkend is. Ik zeg alleen dat er op internet berichten staan dat het dus wel kankerverwekkend kan zijn al dan niet in stof vorm of wat anders. Als ik dan toch mijn eigen grondsamenstelling moet kiezen in de MM kies ik liever voor een alternatief in dit geval cocopeat wat mij als het ware gezonder lijkt om de groenten op te laten groeien. Ik wil hier niet andere het idee geven dat vermiculiet niet te gebruiken is.

“Observe Nature thoroughly rather than labour thoughtlessly” - Masanoby Fukuoka

 

"De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht." - Gandhi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al wat ik wou zeggen is dat er op hert internet van alles en nog wat staat en in dit specifieke geval ging het om een amerikaans fabrikaat waar ook asbestos was aan toegevoegd (per ongeluk?) .

Bovendien is dat produkt al dertig jaar (of langer) niet meer verkrijgbaar als ik het goed heb en is het ook niet zo dat je in zo'n fabriek gaat gaan werken:

 

CONCLUSIONS: This study indicates that exposure within an industrial process to Libby vermiculite ore is associated with pleural thickening at low lifetime CFE levels. The propensity of the Libby amphibole fibers to dramatically increase the prevalence of pleural changes 25 years after cessation of exposure at low CFE levels is a concern in view of the wide national distribution of this ore for commercial and residential use.

 

Bron: http://ohsonline.com/articles/2008/03/research-legal-exposure-to-asbestoslike-material-linked-to-lung-damage.aspx

 

Dat gezegd en om een amerikaans gezegde te parafraseren: "When in doubt: Shoot."

 

Geen probleem, Jelmer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil geen vermiculiet gaan gebruiken omdat dit kankerverwekkend kan zijn, zijn enkele bronnen op internet die het suggereren en andere bronnen zeggen dat het niet zo is. Vandaar dat ik cocopeat wil gebruiken, dit houdt ook 50% meer vocht vast dan normale potgrond. Dus dit zou ook geleidelijk het water af moeten staan net zoals vermiculiet.

 

Over het kankerverwekkende is al aardig wat geschreven.

Mijn moeder heeft zich daar toen ook in verdiept en is tot de conclusie gekomen dat we het veilig kunnen gebruiken. Dus vandaar dat er bij mij vermiculiet inzit.

 

Ik heb zelf geen ervaring met cocopeat maar wel een tijd terug van iemand een mail gekregen met de vraag of ik ook zo vaak moest water geven.

Nou heeft het wel heel veel geregend in de periode maar de dagen dat het droog was heb ik ook niet veel water hoeven geven, grond is bovenop wat droog maar als je je hand er insteekt was het gewoon iets vochtig, niet kurkdroog..

 

Zij had ook dat als het veel regende er plassen op de bak stonden.

De tuin heeft hier een paar keer vol gestaan zoveel kwam eruit de lucht maar de bakken waren niet veranderd in modderpoeltjes.

Zij gebruikte cocopeat.... maar weet ook niet of het daar aan lag natuurlijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...