Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Roze bes en moerbei als struik?


Renske

Aanbevolen berichten

Ik ben nogal gek op allerlei soorten besjes, en in mijn super hete zonnige stadstuin doen ze het ook erg goed. Nu kwam ik de roze bes tegen (zoeter dan de rode). Heeft iemand hier ervaring mee?

Eigenlijk zou ik ook graag een zwarte moerbei willen. Nu ken ik ze alleen als boom, maar zag ergens dat je ze ook als struik kunt snoeien. Weet iemand hoe groot zo'n struik dan uiteindelijk wordt en of de moerbei dan ook vrucht draagt? Ik denk namelijk dat mijn buren niet heel blij worden van een grote moerbei boom in mijn tuin

Link naar reactie
Delen op andere sites

roze bes heb ik geen ervaring mee.

moerbei is goed snoeibaar, knotbaar, vormbaar ( dakvorm zie je wel regelmatig ), maar gaat ten koste van de productie wel ja.

 

( moerbei is bij mij doodgegaan ( ook 1 met een zwak/kwetsbaar wortelstelsel ( jong kopen dus ) ,,, maar lekker !! ) succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk, dan heb ik toch wat voor je ik heb er 6 staan, en hou er twee zelf.

 

hier nog een liefhebber

 

geen idee of moerbei in pot gekweekt wordt maar zou mijn voorkeur hebben, ik heb twee oude moerbei treurvorm gekregen maar betwijvel zeer of dat ze aanslaan.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moerbei is wel een fikse groeier, maar mooie boom.

 

Ik prefereer zelf roze bessen boven witte, de rode bessen komen daar een flink stuk achteraan. Mocht je voor een witte bes gaan, wel een goede variëteit uitkiezen, want er zijn enkele witte bessen die qua smaak weinig verschillen met de klassieke aalbes

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan ga ik het met de moerbei als struik snoeien maar gewoon proberen... ik zie wel hoe het uitpakt. De witte treurvorm schijnt inderdaad uit zichzelf klein te blijven, maar de smaak van de zwarte moerbei vind ik toch eigenlijk het lekkerst.

 

Leuk dat jullie goede ervaringen met de roze bes hebben! Ik zag dat er via internet heel veel rassen te koop zijn, kan iemand nog een bepaald ras aanraden? Veel info is er namelijk niet over de rassen niet te vinden, helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan ga ik het met de moerbei als struik snoeien maar gewoon proberen... ik zie wel hoe het uitpakt. De witte treurvorm schijnt inderdaad uit zichzelf klein te blijven, maar de smaak van de zwarte moerbei vind ik toch eigenlijk het lekkerst.

 

Leuk dat jullie goede ervaringen met de roze bes hebben! Ik zag dat er via internet heel veel rassen te koop zijn, kan iemand nog een bepaald ras aanraden? Veel info is er namelijk niet over de rassen niet te vinden, helaas.

 

Ik heb 'Gloire de sablons', en ben daar zéér tevreden over. Dit jaar nog 'Jules' en 'Pink Champagne' bijgeplant, maar daar kan ik ten vroegste volgend jaar commentaar op geven

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die kende ik nog niet, mooie collectie hoor, de site staat inmiddels bij favorieten, ben wel benieuwd naar ervaringen van andere inderdaad. Ik zie alleen nergens een prijslijst staan, dat vind ik dan altijd wel weer jammer!

aangepast door Gast

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iemand ook ervaring met de kwekerij van Auke Kleefstra (http://www.vruchtboom.nl)? Zij hebben namelijk erg veel soorten roze bessen, zelfs soorten waar ik nog nooit van gehoord heb. Dit geldt ook voor hun zwarte moerbei 'Schatzenburg'.

 

 

nou heb ik nog meer tijd nodig om juiste struiken te kiezen en mijn tuin is nu al te klein .

Heb de site gelijk onder mijn favorieten gezet

Gisteren werd er paniek gezaaid, vandaag stond het al een meter hoog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb beetje ervaring met die kwekerij, lijkt me typisch een bedrijf waar je beter langs kan gaan dan emailen,

want nogal slorig heel langzaam email verkeer, wisselende prijzen, misverstanden hoge "verpakingskosten""waardoor ik zelf van aankoop online heb afgezien uiteindelijk, vondt ik heel jammer.

Ze hebben bv een onwijs toffe collectie vijgen, wel bijzonder/uitzonderlijk voor Nederland

Maar denk op beide verkoop punten heel ander verhaal lijkt mij gaaf assortiment, en leuk bedrijf om te zien, staat wel hoog op wenslijst om ooit heen te gaan, er zijn twee verkoop locaties 1 is nog niet zolang open geloof ik.

Als iemand er heen gaat wil ik wel graag weten wat ze van ijgen collectie in het echt vonden.

prijzenlijst is wel online hoor.

aangepast door Gast

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zzzzzzzzzzzzorry Hans, je hebt gelijk, blijkbaar nog niet helemaal wakker. Voor de gangbare soortjes (die kan ik vergelijken) niet echt goedkoop, zelfs de intratuin is goedkoper!

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet echt belangrijk voor jullie. Je hebt in de handel verschillende maten, en aalbessen worden vaak verkocht op *tak. Je hebt 1 t/m 5 tak meestal, en wij willen eigenlijk alleen 3 t/m 5 tak hebben; en natuurlijk ook goed geworteld in C2 pot.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...