Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik zet ze gewoon op elkaar.
Misschien zit er 20 cm er tussen. Bevalt me uitstekend. Heb altijd kilo’s te oogsten. Enige nadeel is dat je niet altijd ziet wanneer er een peper of paprika rijp is. Die ligt dan half rot op de grond. Ach ja. Dan heb ik er 4 gemist op een seizoen. Dat weegt niet op tegen het voordeel, dus deze methode blijf ik hanteren

• Like 2
Geplaatst:

Ik zet ze ook dicht op elkaar, 25 cm, maar wel in een kas. Ik houd de planten luchtig door maar 2 stengels per plant door te laten groeien en alle andere scheuten te toppen na 1 of 2 bloemen en een paar blaadjes. Bevalt prima en pepers/paprika's zat.

• Like 1

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst: (aangepast)

In kas en specifieke teeltmethode dat is voor de meeste onder ons niet weggelegd, je werkt semi professioneel @Mai Pensato, kan je niet vergelijken met in grond, optimalisatie is ook verschillend

aangepast door redzebra
  • Like 1

Ik vind mezelf zeker niet semi professioneel. Je kunt wel leren van de professionele telers. Maar er zijn vele wegen die naar Rome leiden. De planten direct koppen en heel bossig laten groeien kan ook. Dan worden ze veel breder en minder hoog en moet je ze dus verder uit elkaar planten. Dat is ieder zijn keuze.

Is toch leuk om meerdere manieren en ervaringen uit te wisselen?

Overigens doen biotelers (grondteelt dus) in kassen het ook op deze manier. Het is wel zo dat telen op substraat meestal een wat generatiever gewas geeft.

aangepast door Mai Pensato

? hoe je je planten laat groeien hangt af van de teeltmethode en jij gaat echt voor de professionele kant, je serre is een mini van een  professionele teelt, niks op tegen maar bv  je  substraat blokken daar geraak je gewoon als particulier niet aan, dus jij teelt op een andere manier , moeilijk om dan advies te geven die op een andere manier telen , daar zit een groot verschil in.  En dit is niet negatief bedoeld, maar verschillende teeltwijze's  hebben verschillende noden.

Om het in het kort te zeggen ik denk dat je fantastisch  veel en goede vruchten gaat hebben ( maak me eveneens zorgen over wedstrijd komkommer 😁), maar de methode waar jij op teelt is niet representatief voor de meeste onder ons.

aangepast door redzebra
  • Like 2
Geplaatst:
7 uren geleden, Vinky zei:

Ik zet de cayennes op ongeveer 50 cm van elkaar.

Maar andere rassen hebben misschien meer nodig, of kunnen minder hebben.

Ik had de potten (maximaal 30CM) vaak naast elkaar staan, Afgelopen jaar zelfs extreem dicht, elkaar rakend buiten. Krijg je lekker hoge planten van;-).

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:
1 uur geleden, redzebra zei:

? hoe je je planten laat groeien hangt af van de teeltmethode en jij gaat echt voor de professionele kant, je serre is een mini van een  professionele teelt, niks op tegen maar bv  je  substraat blokken daar geraak je gewoon als particulier niet aan, dus jij teelt op een andere manier , moeilijk om dan advies te geven die op een andere manier telen , daar zit een groot verschil in.  En dit is niet negatief bedoeld, maar verschillende teeltwijze's  hebben verschillende noden.

Dan ga je toch voor een eb en vloed systeem, met wat coco coir, dat doen Robert en Jan ook al jaren, maar dan buiten. Robert mengt zelf voeding, Jan gebruikt Calcinit en Kristalon White. Je kunt zelfs voor DWC, dus water als substraat gaan.

Commerciele capsicum telers hebben een smal pad tussen de goten. De afstand in de goot is kleiner, maar ga uit van vier paprika planten per vierkante meter, met drie stengels per plant. Ook vanwege de lichtinval, wanneer de planten hoog groeien, immers ze groeien een centimeter per dag.

Home of the Turbo.

@donaldk  tja lees even door hoe Mai werkt, zit nog iets professioneler? Robert mengt zelf voeding en de rest, wat argument is dat ? 

aangepast door redzebra

Dat het ook amateuristisch/ thuis kan zonder dat je bij een substraatboer werkt en een WUR opleiding hebt genoten. Met simpele middelen. Hoeft niet gelijk zo 'professioneel' als bij Mai. Maar steenwol slabs verkopen ze ook aan/voor particulieren hoor. Voorbeeldje: https://www.dehobbytuinder.nl/voeding-en-bestrijdingsmiddelen/substraat/cultilene-steenwol-slab-1m/. Er is meer dan Grodan (Rockwool B.V. in Roermond). Zo ook hydrocultuur voeding, zonder flessen en water en dus zonder 'Cannabis Tax'. Welke je juist ook bij sommige bio producten tegenkomt. Nadeel van steenwol is dat je het snel moet weggooien, of liefst laten recyclen. Cocos kun je altijd nog zelf recyclen/composteren. Daarom leveren de twee grote jongens ook inclusief recycling.

aangepast door donaldk
  • Like 1

Home of the Turbo.

Door het steenwol lijkt het professioneler maar zo extreem veel anders dan in potten telen is het vanuit hobbyoogpunt nu ook weer niet. Met geen of weinig grond is vochtbeheer en voeding nu eenmaal belangrijker dan bij een plant die in de volle (kas)grond staat. Uiteindelijk doet iedereen zoveel moeite als ze zelf leuk vinden, dat is wat het een hobby maakt. 

Ik heb mijn pepers in relatief kleine potten aan de muur onder de overkapping met een kamerplanten watergeefsysteem (Welke gisteren per ongeluk droog stond dus dat wordt vandaag even alles controleren). Plantenvoeding is iets waar ik nog winst kan behalen maar ik heb nog geen tijd/zin gehad om mij daarin verder te verdiepen. 

aangepast door loes
  • Like 3
Geplaatst:

@loes bedankt voor je bijdrage!

@redzebra Jouw mening is dat ik super professioneel teel en compleet afwijkende van anderen hier op moestuinforum. Ik teel inderdaad op steenwolmatten, dus niet in de grond. Maar er zijn er hier wel meer die hun pepers of tomaten niet in de grond telen, maar ook in potten (zoals bijv @donaldk en @loes). Ook heb ik hier gelezen over teelt in perlite.  Voor mijn bemesting gebruik ik kristalon bruin en calcinit dat ik zelf meng (meestal gewoon verhouding 1 op 1 en een EC van 2,5-3). Salpeterzuur gebruik ik om de pH op het goede niveau te brengen. Dat is bij teelt op steenwol en perlite namelijk wel belangrijk want er zit geen voeding in, zoals bijv bij potgrond of cocos). Vanuit een grote IBC tank gaat het via een druppelsysteem (dat ook meerdere hier gebruiken) naar de planten toe via een simpele regenautomaat.

Voor de rest heb ik een kas(je) zoals heel veel anderen hier, met van die automatische raamopeners. Geen klimaatsturing, geen CO2 dosering, geen verwarming (alleen een electrisch kacheltje voor als het 's nachts een keer echt wat te koud wordt).

Ik vind dit dus niet semi-professioneel, maar meningen verschillen....

Het is voor mij een grote hobby waarbij ik natuurlijk wel het beste ervan probeer te maken. Kennis vanuit de wetenschap en de professionele teelt kun je m.i. ook heel goed gebruiken voor de hobby teelt. Al is het maar om bepaalde zaken te kunnen verklaren.

Zoals donaldk ook aangeeft is steenwol wel degelijk gewoon te koop en er zijn meerdere leveranciers. Ook andere manieren van hydroponics (ofwel soilless ofwel substraatteelt) komen steeds meer ter beschikking voor particulieren.

Wat betreft teeltmethodes die niet te vergelijken zijn (bijv telen in de grond buiten vs uit de grond in een kas): het klopt dat de manier van telen anders is en de planten verschillend groeien.

Maar..... het zijn wel gewoon dezelfde planten die op dezelfde manier omgaan met licht, temperatuur, vocht, voeding en ook gewashandelingen zoals bijv snoeien van stengels, bladeren en vruchten.

Ik reageerde op een vraag van @Lsjr33 : wat is de plantafstand voor pepers buiten om de beperkte ruimte zo goed mogelijk te benutten. Als ik dan kijk naar de reacties dan lopen die zeer uiteeen: @Ruderalis 75 cm  maar voor hem ook de eerste keer; @rorror 40-45 cm @Vinky 50 cm voor Cayenne pepers maar voor andere soorten kan het anders zijn @Mellie 20 cm zo dicht mogelijk op elkaar en zeer tevreden @donaldk 30 cm, zo dicht mogelijk bij elkaar (dit betreft wel teelt in potten). zelf heb ik aangegeven hoe ik het doe en ook waarom: namelijk 25 cm met een bepaalde manier van snoeien (slechts 2 stengels per plant door laten groeien etc.) en aangegeven dat ik een kas teel. Overigens doe ik dit niet om de hoogste opbrengst te halen, maar om zo veel mogelijk verschillende soorten in mijn beperkte ruimte te kunnen zetten.

Dus de reacties en ervaringen lopen zeer uiteen. 

Zelf zie ik niet in waarom je net ook buiten dichter op elkaar kunt planten met een andere manier van plantbehandeling (snoeien).  Dat hoort dan wel bij elkaar. Als je de planten gewoon laat groeien of zelfs direct de kop eruit haalt dan moet je ze ruimer uit elkaar zetten. Dat is dus ieder zijn keuze en maakt het juist interessant om ervaringen uit te wisselen en van elkaar te leren.

@redzebra je reageert erg kritisch naar mij (wat ik op zich best kan hebben, maar krijg wel een beetje het gevoel dat ik hier niet welkom ben met mijn professionele werkwijze...) maar ik heb nog nergens jouw advies in deze gelezen: hoe ver plant jij dan je pepers buiten uit elkaar en waarom doe je het zo?

Zo dit moest ik toch even kwijt, ga me verder ook niet meer verdedigen de manier waarop ik het doe, ga nu gauw weer de tuin in want nog zat te doen 😊

• Like 6

Geplaatst:
3 hours ago, Mai Pensato said:

een beetje het gevoel dat ik hier niet welkom ben met mijn professionele werkwijze

Dat begrijp ik, maar ik denk niet dat het zo bedoeld was. Ik vind het juist fijn om die verschillende meningen te lezen. Heb net voor het eerst een peperplant onthoofd, omdat dat betere oogst zou geven maar jouw argument snijdt ook hout. Ruimte heb ik evenmin als de rest. Bij mij zuidwestmuur komt veel te staan, het kan daar beter de hoogte dan de breedte in.

Anderzijds is mijn grond zo arm en droog dat ik beter een ruime afstand kan aanhouden. Anders blijf ik water en voeding geven. Daarin sluit ik wel aan bij Redzebra dat jouw methode te anders is. Niet als kritiek, gewoon een constatering.

• Like 1
Geplaatst:

Nee dat was ook niet zo bedoeld @Mai Pensato, ik lees jouw ervaringen met plezier en heb bewondering hoe jij en anderen die teelten aanpakken, misschien dat ik het ooit ook op die manier probeer en idem, het weertje is fantastisch, is een weekendje tuinplezier.

• Like 1
Geplaatst:

Een kleine toevoeging van mijn kant,

allereerst @Mai Pensato voor mij ben je hartstikke welkom hier, ik heb je ook alleen maar complimenten gegeven aangezien ik graag zoveel mogelijk verschillende manieren zie betreffende het kweken van planten, er zijn idd meerdere wegen naar Rome!😆

Over mijn plant afstand met de pepers heb ik direct aangegeven dat men dit seizoen niet op mij moet afgaan aangezien ik nog geen parameters heb omdat dit de eerste keer is.

Wel zit er een gedachte achter, de 75cm is maximaal zoals ik aangaf er gaan ook kleinere soorten op 50cm, de 75cm is vooral voor de Reapers die kunnen in 25 liter potten al zeer grote struiken worden dus in de volle grond al helemaal, als ik het goed heb hebben alleen @rorror en ik deze soort staan dus daar hoeven jullie geen rekening mee te houden!!

Verder ben ik geen voorstander van planten in elkaar te laten groeien en geef ze dus het liefst alle ruimte wanner je die ook beschikbaar hebt.

Dus wat mij betreft blijven we lekker allemaal hier kweken op onze eigen manier en onze manieren delen zodat we van elkaar kunnen leren en af en toe een discussie over onze manieren is gewoon leerzaam en gezond!

Grt en groei ze!😎

• Like 2
Geplaatst:
18 uren geleden, Ruderalis zei:

Reapers die kunnen in 25 liter potten al zeer grote struiken worden dus in de volle grond al helemaal, als ik het goed heb hebben alleen @rorror en ik deze soort staan dus daar hoeven jullie geen rekening mee te houden!!

Je bedoelt de Carolina Reaper neem ik aan, jarenlang de allerheetste peper (maar inmiddels niet meer)? Vorig jaar heb ik voor het eerst Habanero's gekweekt en die waren voor ons al enorm heet (en we houden best wel van pittig). Dus dit jaar is de Habanero Orange weer de heetste die ik heb staan.

Maar ik wil de Reaper toch nog wel een keer gaan kweken. 

Dit is toch een chinense soort net zoals de Habanero? Groeien deze dan veel anders/sneller dan de Habanero?

• Like 1

Geplaatst:
23 uren geleden, Mai Pensato zei:

maar ik heb nog nergens jouw advies in deze gelezen: hoe ver plant jij dan je pepers buiten uit elkaar en waarom doe je het zo?

En waarom ben je van mening dat op 25 cm planten en snoeien zoals ik het doe in een buitenteelt geen goede kweekmethode is? Ik kweek zelf geen pepers buiten, maar ben wel nieuwsgierig.

Geplaatst:

Je omstandigheden zijn anders (beter, idealer voor een continue groei en dit is geen kritiek), jij teelt in de hoogte zoals ook o.a. professionele doen, je stelt het eenvoudig voor maar er zit heel wat kennis van jou achter (bv je ph in die blokken in orde houden), buiten groeit het wat trager en heb je soms meer voordeel van een stevigere plant, . Het toppen wordt bv. niet alleen gebruikt om een stevigere stam te krijgen, de bladeren worden ook wat kleiner en zijn op die manier minder interessant voor eventuele belagers. Qua afstand +/- 50cm in rij in volle grond en een deel blijft gewoon in potten staan. Maar zoals aangegeven, zoveel mensen, zoveel verschillende manieren, daarom dat ik ook geen uitspraak over afstand doe, Diana (mooie moestuin) zet bv met succes verschillende planten samen.

Ik ga dat feitelijk toch doen, omdat ik tot nu toe de Diana methode heb aangehouden (omdat ik niets kan weggooien). Alles zit dus met twee of drie in een pot, en de inhoud wordt uitgeplant op 75 cm van elkaar. Dat wordt dus veel water en voeding geven.

Ik heb trouwens ook iets semi-professioneels: Oenosan. Voor sterker blad geloof ik. Ik heb het eigenlijk gekocht voor mij druiven, maar ga het ook bij de vruchtgroenten gebruiken. Ik moet nog een eerste bespuiting doen. 

aangepast door fre3ke
Geplaatst:
3 uren geleden, Mai Pensato zei:

Je bedoelt de Carolina Reaper neem ik aan, jarenlang de allerheetste peper (maar inmiddels niet meer)? Vorig jaar heb ik voor het eerst Habanero's gekweekt en die waren voor ons al enorm heet (en we houden best wel van pittig). Dus dit jaar is de Habanero Orange weer de heetste die ik heb staan.

Maar ik wil de Reaper toch nog wel een keer gaan kweken. 

Dit is toch een chinense soort net zoals de Habanero? Groeien deze dan veel anders/sneller dan de Habanero?

Correct de Carolina Reaper en het is Idd een chinense soort, het is ook jaren de Peper 🌶 met de hoogste scoville score geweest 2.200.000 scoville maar staat nu op 3e plaats qua scoville wel lijkt het erop dat de CR nog steeds de heetste Peper is qua mondgevoel, op de 2e plaats staat de Dragon Breath met 2.600.000 scoville en daar heb ik ook 1tje van staan maar die wil niet zo lekker dus dat moeten we even afwachten of dat goed komt en op de eerste plaats staat de Pepper X met 3.100.000+ scoville waarvan ik zaden uit Italië onderweg heb aangezien die hier nog niet te krijgen zijn dus die zijn voor volgend seizoen!

Qua grote kan het een flinke hoge struik worden maar alles staat in verhouding met de grote van de pot wanneer in pot gekweekt, in een pot van 25 liter of meer praat je echt over een grote struik waar je gemiddeld zo’n 80 reapers van kan oogsten.

In mijn geval ik heb er 3 (2x rood en 1x chocolate) is het dit keer m’n prestige kweek voor dit seizoen, ze komen in de volle grond in een tunnel tent te staan op de beste plek dus ik ga er vanuit dat ik de grote overschrijdt van de Reapers geteeld in een 25 liter pot en zodoende geef ik ze de ruimte van 75 cm!

Of het uiteindelijk nodig was weten we aan het eind van dit seizoen en hangt natuurlijk van vele omstandigheden af maar uiteraard geloof ik er in dat ik het aardig ingeschat heb.😊

Alles zal goed te volgen zijn zoals altijd dus dan kan een ieder zijn conclusies trekken naar eigen idee, voor mij is het kweken puur als hobby en zodoende probeer ik altijd weer iets nieuws te doen waardoor ik zelf ook niet altijd weet waar het schip strand, dat houdt het leuk en leerzaam voor mijzelf en anderen.👍😎

• Like 2

@Mai PensatoHydro speciaal voor consumenten is al heel lang verkrijgbaar naar de ikea hoef je dus niet, al hebben zij die bakken van de DIY eb en vloed mannen volgens mij al lang niet meer. Een chillipepers.nl forumlid verkocht zijn business met uit Finland gehaalde Hydrosysteempjes alweer een decennium geleden aan Canna. Dus speciale consumentenspul is er al jaren en steeds meer.

Perlite een Belgische leverancier had een proef teelt in Nederland in de komkommerteelt. Ervaring was met tussendoor stomen, kan ie maar liefst drie cycli mee, was een van de ervaringen. Dus daar verkopen ze naast big bag, zakjes ook slurven vol.

Maar op Youtube staat al tig jaar een video over Dutch bucket set-up met Perlite.

Mai ik dacht dat je al die extra's juist wel had. Niet dus. Voor open Fertigatie gebruiken wij dus 1 Calcinit 0,6 Bruin en dan gewoon kilo van calcinit op 1 kuub. In gesloten systeem is het WUR substraatadvies minder.

Mai ik maak graag gebruik van je expertise, dus je bent zeer welkom hier. Ook op ons www.chillipepers.nl forum trouwens. Buiten doen twee leden aldaar ook zoiets, alleen dan niet in grond, maar bijna substraatloos met een vlotter die een 125mm PVC buis bevloeit. Een met retour, de ander zonder als ik het goed heb onthouden.

aangepast door donaldk

Home of the Turbo.

@rorror@Ruderalis Ik zoek al jaren goede zaden van de Carolina Reaper in de Zadenruil, maar degene die ik een of twee keer heb gehad, deden het niet, dus nooit eigen zaad kunnen winnen. Ook wil ik weer de Bhut terug. Zonder toppen worden het hier in 12L meer hoge planten dan struiken, maar best flink. Ach ja zelfs met open pollinatie heb ik zelden ongewilde kruisbestuiving in mijn oerwoudje gehad.

Oh ja Ruderalis, van andere telers, waaronder Stan Kelder die hier vooral bekend was als paddestoelenman en groot Reaper liefhebber, weet ik dat ze in zijn ervaring het beter doen in niet superhete omstandigheden. Buiten planten deden het in een warm jaar beter dan die in kas.

De variatie in de  Reaper was niet zo groot, die 2.2 piek bij New Mexico testteelt was voor de Trinidad Scorpion Morouga. Maar die had een gigantische variatie rond gemiddelde van 1,2 Miljoen. Reaper zat gemiddeld ergens op 1.46, uit het hoofd.

aangepast door donaldk
  • Like 1

Home of the Turbo.

Geplaatst:

Goedemiddag allemaal 

Hoe pakken jullie het afharden van de planten aan? 

Heb de planten nu 3 dagen 2 uurtjes in de schaduw gehad en vandaag de eerste keer 20 minuten in de zon.

IMG_20220508_170344.thumb.jpg.43dcdf80ab30d236ca1ab4a060dd65a3.jpg

Links de Carolina Reaper en rechts een Serrano peper, heb nog 1 Habanero staan welke een stuk kleiner is, kan ik die ook alvast afharden of wachten tot die iets groter is zoals bovenstaande planten?

😊

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...