Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Elke twee dagen pluk ik nu een aantal Cayennes, het afrijpen is nu serieus begonnen:

20220903_CayenneOogst.jpg

Ze gaan bijna allemaal in de vriezer, want (foto: potje links met restant 2021) ik heb ze niet echt direct nodig. 

Nog ruim honderd Cayenne-pepers te gaan.

Ruwe schatting, want na iedere pluk lijken er eerder meer dan minder over te zijn. 

Madame Jeanette begint nu ook heel voorzichtig af te rijpen. Langzaam beginnen de allereerste grote (3 - 4 cm lang) pepers geel te kleuren. :

20220903_Jeanette_Geel.jpg

Kortom: 2022 was een uitstekend peperjaar, ook voor buitenteelt zoals hier.

Het oogstmoment van beide soorten (zoals ook van veel andere pepersoorten) is makkelijk, als je de eindkleur weet.

• Like 4

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Eerste oogst Chocolate Reapers (20 stuks)! 🥵

zitten er een paar tussen die een beetje puntig aflopen aan de onderkant maar over het algemeen zijn het mooie gedrochten,

726940E1-A1F7-4BA3-B248-48633529268E.thumb.jpeg.6919536a00e0ed375e672e52c381c18c.jpeg

9396772E-0BCA-4F4C-BD6B-46B709387D43.thumb.jpeg.86f3919ac97fb939ce6fb80e27a9e8a0.jpeg

😎

• Like 2
Geplaatst:

Met een gewoon elektrisch koffiemolentje. Heb ik speciaal daarvoor aangeschaft.

Vereiste is wel dat de pepers kurk en kurkdroog zijn. Anders gaat het direct of later klonteren.

Voor milde pepers volstaan de grovere flakes als je ze laat meesudderen. Maar niet om op een gebakken eitje te doen ...  

• Like 3

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

@mdubbelm ik gebruik er ook een elektrisch koffiemolentje voor. Speciaal ervoor aangeschaft bij de Lidl voor €12. Het enige waarvoor ik het gebruik, is peper. Ik hoef hem ook niet minutieus schoon te maken. Die pittige smaak trekt overal in, dus wel handig om ook te beseffen dat als je het voor pepers gebruikt, dat je het een paar x mee laat draaien in de vaatwasser of besluit alleen pepers te malen.

Ik gebruik hem nu zeer veel, want elke 7/8 dagen heb ik droge pepers die ik moet malen. Ik maak alleen flakes, want paprikapoeder krijg ik elk jaar van mijn ouders. Die hebben het betere spul, laten hun oogst ook malen bij een molenaar. Daar begin ik niet eens aan.

• Like 3
Geplaatst:

Dank @Mellie - in de keukenmachine lukt het tot flakes, maar poeder niet. 

vanmiddag in de supermarkt in Bosa zag ik bosjes Italiaanse pepers liggen als een soort van boeketje. Bijna voor gezwicht, maar thuis komt er nog genoeg aan.

• Like 1
Geplaatst:
Dank @Mellie - in de keukenmachine lukt het tot flakes, maar poeder niet. 

Ik had een aantal droogrondes geleden, te lang doorgemalen en dat was helemaal poeder geworden. Dus deze kleine kan dat goed aan. In een machine heb je eigenlijk ook grotere hoeveelheden nodig, om het veel fijner te kunnen malen.
  • Like 1
Geplaatst:

En ik maar denken dat ik een enorme peperopbrengst zou hebben! Niks is minder waar! Deze 'bishop's crown' lookalikes hebben 0 (NUL!!!!) aan pittigheid! Precies als de Yellow Monster daaronder. En er hangen er nog tientallen aan ook! Ik voer ze maar aan de kinderen als groentesnacks uit het vuistje

20220908_082752.thumb.jpg.fc3807302332068cca57226febe3bb4d.jpg

• Like 3
Geplaatst:

Yellow monster is een paprika, geen peper! Dat verklaart waarom die geen hitte heeft. Wel een knapperd overigens. Maar die bishops crown snap ik ook niet.

• Like 1
Geplaatst:

Die paprika stond nu eenmaal ook op de foto dus moest ik er wat van zeggen 😉

Maar wel echt vaag van die niet-pepers. En zo lekker vind ik ze ook niet als paprika helaas...

Geplaatst:

Huub,

Ik ben niet de meest ervaren peperkweker maar enkele paprikaplanten kregen bij mij ook wat bladen met deze kleur.

Met wat zoeken kwam ik uit op magnesiumgebrek. zie afbeelding onder. Met dank aan Westlandpeppers.

Nu had ik nog voldoende Noekepoekesap staan dus daar heb ik afgelopen week een aantal gieters van aangemaakt en uitgegoten.

Ik hoop zaterdag het verschil te zien. En anders los ik wat bitterzout op.

In het voorjaar ga ik zeker een keer bitterzoutoplossing gieten, en dat ga ik herhalen net voor de zomervakantie.

Hopelijk dan geen tekort meer. Wellicht even wat bitterzoutoplossing maken en kijken voor effect, Dan weet je wat je volgend jaar bij moet geve. 

Vreemd is het wel want ik heb gedurende de zomer zeker 4 keer de planten verneveld met noekepoekesap on meer bloemvorming te krijgen. Dat is wel gelukt trouwens..

peper+gebreksverschijnselen.png

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)

Ik ziet hier met een klein dilemma: ik heb, na het kapot gaan van eerdere stekjes, nieuwe pepers gezaaid. Ik wist dat dit laat in het seizoen was, want ik heb ze in juli gezaaid. De planten zijn flink gegroeid en zijn nu een goede 40 centimeter hoog. Ze zijn er goed en gezond uit, met veel bloemen. Sommige zijn reeds bevrucht.

Echter: ik kijk naar het weerbericht en zie dat de temperatuur omlaag gaat, waarbij het 's nachts onder de 10 graden wordt na deze week. Het is nog beweeglijk natuurlijk, maar ik dénk dat ik bij een nachttemperatuur van circa 8 graden de planten alsnog buiten kan laten. Maar zal ik ze dan wat hoger zetten op een tafel om te zorgen dat ze het zo warm mogelijk hebben? En wat kan ik nog verwachten qua vruchtzetting momenteel?

Of moet ik toch alvast naar binnen gaan halen en de oogst binnen laten afrijpen de komende maand? Dat is eerder ook gelukt met dit type peper natuurlijk.

NB: Het is een lemon drop pepper. 

aangepast door Gianni1234
Geplaatst:

@Gianni1234 Ze kunnen wel wat hebben, sterven pas af als het echt vriest. Maar echt veel groeien zullen ze niet met 7/8 graden. Afrijpen duurt ook langer, maar lukt nog wel. Om afrijpen te versnellen, als je iets kleur op een peper ziet, meteen afknippen. Dan zal je binnen 2 dagen ook weer andere zien kleuren en weer afknippen. De afgeknipte leg je dan ergens in huis neer. Binnen 2 dagen a 3dagen zijn ze compleet verkleurd.

Die van mijn blijven ze de komende twee weken nog buiten staan. Pas met 7 graden haal ik de bonsai pepper + een ander naar binnen die ik wil overhouden. De rest ruim ik op als de laatste vruchten van de plant af zijn, of als de planten echt niet meer uitzien of doodgaan.

• Like 1
Geplaatst:

Om afrijpen te versnellen, als je iets kleur op een peper ziet, meteen afknippen. Dan zal je binnen 2 dagen ook weer andere zien kleuren en weer afknippen. De afgeknipte leg je dan ergens in huis neer. Binnen 2 dagen a 3dagen zijn ze compleet verkleurd.

Is de smaak dan wel hetzelfde of anders dan aan de planten gerijpte pepers?
Geplaatst:
19 uren geleden, acpronk zei:

Is de smaak dan wel hetzelfde of anders dan aan de planten gerijpte pepers?

Ik proef er zelf maar weinig verschil in. Al zouden ze nog aan de plant zitten, duurt het wat lange voordat ze rijp zijn, b.v. 4a5dagen voordat deze verkleurd is.

Die paar dagen extra aan de plant maakt voor mij niet het verschil uit.

Als de peper begint te verkleuren, gaat het phloem dicht. Waardoor er geen suikers en voedingsstoffen meer naar de vrucht gaan. Alleen nog water via het xylem. Als de peper geheel verkleurd aan de plant hangt is het phloem geheel afgesloten. Dus vruchten laten hangen als ze compleet verkeurd zijn, zal geen effect meer hebben op smaak, of extra hitte.  Als je ziet dat de vrucht begint te rimpelen/uitdrogen, dan heeft de plant ook het xylem afgesloten.

Maar goed, in die 4 a 5dagen die ze extra nodig hebben om te kleuren, krijgen ze nog wel wat energie van de plant, terwijl de phloem dicht gaat. Dus optimaal is het laten hangen aan de plant voordat ze verkleuren het beste, zal waarschijnlijk ook beter voor smaak en hitte zijn.

Maar om aan het einde van het seizoen, niet nog groene pepers aan de plant te hebben, werkt dit voor mij het beste om de rest te forceren te gaan kleuren.

• Like 5

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...