rorror Geplaatst: 1 oktober 2022 Geplaatst: 1 oktober 2022 Heeft iemand Sugar Rush Peach peper al eens geprobeerd? Of hebben er zaden van. https://www.peperzaden.nl/sugar-rush-peach.html Als niemand zaden heeft bestel ik wel de zaden, heb er dan ook meteen wat zaden om te ruilen. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
fre3ke Geplaatst: 1 oktober 2022 Geplaatst: 1 oktober 2022 (aangepast) Ik heb ze twee weken geleden gekocht, toen ik wat extra zaden bestelde van piment d' espelette. Zijn wel van een particulier https://www.ebay.de/itm/144400411993?hash=item219eef6d59:g:ieYAAOSw3e9gPowt&amdata=enc%3AAQAHAAAAoDpaPGQMBPQNku2WvzjHqjhLvF9UZbpbtTlzAOl4Ys4Um%2BQRxJsKwFs3XmtUNRIL6gtK3nDIV0hpoRxRY%2FXsMZ5Ct1wAPJ%2F3QG6pn684nB1u5PyqeBYYhK%2B6xiJKDRwz0rar7hSrL0UOxqKwQD0M%2B5SAuUDvuQqY7JKrfMFdYl%2FxPkwSkQAvtFdGA8cBSYwU1MmTGHAd2ZRL845gN9fReC0%3D|tkp%3ABk9SR9a0wdTyYA dus enige kans dat er kruisbestuiving was. Ik kan er een klein aantal opsturen. Stuur maar een pm @rorror. 1 oktober 2022 aangepast door fre3ke Quote
rorror Geplaatst: 1 oktober 2022 Geplaatst: 1 oktober 2022 @fre3ke Ik denk dat ik eerst even een lijst ga maken met wat ik heb. Dat we dan naast de biozadendoos ook een peperzaden ruil op het forum kunnen opzetten. Het idee "geleend" van: https://gratisforums.com/chillipepers/viewtopic.php?p=1074#1074 (site van @donaldk). Kunnen het denk ik op bijde site wel naast elkaar doen. Ik doe in iedegeval op beide sites gewoon mee. Wat anders; Zat nog even te kijken op peperzaden.nl Deze prijs voor sommige zaden is niet normaal meer, 10zaadjes inc. verzenden is €10,49... Daarom maar de peperruil in deze dure tijd. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
fre3ke Geplaatst: 1 oktober 2022 Geplaatst: 1 oktober 2022 Die zijn wel erg aan de prijs inderdaad. Bij peperzaden.nl is ook nog een minimum bestelwaarde, ik geloof 10 euro. Daarom ben ik naar ebay uitgeweken. De persoon bij wie ik besteld had, leek me een liefhebber dus ik denk dat het soortecht is. 1 Quote
Mai Pensato Geplaatst: 2 oktober 2022 Geplaatst: 2 oktober 2022 13 uren geleden, rorror zei: Zat nog even te kijken op peperzaden.nl Deze prijs voor sommige zaden is niet normaal meer, 10zaadjes inc. verzenden is €10,49... Daarom maar de peperruil in deze dure tijd. Dit is wel een F1 hybride, peperzaden biedt ook niet-F1 aan die goedkoper is (4,25 EUR). Deze F1 geeft een veel hogere productie maar heeft wel een iets lagere Scoville waarde volgens de site. Dan hebben ze ook nog een Carolina Reaper Super die ook 7,99 kost en qua productie tussen die 2 in zit met wel zelfde Scoville waarde als de normale. Ik overweeg zelf volgend jaar ook eens deze te gaan kweken, gewoon voor de uitdaging want wij vinden Habanero's al meer dan heet zat. Iemand hier eigen ervaringen of meer kennis over deze beide duurdere varianten? 2 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
rorror Geplaatst: 2 oktober 2022 Geplaatst: 2 oktober 2022 Vorig jaar 3cm, dit jaar naar bijna 4cm breedte gegroeid. 2 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
henkg Geplaatst: 3 oktober 2022 Geplaatst: 3 oktober 2022 Laatste oogstje 2022: De grootste (beter: langste) Mdme Jeanette is maar liefst 6,1 cm lang. Het wordt tijd om mijn Stöckli droger van zolder te halen. Voor ook alle eerdere ingevroren deel-oogsten, waaronder veel Cayenne. Goede tijd daarvoor: de afgegeven warmte wordt zo mooi her-gebruikt voor huisverwarming. En de heerlijke geur op de koop toe. Drogende Cayenne ruikt al lekker, Mdme Jeanette nog veel lekkerder. 5 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Ruderalis Geplaatst: 4 oktober 2022 Geplaatst: 4 oktober 2022 Op 2-10-2022 om 13:46, Mai Pensato zei: Dit is wel een F1 hybride, peperzaden biedt ook niet-F1 aan die goedkoper is (4,25 EUR). Deze F1 geeft een veel hogere productie maar heeft wel een iets lagere Scoville waarde volgens de site. Dan hebben ze ook nog een Carolina Reaper Super die ook 7,99 kost en qua productie tussen die 2 in zit met wel zelfde Scoville waarde als de normale. Ik overweeg zelf volgend jaar ook eens deze te gaan kweken, gewoon voor de uitdaging want wij vinden Habanero's al meer dan heet zat. Iemand hier eigen ervaringen of meer kennis over deze beide duurdere varianten? Ik kan er zijdelings wel wat over zeggen aangezien ik dit seizoen geheel met peper zaden van peper zaden.NL gekweekt heb en dus ook met de gewone Carolina Reaper zaden rood en chocolate, de gewone peper soorten vond ik uitmuntend maar de Reaper zaden zeker niet, veel te onstabiel qua vruchten en net iets te grof qua plant structuur en blad, blad wat trouwens niet gemakkelijk op kleur bleek te houden! Met de gewone peper zaden van peperzaden.NL zou ik zo weer één seizoen kweken met de (gewone) Carolina Reaper zaden niet. Nu gaat het hier om 2 afgeleide Carolina Reaper soorten (waar ik nog geen ervaring mee heb), ze zijn vooral gericht op een hoge opbrengst lees ik, in mijn ogen is dat een onbelangrijke parameter aangezien de Carolina Reaper goed geteeld al een goed opbrenger is en je nou niet veel reaper nodig hebt om er wat mee te kunnen. Wat ik belangrijker vind is dat je een mooie plant kweekt van het juiste phenotype met ook 80% aan vruchten van het juiste phenotype (is mij dit jaar niet gelukt) en met de extreem hoge scoville (hitte) in de vrucht aanwezig (wel gelukt), in principe doe je dat met een gewone rode Carolina Reaper, dus niet met een kruising of hybride of super vorm. Als ik tussen de 2 bovenstaande soorten moet kiezen zou ik wel voor de super gaan aangezien F1 het minst stabiel zal zijn, F1 is meer geschikt om mee door te selecteren naar iets goeds, ik ga er vanuit dat met de super door geselecteerd is om tot de super vorm te komen. Ik vind t wel interessant om te volgen, ben benieuwd wat je gaat doen, hoe meer Reaper zielen hoe beter.🤙 Quote
Mellie Geplaatst: 5 oktober 2022 Geplaatst: 5 oktober 2022 Ik heb vandaag weer wat meer pepers geplukt. Het hangt nog hartstikke vol in de kas. Jammer dat het zo vochtig aan het worden is. Of al is. Shishito, Chinese 5 color, Ethiopian brown, Turkse kil biber, adjuma, de eerste rijpe Brazilian starfish (en onrijpe die ik mee heb geplukt), een rijpe pdp die knalrood aan de stuik hing en de rest en die ronde bollen waar ik helemaal niet van houd, samen met paarse paprika. Vind de smaak niet lekker, maar hij blijft wel gaan. De meest productieve paprika die ik heb. Onder de indruk ervan. Ook aji pineapple en numex suave geplukt trouwens. Vandaag alle onrijpe en de c5c in het zuur inmaken. EB worden chilivlokken met de tr kil. Adjumas gaan de vriezer in voor de sambal. Of als ik het dit weekend maak, kunnen ze nog wel in de koelkast. Zondag wellicht. Wordt vervolgd! Snel besluiten welke pepers binnen een 2e kans krijgen. De adjuma en shishito in elk geval. Die gaan dan hun 3e jaar alweer in! Kijken of het met een paprika ook lukt. 5 Quote
marzman Geplaatst: 5 oktober 2022 Geplaatst: 5 oktober 2022 @MellieDoe je nog iets speciaals met de planten als je ze binnen zet? Ik heb er ook een aantal binnen gezet maar ze zijn nogal gevoelig voor luizen. Ik neem ze nu twee keer per week mee naar buiten waar ik ze neerleg en dan met de tuinslang even vol over alle bladeren ga. De pepers voelen ook plakkerig (ik denk ook door de luizen). De habanero heeft er gek genoeg geen last van. Quote
Mellie Geplaatst: 5 oktober 2022 Geplaatst: 5 oktober 2022 Ja die luizen… dat is best een ding. Ik spuit ze eraf met een mix van spiritus en groene zeep met water. Als je mazzel hebt, slaan ze pas na een maand of 2 toe. Dan heb je er weer wat korter last van. Ik doe ze in schoon potgrond, maar hoe schoon is schoon natuurlijk. Soms neem je genoeg rouwbarenmuggen mee uit de zak of wat anders uit je tuin. Een slak op een blad die je hebt gemist enz enz. Ik heb wel eens dikke vette rups een poosje zo gevoed en me maar afvragen hoe die gaten in de bladeren kwamen ik kon hem echt niet vinden. Ik probeer de planten zo goed mogelijk af te spoelen en schoon binnen te zetten. Ze staan voor een raam wat open kan, dus af en toe zet ik het raam daar open in de hoop dat de luizen dat afschrikt. Maar voor nu staan ze allemaal nog in de kas. Dat moet nog. Quote
acpronk Geplaatst: 7 oktober 2022 Geplaatst: 7 oktober 2022 De eerste lemon drops. De eerste 'gedroogde peper uit china', ras onbekend. De eerste Brazilian starfish. De lemon drop en Brazilian starfish zijn beide baccatum soorten, die had ik tegelijkertijd met de rest gezaaid maar moeten dus eerder. Die andere weet ik niet wat het is. Moet dus blijkbaar ook eerder, want de vruchten komen pas aan het uiteinde van de takken. 2 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Arja Geplaatst: 7 oktober 2022 Geplaatst: 7 oktober 2022 @Mellie, graaf je die pepers die naar binnen gaan dan uit, of staan ze al in een pot? Ik heb een of twee planten die ik wel naar binnen wil halen om eens te proberen hoe dat in de winter gaat. Kan dat als ze nu nog in de volle grond staan? En hoe groot moet een pot zijn? En tzt snoeien? Quote
Mellie Geplaatst: 7 oktober 2022 Geplaatst: 7 oktober 2022 @acpronk ik heb gisteren de eerste rijpe Brazilian starfish geproefd. Desillusie! Smaakt een beetje naar groene paprika. Bitter. Ik moest toch even googelen of dat normaal was. Had een heel hete peper verwacht met die vorm. Maar dat schijnt ie niet te zijn. Weer wat geleerd! Had hem ook echt voor de vorm gekozen, maar toch voelt het ene beetje als desillusie. Wel grappig als je de ruimte hebt, als een soort apart paprikapeper ras erbij voor de leuk. Smaak is niet heel bijzonder, zelfs rood nog onrijpe smaak en geur. Vind dat zelf niet lekker. Benieuwd wat jij ervan gaat vinden. @arja mevrouw de zadenspuger: ik heb alles in de volle grond en een paar capsicum in een grote bak waar ze wegens ruimtegebrek nooit uit zijn gegaan. Nu een voordeel, want het enige wat ik als ik die wil laten overwinteren hoef te doen, is wat verse potgrond erbij. De rest schep ik uit de grond en doe ze in een pot. Soms met 3 in een pot. Net hoeveel ruimte ik heb en hoe groot de plant is. Daar zit heel veel verschil tussen. De eth brown is een plant van 1,5 m. Die moet sowieso wat kleiner. De c5c is een klein struikje. De adjuma is weer vrij groot, maar niet zo groot als de eth brown. ‘Bijpunten’ is altijd wel handig als je ze binnen wilt houden. Ik geef ze dan ook nog wat voeding en met een beetje mazzel gaat dan weer alles in bloei en heb ik in december weer een mooie oogst. Van buiten naar binnen krijgen ze soms wel een klap. Vorig jaar heb ik een paar planten niet kunnen redden, maar toen was ik een stuk later. Ga ik dit jaar niet doen. Komend weekend hoop ik. Het is niet de bedoeling dat ik alles overwinter natuurlijk. Slechts 1 vensterbank is voor de overwinteraars. Er moeten helaas ook Lego bouwwerken op… das altijd wel een dingetje tussen moeders en koters. 2 1 Quote
acpronk Geplaatst: 7 oktober 2022 Geplaatst: 7 oktober 2022 @Mellie oh jammer, ik ben sowieso niet zo'n paprika eter, maar groen dat is echt niet lekker. Echt balen dan.Maar ik had wel gelezen dat ze heel licht pittig zouden zijn, een beetje vergelijkbaar met jalapeno dacht ik.En waar raad je de lemon drop voor aan? Vlokken, poeder, chili olie, sambal oelek, sweet chili? Staat allemaal op de to-do lijst voor dit jaar. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Arja Geplaatst: 7 oktober 2022 Geplaatst: 7 oktober 2022 (aangepast) Ik ga het gewoon proberen. De beide peperplanten zijn niet heel groot. De lemon drop heeft veel zijtakken, is echt een klein struikje. De Chinese five colour is veel minder vol. We gaan het zien. Ik heb trouwens helemaal geen vensterbanken, wel ramen tot op de verwarmde vloer. Maar geen lego, dat scheelt weer. @MellieZet je de planten op kamertemperatuur, en vinden ze de lucht in huis niet te droog? Plantenspuit? 7 oktober 2022 aangepast door Arja Quote
Mellie Geplaatst: 7 oktober 2022 Geplaatst: 7 oktober 2022 @Mellie oh jammer, ikMaar ik had wel gelezen dat ze heel licht pittig zouden zijn, een beetje vergelijkbaar met jalapeno dacht ik.En waar raad je de lemon drop voor aan? Vlokken, poeder, chili olie, sambal oelek, sweet chili? Staat allemaal op de to-do lijst voor dit jaar.Ik heb van die licht pittigheid niks gemerkt. Gewoon groene paprika. Misschien moet ik ze nog meer rood laten kleuren? Nu zijn ze oranje. Lemon drop gebruik ik voor de sambal. Heel tropisch en warm. Ben daar enorme fan van en heb veel mensen die specifiek om die sambal vragen. Sweet chili denk ik ook dat dat heel lekker ervan is. Ik denk dat dat citrusserige dan heel erg naar voren komt. Lijkt me heerlijk. Mijn lemon drop heeft het wonderbaarlijk genoeg overleefd na de slakenaanval. Hij is piepklein en er hangt zo waar 1 lemon dropje aan! Dus die mag ook binnen overwinteren. Go lemon drop! 1 Quote
Mellie Geplaatst: 7 oktober 2022 Geplaatst: 7 oktober 2022 Maar geen lego, dat scheelt weer. Ik denk dat je een gezegend mens bent. Dat weet je pas als je met een blote voet op 12 legoblokjes staat. Geen aanrader. De hel komt in de buurt denk ik. @MellieZet je de planten op kamertemperatuur, en vinden ze de lucht in huis niet te droog? Plantenspuit? Planten staan in huis, waar de verwarming aanstaat. De luchtvochtigheid is bij ons helaas vrij hoog. Dus daar geen gebrek aan. Ik denk dat rorror het vorig jaar een x zei, dat je de planten binnen wat droger moet houden? Of misschien acpronk? Ik weet het niet meer, maar ga dat proberen. Want die luizen verpesten wel echt een boel van de feestvreugde hoor. Quote
acpronk Geplaatst: 7 oktober 2022 Geplaatst: 7 oktober 2022 De hel komt in de buurt denk ik. Voor jou of voor de kinderen, of beide? Ik denk dat rorror het vorig jaar een x zei, dat je de planten binnen wat droger moet houden? Of misschien acpronk? Ik niet, ik heb pas 2 keer geprobeerd een plant te overwinteren, wat beide keren niet gelukt is.Maar wil het met enkele pepers wel proberen,min ieder geval binnen wat verder af laten rijpen. Moet wel volgende week, want de maximum temperatuur kukelt naar 14 graden.. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Mellie Geplaatst: 7 oktober 2022 Geplaatst: 7 oktober 2022 Ah ok @acpronk. Wist ik niet. Gewoon dit jaar weer proberen. Hmm… morgen dus aan de slag met de pepers. Het wordt te koud. Er hangt nog zo veel in de kas…. Wat gaat het dan ineens hard met de temperaturen! Quote
acpronk Geplaatst: 7 oktober 2022 Geplaatst: 7 oktober 2022 Was chayote en stevia.Dit jaar heb ik een week of 2 geleden stevia stekken gemaakt, hopelijk gaat dat beter.Weer in topic. Morgen is het gezamenlijke klusochtend op de moestuin, dus begin volgende week moeten de pepers dan opgepot binnen gezet worden. In ieder geval de lemon drop, daar heb ik nog weinig oogst van (en die smaakt anders dan andere pepers). De Chinese gedroogde ook, is wel een grappig pepertje. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Mellie Geplaatst: 8 oktober 2022 Geplaatst: 8 oktober 2022 Ik heb uit angst voor het koude weer vandaag maar ene pepercheck gedaan. Ik heb uiteindelijk veel meer pepers binnen staan dan ik wilde. Ik heb er een heel goed excuus voor. Ik had 3 pepers in potten staan. Daar had ik geen plek voor en ze hebben niks noemenswaardigs gedaan van de zomer, maar gingen niet dood. Die staan dus binnen. Maar ja. Toen had ik nog heel veel andere capsicum… In elk geval 2 adjumas die al vaker binnen hebben gestaan, 1 aji pineapple omdat ie nog zo fleurig erbij staat, 2 paprika waarvan ik nu al denk dat ze het niet overleven en zo nog een paar. Het is voller dan de bedoeling en heb nu een probleem waar de kerstboom moet komen… maar goed. Dat lossen we over 2 maanden wel weer op. Alle planten hopelijk goed schoon gemaakt. Net met water geven zag ik toch in 2 verschillende planten nog 4 slakken… en 1 adjuma heeft overduidelijk een rups. Maar die kon in ook niet vinden. Misschien al eraf gevallen. Ik heb ze uiteindelijk maar in een bak gedaan die ik nog niet had gevuld omdat de bak die vervangen gaat worden, toch nog niet uit elkaar is gevallen. Nu een mazzeltje. Daar konden die potten mooi in. Ik hoop zooooo dat de luizen zich een beetje koest zullen houden. En al die nare rouwvarenmuggen ook 4 Quote
Arja Geplaatst: 8 oktober 2022 Geplaatst: 8 oktober 2022 Wow, ziet er goed uit, @Mellie! Ik ga zo ook aan het graven, ook al vind ik de temperatuur nu nog meevallen. De sensor hangt wel in een luw hoekje, en de pepers staan op de wind, dus daar is wel een verschil. Het zelf gefabriceerde windschermpje is inmiddels ook vergaan, veel zon en wind erop gehad, dus daar hebben de pepa ook niks meer aan. Verder wacht ik met smart tot je ontdekt dat ik mijn avatar (speciaal voor jou!!!) gewijzigd heb 😆😆😆 Quote
acpronk Geplaatst: 8 oktober 2022 Geplaatst: 8 oktober 2022 Ik wacht ook nog wel 2 weken, anders had het vandaag gemoeten maar ik heb net pas naar het weerbericht gekeken. Komende nacht 5 graden, daarna 7, 6 en 6. Daarna weer omhoog tot 10-12 in de nacht (Weeronline). Alhoewel, zit nu op buienradar te kijken, en die zijn een stuk pessimistischer met maar 3 nachten in de dubbele cijfers de komende 2 weken.Vandaag in ieder geval een boel Spaanse pepers geoogst, nog wat cayenne en kil Biber. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Mellie Geplaatst: 8 oktober 2022 Geplaatst: 8 oktober 2022 Verder wacht ik met smart tot je ontdekt dat ik mijn avatar (speciaal voor jou!!!) gewijzigd heb Aaaaahhhh!!!! Ik ben aan het hinneken van het lachen hi-la-risch!Die pepers zijn inderdaad wat vroeg, maar heb een paar drukke weken die eraan komen. Dus het was of nu, of pas in november… Vorig jaar heb ik maar een paar planten over kunnen houden die het allemaal niet zo prettig vonden en dat was vast de schuld van november. Dus zo zit je dan ineens tussen de pepers 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.