MSDG Geplaatst: 20 december 2021 Geplaatst: 20 december 2021 Op 17-12-2021 om 01:12, Arja zei: Wat voor constructies gebruiken jullie om de plant omhoog te leiden? Ik ken alleen de draden uit de kas, maar buiten heb ik geen dinges om de draden aan op te hangen. Iets simpels bouwen? Of kan het ook aan een stok? Ik heb van onze tuinverbouwing wat halve stukken gaasmat over gehouden en daar dit jaar de snackkomkommer tegenaan gezet, ging prima. Paar sokken 2m+ een halve meter de grond in slaan en provisorisch een paar draden er tussen is al genoeg. Over de grond laten kruipen kan overigens ook gewoon, maar dan wel onder de vruchten een steen of iets anders stevigs leggen. Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Vinky Geplaatst: 21 december 2021 Geplaatst: 21 december 2021 Misschien @Arja heb je helemaal geen constructies nodig om de planten omhoog te leiden. Ik laat de planten van de buitenkomkommers Marketmore lekker over de grond slingeren en dat gaat al jaren goed. Als de Sonja lijkt op de Marketmore, zoals Huub zegt, dan zou ik me nu helemaal geen zorgen maken om een constructie. We moeten wachten tot maart, als Huub ons de zaden met instructie stuurt. Met instructie toch @HuubvG? Tot mijn verbazing zie ik in mijn tuinfotoalbums van de afgelopen jaren geen enkel voorbeeld van komkommers die overvloedig aan de plant groeiden. Wel een voorbeeld van een plant die enorm veel oogst gaf nadat de foto was genomen. 26 juli 2019
loes Geplaatst: 21 december 2021 Geplaatst: 21 december 2021 Ik heb afgelopen jaar mijn komkommers naast de hoge doperwten uitgeplant. Niet omdat het goede buren zijn maar omdat de komkommer na de oogst van de doperwten gebruik kan maken van hetzelfde gaaspaneel. 1
HuubvG Geplaatst: 22 december 2021 Auteur Geplaatst: 22 december 2021 Zaden met instructie over de constructie @Vinky? Ik zag bij een vroegere volkstuinbuurman de teelt in en platte bak. Daarin liet hij ze hun gang gaan en zo nu en dan haalde hij een mooie dikke komkommer onder de bladeren vandaan. Wel waren die meestal aan een kant wat bleker, minder groen, en minder recht. Ikzelf probeer ze altijd de hoogte in te leiden, dat scheelt ruimte in de breedte. Ook denk ik dat de hoogte in meer licht rondom geeft en dat je er beter bij kunt. Ze hebben van die handige krullende ranken, waarmee ze zichzelf vasthouden. Gewoon drie bonenstokken rechtop gezet, bovenaan met een touw vastzetten, touwen langs de stokken laten hangen, helpen met klimmen, en daar vond ik nog een foto van. Op de moestuin, dit was trouwens tijdens de teeltwedstrijd wie de dikste uien teelt.
redzebra Geplaatst: 22 december 2021 Geplaatst: 22 december 2021 Die indruk heb ik ook als je ze over de grond laat groeien, iets gedrongener vruchten / vaak minder recht en bleek aan onderzijde. Ik gebruik touwen mijn schoonbroer een stuk gaas tussen 2 palen, dat lijkt ook heel goed te werken, bij een touw met je wel opletten dat het geheel niet inzakt/afglijdt onder het gewicht van de komkommers die eraan hangen.
annaelizabeth Geplaatst: 22 december 2021 Geplaatst: 22 december 2021 "Gewoon drie bonenstokken rechtop gezet, bovenaan met een touw vastzetten, touwen langs de stokken laten hangen, helpen met klimmen, en daar vond ik nog een foto van." Zo doe ik het ook met ook nog een paar extra dwarslatjes ertussen tegen het naar beneden zakken als die komkommers héél zwaar worden. 1
Karietje Geplaatst: 22 december 2021 Geplaatst: 22 december 2021 Yes yes! Komkommers, ik kweek ieder jaar minstens 3 planten (waaronder marketmore) ik ga dus zeker meedoen volgend seizoen (voor het eerst) allezja, als het kan vanuit België? Kijk er alvast naar uit Levensmotto : Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀
Jane Doe Geplaatst: 23 december 2021 Geplaatst: 23 december 2021 Waarom zou het niet kunnen vanuit België als wij vanuit Duitland mee mogen doen 😉 Juist leuk vanuit overal ter wereld deelnemen! 1
Karietje Geplaatst: 9 januari 2022 Geplaatst: 9 januari 2022 mag eigenlijk ieder lid meedoen met zo'n teeltwedstrijd? Alle ik bedoel, ik ben nu de laatste weken actiever aan het worden maar ik heb NOG geen 100 berichten gepost... (ben dat wel van plan hoor want ik ben me dieper in de moestuin aan het begeven.. ) maar toch... Levensmotto : Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀
HuubvG Geplaatst: 10 januari 2022 Auteur Geplaatst: 10 januari 2022 @Karietje, het maakt niet uit of je veel of weinig post hier, meedoen is voor iedereen met een account op het MTF. Natuurlijk mag je je ook vanuit het buitenland opgeven. Houd in maart het officiële wedstrijdtopic in de gaten, daar zal het allemaal in staan.
Lia56 Geplaatst: 28 februari 2022 Geplaatst: 28 februari 2022 Ik wil dit ook wel proberen... had vorig jaar in mijn kleine kasje 1,5x1,5m een goede opbrengst van Lidl zaad. Ik hou het topic in de gaten
Goudsbloempje2 Geplaatst: 28 februari 2022 Geplaatst: 28 februari 2022 Ik ben ook wel benieuwd naar wanneer we ons op kunnen geven en wat het geplande moment is voor het versturen van de zaadjes.
HuubvG Geplaatst: 1 maart 2022 Auteur Geplaatst: 1 maart 2022 Tweede week maart komt het wedstrijdtopic online, tussen 7 en 14 maart dus. Daarin kun je je opgeven en daarna worden de zaden binnen enkele dagen verzonden. 6
HuubvG Geplaatst: 2 maart 2022 Auteur Geplaatst: 2 maart 2022 (aangepast) Over het aantal zaden dat verdeeld gaat worden. Het komt - in het kort - ook in het wedstrijdtopic te staan, maar voor alle duidelijkheid leg ik hier uit wat de bedoeling is. Er zijn 350 zaden. Iedere deelnemer ontvangt 5 zaden. Dat betekent een maximaal aantal deelnemer van 70. Of dat gehaald wordt, is nog een open vraag, het record aantal deelnemers was 73 in 2014 bij de reuzepreiwedstrijd. Echter worden geen zaden bijbesteld, mocht er meer animo blijken. De zaden zijn geschonken door Van der Wal, uit één partij. Bijbestellen zou teveel rompslomp betekenen, in een periode dat het druk genoeg is in de tuin en omstreken. Ook wel een extra uitdaging: wees er op tijd bij, anders pech! Tot volgende week. 2 maart 2022 aangepast door HuubvG 5
HuubvG Geplaatst: 4 maart 2022 Auteur Geplaatst: 4 maart 2022 Voor alle ongeduldige komkommertelers staat het wedstrijdtopic al online! 3
HuubvG Geplaatst: 4 maart 2022 Auteur Geplaatst: 4 maart 2022 Babbel over het verschil tussen kas- (=binnen) of buiteneteelt. Het is goed dat nu te bespreken, zodat alles duidelijk is als de wedstrijd volop gaande is. @Mellie vroeg terecht in het wedstrijdtopic of 'een afdakje over de komkommers die buiten staan als binnenteelt geldt, of als buitenteelt?' Mijn gedachte hierover: alleen een afdakje erover is buitenteelt. Wanneer je er meer dan twee zijwanden naast zet is het een kas. Een schutting telt mee als zijwand. Dus: Buitenteelt Openlucht Maximaal één kant afgedekt (schutting / muur / afdakje Binnenteelt Kas / serre / folie rondom Platte bak Drie zijwanden (schutting/muur telt mee) plus dak Bushokje Balkon ( is immers ook aan drie - of meer, als overdekt - zijden afgedekt. Misschien balkon zonder afdakje als buitenteelt beschouwen? Graag op- en aanmerkingen, babbelen mag hier.
Goudsbloempje2 Geplaatst: 4 maart 2022 Geplaatst: 4 maart 2022 Duidelijke indeling. Ik heb nog wel een vraag. Als je voor de buitenteelt gaat mag je dan wel binnen in huis of in de koude bak voorzaaien. Maw gaat de indeling binnen/buitenteelt over de plaats waar de komkommer in de grond is gezet? Of bijvoorbeeld de plaats waar de komkommer vanaf 1 juni staat? Ik heb bijna alleen buitenteelt maar zaai bijna alle grote planten binnen of in de platte bak voor. Ik neem aan dat dat geen belemmering is om deel te nemen aan de wedstrijd?
simonvb Geplaatst: 5 maart 2022 Geplaatst: 5 maart 2022 Maak je niet beter maar 1 categorie: de langste? Je kan nog steeds vragen dat iedereen erbij zet waar ie vandaan komt. Persoonlijk vind ik onder een afdak meer binnen dan dat er 1 zijwand staat, de regen die niet op de plant valt, vind ik doorslaggevend voor beschermd of onbeschermd.
HuubvG Geplaatst: 5 maart 2022 Auteur Geplaatst: 5 maart 2022 @Goudsbloempje2, de komkommers worden waarschijnlijk alle de eerste tijd binnen geteeld. Het gaat erom waar die uiteindelijk verder geteeld gaat worden. @simonvb, één categorie: de langste. Maar twee prijzen, één voor binnen- en één voor buitenteelt. Ik kan me wel vinden in wat jij vindt van 'binnen of buiten'. Binnen wordt ook wel onderdak / onder dak genoemd, dus dat maakt het makkelijker uit elkaar te houden. Ook maakt het qua warmte uit, onder dak blijft die hangen en met open dal verdwijnt die daardoor. Vandaar ook even opnieuw hieronder: Buitenteelt openlucht (zonder afdak, folie etc erboven) balkon zonder afdak Binnenteelt kas / serre openlucht (met afdakje, folie, etc.) balkon met afdak binnenshuis bushokje 2
loes Geplaatst: 5 maart 2022 Geplaatst: 5 maart 2022 De uitleg met een afdak lijkt me makkelijker. Muur/schutting zou lastig zijn want hoe dichtbij telt die schutting mee? Iemand die in de achtertuin teelt heeft vaak een muur of schutting in de buurt staan. Dat heb ik ook en toch is mijn tuintje echt niet vergelijkbaar met een kas. Ik twijfel nog even of ik mee ga doen want ik ga deze zomer minder tijd hebben voor de tuin. Er komen sowieso komkommers te staan maar als ik de oogst aan anderen moet overlaten is de kans groot dat de kanshebbers worden geoogst.
HuubvG Geplaatst: 5 maart 2022 Auteur Geplaatst: 5 maart 2022 (aangepast) @loes, bedankt voor de inbreng. Ik denk dat het zo wel oké is en heb het bijgeschreven in het wedstrijdtopic. Beide topics hebben nu ook een iets gewijzigde titel. Jammer dat je waarschijnlijk niet meedoet, maar wel begrijpelijk. 5 maart 2022 aangepast door HuubvG
HuubvG Geplaatst: 6 maart 2022 Auteur Geplaatst: 6 maart 2022 @Allen die nog moeten gaan reageren op mijn PB: wil je ajb onder mijn PB reageren en niet een nieuwe PB maken?! Zodat er van iedere deelnemer 1 correspondentie is, en ik niet hoef zo te scrollen in de berichtenbox. Dankjewel!
HuubvG Geplaatst: 8 maart 2022 Auteur Geplaatst: 8 maart 2022 De wedstrijd begint te lopen, de eerste aanmeldingen kwamen snel op rij. Houden we deze voor gezien, was wel makkelijk erbij om nog wat dingetjes te fiksen. Vervolg in het wedstrijdtopic. En dat vind je hier: https://www.moestuinforum.nl/topic/36275-teeltwedstrijd-2022-komkommer-buiten-enof-binnenteelt-wedstrijdtopic
Aanbevolen berichten