Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Het grote vijgen topic

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

De stekken zijn binnen! Geen zin dit jaar in losse figpops en veel gedoe. Dus op goed geluk een mix van zand en wat aarde, zo hop in de doos op de warmte mat. We gaan zijn wat de vijgen goden me gunnen dit jaar 🤣

20260115_125359.jpg

Geplaatst:

Hoeveel ruimte / grondoppervlakte reserveren de echte vijgenverzamelaars per struik?

Ik ben nu ook aan het bijplanten maar ik vind het moeilijk. Wat er al stond is niet heel hard gegroeid zegmaar. Muur op het zuiden, appelboom op de oostkant die dus in het begin van de dag schaduw geeft na de schaduw van de muur

Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb ze ongeveer 2 meter uit elkaar staan. Nog zoveel soorten om te testen nu. Als er echt iets geweldigs uitspringt krijgt het een mooie grotere plek denk ik.

Geplaatst:

Ah ok dan hebben wij ongeveer hetzelfde. Welke rassen ben je enthousiast over tot nu toe?

Geplaatst:
  • Auteur

Kan ik nog weinig over zeggen. Ik heb nagenoeg alles zelf gestekt dus de meeste moeten nog vruchten gaan geven. Ik ben vooral gewoon een hoarder als het aankomt op groenten en fruit in de tuin 😂

Geplaatst:

Haha ja ik ook. Maar meer in fases. Omdat ik alles dichtgegroeid wil hebben. Dan heb je geen gras en onkruid meer groeien en hoef je niet zo erg te maaien, behalve dan tussen de "hagen"

Dus ik probeer een balans te vinden tussen alles volproppen en wel alles levend houden en dat alles een plekje heeft.

Ik heb een paar jaar geleden alles aangeplant, dat heb ik allemaal laten gaan. Nu zie ik wat het goed doet, wat het niet goed doet, wat ik wel en niet lekker vind. Dus ik heb dingen verwijderd. Ook dingen verplaatst als ik inmiddels heb bedacht dat die plek geschikter is voor iets wat ergens anders niet kan groeien, waardoor iets wat er al stond, ruimte moet maken en het ergens anders in de tuin ook wel redt.

Maar nu zit ik in een soort tweede aanplant ronde, waarin in dus zie waar er nog gaten zijn, of waar ik nu gaten heb gemaakt (ik heb bijvoorbeeld op bepaalde plekken de hele bodem kaal getrokken deze winter, om er bodembedekkende dingen neer te zetten ter vervanging van het gras).

En ja, dan is er natuurlijk heel veel interessant. Vijgen ook. Maar ze kunnen niet allemaal 6 vierkante meter bij een zuidmuur krijgen natuurlijk. Zoveel zuidmuur heb ik niet, en bovendien zijn er soorten die die zuidmuur nog veel harder nodig hebben, zoals feijoa, granaatappel, loquat, citrussen.

Dus nu krijgen de vijgen de zuidmuur van de schuur als compromis. Dat is dan wel een zuidmuur, maar niet beschut. En daar begint het ook al aardig vol te raken, afhankelijk van hoe dicht alles op elkaar kan. Dus ik was gewoon benieuwd hoe jullie dat doen

Geplaatst:

Je moet mij absoluut niet als voorbeeld nemen, maar bij mij staan ze rond de 60cm in de rij😅

Maar 1 meter rondom is wel beter ja, dus 2 meter uit elkaar. En met 4 zomers groei zijn ze best wel groot geworden.

Maar ja, het oog was groter dan de moestuin...

Gelukkig is het fruit wel erg lekker!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.