Geplaatst: Gisteren om 16:391 d Heb je er al oogst van gehad? En geeft hij hier ook twee oogsten? Zijn er al bewezen resultaten in Nederland? Ik heb mogelijk interesse er eentje over te nemen
Geplaatst: Gisteren om 19:251 d @EdelSpint wat leuk om te lezen dat alle 3 zo goed aangeslagen zijn, ben heel benieuwd of deze variteit ook zo superieur is wanneer er geen bestuiving plaatstvindt omdat voor zover ik weet zo goed als alle variteiten die proffesioneel worden aangeplant in turkije bestoven worden, maar wel super leuk om dan juist deze soort in Nederland te importeren en eens te zien hoe die het hier gaan doen.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u @Kevins Moestuin Ja van oudsher werd er bijv veel "Bursa Siyahı" of "Sarılop" geteeld, welke Smyrna-types zijn (smyrna = izmir), oftewel volledig afhankelijk van de 'caprifig wasp' (vijgenwesp). De laatste jaren is dus echter "Siyah Orak" herontdekt, een traditionele common-type (oftewel geen vijgenwesp nodig voor zowel de breba (yellop) "juni-oogst" als main crop (iyilop) "augustus-oogst").In some cultivars like ‘Beyaz Orak’ pollination by the caprifig wasp is not needed for fruit set in June, whereas in August insect pollination is obligatory. On the other hand, ‘Siyah Orak’ does not need pollination for fruit set in either June or August. These cultivars are considered as parthenocarpic because their fruit develop without pollination and they have no seeds. Bron Turks Ministerie voor landbouw, onderzoeksafdelingIk heb nog een aantal betrouwbare bronnen en wetenschappelijke publicaties die dit bevestigen. @Fruittuin17 Ik had de minivruchtjes meteen verwijderd omdat ik geen enkel risico wilde nemen. Het is een vijg die in Turkije zéér vroeg is als je het daar vergelijkt met Brown Turkey of vergelijkbare vijgen. Dus minder cumulatieve warmte-uren nodig voor een toch complexer smakende zoete vijg. En alhier duidelijk bewezen koude-tolerantie (gaf geen kick, terwijl mijn Brown Turkey ernaast wel wat ingevroren takken had). Oftewel al om al ben ik erg optimistisch. In theorie klopt het helemaal, nu de praktijk nog. Of de brebas net zo winterhard zijn als de bladknoppen weet ik pas volgend jaar.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.