Geplaatst: 29 mei29 Mei Heb je er al oogst van gehad? En geeft hij hier ook twee oogsten? Zijn er al bewezen resultaten in Nederland? Ik heb mogelijk interesse er eentje over te nemen
Geplaatst: 29 mei29 Mei @EdelSpint wat leuk om te lezen dat alle 3 zo goed aangeslagen zijn, ben heel benieuwd of deze variteit ook zo superieur is wanneer er geen bestuiving plaatstvindt omdat voor zover ik weet zo goed als alle variteiten die proffesioneel worden aangeplant in turkije bestoven worden, maar wel super leuk om dan juist deze soort in Nederland te importeren en eens te zien hoe die het hier gaan doen.
Geplaatst: 30 mei30 Mei @Kevins Moestuin Ja van oudsher werd er bijv veel "Bursa Siyahı" of "Sarılop" geteeld, welke Smyrna-types zijn (smyrna = izmir), oftewel volledig afhankelijk van de 'caprifig wasp' (vijgenwesp). De laatste jaren is dus echter "Siyah Orak" herontdekt, een traditionele common-type (oftewel geen vijgenwesp nodig voor zowel de breba (yellop) "juni-oogst" als main crop (iyilop) "augustus-oogst").In some cultivars like ‘Beyaz Orak’ pollination by the caprifig wasp is not needed for fruit set in June, whereas in August insect pollination is obligatory. On the other hand, ‘Siyah Orak’ does not need pollination for fruit set in either June or August. These cultivars are considered as parthenocarpic because their fruit develop without pollination and they have no seeds. Bron Turks Ministerie voor landbouw, onderzoeksafdelingIk heb nog een aantal betrouwbare bronnen en wetenschappelijke publicaties die dit bevestigen. @Fruittuin17 Ik had de minivruchtjes meteen verwijderd omdat ik geen enkel risico wilde nemen. Het is een vijg die in Turkije zéér vroeg is als je het daar vergelijkt met Brown Turkey of vergelijkbare vijgen. Dus minder cumulatieve warmte-uren nodig voor een toch complexer smakende zoete vijg. En alhier duidelijk bewezen koude-tolerantie (gaf geen kick, terwijl mijn Brown Turkey ernaast wel wat ingevroren takken had). Oftewel al om al ben ik erg optimistisch. In theorie klopt het helemaal, nu de praktijk nog. Of de brebas net zo winterhard zijn als de bladknoppen weet ik pas volgend jaar.
Geplaatst: 31 mei31 Mei @EdelSpint dankjewel voor de aanvulling weer wat bijgeleerd heeeel erg benieuwd hoe deze variteit het hier in Nederland gaat doen omdat wij minder warmte hebben, dan ben ik meteen benieuwd of de main crop wel gaat afrijpen, ik ga dit dan ook met veel enthousiasme volgen😁
Geplaatst: 4 juni4 Jun Op 8-5-2026 om 13:11, Flup zei:Dan heb jij een vijgensoort die alleen breba's maakt, oftewel vijgen aan oud hout.Toch niet Flup zag ik net. Aan de groene uitgelopen takken zie ik het e.e.a. verschijnen. 4 juni4 Jun aangepast door Dahli Foto toegevoegd.
Geplaatst: 7 uren geleden7 u Het belooft een overvloedige oogst aan vijgen te worden dit jaar. Omdat de ingemaakte groene vijgen vorig seizoen zo’n succes waren, ga ik zeker de helft weer groen inmaken. Als we terug zijn van vakantie verwacht ik de eerste batch wel te kunnen oogsten.
Geplaatst: 4 uren geleden4 u Die zou ik zo graag willen! En jij maakt ze ook nog in. Heerlijk, die lus ik wel elke dag. Maar ik moet nog een paar jaartjes wachten hier.
Geplaatst: 4 uren geleden4 u Op 11-12-2021 om 10:49, acpronk zei:Volgens mij komt jouw totaal deze maand tegen de 50 nieuwe rassen uit...Ik dacht, ik lees me eens in over vijgen. Want wij hebben enkele stekken vorig jaar gekregen (dank @Flup) en twee daarvan zijn goed aangeslagen. Dus begon ik vol goede moed met dit topic. Vijftig rassen! En ik vraag me af waar en hoe ik met mijn twee stekjes moet omgaan…
Geplaatst: 3 uren geleden3 u Dat was bij @Lsjr33 , maar wegens tegenslag heeft haar vijgenkoorts plaatsgemaakt voor een andere plantenkoorts dacht ik.Maar ze krijgt nog wel wat stekken (of airlayers) van me, want afgelopen voorjaar was het er niet van gekomen.Ik ben nog steeds bezig met airlayers te maken (ja, bezig, heb er nog steeds maar eentje gedaan en moet er nog vele doen.Ik heb enkele tientallen van die bollen gekocht, en heb ook nog 90+ melkpakken. Alleen tijd he. Dat is een schaars goed.Maar ik ga (zeer waarschijnlijk) samenwerken met een voedselbos, de vergunningsaanvraag is nog in behandeling, maar daar kunnen al mijn bomen en struiken naar toe. Is een stuk dichterbij dan naar Boskoop (5 minuten auto of 11 minuten fietsen, versus 20 minuten auto naar Boskoop). Moet alleen nog wel afspraken maken hoe het met de oogst zit en zo.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Wauw @acpronk, dat is het echte werk! Ik volg je belevenissen graag. Ondertussen moet ik nog leren hoe ik met 2 vijgenstekken omga. Maar iedereen moet ergens beginnen…
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Die vraag had je toch al gesteld? Je wilde ze toch niet in de volle grond uitplanten? Daar groeien ze wel het beste.Wel uitkijken voor slakken.als het nog jonge stekken zijn, jong blad van jonge stekken vinden ze wel lekker, al kan het ook afhankelijk van het vijgenras zijn want ik had het niet overal.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.