Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Het weer in 2022

Featured Replies

Geplaatst:

Laten we hopen dat dit de warmste dag van het jaar is. Wij gaan nu met de enkele overgebleven leden van het à.s. Voedselbos water geven aan de jonge aanplant..die struiken en bomen hebben het moeilijk. Het is hier nu al 22 graden, vanmiddag wordt het 39. De tuinclub baas wil bbq.en. 🥵🤷🏼‍♀️

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Hier is het ontzettend droog, zaterdag was er al een beginnende brand maar snel geblust, nu ondertussen is 5 hectare natuurgebied al afgebrand.  

Geplaatst:

Wat erg.... hoop dat t snel geblust kan worden..

Geplaatst:

Echt heel erg jammer als dat gebeurd Bert! Het zal op meerdere plaatsen zijn, het is hel-tijd. 
Hier zijn vandaag mijn pompoenplanten verbrand. Denk ik, ik maak straks een foto, Het is me nu nog te heet. 
Dit is een foto van gisteren, een plaatje:

A9A9418C-741B-4AD6-AA72-DB15BAF4B939.thumb.jpeg.cdf1c1559a22e050f12e8b71674d02e2.jpeg

aangepast door appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Echt, echt wel goor warm he, en dan hebben we hier morgen ook nog weer 32. Dat is koeler dan vandaag, maar nog steeds vies... :thumbdown:

Ik vind het wel mooi om te zien hoe bijv. de salie, rozemarijn, aardappels (zoet en gewoon) en tomaten zich erg op hun gemak voelen nu. 

Geplaatst:

Regio drechterland zat vandaag rond de 36 graden, maar in de kas werd de 52 aangetikt. Gelukkig alle planten er zondag avond al uitgesleept; ik heb het koel houden van de kas nog niet onder de knie.

Geplaatst:

Veel bladvolume in je kas door verdamping laat het afkoelen in je kas, dat werkt natuurlijk alleen als de luchtvochtigheid laag genoeg is. (zie bv goedkope aircotoestelletjes, die werken ook op dit principe). Door verdamping is de temperatuur soms zelfs lager als buiten.

De temperatuur was hier hoog in tunnel maar toch lager als in het voorjaar toen er nog maar kleine plantjes stonden. Je moet wel het vocht kunnen afvoeren dus zorg voor veel verluchting, helaas werkt dat soms niet als de luchtvochtigheid buiten ook hoog is.

temp en dauwpunt in tunnel hier, max 39,2 niet hoger als buiten.. Als een oppervlakte lager of gelijk aan het dauwpunt komt krijg je condens.

tempkas.thumb.jpg.1ba553212d36106fa7066563714a0f8f.jpg

Dus het hangt sterk van het weer af, zeker eind augustus, september wil je minder blad en minder water geven anders wordt het echt te vochtig in je kas. Bij een slecht jaar zoals vorig jaar gaat je prioriteit  naar zo droog mogelijk houden. Bij droge warme temperaturen wil je zoveel mogelijk blad. Dat evenwicht is hier soms moeilijk houden in de lage landen, zekere in tunnels of kleinere kassen.

aangepast door redzebra

Geplaatst:

@redzebrabedankt voor je duidelijke antwoord! :)

Geplaatst:

Jaja.... er is hier al bijna 1 mm regen gevallen.... zet geen zoden aan de dijk jammer genoeg

Geplaatst:

Voorlopig nog niks maar ik ben hoopvol, de regenzone gaat binnen een uurtje eindelijk ons gebied aandoen, zou ook tevreden zijn met 5/6mm.

Geplaatst:
  • Auteur

Hier is de afgelopen paar uren maar liefst 23,2 mm gevallen. Ijsvrij? Hittevrij? Ik heb vandaag en morgen watergeefvrij!

(Nu: 17,5 graden. Dat het nu ruim 22 graden kouder is dan eergistermiddag: helemaal niet erg.)

Geplaatst:

Hier drupt het al de hele ochtend lekker door, dus inderdaad vandaag watergeefvrij!

Geplaatst:

Midden van ‘t land, geen moment echt doorgezet. Morgen eens kijken of de bodem echt nat is geworden. Bijzonder genoeg heeft alleen de blauwe bes in de achtertuin wat schade van de temperaturen, alle gewassen, struiken en boompjes op de tuin zien er perfect uit. Had als voorbereiding zondag en maandag water gegeven. 

Van ‘t weekend weer behoorlijk warm, dus we gaan weer preventief gieten. Benieuwd of de jonge kolen dit gaan overleven als ik ze morgen uitplant, we shall see. Hoe dan ook, qua zomerweer zit het niet tegen dit jaar. 

Geplaatst:

Het was hier ook lichte regen, totaal met nog een klein buitje in de nacht 6,3mm beter als niks.

Geplaatst:

Opgelet, (hier gaat het) begin van de middag tot begin van de avond licht stormen met windkracht 5. Planten met gevoelige bladeren, zoals komkommer, kunnen kapot gaan. Het is wel een westenwind.

Geplaatst:

Gisteren hele dag regen gehad. Soms flink. Soms miezeren. Is denk een een uurtje droog geweest. Leuk zo in een dierentuin in de regen [emoji38] maar ik klaag niet, want veel te droog overal. Maar die timing mag wel beter. Van 23 tot 7 u bijvoorbeeld lijkt me ideaal.

Geplaatst:

Ik lees net op de NOS app, dat er nu officieel een watertekort in Nederland is.😦

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Ja... en als ik dan zie dat hier een van de buren de stoep aan t afspuiten is vraag ik mij wel af waar hun verstand zit. Openbare weg... geen onkruid... dus waarom?

Geplaatst:

@Lia56 Goede tip, nog even alles grondig schoonmaken voordat het water op is. 😜

Geplaatst:

Ik bewaar t liever voor mijn "voedsel"planten, als de regentonnen leeg zijn., schoon zijn de straten toch niet....
Jammer voor de andere planten die moeten maar doen met wat er is... volgend jaar beter hopen we maar

Geplaatst:
13 uren geleden, Lia56 zei:

Jammer voor de andere planten die moeten maar doen met wat er is... volgend jaar beter hopen we maar

Van de afgelopen 5 groeiseizoenen (tel dit jaar even mee) waren er 4 te droog, alleen vorig jaar was er voldoende neerslag. Zie dit jaar het weer ook niet zomaar omslaan. Iedere keer als er regen in de voorspelling zit wordt dat enkele dagen later weer 'weggerekend'.

Geplaatst:

Ik had geluk, er zou vanavond wat regen komen, maar zojuist viel er al wat. Ik moest wel snel de schaduwdoeken verwijderen van de appels, de Japanse esdoorn en de toverhazelaar. Morgen moeten die weer terug.

Veel planten hebben al verbranding. 

IMG_20220804_143901.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.