Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2022

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

boom geplant, kerst, voor de 5e keer

druif geknipt, appel gesnoeid, allerlei liggend spul naar de composthoop gebracht

oude vijgen afgetikt, boomstruik vijg iets gefatsoeneerd

verenigingsgras gemaaid 😮

nagedacht over voorzaaien in kas, toch maar niet, had veel lachende muizen vorig jaar

nagedacht over tuinplanning en in slaap gevallen

• Like 2
Geplaatst:

Hier ook een blije muis en opgegeten spinazie zaad, daar maar wat gaasbakken overheen gezet, maar misschien kunnen muizen ook graven......😧

Gaas van de tuinbonen afgehaald omdat ze  te hoog groeien. Op hoop van zegen.

De lage kas verder gespit en de algen van de ramen gewassen, lekker met koud water en kouwe klauwe. 🥶

Een maaltje kleine preitjes geoogst en schoongemaakt en kruisbes stekken uitgedeeld.

• Like 1
Geplaatst:

Wat een verschil met gisteren, lekker weer en een prima zonnetje.

Andijvie geoogst en een bosje jonge knoflookplantjes.

Een raam gewassen en daarna bijna in slaap gesukkeld in de zon.

Aan het eind van de middag toch nog wat gedaan, een halve rij bieslook en een halve rij tweejarige aspergeklauwen uitgespit.

Vooral die laatste boden pittig weerstand. 

Nog een kruiwagentje mest op de composthoop en onder een mooi kleurende zonsondergang weer retour.

Geplaatst: (aangepast)

Ja, staat bij mij onder glas in de platte bak, nog niet boven.....

Buiten kan ook prima, eventueel kan je er iets overheen leggen om te versnellen. Oud raam, plaat plastic of tunneltje.

Voorlopig zijn de prognoses hier twee weken van dit weer. Scherpzaad gebruiken, kiemt vanaf 5 graden.

Ik heb wel zandgrond, dus droger en sneller opgewarmd. Op klei kan je nog even wachten.

Enne, het was geen graafmuis.👍🐁

aangepast door Patrijs
Geplaatst:

Hier een grijze, mistige middag. Viel tegen, niet wat ze voorspeld hadden. Evengoed even naar de tuin geweest en de kruisbessen gesnoeid en winterstekken genomen.  Ook de herfstframbozen afgeknipt en aan het huisje geklust.

Geplaatst:

Brrrr het was guur, mistig en vochtig… maar ik had de kippen beloofd het hok goed schoon te maken zodra ik me weer fit genoeg voelde…
Dus de hokken flink uitgemest. Letterlijk. Onkruid uit bakken gehaald. De snot geworden sla weggegooid (ging vorig jaar in -16 beduidend beter, maar hadden toen wel een dekentje over zich heen- en wat nog meer?
Ow ja. Geveegd.

Wij hebben een grote sequoia in de tuin en die verliest nogal wat naalden. Onze dakgoten worden elke 3 maanden schoongemaakt en dan ligt er 2 emmers aan prut op de grond. En dat lag er al een maand… alles opgeruimd. Mest naar het ponpoenveldje. Wat in de compostbak samen met een emmer blad nog en de rest in de groene kliko.

Al met al een bezige dag voor een toch achteraf niet zo fitte Mellie… maar lang leve de pruttelende bouillon.

Geplaatst:

Het is koud, maar voor een goed seizoen moet je vroeg beginnen. Zodadelijk de voortuin leegtrekken van oud eenjarig spul en hup de paardemest erop, laat de wormen maar werken

Geplaatst:

Vandaag weer een stralende dag. 

Bij het openmaken van de platte bak om op muizenvraat te controleren kwam er veel warme lucht uit, ik denk wel bijna 20 graden.

De laatste takken van de kerstboom klein geknipt en bij het uitstrooien gezien dat de eerste narcissen al boven komen.

De tweede helft van de jonge aspergeplanten er uit gespit en dat nu lege stuk gelijk weer gemest en voor de helft omgespit.

Geplaatst:

Vandaag stekhout van mijn Victoria pruim geknipt. Deels ook naar @geerth gestuurd.

Verder aardperen in potjes gepoot, 12* Gigant, 12* Dwarf, 8* Fleurop d'Anjou.
Afgelopen dinsdag ook Götlansk Lilafleckig, Patate en Grosse Weisse Schweizer bij De Tuinen van Weldadigheid besteld, als die binnenkomen kan ik nog 46 potjes vullen, de rest wordt opgegeten.
In de moestuin gaat nu nog niet, ze gaan binnenkort de beschoeiing vervangen (tenzij ze dat deze week al hebben gedaan, ben al 7 dagen niet wezen kijken).

Geplaatst:

De composthoop afgegraven (dus morgen spierpijn ;-) )  en op hopen gestort. 

compost.thumb.JPG.2448b1c979e84d5c626bb372146d4189.JPG

• Like 3

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Los gekomen. Het mag weer: niet langer op de handjes blijven zitten, want die kriebelden al akelig naar de lente, terwijl in de kop nog een berg familieleed moest worden verwerkt. Maar het was tevoren zo gepland: vanaf 15 januari doen we net alsof de lente er aan komt, en het risico dat het nog stevig gaat winteren calculeren we in.

Dus: Compost omgezet – en tsjonge, wat bevalt dat goed: elke maand van het ene vat naar het andere, en de compost is zoveel mooier dan wanneer je het een half jaar in een vat laat indikken, waardoor een dichte, zuurstofloze stinkende massa ontstaat die onderin te nat is. Dat omzetten elke 15de van de maand doe ik nu ongeveer een jaar en het levert echt zo veel betere compost op, die ook nog eens makkelijk te zeven is.

Dan: De afgedragen spuitkool opgeruimd. Magere oogst dit jaar. In het najaar zaten er maden in de wortelkluiten van veel koolplanten waardoor ze niet groeiden – het krioelde er van. De planten groeiden daardoor niet goed. Geen foto van gemaakt.

Boerenkool opgekuist: slecht blad er af gehaald. Er blijft niet veel mooi blad over. Het gekke is dat er dit jaar maar één plant is met witte luis. Er zijn jaren dat alle planten er onder zitten. Er zijn jaren dat geen enkele plant luis heeft. Nu dus een enkele plant.

En tada: gezaaid: rucola, radijs, pluksla en spitskool. In huis. Weggezet op een vensterbank noord. Als de mikmak gaat ontkiemen dan ga ik de plantjes lichter zetten, afhankelijk van de weersverwachting in de koude bak of een vensterbank zuid. Gaat al jaren goed.

Bovendien: de eerste aardappels geplant in een pot. Frieslandertjes die ik over hield van de oogst van vorig jaar. Het merkwaardige hier is dat de Frieslandertjes allemaal slechts één spruit maken. Geen enkel knolletje dat twee spruiten wil maken. Beter heb ik nu niet en ik hoop dat ze toch een vroege oogst geven. Vorig jaar was dat op 6 mei.

En hé, het is zo aanstekelijk als ik de mezen nu al hoor lonken naar elkaar en naar lente.

Iedereen succes met de planning

• Like 1
Geplaatst:

Hazelaars fors gesnoeid om een jonge onderneemster die het hout nodig had (2 tot 5cm doorsnede) voor het maken van speelgoed voor knaagdieren, vooral hamsters.   Stond al een paar seizoenen op de werklijst en nu ik iemand uit mijn stad een plezier er mee kon doen, ben ik aan de slag gegaan. 

• Like 2
Geplaatst:

M’n jaarlijkse vrijwilligerswerk in de ‘snoeicommissie’ voor dit jaar weer opgepakt. Met een aantal anderen snoeien we in januari/februari alle hoogstambomen op ons volkstuincomplex! Een leuk en uitdagend werkje, ook heel leuk om te zien hoe de bomen reageren en of ze luisteren naar wat wij van ze willen. Hopelijk komen er nog een paar droge zaterdagen aan om de klus af te maken. Meer dan 60 bomen zijn het! Komende week hopelijk de definitieve plek van de kas opmeten, m’n vergunning aanvragen en m’n bessen en eigen laagstam fruit snoeien. 

Geplaatst:

Niet gehinderd door erg veel verstand van zaken, ook nog snel de aalbessen, jostabessen en zwarte bessen voorzien van een snoeibeurt.  Daarnaast alle herfstframbozen tegen de grond afgesnoeid.  Vorige winter bewust 1/3 laten staan voor een vroege 2de oogst, maar was er niet kapot van, ook al heb ik een paar moderne rassen die er vrij goed tegen kunnen.    Laagstam appel en peren moet ik (helaas nog doen).  Verder vergeet ik telkens stekken te nemen, terwijl iemand op dit forum mij daarom gevraagd heeft van de zomer 🤔

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...