Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2022

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De laatste steek omgelegd.

160 m2 omgespit en een enorme vracht compost verzet. Nee, ik had het ook liever ‘no digging’ gedaan, maar ik produceer helaas te weinig compost om dat te doen.

Na de zondvloed en het drijfzanddrama van 20 februari is de grond mooi opgedroogd. De spade sneed er doorheen als een warm mes door de boter.

Dus: klaar met spitten. Genieten aan het eind van de middag, in het zonnetje, biertje erbij om te vieren dat het zware werk er op zit. En de voorpret dat morgen de sjalotten de grond in kunnen. Dat radijs in de volle grond gezaaid kan worden, en snijmoes, en spinaas. Een metertje vroege wortels. Een paar vroege aardappeltjes doen.

Dit is puur genieten van de tuin. Iedereen evenveel voorpret en succes gewenst!

• Like 3
Geplaatst:

Water gegeven al 2 dagen. Gisteren met regenwater uit het bootje. Is dat ook weer geboost. Eergisteren kraanwater met een tuinslang. Alle potten waren kurkdroog.
Mooie bloesems gezien alweer.

Geplaatst:

Zaailingen overgezet in P9 potjes. nog een aantal tuinbonen in de grond gestopt ( emmer en onder plastic ivm duiven..) had nog een aantal pootuitjes over dus die ook maar ergens tussen gezet. 😄

• Like 1
Geplaatst:

Wieden en paar kruiwagens compost verdeeld over de bedden. Vervolgens ingezaaid met radijsjes, sla, bont barbarakruid en veldsla. Een ander bed schoongemaakt en de oerprei plantjes allemaal in een ander bed gezet, bij de olifantenknoflook broedbolletjes (wordt een vast alliumbed). Ook boomui verplant. Nog wat bedden gewied en  geschoffeld en bedacht waar ik dit jaar de erwten, peulen en sugarsnaps ga zetten. Het was heerlijk weer. Morgen nog maar eens 🙂

Geplaatst:

Er wordt keihard gewerkt om wat bomen te verwijderen, of stukken ervan, klein te maken, verdroogde bosjes opruimen, takken op de wallen leggen en langs de te dunne haag naar de buurman gevlochten etc etc..wij zijn blij met mtf vrienden hulp!

F308E24B-91F2-4695-AD1A-C0E96766773D.thumb.jpeg.fbf1f2b1ea81b669ba3b6f8ee68432dc.jpeg

• Like 5

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
Op 9-3-2022 om 19:10, mdubbelm zei:

Wat aardappelen in zakken in de kas gezet. Vlinderstruiken gesnoeid. Bietenblad gezaaid.

Heb je daar goeie opbrengst van ? Ik heb plaats te kort dus overweeg ook zoiets 

Levensmotto Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀

Geplaatst:

Ik kweek al een paar jaar aardappels in zakken. Potgrond- zand of tuinaarde zakken van 20 of 40 liter. Ik heb ook 2 zakken die speciaal voor aardappels zijn. Ik heb ook een bigbag die ik voor dit doel gebruik. Daar zet ik ook de yacon in en vind het een prima oogst wat je in de grond zet en verder niks aan doet. Afgelopen jaar eerst te weinig water gehad en later te veel. Dat was wel balen. Ik doe er in elk geval verder weinig aan en had gigantische teufelhorn aardappels. Die staan ergens bij het record topic.

• Like 1
Geplaatst:

Voorgezaaide tomatenzaden (Deno-methode) omgepot en nog meer voorgezaaid.

Wel een enorm verschil in kiemkracht tussen de verschillende soorten tomaten. Was net buiten aan het genieten toen het luchtalarm afging. Geen idee waarom.

Geplaatst: (aangepast)

Ik heb:

De ruiten van de kas binnen en buiten schoongemaakt met ragebol, sopje met drupje afwasmiddel en een scheutje schoonmaakazijn.

Hangpotten opgehangen, één ervan inclusief de voorgetrokken kapucijners die eruit komen piepen.

Straatje geschrobd, plukken groene siergras hier en een ander onkruidje daar uitgetrokken.

En dat alles in de achtertuin, even wennen dat ik geen moestuin meer heb.

aangepast door HuubvG
  • Like 1
Geplaatst:

Kropsla en veldsla geoogst.

De kappen van de buiten gezaaide tuinbonen gehaald en het platglas deels opengelegd.

Vooral de tuinbonen die onder  platglas staan gaan erg hard nu, en ik wil ze nu nog niet in bloei want ik zie nog maar weinig hommels aan het werk.

Geplaatst:
11 uren geleden, mdubbelm zei:

Wordt mijn eerste x, dus ik kan het je nog niet vertellen. Wat zou jij een goede opbrengst vinden?

geen idee :D ik heb bijna geen ervaring met aardappelen... 

Geplaatst:
10 uren geleden, Mellie zei:

Ik kweek al een paar jaar aardappels in zakken. Potgrond- zand of tuinaarde zakken van 20 of 40 liter. Ik heb ook 2 zakken die speciaal voor aardappels zijn. Ik heb ook een bigbag die ik voor dit doel gebruik. Daar zet ik ook de yacon in en vind het een prima oogst wat je in de grond zet en verder niks aan doet. Afgelopen jaar eerst te weinig water gehad en later te veel. Dat was wel balen. Ik doe er in elk geval verder weinig aan en had gigantische teufelhorn aardappels. Die staan ergens bij het record topic.

top, ik ga het dan mss ook eens proberen, hoeveel pootaardappelen per zak? 

Geplaatst: (aangepast)

Ik had vorig jaar aardappels in de kas gezet, 8 kleintjes als experiment omdat ze al uitliepen en ik het zonde vond om ze weg te doen. We hebben er met z'n 5en 2 keer van kunnen eten. De planten waren nogal slap door de warmte in de kas en geen wind. Het was een kleine zeer vroege en lekkere oogst (omdat de tomaten erin moesten), maar doe het dit jaar toch niet meer.

Hier in de siertuin alle grassen gesnoeid. Er zat al flink groen nieuw spul in dus niks te vroeg! Verder kippenhok schoongemaakt en gezaaid. Eitjes geraapt. 

aangepast door Liekie
Geplaatst:

gisteren heb ik : sla verspeend,  & sla geplant . Bloemen gezaaid, Erwten geplant aan den draad, & de serre wat opgeruimd.. 

Geplaatst:

Zeg ergens tussen de 3 en 5 @ Karietje. Weet ook niet hoe groot jouw zakken zijn natuurlijk. Ik doe daar nooit zo heel moeilijk over als het me te vol lijkt, stop ik.

Tuin ontdaan van laatste boomstammen en zaagsel. Het was 2 kruiwagens vol wat ik apart heb gezet om te gebruiken voor de kippen. Echt veel! 0e8a6da87c896826836c84afa39bad0f.jpg

Toen lag er nog heul veul in het gazon… niet te doen. De man kwam met de oplossing: alles opgezogen met de bouwstofzuiger en dat x 4!!! Alles leeg gegooid in de tuin tussen de bessen en nog wat in de ren. Lekker opgeruimd.

Beide kippenhokken schoongemaakt en heel veel water gegeven. Verrassend hoe snel hier de grond weer kurkdroog wordt.
Dompelpomp deed het niet meer. Schrok ik toch wel even van, maar had gelukkig alleen wat opstartproblemen. De boel eerst laten doorlopen bij de bessen en toen alles begoten. Had 3 eucalyptussen die al in hun potje stonden te verschrompelen… verplant en flink begoten. Hopelijk redden ze het.

Geleerd van vorig jaar dat regen alleen goed is voor mijn bessen. Dus voorlopig blijf ik ze veel water geven. Zag ook dat overal de daslook opkomt. Geinig.

Ook nog genoten van de open bloesem van perzik melred. Voor het eerst zo laat pas perzikbloesem. Zo raar dit jaar.

b09675607db7788e566457dd7a0612d2.jpg

• Like 6
Geplaatst:

Gloxinias geplant daar waar ik vorige week bietjes had gezaaid. Waarom? Gewoon duzzeligheid. Ook als je in de tuin werkt, mogen je hersenen met je handen meewerken.

Dus : ergens moeten de bieten opnieuw gezaaid worden.

Een rijtje Franse vroege en Michelle late aardappels gezet. De overgeblevenen in potten geplant.

Een rijtje ranonkels, waar de slakken aan gevreten hebben, aangevuld met duizendschoon.

De bogen voor het insectengaas gezet, met gebruik van touw !!, zodat het er enigszins recht bij staat.

Water uit een bijna onbereikbare ton overgeheveld, naar een handigere plek, zonder een mond vol smerig water binnen te krijgen.

Trots op mezelf.😉😉

• Like 4
Geplaatst:

Weer lekker aan het sproeien. Kas gedeeltelijk schoon gemaakt. Mis nogal wat ramen, dus half werk

Druif gesnoeid wat in de weg zat. Vond dat het nog kon en staken behoorlijk wat takken uit naar m’n zin.

Alle potten hebben weer wat te drinken en ben aan het twijfelen tussen graszaad of wat rolletjes gras. Het is zeg maar hard nodig na alle modder, boomstammen en zaagsel wat er op heeft gelegen… 81c31e2b3603095c62ff7c61e73171e7.jpg

Verder me enorm verbaasd dat ik nog sneeuwklokjes heb, terwijl ik ook al narcissen, tulpen, blauwe druifjes en hyacinten heb staan. Het moet niet gekker worden! Normaal krijg ik altijd ene paar narcissen en tulpen uit de tuin met mijn verjaardag, maar vraag me af of we dat dit jaar gaan halen… dan wordt het misschien wel een eerste pioen. Sowieso mijn lievelingsbloem en ze staan al goed boven naast de tulp, dus wie weet!

81c64122b881c465162485fcf04ee0ff.jpg

9e67edaac34f578232361cacaf72c637.jpg

19e48eaeacba2a3c1f7f881dfe00443d.jpg

12acc6f5aeec01f3d231e4a6f6a40399.jpg

• Like 1
Geplaatst:

In potjes met aarde gegraven om te kijken of de Hongaren nog iets doen. Nou, nee dus. Niet erg, ik had al zat paprika's. Potjes gebruikt om andere groentes voor te zaaien: peul doperwt kapucijners peulen prei Soester knol paarse broccoli snijbiet

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...