Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2022

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Omgekeerde speciekuip over de net uitgelopen kiwibessen gezet om de tere blaadjes net even een beetje te beschermen tegen de koude wind. Zondag gaat ie er weer van af! Rest van de tuin kan er prima tegen, precies voordat het fruit vol in de bloei gaat dus perfect. 😄

• Like 1
Geplaatst:

Vanochtend pas vliesdoek over de sereh en citroenverbena gedaan. Ik hoop dat ik op tijd was. … grrrrr
Zo zag het er uit. Voor de kinderen was het geweldig. Dit soort dagen zijn onbegrijpelijk. Iedereen had binnen 15 minuten gegeten en tanden gepoetst. Toen snel naar buiten spelen. Was pas 7:45! Dit wil ik elke ochtend!

19c9f643ce089b1f2ff4380873594e45.jpg

Glijbaan was zelfs voor de sneeuw heel aantrekkelijk. Ook glijden ook glijden!
Kunstig hoor.
61517eba2d24cd65937bc366c9a69aaa.jpg

• Like 8
Geplaatst:

Geoogst, de laatste kleine winterpreitjes, snijbiet, lavas en selderij.

Om een soort chili te maken met gedroogde bruine bonen, pepers en mais uit de vriezer.

De schade van de harde wind bekeken, de hoogste tuinbonen lagen plat, maar die groeien wel weer verder.

De dakgoot was van het boetje gewaaid en de dit weekend gezette plastic kas twee tuinen verderop was, zoals we al verwachtten, verdwenen.

De eigenaresse kwam even vragen of ik hem gezien had en ik zei te gaan zoeken in de richting tegenovergesteld aan de besneeuwde kant van de bomen.

En inderdaad, 100 meter verder lag het prul in een tuin bij een woonhuis. 

Gelukkig niet in de duinen gewaaid.

Het waait hier nog steeds stevig, dus 's middags lekker warm bij het fornuis gestaan.

• Like 2
Geplaatst:

Huh?

23 minuten geleden, Patrijs zei:

Geoogst, de laatste kleine winterpreitjes, snijbiet, lavas en selderij.

Laatste lavas geoogst? Hoe krijg je dat voor elkaar?

Hier is de lavas in oktober al zo ver afgetakeld dat er geen blad meer van te snijden is. En de nieuwe scheuten komen net kijken.

Of heeft jouw lavas een vorm van behuizing?

Ik vind lavas erg lekker dus ik ben zeer benieuwd hoe je dat doet.

Vandaag in de tuin gedaan: geconstateerd dat er geen sneeuw- en vorstschade is aan de jonge gewasjes: prei, lente-ui, sjalot, spinazie, radijs, snijmoes. Gelukkig stonden de vroege aardappels nog niet boven.

Geplaatst: (aangepast)

Nee, alleen de winterprei is nu op.

Voor al het andere ga ik verder met frisse groene blaadjes.

565460127_20220330_174119(2).thumb.jpg.be9cb86cb53548c38c2e7c9ca3e26e5f.jpg

Dit was de lavas vorige week, het staat beschut voor de kas.

De oude selder heb ik onder plat glas gezet en loopt nu nog een keer uit, net als de snijbiet op de volle grond.

aangepast door Patrijs
  • Like 2
Geplaatst:

Wow @Patrijs, jouw lavas is echt al goed aan de groei en te oogsten!

De grootste van mijn planten is net pink-hoog en begint (ik heb kleine pinken) ook maar net de blaadjes te ontvouwen. Terwijl de plant een schutting in de rug heeft tegen de koude noordenwind.

Maar daar staat dan weer tegenover dat ik nog zo'n 20 preien in een wachtrij heb staan. Gisteren in de curry, vandaag in de soep 😋

• Like 1

Niet zoveel natuurlijk. Toch heeft Lie in de ijzige kou de aspergebedden gewied, en hebben we samen de perzikbloesem bewonderd en getreurd dat er weer geen rode perziken komen dit jaar. Knopjes van de narcissen afgebroken. Gieters gesjouwd naar de kas. Alles gaat buiten weer even in winter rust..😴

9BC79AC6-4A0F-4D74-BACC-EB46CA5445B9.thumb.jpeg.a6c0bc27bdbeb10cd49c31fab65d69ee.jpeg

aangepast door appelvrouw
  • Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Hier ook de narcissen onthoofd.

Een stukje gespit en een klein kasje verplaatst om straks weer wat rijtjes te kunnen zaaien.

Daar waaide het nu nog te hard voor dus in plaats daarvan het vroege aardappelveldje klaargelegd voor het poten.

Geplaatst:

2 kuub compost en tuinaarde geschept.
Bij elke kruiwagen zei ik, dit is de laatste. Toen ik echt ging stoppen, stond de man en de buurman ineens in de tuin die een kruiwagen vol hadden geschept. Dat was nog eens verrassend. Toen vond ik nog energie om de foliekas op te zetten.
Van de week maar alles netjes maken.

Ik heb 2 van mijn red eye rozen in een grotere pot gezet. Was echt onder de indruk hoe die wortel zo het potje uit was gegroeid (had ze ingegraven)

6923d99ebb159f25a202498291abe310.jpg

Alle potten op de patio ook voorzien van een dikke laag compost. Die sla ik altijd over… vergeten. Dus dat was het eerste wat ik deed, want ik zag de bui al hangen.

Ik heb me ook verwonderd om het verschil in mijn pioenrozen. Deze staan op openbarsten. De narcissen ernaast zijn hier ook al uitgebloeid. Elders in de tuin zijn het nog kleine sprietjes. Zo bijzonder die moeder natuur ook altijd.

36261386fab3a4b71d6c02e57d19d2dc.jpg

• Like 1

Gisteren en vandaag: vroege aardappelen de grond in gedaan, bietjes gezaaid, een paar slaplantjes (onder plastic) uitgeplant en wat broccoli uitgeplant.

Mijn tomatenplantjes waren al zo'n 20 cm en stonden al ik het plastic kasje....maar helaas..... de afgelopen nachtvorst was te... 😢

aangepast door René

Wie zaait zal oogsten

Geplaatst:

@René zijn ze er volledig aan?  Of staat nog een stukje recht, dan wil soms wel nog eens een dief opnieuw uitlopen, opnieuw zaaien kan eventueel ook nog. Het is natuurlijk niet fijn.

• Like 1
Geplaatst:

Hier ook een aardappel vergeten, maar die loopt nog wel een keertje uit.

De ruiten van de kastuinbonen gehaald en net weer teruggelegd, er komt nog wat vorst.

Een flinke portie witlof uitgegraven en schoongemaakt.

Nog wat vergeten tuinboontjes geplant en weer wat zaad te weken gelegd.

Sla plantjes uitgedeeld en 30 vroege aardappeltjes gepoot, het is tenslotte april.

Geplaatst:

Gisteren de compost in de moestuin(bakken) gedaan, vandaag lekker spierpijn samen ;) de moestuin is nu nagenoeg af, nog wat afwerking hier en daar, maar het echte werk kan beginnen :) (zie wat heb ik gezaaid)

• Like 1
Geplaatst:
14 uren geleden, redzebra zei:

@René zijn ze er volledig aan?  Of staat nog een stukje recht, dan wil soms wel nog eens een dief opnieuw uitlopen, opnieuw zaaien kan eventueel ook nog. Het is natuurlijk niet fijn.

Sommige zijn geknakt en anderen hangen slap. Ik laat ze nog even staan en heb gelukkig wat nieuwe plantjes (ca. 5 cm nu) achter de hand.

Wie zaait zal oogsten

Geplaatst:

Knoflook gehaald op de tuin. De tuinbonen gelegd en gaaskappen er over gezet.

De cloches van de tweede lichting peulen gehaald en daar het onkruid verwijderd.

Gekeken naar mijn aardappeltunneltje, daar was een pallet opgewaaid, vannacht spookte het nog aardig hier.

Alles maar laten liggen want de motregen was niet mottig meer en zo'n grote lap plastic werkt ook niet mee in de harde wind.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...