Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2022

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Verder me enorm verbaasd dat ik nog sneeuwklokjes heb, terwijl ik ook al narcissen, tulpen, blauwe druifjes en hyacinten heb staan.

Bij mij bloeien alleen 2 hyacinten die ik 2 jaar geleden niet uit de grond had gehaald, die staan daar dus 3 jaar op rij. De narcissen die ik tegelijkertijd had geplant zullen pas op z'n vroegst komend weekend bloeien.
De hyacinten die ik in december heb geplant, die verwacht ik pas ergens volgende week.

Verder al een tijdje niks in de moestuin gedaan, misschien morgen of anders donderdag de orchideeën planten die ik pas geleden binnen heb gekregen. Vrijdag en zaterdag zal ik enkele uren bezig zijn met compost kruien, dat komt vrijdagochtend binnen.
Geplaatst:

Afgelopen zondag de compost’bakken’ uit elkaar gehaald omdat ze een kwartslag moeten draaien zodat de kas op de tuin past. Kiwibes moeten verplaatsen, hopelijk groeien ze dit tweede jaar wat beter dan afgelopen jaar. Zag dat de rabarber ging bloeien dus de bloemknoppen er uit gedraaid. Nog een halve kuub oude koemest geschept, die mag nog lekker doorrijpen voor bedopvulling van volgend jaar. Eigenlijk al met al enorm druk met allerlei willekeurige zaken om het verder inrichten van de tuin en het daadwerkelijke moestuinieren een beetje te blijven combineren. 🤣

Geplaatst:

Bij mij bloeien alleen 2 hyacinten die ik 2 jaar geleden niet uit de grond had gehaald, die staan daar dus 3 jaar op rij. De narcissen die ik tegelijkertijd had geplant zullen pas op z'n vroegst komend weekend bloeien.
De hyacinten die ik in december heb geplant, die verwacht ik pas ergens volgende week.
.

Jeetje, wat laat allemaal! In Brabant hoort het toch warmer te zijn? Bij mijn ouders is het altijd een paar graden warmer. In hun tuin pak op het zuiden kan het zelfs wel 5 graden warmer worden… Ik haal bollen overigens nooit uit de grond en dat werkt uitstekend! Als ik bollen plant, zijn ze nieuw. Zelfs de dahlia knollen laat ik tegenwoordig zitten. Zo veel gemakkelijker. mochten er dahlia’s doodvriezen, dan hebben ze al een paar jaar gedoe bespaard. Is ook wel prettig. Ingecalculeerd risico dus.
Geplaatst:

Naast het zaaien vanmorgen nog even het uienveldje met de handschoffel doorgewerkt.

De helft was al aan de groei en e andere helft komt er aan want die waren al goed geworteld.

(Ben ik de enige hier die aan pootuitjes trekt uit nieuwsgierigheid?)

Vanmiddag nog begonnen aan de asperges. De mest die er deze winter lag opzij en deels al afgevoerd en een stukje ondiep gespit.

En jawel, de eerste kleine witte asperge geoogst en cru verorberd.

En genoten van de smaak van de Sahara in de lucht en mijn mond.

Geplaatst:

Vanmorgen het terras een schrobbeurt gegeven en wat opkomend onkruid uitgetrokken. Wanden van het zwembad schoongemaakt en klaargemaakt om vol te laten lopen. Daarna met een welverdiende espresso nog wat zon meegepakt voor het bewolkte.

Geplaatst:

Vandaag in de moestuin gedaan? Niks verdikkie.

Ik val in een zwart gat. Elk jaar weer half maart. Een maand lang heb ik enorm gebuffeld en staan spitten en compost overzetten, en wegkruien, en ineens is alles klaar. Alle paadjes getrokken. Rug- en nekspieren op volle sterkte. En ineens hoeven rug- en nekspieren samen met de oogspieren niets anders te doen dan de pas gezaaide groenten uit de volle grond te kijken. Terwijl die spieren jeuken om meer te doen.

Om mentale zwakte te voorkomen hebben we gelukkig nog de koude bak en de zonnige vensterbanken, om iets te doen aan het vertroetelen van de zaailingen. Pepers gaan lekker, radijs, basilicum, lente-ui, vroege preitjes. Ach, zo veel gaat wel lekker nu. Aardappels in de potten groeien goed. Weinig vorst en veel zon. Wat een geluk!

Ha ha, nee Partijs

1 uur terug, Patrijs zei:

(Ben ik de enige hier die aan pootuitjes trekt uit nieuwsgierigheid?)

ik trek er ook aan, net als aan de sjalotten en de knoffies. Vooral als er eentje scheef staat die rechtop moet. Dan noteer ik zelfs in mijn tuinschrift hoe lang de worteltjes zijn na bijvoorbeeld een week na het poten. Altijd weer verbaasd hoe groeikrachtig dat spul is.

• Like 2
Geplaatst:

Een van de laatste porties boerenkool geoogst.

Het aspergeveld geschoffeld en de ramen van de lage kas gewassen.

Gewassen vanwege het Saharastof en omdat ik ze ging stapelen.

Alles groeit zo hard, even de rem er op en dus de ramen er af. Gelijk alles water gegeven.

De frambozen gesnoeid en de laatste takken versnipperd. 

Tussen de bloembollen schoongemaakt van kweek, paardenbloem boterbloem etc.

Als laatste nog de ramen die nog als windbreker voor de buitentuinbonen stonden weggehaald en die over het bietenzaaisel gelegd.

De tuinbonen (30cm hoog) kunnen het nu wel zonder bescherming en de bietenkiemsels mogen wat warmte en vertroeteld worden.

Geplaatst:

Vandaag de tuinbonen uitgeplant die nog in de kas stonden. Een rijtje bosui gezaaid en twee rijen gele uien. Een meter peultjes tegen een schutting gezaaid en binnen nog wat meloenen die ik later in een pot wil gaan kweken.

Geplaatst:

Flinke tijd bezig geweest met oogsten van salade en alles uitzoeken en schoonmaken. 

Gelijk weer ramen opengelegd en sla en andijvie geplant in de bak.

Veel water gegeven, het wordt al weer droog. 

Begonnen om de mest van het aspergeveld te verplaatsen maar door de harde wind verwaaide dat te veel.

Geplaatst:

Ook hier gewaterd op de zandgrond. En de in de kas voorgezaaide en opkomende tithonia rotundifolia uit de zadendoos bewonderd (alsnog dank aan diegene die hem erin stopte!).

Door het gazon moest een sleuf komen voor een verlenging van de waterleiding omdat ik een antieke pomp wil ophangen uit het ouderlijke huis van mijn moeder (ik ben echt verzot op oude meuk!). Helaas bij mijn gegraaf wel de randkabel van onze 'Maaike' (grasmaaier) doorgetjakka't. Echt zo dom, ik wist gewoon dat die daar lag en toch, tjak. Sufferd.

Geplaatst:

Voorgetrokken tuinbonen uitgeplant, nog wat uien gezet 
nieuw zaaibed gespit en van onkruid gedaan ( ook al is dit een klein bedje 😅)

Geplaatst:
tithonia rotundifolia

Weer wat te googelen! Balen van Maaike trouwens ook.

Hier heerlijk genoten in de tuin. De eerste lunch in de tuin. Toen aan het werk. Bestelde ramen in de kas gezet. Dat polycarbonaat is toch wel heel erg lelijk zeg… Dat viel me heel erg tegen. Had er natuurlijk wel plaatjes van gezien, maar als je het eenmaal op zijn plek ziet, is het net niks. Dan is een glas toch beduidend mooier. En dit was nog €20 per stuk duurder! Aaah, niet grappig.

Vervolgens de kas van binnenren buiten schoongespoten. Wat een troep kwam eruit zeg… allemaal naalden van de sequoia die overal inwaaien. Alles ook gelijk begoten. Een muizenhol gevonden en getrakteerd op een paar duizend liter water. Eat that!

2 rozen geplant die ik afgelopen week had gekocht. Kronenbourg en… die andere naam kwijt. Moest er 2 tegels voor verwijderen. Zand weggeschept. Gevuld met compost en rozen erin. Flinke slok water.

Zonnepanelen schoon gespoten. Zag er ook daadwerkelijk schoon uit. Nadat het opgedroogd was, zat er alleen nog net zo veel zand op al die moeite om omhoog te spuiten en droog te blijven voor niks. Dus.

2 emmers onkruid verwijderd en bij de kippen gegooid. Kippen manicure gehouden. Wat fluf op de bips weggeknipt en lekker gestrooid met diatomeeenaarde. Kippen mochten ook lekker buiten omdat wij dat ook waren. Met vogelgriep en langs een sloot wonen waar eenden om de haverklap in de tuin zitten, durf ik dat niet meer. Toch zonde… ze hadden zo’n pret. En de kinderen ook. Simba had het minder leuk dan de zoon vermoed ik, maar ze heeft wel heel veel lekkere dingetjes gehad van hem. Dat maakt vast een hoop goed
  • Like 2
Geplaatst:

Vorige week de compostbakken leeggemaakt. Compost en de overjarige rundermest uitgespreid op de tuin.

Afgelopen week mest gekruid. Er was mest gebracht op het complex, alleen kon de vrachtwagen niet op de mestplaats komen (pad in niet te beste staat, vorig jaar was hij de sloot ernaast ingegleden en het toegangspad was nog steeds niet echt opgeknapt. Dus is alles op de parkeerplaats gekiept en moest er gekruid worden...

Een aantal kruiwagens naar de eigen tuin gesjouwd, in de inmiddels lege bakken om nog een jaartje te verteren, en een hoop naar de mestplaats waar het hoort te liggen.

Gisteren is de kas voor een groot deel schoongemaakt door m'n vriendin, met de hogedrukspuit.

Vandaag samen  de laatste oogst naar binnen gehaald (boerenkool en pastinaak), de bonenstaken van vorig jaar uitgegraven (verse wilgenstaken die zijn gaan groeien en dus nog een jaartje op het nieuwe vak mogen staan).

En aan het eind van de dag de tuin gefreesd. Morgen de vakken opnieuw uitzetten, paadjes platlopen en de bonenstaken weer in de grond.

Oh ja, en vanochtend zijn m'n laatste bestelde aardappels binnengekomen, dus die uitgepakt en opgeborgen.

• Like 1

Oudholland

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Geplaatst:

Heeeel veel zaailingen verspeend. Zeker een stuk of 80, mischien meer. Een drietal rozen opgepot voor de border, samen met de eerste van de vaste planten. Zaaigoed in de kas watergegeven, dat zuipt veel zeg. Aankomende week hopelijk het restant van de gekochte vaste planten de border in bonjouren zodat het vast kan groeien. 

Geplaatst:

Gisteren in m'n eigen tuin paprika é tomaat verspeend. 

vandaag in m'n mama haar tuin een bessenstruik gepland & haar in ground compost/Wormenbak een plek gegeven. 

Levensmotto Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀

Geplaatst:

Een lijntje gespannen voor een muurtje van betontegels. Morgen de afstand nameten, en dan begint die klus. 

Bietjes gezaaid in de vollegrond. Snijbiet voorgezaaid. 

Egyptische ui uitgeplant, het restant van Flup van vorig jaar. Nog wat uitgelopen uitjes uit de groentewinkel ernaast gezet.

Sla uitgeplant. 

Persblokjes gemaakt. Gekiemde rettichzaden erin gelegd, en chinese bieslook.

Worteldoek, hout en steen omgekeerd, 200 baby-slakken gevonden, verzameld en platgestampt (niet leuk).

Lathyrus uitgeplant (gaat wél goed met wc-rolletjes). Nog 36 stuks te gaan.

Geplaatst:
19 hours ago, fre3ke said:

Een lijntje gespannen voor een muurtje van betontegels. Morgen de afstand nameten, en dan begint die klus. 

Ga je de buren eindelijk inmetselen?

Geplaatst:

Na de hoosbuien ahum  van gisteren de aardbeien geschoffeld. Ze beginnen weer te groeien.

Geoogst, witlof, bieslook en de eerste radijzen.

Een kratje voor de helft met verspeende preiplantjes gevuld en de kas geschoffeld.

Geplaatst:

Geplant en water gegeven. Ook de patio schoongemaakt. Nieuw muizenholletje 2 uur gevuld met slootwater. Hopelijk zijn er veel doden gevallen…

Ik had een rode pioenroos gekocht vorige week. (Later bedacht dat ik liever de witte had gehad, maar toen was het al te laat.) Die heb ik eindelijk in de volle grond gezet. Compost erbij gedaan en het restant van de 25 kg wat ik had gekocht, in diverse potten gedaan. Oa de aardbeien. Wat onkruid gewied en gewoon even in de zon gestaan. Vond het vandaag voor het eerst echt lekker in de zon. Dat heeft even geduurd met die harde wind steeds.

Binnen ook nog wat gedaan. Water gegeven en verpot. Ook mijn zoute banaan verpot. Werden 3 potten waar ze in eindigden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...