Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Geoogst en gezaaid.

De aardappels en asperges geschoffeld.

De pastinaak en selder schoongemaakt.

De komkommers aangebonden en planten naar de tuin gebracht.

De oude rucola er uit en daar een stukje gespit voor de volgende lichting tomatenplanten.

Geplaatst:

Ze waren vandaag - op de dag des Heren :angel: -  in de buurt van de spoorwegen bomen aan het omkappen en versnipperen met groot materieel. Dat moest wel belangrijk zijn om op onze rustdag dit karwei te klaren. Er stond een grote aanhanger met hoge bak achter de zaag- en hakselmachines dus ik nam aan dat ze de buit direct zouden afvoeren naar de verbrandingsovens. Mm, jammer, ik hoopte eigenlijk dat ze het op een hoop zouden gooien om later af te voeren.

Enkele uren later fietste ik langs die plek om een boodschapje te doen en zag daar een berg houtsnippers liggen. Op naar huis met boodschapje. Fietskarretje aangekoppeld, aardappelvork erin en terug naar de berg, Op de terugweg niet aangehouden door politie die me met gillende sirenes deden halt houden, kon ik het karretje vol houtsnippers verdelen over de paadjes in mijn tuin.

Morgen een foto van de snippers en van de rest van de bezigheden van vandaag, nu geen zin meer en het is er al te donker voor.

Geplaatst:

Gisteren de uitgebloeide rozen uit de rozenboom geknipt. Begonnen aan onkruid wieden (na die regen groeit dat natuurlijk als eerste...) en de eerste twee aardbeien geoogst en opgegeten. 

voorzichtig terug van weggeweest, voorheen bekend als Balkontuinder.  🌼

Geplaatst:

Zaterdag wat kruiden bij Zorgkwekerij Smaak in Hazerswoude Dorp besteld, vanochtend opgehaald:
- citroenverbena
- honingverbena
- stevia
- hyssop
- bonenkruid
- basilicum Siam queen
- appelmunt
- ananas munt
- bananen munt
- sinaasappel munt
- pepermunt

En gegeven: 6 rassen aardperen en een yakon.
Ook afgesproken, na de oogst krijgen ze kleine zoete aardappels stekken van te trekken.

Vanochtend in de moestuin een groot deel van de paprika en peper geplant. Moet nog even kijken waar de rest komt, maar ik denk dat ik al een plek weet maar ik ben nu weer thuis dus dat wordt over enkele dagen.
Ook nog bedenken welke vijgen ik ga planten, heb niet genoeg ruimte.
Klein handje honingbessen geoogst.

Geplaatst:

Gisteren ruim 80 lieveheersbeestjeslarves uit de gemeentetuin naar de tuinbonen verplaatst. Daar wachtte ze een feestmaal! Hopelijk kunnen ze de tuinbonen redden.

Geplaatst:

Gelukkig regen gehad,maar toch komkommmer,paprika,en tomaten water gegeven.die staan onder een klein afdakje, was bang dat ze niet genoeg hadden,verder gezien dat die plantjes allemaal een mini vruchtje hebben.

Geplaatst:
41 minuten geleden, Jeanne heijmans zei:

Gelukkig regen

Het is bij jou toch très chaude geweest, nu weer normaal denk ik?

Je plantjes hadden er geen last van?

Geplaatst:

Vandaag  aardbeien geoogst net als de eerste peultjes, asperges en ui.

De laatste plantjes tijdelijk in de kas gezet i.v.m. lagere tempraturen.

Wat plantjes uitgeruild.

Geplaatst:

Aardbeien geoogst, net als tuinbonen en spinazie.

Straks nog wat sla etc. oogsten.

Geschoffeld en de accu's verwisseld.

Geplaatst:

De laatste pepers en paprika's geplant, en stokken (eigenlijk tomatenspiralen, kon zo snel geen stokken vinden) geplaatst om aan te geven waar de rijen vijgen moeten komen.

Tip voor volgend jaar: minder peper en paprika rassen zaaien, en rassen afwisselen, want ik heb nu toch al gauw 56 planten staan (exclusief dubbeltelling, want heb 2 zaadjes per vakje gezaaid, en bij pepers kun je die makkelijk laten staan).

Geplaatst:

Een onsje honingbessen meegenomen van de tuin.Ik ging vooral heen om even te kijken hoe de planten de hagelbui van gisteren overleeft hadden. Alles stond er nog goed bij, zelfs de bonen! De aardbeien zitten nog knus onder hun blauwe net en worden al wat roze en de erwten beginnen te bloeien.

Ook nog een emmerbodem dikke parende slakken uit de koolplanten van vorig jaar gehaald en verderop in de bosrand gekieperd. 

Geplaatst:

Hand vol honingbessen geoogst.
Phacelia uitgetrokken waar de vijgen moeten komen, en de meeste slmop de plek bestemming gezet (nog niet geplant).
Ook geconstateerd dat er een paprika of peper plantje vermoord is, steeltje was iets onder het maaiveld afgeknabbeld. Ik vermoed veenmollen, die zitten er zat en overal zie je gangen als je iets optilt.

Edit: even in de email (naar mezelf) gekeken, het is een (paprika) Amanda.

Geplaatst:

Eerst de heg gesnoeid, de sering een kwart afgezaagd, de druiven en pergola beter begaanbaar gemaakt. Iets weggehaald waarvan ik niet meer weet wat het is, maar groeide nu zo hard dat het het dak van de buitenkeuken optilde. De kamperfoelie is weer in toom en helaas ook wat minder klimrozen en een snoer doorgezaagd.

Toen door naar de steiger. Een naaldboom van de buurman die half in mijn tuin hangt, wat ingedamd. Nam de helft van de steiger in beslag en mijn aardappels staan daar… De takken waren zo lang, het was gewoon niet te doen in mijn eentje. Heel zwaar als ze dan in het water eindigden en dan vol met water uit de sloot gehesen moesten worden. Leverde wel interessante gesprekken met de overburen op. Ze vonden het mannenwerk. Was het ook, maar gelukkig ben ik heel sterk [emoji1320]

In kleinere stukken gezaagd. Gesjouwd. Stapel hout wat ik wilde drogen, stapel zooi wat afgevoerd moet worden.

Tijdens deze foto’s had ik niet eens alles opgeruimd… de stapel is nu 2 x zo hoog [emoji33]
92bb1c49897398c94f6337e79302b643.jpg

5a67f27ad9a39bcddcd4bda16bfd91e1.jpg

De toegetakelde boom
7dda66d3d59638dca7ea3e0e847868ca.jpg

Patio opgeruimd en alle planten die nog een plekje in de tuin moeten krijgen, van de eettafel afgehaald. De man begon te mopperen dat we niet meer buiten kunnen eten [emoji51]. Die is ook weer blij. Ik trouwens ook. Ruikt lekker op. Nu nog op hun daadwerkelijke plek krijgen. De yacon geplant en daarvoor moesten wat knofjes uit de zakken. Was heel tevreden met hun grootte, terwijl ze te vroeg uit hun bedje zijn gehaald. Dus hopelijk doet de rest het net zo goed.

e499f6a560a0a805ba35796ccb138349.jpg

Kippenhokken schoon gemaakt. Broedse kip in quarantaine gedaan. Pietsie water gegeven aan de yacon en aardappel. Geveegd. Gras gemaaid. Met gras gemulcht in de voortuin. Heel veel slakken geplet. Dat horen dan die andere slakken, dus die renden voor hun leven. Voet erop. Paar de sloot in. Maar veel vooral geplet. Nu moe.

Geplaatst:

Nu alle vroege bloemen in het gras (was ooit gazon) uitgebloeid zijn, met de zeis de eerste snee gras eraf gehaald. 1 kliko van 240L bijna vol. De rest van het seizoen verder met de grasmaaier :-).

Verdwaalde frambozen uit de grond getrokken, aardbeien geplukt, de eerste komkommers geoogst, tomaten gediefd.

Geplaatst:
Op 23-5-2022 om 22:20, Patrijs zei:

Het is bij jou toch très chaude geweest, nu weer normaal denk ik?

Je plantjes hadden er geen last van?

Nee idd de plantjes hadden er geen last van ,maar Ik moet het wel in de gaten houden nu gaat het wel weer warmer worden

Geplaatst:

48 vijgen geplant, nog 4 te gaan maar daarvoor moet ik nog 4 weken wachten op Sint Jan om de Sint-Jansuitjes eruit te halen.
Dan staan er 88 vijgen in de grond. En heb ik er ongeveer 10 over om te ruilen.
Oh, en moet er nog 2 ergens zetten, maar die hebben alle blad van dit jaar laten vallen, waarschijnlijk wegens eerdere droogte.

En 3 aardbeitjes geoogst. Lekker.

Geplaatst:

Bonen bijgelegd op plekken die leeg gebleven waten: spatzeneier, naaldboontjes en kievitsbonen.

Geplaatst:

Een net over de aardbeien gespannen, de merels waren ons iedere keer weer voor. We hebben er welgeteld 1,5 van gegeten. Maar de rest is voor ons.

Ook alles in de moestuin uitgeplant:

komkommer, courgette, butternut pompoen, boontjes (stok en stam) en de zonnebloemen.

Nu staat eigenlijk alles er wel in wat ik wilde.

Laat alles nu maar lekker groeien.

Geplaatst:

Aardappelen gewied, peren op Kwee MA verpot, kersenonderstammen (prunus avium) verpot.

Geplaatst:

Pompoen uitgeplant, draden gespannen langs de bonen en erwten vanwege de harde wind hier.

En het eerste kleine  eitje geraapt van mijn nieuwe kipjes.

Geplaatst:

Gisteravond heb ik een deel van de tuin gespit waar ik al drie jaar niet kom

Is maar een stuk van 10m2 maar toch...

De rabarber geeft geen stengels meer. Er komt niks uit de grond.

Dus die wil ik er nu uit halen.

Ik ben begonnen met de eerste strook omspitten.  De grond is knoerdhard. Tijdens het spitten ook gelijk het onkruid eruit halen. Onkruid met dikke penwortels. Dus kan mooi tegelijk gedaan worden.

Vanavond maar weer verder ermee.

Vandaag overdag ga ik weer even de kas in.

Even Sonja vertroetelen. En de paprikaplant.

En verder met zooi ruimen.

Zo netjes als mijn moestuin nu is is het een zooi in onze achtertuin.

En dan nog het huis schoonmaken... ach zo blijven we bezig.

Geplaatst:

De pompoen en courgettes op de eindbestemming gezet.

De boel moest eerst aan kant. Heb ook de doorgedraaide bessen gekortwiekt. Kon niet eens de pioen meer zien die er tussen stond. Wat bessen verloren door de rücksichtlose snoeiwijze, maar er hangen kilo’s en we houden er niet zo heel erg van. Dus het mag.

287af12007f0e8530e8ae40b55cb2c79.jpg

Wat blocking 14 geplukt om te mulchen. Nog van @robo. Ze groeien dit jaar echt mega. Ze deden het altijd goed hoor. Maar zijn nu gigantisch. Slakkenkorrels gestrooid. Veel slakken ook geplet. Erna begoten en toen begon het te regenen. Heerlijk. Je ziet dat er nog wat look staat aan de randjes. Die mogen blijven tot ze vergeeld zijn. Heb te veel knoflookpasta gemaakt om daar deze week nog iets mee te willen doen. Heb nog een emmer vol loof staan! [emoji2358][emoji33]

80630abb851c51b26b91f9d19a0edfa7.jpg

Deze krop sla wilde ik graag nog een podium geven, omdat hij al 15 maanden oud is. 15 maanden lang niet in het zaad geschoten! Niet dat hij nog te eten was hoor. Taai als ik weet niet wat. Een stuk stugger dan oude andijvie, niet normaal meer. Is pas sinds een week zaad aan het schieten en mocht vandaag naar de kippen toe. Op zijn plek ik wat sla plantjes uit de andere bak gezet.

20a7aa8fd8c0da045818d6862d543520.jpg

En nu ben ik mijn wonden aan het likken van de brandnetelprikkers in handen en arm en de mega rozendoorn in mijn andere arm. Tuinieren gaat niet over rozen. Dat is wel duidelijk.
[emoji851]

Geplaatst:

Ik heb de afgelopen tijd niet zoveel in de tuin gedaan, behalve slakken vangen en aardbeien plukken. Gisteren ben ik naar de tuinwinkel geweest om wat planten voor de voortuin te kopen en vanmiddag gaan die de grond in. Dan ga ik ook het moestuin-vak weer wieden (yay, regen! 👍) en de bonen opnieuw leggen want er is er maar eentje opgekomen. 

voorzichtig terug van weggeweest, voorheen bekend als Balkontuinder.  🌼

Geplaatst:

Inspectieronde. Tweeling gespot. 

9275A704-EB39-4E0C-B150-64D3842A0170.jpeg

Geplaatst:

Hier ook op inspectie. Helaas al 2 cucurbitea opgeknaagd. Staan sinds gisteren pas op hun plek. 1 vijgenbladpompoen waarvan ik er sowieso maar 1 van had en 1 sweet dumpling waarvan ik er 4 had (is mijn lievelings, kun je nooit te veel van hebben).
Slakkenjacht geweest om meer schade te voorkomen. Heel wat slakken geplet danwel de sloot ingegooid. Ook weer gestrooid. Gebed zonder end… [emoji222] [emoji3517] [emoji222] [emoji271]

De gekregen tomaten van fre3ke in de kas gezet en 2 pepers die goed zijn bijgetrokken erbij gedaan. Wat aardbeien gegeten, bloemen geknipt voor een vaasje en een hartig woordje met de kippen gevoerd.
Pokpookk pokkkk pokpokkpokkkk pok

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic