Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2022


Jorieke123

Aanbevolen berichten

@woldistel dat ziet er goed uit zeg!

Het was nog geen 10 u en mijn Fitbit alarmeerde me dat ik al 10.000 stappen had gezet!
Druk geweest in de tuin. Eerst met de kinderen die direct wilden zaaien en met de tuinslang in de weer wilden. Dat kon niet. Eerst onkruid verwijderen, bakken (aan)vullen met compost/potgrond. Toen geplant en gezaaid. Bloemen, wortel, erwt komkommer en te veel meer om nog een x te typen. Het was heel gezellig! Maar er zit zo veel tijd in om met kinderen te tuinieren. In mijn eentje was ik met dat in een klein uurtje klaar geweest. Nu was ik ruim 2 x zo lang bezig met ze. De keuzes die ze moesten maken waren ook niet mals natuurlijk. Wat gaat er in je tuintje… keuzes., keuzes, keuzes!

De jongste 2 hebben ook de hazelaar weggeknipt wat was opgekomen. Zware taak.

482a007458f2c439c0d9314fe70a8def.jpg


Ik heb het stukje van de bosbessen vergroot. Niet doordat ik meer bosbessen heb, maar een te veel aan gestekte bessen voor het voedselbos wat niet meer doorgaat. Zo veel weggegeven inmiddels dat het iedereen de neus uitkomt dat ik heb besloten de rest zelf te houden. Daarvoor dat stukje tuin vrij gemaakt van oa knoflook en Chinese kool. De kippen hebben gesmuld en wij ook. Met de knoflook ga ik knoflookpasta maken morgen. Dat vind ik het lekkerst dus wil daar heel veel van wat hopelijk genoeg is voor een jaar.
Ik moest flink hakken met mijn çapa. Grond was kei en kei hard… dat allemaal losgemaakt en toen aan het planten geslagen. Het viel me vorig jaar al op dat daar een gekke bosbesloze bes groeide. Niet zo veel aandacht aan gegeven, maar nu viel die ineens op in de jungle die ik aan het snoeien was. Helemaal geen bosbes, een wilg! Die heb ik samen met zijn broer, het waren er kennelijk 2, eruit gehaald. Het is hier weer pluistijd. Er waaien miljoenen en miljoenen witte pluisjes door de lucht. Met je rug naar de wind toe ademen, want het is geen pretje die dingen in te ademen… maar die zaden in je tuin zijn ook horror. Daar valt echt niet tegenaan te wieden helaas.

Door naar de kas. Daar heb ik weer een tegelpad aangelegd. Nou ja… 6 tegels teruggezet naar het midden. Onder 3 tegels zaten mega mierennesten. Zo veel mogelijk opgeschept en zo ver mogelijk de sloot ingegooid. Vervolgens een poosje in de sloot gegolfd zodat ze hopelijk aan de overkant eruit gingen klimmen en niet weet terug bij mij.
b417eef6c5cd8655d7aa3f1455c9fa12.jpg


bfa59012afcf3afa9119707ca6525c5f.jpg

Onder een derde regel woonden zwarte mieren… ook zij moesten eraan geloven. Zelfde proces als nesten van goudlokje.

De 7 zonnebloemen uit de kas gehaald en die buiten gezet langs de rand van het pompoenenveld. 1tje gebroken. Dat was een godstraftonmiddelijk momentje voor me. Had net een paar generaties mieren om zeep geholpen…

Courgette geplant die ook in de kas was opgekomen.
De tomatenkas ontdaan van alle kattenpoep. Sinds ik daar een dikke laag compost heb, komen ze er dagelijks. Grrrrr. Ik had al allerlei obstakels er onder gezet en zelfs takjes van de kruisbes die uit waren gedroogd in hun potjes er rondgestrooid. Maar nee hoor. Gewoon op, naast of omheen sch*ten die rotbeesten… Ik haaaaaat katten uit de grond van mijn hart, mocht dat nog niet duidelijk zijn. Houd je katten gewoon lekker in je eigen tuin mensen, echt. Ik word helemaal gek als ik die witte rotharen op MIJN tuinkussens zie van dat gruwelijke gruwelijke…. Oehhhh. Ik dwaal af. Tuindingen.

Toen daar weer de tuinslang op om alle vieze luchtjes weg te krijgen en de grond goed te verzadigen. Uurtje laten lopen en vervolgens de tuinslang naar de kas verhuisd. Vorig jaar had ik daar woelmuizen en ik neem aan dat ze daar nog steeds of weer wonen. Ik heb de hoek genomen waar vorig jaar gangen waren. Daar lukraak een paar x in de grond geprikt en voila. In een hol de tuinslang gedaan en 5 u laten lopen. Ik hoop dat ze dood zijn of op zijn minst hebben besloten te verkassen naar de buren. Zij hebben nog nooit een tuinslang gepakt. Een stuk veiliger voor ze.

Alle tuinzooi opgeruimd. Blikje cherrycoke naar binnen gewerkt -een mens zou nog dorstig worden van al dat harde werk- gedoucht, te laat gekomen voor een feestje, weer terug naar huis, gegeten en weer de tuin in om de rest van de tuin de sproeien. Alle potten een flinke slok en de rozen en opzetkas. Geschrokken van de andijviejungle die daar huist. Ik vrees dat we de komende tijd andijvie moeten eten. Die mini kropjes zijn huge geworden


En zo heb ik voor de tweede keer sinds ik een smartwatch heb, 20.000 stappen op een dag gehaald. Ik ben trots!
En nu ga ik helemaal niks meer doen.

  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

vanmorgen met mn zoontje naar het land gegaan een veldje met enkele fruitboompjes , wat kruiden en framboos schoongemaakt ,

op de knieen met het dubbelharkje en een emmertje naast me .

 daarna de ruggen bij de aardappels onkruidvrij gemaakt , de helft van de aardappels piept al door de rug.

geschoffeld bij de tuinbonen en de paadjes schoongemaakt .

ook de Led-emmer weer neergezet om de nachtvlinders te tellen

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even op mijn rug op de grond genoten van het gezoem en de vogels en de schaduw.

 

Verder een muizengang onder de aalbes dichtgegooid maar daar bleken 3 wilde bijen te wonen. Drama, urenlang! Gadverdamme, ik vind dat echt niet leuk. 

 

Laatste bloembollen uitgeplant. Blij dat dat klaar is.

 

Strobloemen gezaaid zodat ik straks winterboeketjes heb.

 

Weer bessenbladwesp-larven doodgeknepen. Ze zitten nu ook in de aalbes. 

 

Vitrage verwijderd van de rettich, die ga ik binnen een week eten. Eentje geproefd, ze zijn taai dus ik heb ook gegoten. Ik ben erg zuinig met water nu, dus ik hoop wel dat ze er weer knapperig van worden 

😬

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tussen de aardappels geschoffeld - die zijn nu allemaal zichtbaar. Flinke stekken van rozemarijn en tijm uitgeplant. Platte peterselie in de volle grond gezet. Knolvenkel idem (van zaadjes die vorig jaar de derde prijs waren van de wedstrijd). 36 graniumstekken in bloembakken gezet, plus nog 6 naar de buren gebracht. Een beschamende hoeveelheid potgrond er doorheen gejast 🙄

 

Later toegevoegd:

Net de weergoeroes op internet gezien, en ik heb besloten om eindelijk eens iets niet te doen in de moestuin, namelijk de koude bak afdekken. De sperzieboontjes die er al in de volle grond staan moeten de verwachte, relatief warme nacht kunnen doorstaan, evenals het grut dat er tussen staat.

 

54969272_Bak6mei.thumb.JPG.680b49be1084a4e5854f59f9dfc42fa9.JPG

aangepast door Vinky
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@fre3ke als het meezit maken ze het gat zelf wel weer open. Ik schoffelde vorig jaar per ongeluk een hommelnest dicht en kwam er later pas achter toen er een tiental werksters naar de ingang aan het zoeken waren. Ik sip weer naar huis, maar de keer daarna op de tuin was het gat weer open. Snel stokjes bij gezet. Ik let er nu extra op.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Water, water, water. Het gat in de kas is heel ver/lang/diep? Geen idee, maar het water wordt direct opgenomen. Het ziet er niet uit alsof ik water geef. De andere helft gisteren gedaan en toen liep het uiteindelijk uit de kas. Dit is dus een stuk dieper of recent nog in gebruik en die andere holen niet. Had deze helft gisteren ook gedaan maagd ergens halverwege. Toen liep het uiteindelijk ook over. Nu helemaal achterin rechts en nee hoor. Geen druppel te zien. Laat de pomp nog tot ik naar bed ga lopen. Het laatste wat ik wil is een muizen ravage zoals vorig jaar.

Jank… dit soort momenten geven me stress.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo’n 5 meter. Maar dit is rechts. Links is dichter bij de sloot en daar gebeurde dit niet. Daar was wel een gang, maar op een gegeven moment stroomde de boel over. Dit blijft wegzakken. Ik heb net lopen porren en de gang bloot gelegd. De aarde zakt in dat stukje zo’n 10 cm omlaag. Flink gangenstelsel. Valt er wat te verzuipen of is wat ik doe zinloos met al dat water?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@rorror ik heb zowel in de tunnelkas zonder fundering op de volkstuin als de glazen kas met fundering achter huis wel eens muizen. Ik stamp de gaten/tunnels altijd dicht. 

Toegegeven, die van de kas bestaat uit stalen balken  en jij hebt het vast over een diepere stenen fundering. Twee winters geleden had ik in de kas twee bosmuizen. Wildcamera bij gezet, erg leuk. In het voorjaar waren ze weer verdwenen. Grond aangestampt, klaar.

@Mellie Misschien ben je nu vooral de diepere grondlagen aan het bewateren?

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

De afgelopen week de laatste aardappelen gezet, grond weer wat eijk gemaakt, en veel nadenken over waar ik de picknicktafel neer ga zetten en in het najaar de fruitstruiken.

Die staan nu op zandgrond en kunnen beter naar kleigrond.

Verder de rozenboog neergezet zodat straks de snijbonen  daar kunnen groeien.

 

En de bleomentuintjes van de appie erin gezet.

 

En zo was er weer 2 uur voorbij. Tijd gaat heul snel op de moestuin...

 

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had ook overal gangen op het land en in de kas .

2 maanden geleden heb ik 2 bosmuizen weggevangen , waarna er geen nieuwe gangen meer bijgekomen zijn! Gisteren nog wel een tegelpad weggehaald waaronder een meer dan 10 meter lange gang was, hij liep van het kasje naar het compostvat en had allerlei aftakkingen  naar de buren 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aardappel was binnen al gekiemd en geworteld, deze in een grote pot buiten gepoot.

Aantal preien uitgeplant.

Gestekte rozen van vorig jaar uitgeplant.
Wat worteltjes en wat lente/bosui gezaaid.

Onkruid gewied, lekker met de tuinslang water geven. 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Paprika en peper uitgeplant.

Windscherm geknutseld.

Tomaten uitgeplant.

Tomaten die laat gezaaid waren versprend.

Vage meststoffen uit een erfenis her en der verspreid. Ruikt goed, geen chemische shit, dus zal wel goed zijn.

Iedereen water gegeven, wat is het droog! Alle olla's zijn ook weer vol.

Pioenrozen gepoot.

aangepast door Arja
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste leliehaantjes gevangen.

 

Larven van de bessenbladwesp doodgeknepen.

 

Gaaszakjes om de rode pruimen gedaan. Ze zijn rood als ze nog onrijp zijn, maar de merel snapt dat niet. Gelukkig stond ik erbij toen ze twee stuks na elkaar lostrok en weer wegsmeet. Om de rest te beschermen zakjes erom gedaan. Meteen de abrikozen ingepakt, want die hebben een blos en ik vertrouw die vogels niks nu ze zo wanhopig zijn. Gelukkig viel er net een aardig buitje. Maar ja, het is de laatste bui van deze maand dus de droogte is zo weer terug.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites



Gaaszakjes om de rode pruimen gedaan. Ze zijn rood als ze nog onrijp zijn, maar de merel snapt dat niet.


Ik ook niet, nooit gezien. Welk ras is dat?
De mijne zijn pas 1cm groot (lees: lang, nog minder dik).

Gelukkig viel er net een aardig buitje. Maar ja, het is de laatste bui van deze maand dus de droogte is zo weer terug.


De maand is net een week oud, hopelijk gaat het later nog wel regenen.. of gaat het met water net als met geld, dat de maand langer is dan het geld meegaat (in dit geval, dat de maand langer is dan het water mee gaat)?
De regenton aan huis is sinds gisteren leeg, heb liever geen kraanwater, maar morgen moet ik weer water geven (eigenlijk vandaag al, potten in de huistuin beginnen aardig droog te raken).
Link naar reactie
Delen op andere sites

On topic: gisteren appels geënt, en wat pruimen. Dit enthout was nog redelijk in rust, en had in april geen tijd vanwege werk, en de eerste week van deze maand eventjes enkele dagen er tussenuit.

Vandaag de potten en bakken in de moestuin water gegeven, en wat onkruid weggehaald. Uurtje was zo voorbij, wilde nog schoffelen maar tijd was op.
Vanmiddag ook de enten van gisteren in boterhamzakjes ingepakt, want de voorspelde regen was niet gekomen, en het was de hele dag zonnig...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...