Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2022


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Alle tomaten, pepers, paprika’s en aubergines in de kas gezet. 💪  Begonnen met het afharden van de meloenen, komkommers, oca en mashua. Zonnebloemen, afrikaantjes en wat andere bloemen (vergeten welke precies 🤣) gezaaid. Deze week de courgettes en pompoenen nog planten en dan raakt de tuin aardig vol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pico bello is een pseudo-Italiaanse uitdrukking met een bijbehorend gebaar, dat betekent dat iets uitstekend of piekfijn in orde is. Pico bello.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Pico_bello

Niet alles vandaag of gisteren gedaan, de kuipen al enkele dagen ervoor neergezet en deels gevuld met potgrond.
Plan: nog langs de vijgen zoete aardappels planten. Dan nog een stuk van 20-25m2 beplanten met vijgen en daartussen de kolen en peper/paprika planten. De tomaten komen tussen de andere fruitbomen aan de andere kant van de sloot. Vervolgens het pad afgraven (er groeit nu klaver en wat gras, maar de klaver groeit hoger dan de verhoogde bakken, dus hoger dan 20cm), kanton neerleggen en dan een laagje schone (onkruidzadenvrije) grond leggen en inzaaien of beplanten met Corsicaanse munt en kruipthijm. Dat pad komt pas als laatste aan de beurt.
Ook nog de Taro, krachai, Kurkuma en munt in bakken zetten.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eeuwig moes uitgeplant, komkommers Marketmore en Crystal apple op hun plekje in de kas gezet, twee vlindererwten elk naast een kiwibes (Issai) gezet, wieden en wat schoffelen en vooral heel veel gejuicht over alle aardbeien, volle bessenstruiken, de groeispurt van mijn erwten en peulen. En ik zag mijn eerste koninginnepage! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eeuwig moes uitgeplant, komkommers Marketmore en Crystal apple op hun plekje in de kas gezet, twee vlindererwten elk naast een kiwibes (Issai) gezet, wieden en wat schoffelen en vooral heel veel gejuicht over alle aardbeien, volle bessenstruiken, de groeispurt van mijn erwten en peulen. En ik zag mijn eerste koninginnepage! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen eb ik even een professionele fotograaf op bezoek gehad, leuk maar vermoeiend.

Asperges, rabarber, radijs rucola en sterrenkers geoogst en een handje aardbeien verorbert.

De eerste tuinboontjes geoogst.

Vanmiddag naar de molen want daar wordt toch een stuk beter (eiwitrijker) meel verkocht voor het zuurdesembrood.

Op de tuin thee gedronken en uitgebreid gepraat met nieuwelingen en gelijk wat pootgoed en ongevraagd advies kunnen slijten.

Weggooien is ook weer zonde en goede raad is duur vandaag de dag.

Paksoi geplant, geschoffeld en het watervat volgepompt.

  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

De vijgen stekken van vorig jaar bekeken, en geconstateerd dat er maar 1 breba over is van de stuk of 6 die ik een maand eerder had gezien. De rest was verdroogd ofzo, zag er nog 2 uitgedroogde zitten. De overgebleve is een Kadota White.
Maar goed, moet nog 60 vijgen planten in 20m². Anders tussen de andere fruitbomen of weggeven. Ik heb nu wel een lijst gemaakt met alles wat ik heb. Later nieuwe lijst maken met wat ik waar geplant heb, doe ik met de hele tuin (qua fruitbomen en -struiken).

Edit: net even de lijst in Excel erbij gepakt, en er waren toch wat fouten in. Sommige had ik er meer van en andere minder

Link naar reactie
Delen op andere sites

De aardbeien van een (blauw) net voorzien. Voor het eerst in mijn leven. Ik ben niet zo van het netten. Maar ik heb nu echt kilo's aardbeien in het verschiet. 

Verder (vermoedelijk, label kwijt 🙂) Marvel de Venice uitgeplant en kousenband KY bush in de kas.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste bijna rijpe aardbei gespot! En gesproeid… kas en tomatenkas, want watergeefcompu nog niet aangesloten en de nieuwe graszoden weer voorzien van een slok. Beetje gewied, sla geplukt en de eerste 2 snackkomkommers geoogst. Hebben de regen goed doorstaan, ben trots op ze.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vandaag slechts weinig gedaan.
Tomaten geplant, eentje van @Lsjr33 had op de een of andere vage reden geen label (ijsstokje) meer. Gelukkig had ik na de mtfd aan haar doorgegeven welke ik van @fre3ke had gekregen, dus ik kon zo weer opzoeken welke het is.
Zijn allemaal geen F1 toch? Voor de zaadwinning, zakje erom heen als er bloemknoppen komen, alleen de eerste tros. Leuk voor de biozadendoos. Verwacht alleen geen hele mooie zaden, ik ga ze uit de vrucht zo drogen, niet fermenteren, wassen, spoelen enzo.
Oh, en de laatste voorgezaaide peulen uitgeplant. Morgen wordt weer flinke regen verwacht.

En genoteerd waar de tomaten staan.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eindelijk echt eens tijd om de kas te vullen, nouja eerst de kas leegmaken, alle zaaisels in de potjes naar buiten. Zweetslang gelegd. En daarna het moeilijkste.... kiezen uit veel te veel zaaigoed. Uiteindelijk een hoop moeten laten staan natuurlijk, zo groot is de kas niet 😇

De selectie:

3x cherry rood

1x cherry geel

1x cherry paars

1x tomaat Money maker

4x tomaat lage plant

Heel veel basilicum

4x spaanse peper

3x snack paprika oranje

2x paprika onbekend (testje)

2x jalapeno

2x punt paprika rood

1x paprika oranje

2x snack punt paprika rood

Misschien is het teveel, maar voor nu past het 😅 ik zie wel hoe het gaat werken (of niet) afgelopen jaar stonden de pepers en paprikaatjes op een nog veel kleiner stuk met heel veel, toen deden ze het ook prima. Eerste keer met kas, dus ik ben erg benieuwd hoe alles strakjes groeit en bloeit.

Toch maar afrikaantjes gekocht, (zaaien is totaal mislukt) deze staan nu mooi in de buiten bakken verspreid.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...