Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2022

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Alle ramen van de kas aan het uithalen, schoonmaken en opnieuw plaatsen, nu met de veerklemmen op de juiste manier. Die zaten verkeerd, waardoor de veertjes tussen raam en rubber kwamen te zitten. Ook kan ik pas goed de restjes witsel verwijderen als de ruiten eruit zijn. 

Als de zijramen eruit zijn, gaatjes boven en onder het frame boren, om later stokken aan te maken. Het plan is om  klimplanten over de kas te leiden, om voor natuurlijke schaduw in de kas te gaan zorgen.

De wilde wingerd langs de schutting bijgeknipt, kapucijners geplukt en opgebonden, foto's gemaakt van mussen die op 2m40 hoogte van de topjes zaten te snoepen. Die lukten niet zo goed, ik zat te ver weg en het licht donker contrast was te groot, maar toch twee mussen te zien als je goed kijkt.

mus1.jpg

De bamboestellage zat tot vorig jaar vol met druiven, maar toen leken die door een ziekte aangetast te zijn. Druiven waren niet te vreten en binnenin de takken was het bruin. Eén druivelaar heb ik er met wortel en al uitgehaald, de andere 2 heb ik tot op 20 cm weggesnoeid. Die twee lopen nu weer uit en zien er gezond uit. Een van de nieuwe uitlopers:

d1.jpg

• Like 1
Geplaatst:

Aardbeien geoogst en gelijk daar geschoffeld en de doorlopers er af gehaald.

Bij de asperges hetzelfde maar daar i.p.v. uitlopers Heermoes verwijderd.

Snijbiet geoogst en met een kop muntthee genoten van het zachte weer.

Geplaatst:

Veel aardbeien geplukt, tomaten gediefd en gras geplukt. Zaailingen bekeken.
Rondje tuin voor slakken. Veel bij de rabarber gevonden.
Bloemen geplukt! Het ruikt heerlijk naar rozen.

• Like 1
Geplaatst:

Buurvrouw snoeide de gezamenlijke heg, ik heb het snoeiafval bij elkaar geveegd 🧹 en op m'n bezem geleund en een praatje gemaakt met de buurkinderen. 

• Like 1
Geplaatst:

De winterpreiplanten waren groot genoeg om uitgeplant te worden dus dat heb ik vandaag maar eens gedaan.

prei1.thumb.JPG.d0bc78ee7fe36bafe59e728a776fa9c0.JPG

Achter de prei staan sjalotten waarvan het loof al gestreken is. Ze zullen over een week of 2 wel helemaal afgerijpt zijn. Het belooft een goed sjalottenjaar te worden.

prei2.thumb.JPG.e6e282b8b6e46c1d6436f83eb9c33db9.JPG

En ja .. mooi is anders maar zonder afdekking hoef ik geen prei of sjalotten meer te telen. Valt gegarandeerd ten prooi aan de preimineervlieg. Ieder jaar zet ik als test een paar sjalotten ergens onbeschermd in de tuin om te zien of en in hoeverre het beestje nog actief is. Ook dit jaar alweer sporen van aanprikken geconstateerd.

prei3.thumb.JPG.3272975720c1bf123404ca617f3d48b2.JPG

• Like 3

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Vandaag mijn aardbeien planten eruit gehaald,4 over gehouden,en dat is genoeg voor ons tweetjes.kregen het niet aangegeven,en heb nog zoveel jam staan.verder heel veel onkruid weggehaald maar nog niet klaar, morgen verder.

Uien geoogst,die al groot waren.

Geplaatst: (aangepast)

In de schaduw de Hollandsche Knoflook schoongemaakt na een dagje drogen en gelijk uitgezocht.

Het veldje waar ze stonden bemest met een kruiwagen compost/mest.

Water gegeven want er komen buien aan en dan kan de opslag leeg.

Wat aardappels geoogst voor bij de laatste asperges van dit jaar.

De pergola van de druif hersteld met vers gezaagde stammetjes en gelijk maar wat lange ranken gesnoeid.

aangepast door Patrijs
Geplaatst:

Gisteren wat zaad geoogst, palmkool (kan deels gekruist zijn met paarse boerenkool) en scherpzaad spinazie (wegens woelmuizen stierf de plant eerder af, maar mogelijk toch wat rijp zaad kunnen oogsten).
Ook zaad van judaspenning geoogst, deels ligt het in de schuur te drogen, en deels staat in een vaas in de woonkamer. Restant ligt op de composthoop.

• Like 1
Geplaatst:

Wieden, slakken in de bosrand werpen (hoewel minder dan verwacht) en nog wat bladgroenten en peultjes geoogst voor in de roerbak straks. Morgen maar eens beginnen met aalbessen plukken.

Ik wilde eigenlijk het voorjaarsbed (radijs, sla, rucola en nog wat van dat inmiddels doorgeschoten spul) opschonen om nieuw te zaaien, maar alles bloeit nu en  wordt zo fanatiek bevlogen, dat ik het nog maar een weekje laat staan.

• Like 1

Druiven gekrent en opgebonden, appels gedund. Vloeibare pectine gemaakt van de groene appels, voor het geval de kruisbessengelei weer soep werd (nee dus). Kruis-, josta- en zwarte bes geplukt. Nog wat kenaf uitgeplant.

O ja, ook zaaigoed naar binnen en buiten gesleept in verband met buien.

aangepast door fre3ke
  • Like 1
Geplaatst:

Geoogst en het knoflookveldje bemest en omgespit en daarna gelijk vol geplant.

Een rij asperges opgebonden met touw en wat staken.

De plek van de eerste buitentuinbonen schoongemaakt en twee kruiwagens compost er op gegooid zodat dat klaar ligt om te spitten of frezen.

Ik wacht misschien nog even want de peulen ernaast zijn ook bijna klaar net als de Hollandse tuinbonen, dan kan alles in eene.

Daar moet de herfst en winterprei komen.

Geplaatst:

Ik dief me dit jaar suf… meerdere keren per week en dan nog zie ik ineens ene dief die ik de vorige x kennelijk heb gemist en die dan al hartstikke groot is.

In de tuin van een vriendin waar ik eerder tuintje heb aangelegd, heb ik onkruid gewied en uitgelegd wat dan allemaal onkruid is en weg kan. Sla in de vrijgekomen ruimte uitgeplant zodat dat mooie kroppen kunnen worden. De pepers en paprika’s hebben al bloemen. Echt superleuk om te zien! De tomaten doen het ook heel goed. Alle bessen bij haar waren helaas door vogels opgegeten. Heel sneu, want dat had ze blijkbaar nog nooit op. Ik kreeg een tas vol met radijs en sla mee! Zelf gezaaid. Bij haar geweldige opkomst, bij mij een kwart. Zelfde zaad echt ongelooflijk!

• Like 3

Het is St. Jan vandaag.

Dus: laatste keer asperges gestoken (en opgegeten), de dijk grond van de planten af, ze mogen nu de hele zomer doorgroeien. 

Eerste cherrytomaten geplukt (ook meteen opgegeten).

aangepast door marcelru
  • Like 2

(( Dat wist ik niet, maar ik heb wel mijn St Janskruidpilletje ingenomen, zoals ik in perioden van lusteloosheid weleens doe. Dan krijg ik weer zin de afwas van de vorige dag te doen en komt de rest vanzelf.

Nog steeds binnen (ja off-topic, het was binnen en nog éérgisteren ook) gekeken op Marktplaats naar gratis paardenmest in de omgeving - en gevonden. ))

Gisteren het fietskarretje aangekoppeld en op 6 km paardenmest gehaald. Thuis de keutels in een emmer gedaan, het losse hooi (geen stro, ik weet niet waarom, vraag ik de volgende keer) in het compostvat dat in opbouw is. De emmer met keutels verspreid over de stukjes tuingrond in de achtertuin.

Vandaag zaden, kruidenplantjes en potgrond gehaald bij Welkoop, plus slakkenkorrels. Straks ga ik de citroentijm in de kas en citroenverbena buiten uitplanten, de artisjok gedeeltelijk zaaien en de basilicum ook alsnog, het was er nog niet van gekomen.

aangepast door HuubvG
  • Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...