Roland Geplaatst: 28 februari 2022 Geplaatst: 28 februari 2022 De Philomena cherry tomaat zou net als Primabella uit de Philivita F1 komen. Philovita F1 heeft zeker het PH3 gen en misschien ook het ph2 gen. Hierdoor is Primabella zeer resistent. Wie van jullie heeft ervaring met Philomena in de buitenteelt? Quote
Lsjr33 Geplaatst: 28 februari 2022 Geplaatst: 28 februari 2022 Ik heb dit jaar een serieus ruimte probleem. Ik heb van alles dat gezaaid is te veel en vensterbank te weinig. Zijn er mensen die hier de tomaten in de kas voorzaaien? En zo ja, wanneer kun je daarmee starten? Dat zou toch weer een soort of dertig schelen binnen 😆 3 Quote
Karietje Geplaatst: 2 maart 2022 Geplaatst: 2 maart 2022 @Lsjr33, ik zou het durven proberen als je je tomaten in de kas in weer een kasje zou zetten vooral 's nachts, overdag is het in mijn serre nu al op zonnige dagen 30 graden... (dat beloofd... ) Quote Levensmotto : Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀
Goldfish Geplaatst: 2 maart 2022 Auteur Geplaatst: 2 maart 2022 Ik ken iemand die altijd ergens in maart direct zaait in de kas in volle grond. Heb deze persoon nog nooit horen klagen over gemiste oogst, maar ik spreek haar niet heel vaak over haar teleurstellingen en successen. Ze isoleert de jonge plantjes denk ik wel bij koude met vliesdoek, maar doet niet aan verwarming of het plaatsen van regentonnen en kuipen met water (water geeft warmte af bij bevriezing). Je brengt me op een idee om dit , dit jaar ook te proberen als experiment met een paar rassen die volgens de Oekrainse verkoper meer koude tolerant zijn. Maar ja dan nog zal geen tomatenplant veel meer dan een fractie vorst kunnen overleven. Quote
Lsjr33 Geplaatst: 2 maart 2022 Geplaatst: 2 maart 2022 Ik denk dat ik het er gewoon eens op ga wagen over een week of twee! Mocht het niets worden is er nog ruim tijd om alsnog binnen een jungle te creëren haha. Hier is het met die mooie zonnige dagen inderdaad ook al heerlijk in de kas. Quote
Waaslander Geplaatst: 2 maart 2022 Geplaatst: 2 maart 2022 Gisteren avond maar de tomaten gezaaid . Was eigenlijk op zoek naar de Aura tomaat omdat mijn broer had gevraagd of ik van deze nog zaad had . 50 soorten de zaden gevonden maar geen Aura en mis nog wel enkele soorten (zeker nog 3), geen zaden meer of mis legt ? 2 uren geleden, Lsjr33 zei: Ik denk dat ik het er gewoon eens op ga wagen over een week of twee! Ik dacht ooit een filmpje gezien te hebben van "haal meer uit je tuin" en die plaatste een broedbult in de serre en zaaide daar tomaten en zo op Quote
Flup Geplaatst: 2 maart 2022 Geplaatst: 2 maart 2022 Hier vriest het 's nachts nog (-6), dus ik wacht nog even met het voorzaaien van de tomaten. Wel lastig, want ik wil wel graag beginnen met voorzaaien! Quote
Lsjr33 Geplaatst: 2 maart 2022 Geplaatst: 2 maart 2022 1 uur geleden, Flup zei: Hier vriest het 's nachts nog (-6), Hier ook, nog eeeeeeven geduld Quote
Karietje Geplaatst: 3 maart 2022 Geplaatst: 3 maart 2022 ik ga dit weekend beginnen maar wel binnenshuis. in mijn serre is het overdag rond de 30 graden las het zonnig is maar nachts onder de 10 .. Quote Levensmotto : Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀
Lsjr33 Geplaatst: 3 maart 2022 Geplaatst: 3 maart 2022 3 uren geleden, Karietje zei: onder de 10 .. Hm dat is toch hoger dan ik had verwacht. Stel dat je de zaailingen in de kas in een kleine broeikas zou zetten. Zouden ze dat halen denk je? Quote
Mai Pensato Geplaatst: 6 maart 2022 Geplaatst: 6 maart 2022 Op 28 feb en 3 maart heb ik de tomaten gezaaid. In totaal 28 soorten en een onderstam. Ik doe het al meer dan 10 jaar inmiddels. Dit jaar nog weer een paar dingen aangepast om het kiemresultaat te verbeteren. En dit lijkt succesvol te zijn. Het eerste kiempje liet zich al na 3 dagen zien en 10 van de 29 soorten al na 4 dagen gekiemd. De foto is van vandaag 6 maart. Vooraan (eerste 2 rijen) staan de soorten die op 28 feb gezaaid zijn) 2 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
redzebra Geplaatst: 7 maart 2022 Geplaatst: 7 maart 2022 Ik ga het eerste echte deel dit weekend zaaien, vorig jaar heb ik dit ook eind februari gedaan maar dan heb ik ze iets te lang moeten binnenhouden en nadien de serre moeten verwarmen. Elk jaar is natuurlijk verschillend. Quote
Karietje Geplaatst: 8 maart 2022 Geplaatst: 8 maart 2022 ik wou afgelopen weekend beginnen maar ben zo snipverkouden dat ik in niets zin had.. nee zelfs niet in de moestuin. ik ga misschien morgen op mijn vrije dag er al een deel zaaien maar zaai zowieso iets later nog een 2e ronde. Quote Levensmotto : Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀
Lsjr33 Geplaatst: 8 maart 2022 Geplaatst: 8 maart 2022 9 uren geleden, redzebra zei: Ik ga het eerste echte deel dit weekend zaaien, vorig jaar heb ik dit ook eind februari gedaan maar dan heb ik ze iets te lang moeten binnenhouden en nadien de serre moeten verwarmen. Elk jaar is natuurlijk verschillend. Ik moet ook echt op mijn vingers zitten. Elke vensterbank staat vol en onder de lampen is het ook proppen. Dus nog maar even wachten tot een deel naar de kas kan 🙄 Quote
Waaslander Geplaatst: 8 maart 2022 Geplaatst: 8 maart 2022 13 uren geleden, redzebra zei: vorig jaar heb ik dit ook eind februari gedaan maar dan heb ik ze iets te lang moeten binnenhouden 2020 lekker warm in paasverlof kon je u zomers kleden overdag (pasen 12/4) 2021 smeltende sneeuw winterse kleren welkom (pasen (5/4) Ik hoop dat het dichter bij 2020 zitten dan bij 2021 dit jaar . De tomaten zijn volop aan het ontkiemen 41 soorten min 1 boven van de 51 soorten . Hopelijk binnen maand naar serre. Is de bedoeling dat er van elke soort maar 1 overblijft . Quote
mdubbelm Geplaatst: 8 maart 2022 Geplaatst: 8 maart 2022 Ik ga zondag de eerste tomaten zaaien. En dan over 1 of 2 weken de rest. Het staat hier nu al vol, omdat*iemand* hier dacht lekker veel pepers en parikas te moeten zaaien. 1 Quote
Roland Geplaatst: 8 maart 2022 Geplaatst: 8 maart 2022 7 uren geleden, Waaslander zei: De tomaten zijn volop aan het ontkiemen 41 soorten min 1 boven van de 51 soorten . Hopelijk binnen maand naar serre. Is de bedoeling dat er van elke soort maar 1 overblijft . Welke 41 soorten anders dan tomaten rassen heb je dan? 😉 Quote
MSDG Geplaatst: 8 maart 2022 Geplaatst: 8 maart 2022 Om de uiteindelijke hoeveelheid tomaten te bepalen vroeg ik me af of iemand een goede leidraad heeft qua plantafstand in kruisverband voor stamtomaten in de kas? En mocht ik genoeg ruimte hebben, dan kan je toch ook prima half mei nog wat soorten rechtstreeks zaaien? Overigens ga ik me nog maar eens buigen over de collectie en toch ook wat 'buiten'-soorten de kans geven, die zal ik dan eventueel wel af gaan dekken als het weer daar om vraagt. Wel lekker dat we met z'n allen volle bak los kunnen met de zaaikoorts. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
knetterbekie Geplaatst: 9 maart 2022 Geplaatst: 9 maart 2022 Gisteren alle (8) soorten tomaten binnen gezaaid. Van elke soort wil ik ongeveer 3 a 4 plantjes uiteindelijk, behalve de vlees tomaat daar wil ik er ongeveer 8 van. - Kers stamtomaat Philovita - Midden struiktomaat Silver Fir Tree - Kers struiktomaat Koralik - Midden stamtomaat Outdoor Girl - Pruim struiktomaat Lambada - Midden stamtomaat Matina - Vlees stamtomaat (Vavilov's) Moskvich - Kers stamtomaat Cerise Gelb De kers tomaten komen thuis achter het huis (sneller/makkelijker te oogsten voor de salade of lunch). Vleestomaten kom in de koude kas op de volkstuin en de overige soorten buiten in de volkstuin. Het is voor het eerst dat ik struiktomaten heb, ben benieuwd of het me lukt ze niet uit automatisme te dieven. 1 Quote
Waaslander Geplaatst: 9 maart 2022 Geplaatst: 9 maart 2022 17 uren geleden, Roland zei: Welke 41 soorten anders dan tomaten rassen heb je dan? 😉 Zou moeten kijken van welke soort er nog geen enkele ontkiemd is , de zadenlijst is de volgende . AMANA ORANGE AMAZON CHOCOLATE ANANAS ANANAS BLEU ANANAS NOIRE ANANAS ZEBRA ANNA RUSSIAN APPLE OF NOVI SAD BANANA LEGS BIG WHITE PINK STRIPES BLACK BEAR Black Cherry BLACK TRUFLE BLOODY BUTCHEE DANCING WITH SMURFS GARDENBERRY F1 GARGAGMEL GIANT BELGUIM GUERRNSEY ISLAND HELLFRUCHT HELSING JUNCTION BLUES HOBBY F1 HOMESTEAD F1 JOCHALOS KUMATO LA CADERO LILLE LISE MINI BELL RED MINI KUMATO MINI YELOW PLUM MONEY MAKER OLENA UKRAINIAN ORANGE DREAM PETTIT ANANAS PINOCCHIO ORANGE PINOCCHIO ROOD PYROS RED PEAR (groot) SCHAZRE SARAH SWEETIE TAXI TINY TIM TOMAAT MAJA VARENBLADTOMAAT VENUS VIOLET NOIR WILD TIGER WINDOWBOX RED WINDOWBOX YELLOW Kleine struiktomaten Struiktomaten Stamtomaten Juist tot de ontdekking gekomen dat er 2 rassen dubbel in stonden door dubbele herkomst zaden dus 49 soorten 3 Quote
KleineTuinGroteDroom Geplaatst: 9 maart 2022 Geplaatst: 9 maart 2022 Zo dan, dat is een enorme collectie. Daar wil ik wel een foto van zien in volle glorie Hier ook gezaaid van het weekend. Een bescheiden collectie nog, maar het neemt ieder jaar toe dus wie weet waar we heen gaan. Ik moet alvast funda in de gaten gaan houden denk ik, want ik begin ruimtegebrek te krijgen. Gezaaid voor dit jaar: - Grappa Gialla (gele vleestomaat) - Delizia (rode vleestomaat) - Coeur de Boeuf (rode vleestomaat) - San Marzano Nano (Roma) - Orange favorite (oranje middenmaat) - Bloody Butcher (rode middenmaat) - Sunshine (oranje grote kerstomaat) - Black Truffle (middenmaat heel donkere kleur) - Costolufo Fiorentino (struiktomaat groot) - Jack Johnson (struiktomaat) - Smaragd Apfel (groene struiktomaat) Het onderste deel is voor het eerst dus daarvan hoop ik dat het wat is 🤪 2 Quote
Flup Geplaatst: 9 maart 2022 Geplaatst: 9 maart 2022 Jemig, wat veel soorten! Zoveel tuin heb ik helaas niet. Heb vandaag de volgende soorten voorgezaaid: - Beymes Erntesegen - Gartenperle - Balkonzauber - Noir de Crimee - Cuor di Bue - Zuckertraube - Tigerella Ik verwacht dat sommige soorten niet kiemen, wegens te oud zaad, maar het is zonde om weg te gooien. Mocht het een en ander niet kiemen, dan zaai ik nog een tweede lichting voor. 2 Quote
Jeanne heijmans Geplaatst: 9 maart 2022 Geplaatst: 9 maart 2022 Eindelijk zijn mijn mijn cerise en rose de bern ook ontkiemd.nu maar goed verzorgen tot half mei. Quote
Amrutten Geplaatst: 10 maart 2022 Geplaatst: 10 maart 2022 6 Tomaatsoorten in deno gezet. Venus, patio-pot tomaatje, oranje Taxi, middenmaat gele tomaat Marzano, rode saustomaat Coeur de boeuf en Caramel, beide heerlijke vleestomaten Millefleur, nog niet geproefd, struik met trossen minitomaatjes eraan. 2 Quote
Swa Geplaatst: 10 maart 2022 Geplaatst: 10 maart 2022 (aangepast) Voorzaaien begint morgen. Het plan dit jaar: Tomaten Buiten 4x Cherry Action 4x San Marzano 2 4x Coeur de boeuf 2x Cerise allongée/poire 2x Blush 2x Yellow Pear 2x Purple Russian 2x Tomate Rose de Berne 2x Tomate ancienne Saint Pierre 2x Tomate Noire de Crimée Tomaten Serre 1x San Marzano 2 1x Coeur de boeuf 1x Blush 1x Purple Russian 1x Longkeeper 1x Tomate Rose de Berne 1x Tomate Cerise noire 1x Tomate Stupice 1x Tomate ancienne Saint Pierre 1x Tomate blanche White beauty 1x Tomate Rose Thai 1x Tomate Noire de Crimée Als dat allemaal uitkomt kan ik ene winkel starten 🤓 10 maart 2022 aangepast door Swa 2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.