simonvb Posted January 7, 2022 Share Posted January 7, 2022 (edited) Ik had in onze vorige tuin een duurzame houtbeton nestkast waarin elk jaren koolmezen kwamen broeden. Dus voor mezen geloof ik wel dat nestkasten ophangen, werkt. Was aan het kijken op de site van Natuurpunt naar de houtbeton nestkasten: https://winkel.natuurpunt.be/vogels/duurzame-nestkasten.html?p=2 Voornamelijk naar de mussenflats: hebben hier geen mussen in de tuin 😥 tenzij de heggenmus meetelt. Nochtans redelijk veel struiken en veel andere kleine vogels. roodborstje: maar lees dat deze eigenlijk even graag in de struiken nestelen en zitten er hier verschillende dus misschien totaal overbodig om een nestkast voor te kopen winterkoning: in april twee nesten van ontdekt in de struiken bestaande uit voornamelijk mos met wat takjes, mooie bol met een gaatje in: waarschijnlijk dus ook overbodig roofvogels: Er vliegt af en toe wel eens een buizerd maar die hebben geen behoefte aan een nestkast. Andere roofvogels nog niet gezien. Dus ervaringen met nestkasten die "regelmatig" gebruikt worden en door welke vogels? Edited January 7, 2022 by simonvb Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
haplo Posted January 7, 2022 Share Posted January 7, 2022 Dat lijkt me ook interessant. Heeft er iemand trouwens ervaringen voor nestkasten voor mezen te plaatsen om zo de eikenprocessierups tegen te gaan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted January 7, 2022 Share Posted January 7, 2022 Heb hier verschillende nestkasten hangen, de meeste worden door de mezen gebruikt. Het hangt ook af van de plek waar ze hangen, welke vogels ze gebruiken. En natuurlijk de nestopening of vorm. Want bepaalde vogels willen geen kast, maar meer een bak met dak erover. En dan heb je de diepte van de bodem van de nestkas tot de opening, die moet ook zo'n 18 cm zijn. Nestkasten van hout dat minder dan 2cm dik is, schijnt ook slecht te zijn, dit in verband met spechten die zulke nestkasten te snel slopen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted January 7, 2022 Share Posted January 7, 2022 Dat klopt wel van spechten maar zou het toch niet echt overroepen, ik gebruik houten kastjes voor mezen die komen van hier: https://www.natuurhulpcentrum.be/e-shop/#!/Nestkasten/c/22662662 . Dat ligt hier een paar honderd meter vandaan in vogelvlucht, hoor vaak de geluiden wanneer ze de dieren gaan voederen, zeker als er leeuwen zijn. Er zit een bonte specht rond mijn tuin, al een paar keer van dichtbij gespot, bij sommige kastjes zie je inderdaad schade en vergroting opening. Maar over het algemeen gaan die best lang mee en het is ook niet zo'n groot bedrag om ze af en toe te vervangen en tegelijkertijd steun je een vereniging die instaat voor het behoud van natuurleven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna3 Posted January 7, 2022 Share Posted January 7, 2022 Wij hadden in onze vorige tuin twee nestkasten, een voor pimpelmezen van hout en zo'n half open nestkast van houtbeton (voor o.a. roodborst, winterkoning, roodstaart). Pimpelmezen hadden we elk jaar, ondanks de concurrentie van wel vier huisjes op een rij bij de buren. In de ander nestkast werd hoogstens geschuild, maar is nooit in genesteld. Dat kan natuurlijk ook aan de omstandigheden liggen, te weinig of te veel begroeiing, te dicht bij andere nestkasten etc. Hier in het buitengebied hebben buren wel bewoonde kerkuil- en steenuilnestkasten. @redzebra Die vergrote opening kunnen mezen er ook zelf in gemaakt hebben. De pimpelmezen bij ons hakten zelf wat hout in en rond de opening weg bij het uitkiezen van de nestkast, niet omdat het gat te klein was. Het lijkt een soort markering, maar of dat is om een vrouwtje te imponeren of om aan te geven dat het huis bewoond is? Er bestaan overigens ook metalen beschermingsplaatjes voor de invliegopening, zodat er niet uitgehakt kan worden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted January 7, 2022 Share Posted January 7, 2022 @Anna3 moeilijk te zeggen natuurlijk wat de echte oorzaak is, tenzij er een camera opzit. Ook hier worden niet alle kastjes gebruikt en de buren hebben er ook een pak hangen. Dus ik denk dat ze ook de plaatsjes uitkiezen, die ze het liefst verkiezen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ciska Posted January 7, 2022 Share Posted January 7, 2022 (edited) Hier wordt er vollop gebruik gemaakt van de nestkasten. Pimpelmezen, koolmezen, spechten etc. merels zitten hier in de klimop, winterkoninkjes in onze houtopslag, heggenmus in een stapel hout, een eend in een van onze korven. Verder hebben we vorig jaar zwaluw nestkasten gekocht en er hangt een nestkasten voor een gekraagde roodstaart. We hebben hem al wel gehoord maar weten niet of die ook van de kast gebruik heeft gemaakt. Roodborstjes zijn er hier ook, zullen ook in de buurt nestelen en de groene specht die hier rondstruint, waar die nestelt weten we niet, maar we horen hem elke dag. onze tuin is omgeven door een elzensingel, die is iets van 30 jaar lang verwaarloosd dus er staan genoeg bomen. Wij hebben de eer om er weer een echte elzensingel van te maken om de opening te beschermen tegen spechten die de kast leeg willen roven of openingen groter willen maken kun je bij de welkoop/aveve metalen plaatjes kopen voor een paar centen. Die kun je dan rond de openingen schroeven. Edited January 7, 2022 by Ciska Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdubbelm Posted January 8, 2022 Share Posted January 8, 2022 12 hours ago, Ciska said: om de opening te beschermen tegen spechten die de kast leeg willen roven of openingen groter willen maken kun je bij de welkoop/aveve metalen plaatjes kopen voor een paar centen. Die kun je dan rond de openingen schroeven. bij ons op de tuin (en bijna alle vorige tuinen) gebruiken vooral de kool- en pimpelmezen de bestkasten. Ik heb ooit wel een roodborst gehad in een halfopen kastje. Maar die moet dan wel op de juiste hoogte en beschut hangen. Over die plaatjes: dat werkt tot op zekere hoogte. Bij veel kastjes op ons complex hebben de spechten gewoon naast het plaatje wat gaten gehamerd. Ik zal er eens een pasr foto’s van maken. qua ophangen is er genoeg te vinden op het web maar over het algemeen: - niet in de volle zon (tenzij je gekookte kuikens wilt), maar ingang op het oosten - meer dan 10 meter afstand tussen kasten (koolmezen zijn superterritoriaal) - kastjes voor roodborsten of winterkoninkjes: op 1-1,5 m hoogte in een heg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted January 8, 2022 Share Posted January 8, 2022 Denk dat het wel nuttig is, naast de natuurlijke nest mogelijkheden. In het begin was er geen vogel te zien in de tuin, niks te horen rare ervaring was dat. Na winters voeren kwamen ze voorzichtig uit het bod, heeft wel even geduurd voor ze het voer ontdekte en ze in de tuin verbleven. Nu kunnen we verschillende vogels in de tuin bewonderen, al zijn we niet zo blij met de roofvogels die de kips pakken. Netten over de uitlopen en vast voliers bij de hokken, tegen de rovers en ophokplicht. Ze zoeken zich toch hun plekje uit, we hadden een paartje in de kas. Gezien het zo heet (niet meer warm maar echt heet) kan worden, hebben we een gat in de deur gemaakt zodat ze daar in en uit kunnen als de ramen dicht waren. Dit jaar heb ik gezien dat ze ook via de kas van de buren in en uit gaan, door een kleine spleet bij het dak. Maar met het uitvliegen van de jongen, heb ik toch alle ramen en deuren pen gezet. Ze zaten overal, buiten in de keukentuin, varanda en in de kas. Dat vond ik geen gezonde situatie, de alarm roepen van de ouders zeiden genoeg. En wilde geen stress voor de jongen als we de kas in gingen. Uiteindelijk zijn ze alle gezond en wel uitgevlogen. En kwam ze overal in de tuin tegen, de angst was weg en kon ze bewonderen. Volgend jaar zullen we er vast meer terug zien. De zwaluwen hebben zoveel insekten weg gevangen dat geen overlast van wespen en muggen hadden. Ons zoontje kon veilig overal in de tuin spelen. Volgend jaar zullen er meer terug komen, kijken al naar ze uit de bodes van het voorjaar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waaslander Posted January 8, 2022 Share Posted January 8, 2022 Op 7-1-2022 om 14:40, simonvb zei: Voornamelijk naar de mussenflats: hebben hier geen mussen in de tuin 😥 tenzij de heggenmus meetelt. Nochtans redelijk veel struiken en veel andere kleine vogels Ik denk er aan een mussenflat te maken en op te hangen . Is al een tijd geleden dat ik er een heb gezien in de tuin (volgens mijn broer zat er vorige week 1 op de voederplaats) maar dacht dat huismus vooral nestte onder daken en dat deze tegenwoordig zo afgesloten zijn dat ze nog erg weinig nestplaats hebben . Mezen zitten hier veel en hangt 1 nestkastje op en ga er nog een 2 tal bijhangen . Geen uitzondering dat er een 5 tal rond voederplaats zitten en bij buren krijgen ze ook voeder in de winter . Het is natuurlijk ook de vraag voor welke vogels je vooral nestkastjes moet ophangen ? Die er al veel zitten en dus vermoedelijk wel nestplaats vinden om in zo een groot aantal aanwezig te zijn . Of die dat je weinig zie misschien wel omdat ze geen nestplaats vinden in de buurt en daarom daar ook weinig te zien zijn . Op 7-1-2022 om 16:15, haplo zei: Heeft er iemand trouwens ervaringen voor nestkasten voor mezen te plaatsen om zo de eikenprocessierups tegen te gaan? Hier langs de wegen staan er nogal wat bomen van de gemeente waaronder ook eiken . In vele hangt er een nestkastje . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuinLB Posted January 8, 2022 Share Posted January 8, 2022 Op 7-1-2022 om 16:15, haplo zei: Dat lijkt me ook interessant. Heeft er iemand trouwens ervaringen voor nestkasten voor mezen te plaatsen om zo de eikenprocessierups tegen te gaan? Die zie ik hier in de buurt ook meer en meer verschijnen. Zelf geen ervaring mee maar naar de aantallen die hier geplaatst worden de laatste jaren lijkt het in ieder geval gepromoot te worden. Ik heb zelf meerdere kastjes hier hangen voor mezen en heb er nog 4 klaar staan om op te hangen. Naast dat het gewoon leuk is om de mezen in de tuin te hebben hoop ik dat het ook helpt tegen de rupsen in de moestuin. Mussennesten ga ik hier niet ophangen. Het stikt hier van de mussen. Kan bijna zeggen dat ik er last van heb vanwege alle poep die zich op plekken verzameld waar ze gaan zitten (bijvoorbeeld onder afdakjes) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ciska Posted January 9, 2022 Share Posted January 9, 2022 Op 8-1-2022 om 09:34, mdubbelm zei: Over die plaatjes: dat werkt tot op zekere hoogte. Bij veel kastjes op ons complex hebben de spechten gewoon naast het plaatje wat gaten gehamerd. Ik zal er eens een pasr foto’s van maken. Klopt wel hoor dat die tot zekere hoogte werken...., sommige spechten zijn echte binnenhuisarchitecten. Verbouwen de hele boel. Er heeft van de zomer ook een specht flink lopen verbouwen op een van de nestkasten bij onze buren. Geloof dat we hier wel twee koppels hebben broeden. het zijn net als gaaien, kraaien en ekster echte rovers. romdom het huis gewoon veel mezen, mussen en vinken...leuk om te zien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdubbelm Posted January 9, 2022 Share Posted January 9, 2022 Deze foto vandaag op ons volkstuincomplex gemaakt. Een van de vele gekraakte mezenwoningen... 😅 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ciska Posted January 9, 2022 Share Posted January 9, 2022 Eeeeeehhhhhhh ja....😅 gekraakt en illegaal... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martijn Posted January 10, 2022 Share Posted January 10, 2022 Leuk om zelf te maken. Opening voor pimpelmees 28mm en voor Koolmees 32 mm. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martijn Posted January 11, 2022 Share Posted January 11, 2022 Op 9-1-2022 om 17:20, mdubbelm zei: Deze foto vandaag op ons volkstuincomplex gemaakt. Een van de vele gekraakte mezenwoningen... 😅 Daarom is het noodzakelijk om elk najaar alle nestkasten schoon te maken en waar nodig te repareren. Ook bevorderd dit het aantal uitgevlogen jongen per kast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts