MSDG Geplaatst: 15 maart 2022 Geplaatst: 15 maart 2022 Zowel black beauty als de violetta lunga 3 zijn goed gekiemd, beide 8 vd 10 zaden. Op het warmtematje duurde het slechts 5 dagen. Ze staan nu op 16/17 graden 12 uur onder de lamp. Even wachten tot ze de eerste blaadjes aan gaan maken en dan verspeen ik ze. Hoe gaat het bij jullie? Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Pomodori Geplaatst: 16 maart 2022 Geplaatst: 16 maart 2022 Hier staan de aubergines er uitstekend bij, wel op de vensterbank, in P9 potjes. Begin februari gezaaid, 100% opkomst, daarna heb ik de beste 3 overgehouden, meer ruimte heb ik niet in de kas straks. Ze beginnen nu een derde stel blaadjes te krijgen. Quote
Pomodori Geplaatst: 30 maart 2022 Geplaatst: 30 maart 2022 Van mijn aubergines is er één echt de lucht in geschoten, die steekt echt met kop en schouders boven de andere uit. Nu zag ik vanochtend dat er al wat bloemetjes beginnen te vormen. Zou ik die nu nog moeten weghalen? Eind maart lijkt me wat rijkelijk vroeg. Quote
Mellie Geplaatst: 30 maart 2022 Auteur Geplaatst: 30 maart 2022 Ow wow wat snel al! Haha nee hoor bij mij nog lang zo ver niet. Ik haal nooit bloemen weg… maar daar zijn veel verschillende meningen over. Of ja, veel. 2. Wel of niet. Quote
MSDG Geplaatst: 30 maart 2022 Geplaatst: 30 maart 2022 Vanavond 8 aubergines verspeent, 2 potjes per ras met 2 plantjes er in. De sterkste van de twee selecteer ik over een week of 2 en de andere gaat er alsnog aan geloven. Heb ze dieper geplant, eigenlijk omdat ik aanneem dat ze wortel schieten vanuit de stam omdat het ook nachtschades zijn, klopt die aanname? 😄 Het zijn wel mooie stevige zaailingen geworden met een goed wortelkluitje. Nu onder de lamp en op de warmtemat die op 21,5 graden staat, deze week maar eens op 20 zetten. 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Mellie Geplaatst: 11 april 2022 Auteur Geplaatst: 11 april 2022 Mijn aubergines die opgekomen zijn, doen het echt goed. Ondanks alle luis. Staat vandaag op mijn boodschappenlijstje spiritus en groene zeep.Maar ben erg tevreden hoe ze eruit zien! Quote
Pomodori Geplaatst: 4 mei 2022 Geplaatst: 4 mei 2022 De eerste kleine aubergine begint te groeien. Ook in enkele andere bloemen zit nu begin van vruchtjes. 3 Quote
MSDG Geplaatst: 4 mei 2022 Geplaatst: 4 mei 2022 Bij mij staan de plantjes nog in P9 potjes, 2 per potje, ze drinken er flink op los en staan lekker dagelijks af te harden. Is er trouwens een reden waarom sommige plantjes van de stekels krijgen en anderen van dezelfde soort niet? Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Pomodori Geplaatst: 4 mei 2022 Geplaatst: 4 mei 2022 Geen idee wat daar van op invloed is. Bij mij hebben ze allemaal stekels, de één wat meer dan de ander. Het lijkt wel of de oudste bladeren er meer hebben dan de nieuwere. Quote
Mellie Geplaatst: 5 mei 2022 Auteur Geplaatst: 5 mei 2022 Heel normaal. Ziet er altijd prachtig aaibaar uit en dan hebben ze flinke stekels. Wat leuk dat je gewoon al aubergientjes hebt joh! Zo ver ben ik nog lang niet. 1 Quote
MSDG Geplaatst: 22 juni 2022 Geplaatst: 22 juni 2022 Aantal prachtige planten die nu hard groeien in de kas, de eerste bloemen komen er aan. Zijn aubergines zelfbestuivend en worden ze bestoven door insecten of door de wind? Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
annaelizabeth Geplaatst: 22 juni 2022 Geplaatst: 22 juni 2022 Zelfbestuivend, net als de paprika's. Evengoed zijn de hommels dol op de bloemen. Hier zijn ze eind mei naar buiten gegaan, en ik vreesde voor de kou. Gelukkig groeien ze vlijtig door en hangen er al 4 miniaubergientjes. 1 Quote
mdubbelm Geplaatst: 22 juni 2022 Geplaatst: 22 juni 2022 1 hour ago, annaelizabeth said: Zelfbestuivend Echt? Bij mij vallen de bloemen er vaak af. Ik dacht dat dat vanwege gebrek aan bestuiving kwam 🧐 Quote
mdubbelm Geplaatst: 23 juni 2022 Geplaatst: 23 juni 2022 ja dat kan het wel zijn. Heb wel chronisch droogteprobleem op mijn tuin. Quote
Mellie Geplaatst: 25 juni 2022 Auteur Geplaatst: 25 juni 2022 Mijn aubergientjes blijven zo klein… begrijp er niks van. Ze staan in een opzetkas en ze zijn nog net zo groot als toen ze erin gingen.Ik probeer ze regelmatig water te geven. Er staat niet veel in dat kasje, omdat ik ze juist de ruimte wilde geven. Alleen wat sla, ui en andere spontane opkomers die ik voorgaande jaren heb gezaaid. Ze hebben dus plek zat. Vol in de zon dus ook warm zat… echt stom. Quote
Swa Geplaatst: 25 juni 2022 Geplaatst: 25 juni 2022 Misschien staan ze te warm? Hier was het vorig week zo warm dat ik de serre heb afgeschermd om wat schaduw te maken binnenin. Dat heeft de temperatuur net aan de 40°C gehouden. Meeste planten doen het dan, zoals wij, zeer rustig aan merk ik dan. Ik heb nog steeds last van de bladluizen op de aubergines in de serre, vooral groene en witte, ook wat zwarte maar minder. Gelukkig blijven ze daar zitten en worden de andere gewassen nauwelijks lastig gevallen. Ik had een paar lieveheersbeestjes zien zitten maar die zijn ondertussen ook weg, te veel te vreten waarschijnlijk. Afspuiten met water/olie/zeep mix heeft eigenlijk enkel bij de eerste toepassing geholpen maar de plaag was al te groot toen ik die luizen opmerkte. Buiten de serre was de plaag ook wel groot te noemen maar dat is helemaal verdwenen. Quote
Ton D Geplaatst: 25 juni 2022 Geplaatst: 25 juni 2022 Mellie, het is natuurlijk een tropische plant, die staat volledig stil bij temperaturen onder de 20 graden en net erboven zal het niet hard gaan. De afgelopen maand is het overdag wel redelijk maar de nachten nog niet warm genoeg. Ben bang dat je dan echt aan een gesloten kas moet denken. Of hogere temperaturen afwachten... 1 Quote
mdubbelm Geplaatst: 13 juli 2022 Geplaatst: 13 juli 2022 Het zag er veelbelovend uit, maar vond toch weer 2 afgevallen bloemen vandaag Quote
Lsjr33 Geplaatst: 13 juli 2022 Geplaatst: 13 juli 2022 Bij mij hebben de aubergines er ook weinig zin in dit jaar. Redelijke groei, af en toe een bloem. Maar echt vruchtzetten ho maar. Zowel de twee in de kas als de vier buiten. Quote
Swa Geplaatst: 13 juli 2022 Geplaatst: 13 juli 2022 Al een paar jaar kopen we bij de plantenboer 2 geënte aubergine planten F1 Madonna omdat ze zo hard gaan. We zetten ze nog enkel in de serre en ook dit jaar is het weer goed op weg om heel veel te geven. Na een wat moeilijk begin met gigantisch veel bladluis hebben we al een kleine oogst gehad en ze zijn super lekker. Vorig jaar hadden we er ook een geënte plant (ik weet niet meer welke soort, kan dezelfde geweest zijn) buiten de serre gezet en niet tegenstaande de vele regendagen werd die toch ook een succes en bleef ook laat op het jaar nog geven. Heb gemerkt dat het toch zware drinkers zijn, dus krijgen ze redelijk veel water hier. De zelf gezaaide planten hebben vergeleken met de aangekochte redelijk wat groeiachterstand. Zowel in de serre als daarbuiten nog geen fruit gezien. Quote
MSDG Geplaatst: 14 juli 2022 Geplaatst: 14 juli 2022 Voor mij zijn de aubergines tot nu toe een zorgeloos gewas, zelf gezaaid en beginnen nu vrucht te zetten. Ik snoei ze als tweetakkers en dief eigenlijk constant. Er zitten zoveel bloemen in per plant dat er voldoende vruchtzetting is. Een snelle inschatting zit nu op 3-4 vruchten per plant en 15-20 bloemknoppen. Eigenlijk veel makkelijker dan ik vooraf had verwacht! 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Mai Pensato Geplaatst: 14 juli 2022 Geplaatst: 14 juli 2022 Ik zelf ben niet zo'n fan van aubergines, maar vorig jaar toch begonnen met 1 plant. Ras Diamond Purple F1 dit is een mini aubergine die je volgens de beschrijving ook in een pot op je balkon kunt telen. De vruchten worden net wat groter dan een kippe-ei. Vorig jaar was het geen succes: de plant zat al snel helemaal onder de spint en groeide ook nauwelijks meer. Welgeteld 1 vrucht geoogst en toen opgeruimd. Dit jaar gaat het een heel stuk beter! Gezaaid begin maart binnen onder LED en begin mei naar de kas. Ze krijgen gewoon dezelfde voeding als al mijn andere vruchtgroenten (staan ook op dezelfde mat als mijn pepers) Snoeien doe ik niet, heb alleen wat grote oude bladeren verwijderd om de plant wat open te houden. Hangt inmiddels vol met rijpe mini-eggs. Plant is inmiddels wel ongeveer 1,5 m1 hoog, dus of dit echt goed gaat op een balkonnetje in een pot weet ik niet. Foto's: jonge plant 15 april nog binnen en 2 foto's van de plant momenteel in de kas: 3 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
MSDG Geplaatst: 25 juli 2022 Geplaatst: 25 juli 2022 Na een super start ben ik nu toch wat teleurgesteld. De bloemen worden niet meer bevrucht, werken aubergines net als een meloen, dat na een goede vruchtzetting er geen vruchten meer mogen groeien? 3 Violetta lunga en 1 black beauty 🤔 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.