Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Op 1 van mijn galia meloenen tref ik een aantal bruine plekken aan, ik heb eigenlijk helemaal geen ervaring met meloenen, maar volgens mij is deze nog niet rijp. 

Iemand een suggestie wat ik met deze meloen moet doen? (is nu ter grootte van een kleine voetbal)

photo_2022-07-22_12-28-26.jpg

• Like 1
Geplaatst:

@Roland, inmiddels heb je gelijk, 4 en 3 vruchten per plant die nog doorgroeien. In eerste instantie groeiden de kleine vruchtjes wel tot knikkers en zelfs een paar tennisballen. Nu toch gestopt terwijl de echte toppers flink aan de maat zijn.

Watermeloen nu ook twee vruchtjes, zou mooi zijn als het weer wat warmer wordt en we ze nog kunnen oogsten voordat we op vakantie gaan in september. 

Kunnen jullie eens een foto maken hoe jullie de meloen opbinden in de kas? Door het gewicht schieten de v-clips los. Ik vrees dat ik toch duurdere bevestigingen moet gaan aanschaffen. 🙄

• Like 1
Geplaatst:

In 10 dagen tijd van 1749 naar 2560 gram. Is daarmee waarschijnlijk ook wel de zwaarste van de 6 stuks oranje ananas meloenen die ik heb liggen. Met dit gewicht heeft hij het theoretisch bovengewicht van dit ras (2500 gram) iets overschreden maar sporen van afrijpen zijn er nog niet.

meloen8.thumb.JPG.332b0271486e5329f0e327259277e353.JPG

• Like 2

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst: (aangepast)

Hier gaat het ook nog goed,  al zal de oogst niet overhouden. Orange Candy maakt een derde vrucht.

IMG_20220730_175126.thumb.jpg.3dcf005980acd33873022d9f02d874aa.jpg

De oudere vruchten zijn ongeveer 15 cm nu.

De plant die in de erg volle bak stond, is gaan rotten en een derde maakt nu pas zijn eerste meloen. 

Oranje Ananas geeft kleinere vruchten.

IMG_20220730_180745.thumb.jpg.868f89f3b22f1296ac56d4d43617d3ac.jpg

Ik heb er nu één per plant, drie totaal, maar ik verwacht er meer. Heb de laatste twee dagen weer met de hand bestoven omdat dat toch nodig lijkt. Één meloen is omringd door hyssop, en de bijen vinden die lekkerder/makkelijker dan de meloenbloesem. 

aangepast door fre3ke
  • Like 2
Geplaatst:

Vraagje aan frans en freeke, hoe is de smaak van jullie ananasmeloen en of orange candy? Als ik in de winkel meloenen koop zijn ze altijd hard en hebben ze maar weinig smaak zelfs als ik ze thuis nog laat na rijpen(wellicht moet ik ze uit de winkel nog langer laten na rijpen). Ga er vanuit dat als je ze zelf kweekt en wacht op de rijping dat ze wat zachter worden van binnen en zoeter zijn? 

• Like 1
Geplaatst:
5 uren geleden, Kevins Moestuin zei:

, hoe is de smaak van jullie ananasmeloen en of orange candy? Als ik in de winkel meloenen koop zijn ze altijd hard en hebben ze maar weinig smaak zelfs als ik ze thuis nog laat na rijpen(wellicht moet ik ze uit de winkel nog langer laten na rijpen). Ga er vanuit dat als je ze zelf kweekt en wacht op de rijping dat ze wat zachter worden van binnen en zoeter zijn? 

Ik heb heel wat jaren geleden voor het laatst meloenen gekweekt en een ervan was de Oranje Ananas. Te lang geleden om nu nog goed smaak en structuur te kunnen beoordelen dus daar wacht ik  even mee tot ik er weer een  geproefd heb.   Oranje Ananas is indertijd wel dermate goed  bevallen  dat ik weer voor dit ras gekozen heb. Dat dit ras minder veeleisend is wat omgevingstemperatuur betreft is ook nog eens meegenomen.

Vruchten die moeten narijpen, niet alleen meloenen,  worden zelden beter van smaak.  Pas bij een natuurlijke rijping ontwikkelt zich de maximale smaak en structuur. 

• Like 1
  • Thanks 1

Geplaatst:

Dankjewel dan blijf ik dit topic mooi volgen tot de smaak ook weer goed getest kan worden voor volgendjaar heb ik in iedergeval en of de koude lage kas tot beschikken en hoe dan ook een tunnelkas van 3 bij 3 meter en 2 meter hoog ook voor watermeloen, word even wat klimrekken hierin zitten denk 3 in totaal ;)

• Like 1
Geplaatst:
Op 28-7-2022 om 22:15, MSDG zei:

Kunnen jullie eens een foto maken hoe jullie de meloen opbinden in de kas? Door het gewicht schieten de v-clips los. Ik vrees dat ik toch duurdere bevestigingen moet gaan aanschaffen. 🙄

Ik gebruik hier voor de netjes waar uien in zitten als je die koop in de supermarkt. Gewoon netje om de meloen en dan een touwje omhoog en hogerop vastknopen. Mijn meloenen hangen dus in hangmatjes rijp te worden

• Like 1

Groetjes,

Bram

Geplaatst:
On 7/31/2022 at 8:37 AM, Kevins Moestuin said:

Vraagje aan frans en freeke, hoe is de smaak van jullie ananasmeloen en of orange candy? Als ik in de winkel meloenen koop zijn ze altijd hard en hebben ze maar weinig smaak zelfs als ik ze thuis nog laat na rijpen(wellicht moet ik ze uit de winkel nog langer laten na rijpen). Ga er vanuit dat als je ze zelf kweekt en wacht op de rijping dat ze wat zachter worden van binnen en zoeter zijn? 

Als je je eerste eigen volledig rijpe meloen oogst en proeft begrijp je niet waarom je ooit dat onrijpe rotzooi heb gekocht en 'dacht' dat het nog lekker was ook.

Zo smaken ze dus ongeveer. 😀

• Like 1
  • Thanks 1

Groetjes,

Bram

Geplaatst:

Het afrijpen van de eerste 2 meloenen ging plots snel de afgelopen twee dagen.  Behalve verkleuren was dat te merken aan een steeds sterker wordende aromatische geur in de kas.

meloen9.thumb.JPG.fae77c73404a1f27a53d752177dbfda5.JPG

Vandaag 2 stuks geoogst. Meloenen van respectievelijk 1278 en 2118 gram. De kleinste heb ik enkele uren in de koelkast gezet en daarna schoon gemaakt en geproefd.

meloen11.thumb.JPG.1a4b7b798600dccbfe218ae71536f0de.JPG

meloen10.thumb.JPG.bf9c4dfa5055f1262dc396e28e34b998.JPG

Een zeer sappig en aromatisch meloentje. Ik heb geen ander ras om mee te vergelijken en daarom is de zoetheid beoordelen wat moeilijker. Ik vond hem in ieder geval redelijk zoet tot zoet maar zoiets is een persoonlijke belevenis. In ieder geval voor mijn smaak zeer zeker zoet genoeg.

Conclusie in het kort: Lekker sappig meloentje.

meloen12.thumb.JPG.94dc53719d1fad482da98d1c4f4125d7.JPG

meloen13.thumb.JPG.cba470c3a3d6e17c5d82efc6a3ff8875.JPG

• Like 3
  • Thanks 2

Geplaatst:

Nou, hier is de Dino een blijvert. Ik ben al zaden aan het verzamelen voor volgende jaar. Deze meloen wordt de de hoofdmoot die volgende jaar aangeplant gaat worden. Ik heb gemiddeld 4 meloenen aan iedere plant. Ze bloeien zeer makkelijk en overvloedig. Volop mannelijke en vrouwelijke bloemen dus om bestuiving hoef je geen zorgen te maken. Ik zelf groei ze vertikaal langs touw omhoog daardoor kan ik ook meer planten plaatsen.

• Like 1
  • Thanks 1

Groetjes,

Bram

Geplaatst:

Erny heeft niet zo goed voor die Kazakh gezorgd... 🙄 Als gevolg van bestuurlijke fratsen en iets met grond etc. heb ik ze echt drie weken geleden toch nog maar in de kas gepoot.

Oftewel... ze hebben behoorlijke achterstand, als er nog een meloentje aankomt is het een wonder. Maar we gaan het volgend jaar gewoon weer proberen.

• Like 2
Geplaatst:

@MSDG Nee, daar doe ik niet aan mee en daar waren mijn Kazakhzaden toch ook zeker niet in terecht gekomen gezien er maar een paar in het zakje zaten. Ben er zuinig op.

Je kunt ze bestellen bij Fruitlent. :cool:

• Like 2
Geplaatst:

Ik heb de laatste Oranje Ananas zo lang mogelijk aan de plant laten hangen om te zien of dat nog een smaakverbetering zou betekenen. Een paar  dagen geleden is hij geoogst en tot vandaag in de koelkast blijven liggen.

meloen14.thumb.JPG.607673f809882788101790b1594638a4.JPG

meloen15.thumb.JPG.1baea98df4b05664ec1de33c1479520a.JPG

Conclusie: de kleur van de schil is wat donkerder  geworden maar voor de smaak hoef je het niet te doen. Die is vergeleken met de eerder geoogste meloenen niet merkbaar verbeterd.

• Like 2
  • Thanks 1

Geplaatst:

Kazakh meloen

Deze heerlijk zoete en sappige meloen zette niet als eerste vrucht maar is wel als eerste rijp. Vorige week werden de 2 vruchten geel en vandaag zijn ze van de plant gevallen.

De zaden zitten los in het midden en zijn gemakkelijk te verwijderen. Een aanrader om in de kast verticaal te kweken aan een koord.

De rijpe vruchten geuren naar fruit en zouden goed te bewaren zijn.

De meloen heeft wit vruchtvlees dat heerlijk zoet en sappig is. Deze kwaliteit koop je niet in de supermarkt.

20220814_141651737_iOS.thumb.jpg.e93af2d7152a9f25fe152383924aa4af.jpg

20220814_190239878_iOS.thumb.jpg.ea8de5225eddf92ba058824e70e2a534.jpg

• Like 3

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...