Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Meloen 2022


Goldfish

Aanbevolen berichten

21 uren geleden, sluipwesp zei:

@BioTuinder Dat klopt, maar deze bloem is een klein meloentje (vrouwelijke bloem) en die laat je natuurlijk zitten met een blad. De mannelijke bloemen komen meestal in de oksels van de hoofd stengel(s).

 

Ik heb even wat nieuwe fotos gemaakt zojuist. Dit is de piel de sapo. Kan jij mij aangeven waar ik moet snoeien? Alvast bedankt voor al je reacties! Blij mee

 

 

 

IMG_20220617_132740.jpg

 

 

IMG_20220617_132816.jpg

 

 

IMG_20220617_133016.jpg

 

 

IMG_20220617_132749.jpg

IMG_20220617_132845.jpg

IMG_20220617_132938.jpg

aangepast door BioTuinder
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@BioTuinder allereerst valt het mij op dat de plant weinig ruimte meer heeft om te groeien.  Ik zie eigenlijk ook nog geen vrouwelijke bloemen (vruchtjes) dus nu nog niets te snoeien. Ik zie 5 hoofdranken en daar zullen later in de oksels nieuwe ranken verschijnen met de vrouwelijke bloemen. Het is wel belangrijk om het verschil tussen mannelijke en vrouwelijke bloemen te herkennen zie foto. 

 

bloem.JPG.6d22447a6d58ce0db515192795429706.JPG

  • Like 1

Echte mannen komen thuis met honger ipv bloemen

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, sluipwesp zei:

@BioTuinder allereerst valt het mij op dat de plant weinig ruimte meer heeft om te groeien.  Ik zie eigenlijk ook nog geen vrouwelijke bloemen (vruchtjes) dus nu nog niets te snoeien. Ik zie 5 hoofdranken en daar zullen later in de oksels nieuwe ranken verschijnen met de vrouwelijke bloemen. Het is wel belangrijk om het verschil tussen mannelijke en vrouwelijke bloemen te herkennen zie foto. 

 

 

Hij kan in principe de hele kas rond onder de andere planten door dus dat zou in principe goed moeten komen denk ik? Thanks voor je uitleg! Dat verschil wist ik inderdaad. Thanks! 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de plant na de eerste 3 bladeren getopt, de sterkste zijrank als hoofdrank opgebonden. De andere twee ranken heb ik op één blad terug gezet. Op een plant van nu iets meer dan een meter hoog zaten al zeker 6 vrouwelijke bloempjes. 😄 Eigenlijk best eenvoudig nu ik er even rustig over nadenk. Hopelijk ga ik deze week zien of er al meloentjes bevrucht zijn. 😊🍉

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

 

Er staan 3 planten van het ras Oranje Ananas in mijn kas die min of meer door elkaar groeien.

 

meloen4.thumb.JPG.ffff63b45f190c1da771c6f02e0cb10c.JPG

 

De eerste meloentjes zijn duidelijk aanwezig.

 

meloen2.thumb.JPG.dbc643c135da8c538a70f8fa9a8ff8a3.JPG

 

meloen1.thumb.JPG.f0914baa0f0798f375aff46ef30cb216.JPG

 

meloen3.thumb.JPG.d3b2ccd5bc59fcb64d3791ce212f30e1.JPG

 

  • Like 4

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er eenmaal 1 of meer bevruchte meloenen eraan zitten dan stoot de plant alle nieuwe meloenen af. Dus toppen heeft geen nut om meer vruchten te krijgen als je er al 1 aan hebt zitten.

 

Wat je wel kunt doen is de enkele bevruchte meloen verwijderen totdat je 3 tot 6 vrouwelijke bloemen binnen 1 a 2 dagen kunt bevruchten.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een Orange Candy buiten plat op de grond groeien. Ik heb hem vroeg getopt, hij heeft 6 scheuten.

IMG_20220703_194646.thumb.jpg.f4cfd0d24b3e66caaf7ce0922d3a49b8.jpg

Aan de scheuten komen nu zijscheuten met vrouwelijke bloemen. Ik heb er ééntje niet  getopt en nu zit er al een tweede vrouwelijke bloem aan. Zal ik eerst kijken welke van de twee bevrucht is, voordat ik iets verwijder? Of kan ik ze allebei laten zitten en twee meloenen aan één zijscheut laten groeien?

IMG_20220703_194711.thumb.jpg.e010b301243a3184aa599835c2e9771b.jpg

 

@sluipwesp dank voor je uitleg eerder, daar heb ik veel aan gehad.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@fre3ke nee, mijn kas heeft twee dakramen en de deur op een kier en daar zijn nu al zo’n 7 meloentjes bevrucht door m’n vliegende vrienden. 
 

@Rolandapart, mijn ervaring is anders, de vrouwelijke bloempjes blijven komen ookal zijn er een aantal bevrucht.

 

Nu er meloentjes aan hangen is voor mij vooral de vraag: hoeveel water geef ik nog vanaf dit moment? Lijkt me dat de vruchten toch behoorlijk wat water lusten? 🤔

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier dan een foto van onze geënte oog meloenen in de koude kas.

Ik laat de eerste ronde er 4 tot 5 zetten per plant en de rest van de vruchtjes trek ik er steeds af. Deze maand zullen de meloenen rijp worden en daarna kan ik weer  4 tot 5 vruchtjes per plant laten zetten die rijp zullen worden. 

 

Meloen.thumb.JPG.11dd4abd89257162b1fb15ea1af8ac56.JPG

  • Like 3

Echte mannen komen thuis met honger ipv bloemen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...