Frans Geplaatst: 2 juli 2022 Geplaatst: 2 juli 2022 Ik ben een paar dagen van huis geweest en heb de kas aan de zorgen van een buurvrouw over gelaten. Als je je tuin een paar dagen niet gezien hebt zie je pas goed hoe snel alles deze tijd van het jaar groeit. Vooral in de kas. Er waren weer enkele oversized komkommers bij gekomen. Morgen haal ik al die dikke dingen van de planten af en dan is het einde poging kampioen binnenteelt te worden. De 'grote jongens' remmen duidelijk de aanwas van consumptiekomkommers en @Mai Pensato valt toch niet te kloppen (mooi resultaat die laatste van je hoor!) Dit zal waarschijnlijk de langste zijn. Aan de plant is hij moeilijk te meten maar ik verwacht een lengte ergens tussen de 33 en 34 cm. 7 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Frans Geplaatst: 3 juli 2022 Geplaatst: 3 juli 2022 Ik had me voorgenomen vandaag alle grote jongens van de planten te halen maar, eigenlijk tegen beter weten in, heb ik er toch nog 2 laten hangen die niet alleen vrij lang maar ook nog helemaal groen zijn. Gegroeid dankzij eigen compost (plus een mix van korrels gedroogde koeien- en kippenmest) en nu bestemd om er weer compost van te maken. Meer kun je er niet mee doen want voor consumptie zijn ze niet meer geschikt. Maar eerst nog even het grootste exemplaar meten. Te weinig om @Mai Pensato te kloppen maar dat had ik al verwacht. Met 34.7 cm toch tevreden over het resultaat. 8 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Mellie Geplaatst: 3 juli 2022 Geplaatst: 3 juli 2022 Ik ben onder de indruk hoor @Frans!Ik ben kennelijk ‘s nachts ook nog bezig met Sonja. Droomde vannacht dat ze in een zak groeide en dat ik in de zak geen gaten had gemaakt, terwijl het zo enorm regende. Toen snelde ik naar de zak om hem leeg te laten lopen, groeiden er tig komkommers in! Geen winnaars, maar toch meer dan 1 komkommer Toen ik wakker was, moest ik even goed nadenken of ik de Sonja’s in een zak had geplant. 7 Quote
MSDG Geplaatst: 3 juli 2022 Geplaatst: 3 juli 2022 Het resultaat van Mai doet me bij voorbaat al wanhopen, hou me nu al vast aan het gezegde dat geluk met de domme is, dan maak ik nog kans. 🤔🥒 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
fre3ke Geplaatst: 3 juli 2022 Geplaatst: 3 juli 2022 @Frans, wat zonde van die berg prachtige komkommers. Kun je daar niets mee? Mai maakt er soep van, geloof ik. Van de pitten kun je een soort melk maken, schijnt. En anders misschien de lokale kinderboerderij blij maken? Quote
Lia56 Geplaatst: 4 juli 2022 Geplaatst: 4 juli 2022 Toch een mooi aantal.... ik had er een en nu zie ik een kleintje tevoorschijn komen... Quote
Jorieke123 Geplaatst: 4 juli 2022 Geplaatst: 4 juli 2022 Ik heb die van 18,5 cm geoogst, hij was vast al wel iets langer geworden maar ik heb niet gemeten. Ik had gewoon zin in komkommer. En hij was heerlijk. Niet bitter (ik heb de mannelijke bloemen laten zitten), wel wat zaadjes maar die waren nog niet vervelend. 3 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
HuubvG Geplaatst: 4 juli 2022 Auteur Geplaatst: 4 juli 2022 *update* Op de deelnemerslijst is in groen de lengte van de Sonja bijgeschreven en erachter staat of die binnen of buiten geteeld is. De langste binnen- en langste buitenkomkommer is in vet rood. Zo is in een oogopslag te zien wie de langste komkommer heeft opgegeven, een langste buiten en een langste binnen. Wordt steeds bijgeschreven zodra er nieuwe opgaven zijn. 5 Quote
Lia56 Geplaatst: 4 juli 2022 Geplaatst: 4 juli 2022 @Goudsbloempje Leuk dat jouw Sonja nog groter is dan die hier... Top hoor!! 1 Quote
Mellie Geplaatst: 5 juli 2022 Geplaatst: 5 juli 2022 Kijk eens aan wat hier boven komt piepen! Zou dat Sonja nummer 5, de spoorloze zijn?!Helemaal in een hoekje gefrummeld, want de aarde is al tig x doorwoeld met de berging van de gestorven Sonja 1 en 2. Verdrinkingsdood… heel naar allemaal. 6 Quote
tuinLB Geplaatst: 5 juli 2022 Geplaatst: 5 juli 2022 De eerste uit de kas. 24 cm. De administratieve onduidelijk bij de buitenkomkommers is opgelost. Dus binnenkort ook de eerste komkommers van de buiten sonja voor deelname aan de wedstrijd. 2 Quote
BioTuinder Geplaatst: 6 juli 2022 Geplaatst: 6 juli 2022 (aangepast) Hier inmiddels al 15 komkommers geoogst. Helaas van de grootste geen maat opgemeten, dus degene die ik nog overheb even gemeten. Dit was paar dagen geleden de oogst incl 2 snack komkommers. Ik doe niet mee met de wedstrijd , wil alleen even trots mn komkommers showen🤣 6 juli 2022 aangepast door BioTuinder 2 Quote
HuubvG Geplaatst: 6 juli 2022 Auteur Geplaatst: 6 juli 2022 @Lia56, lees de tekst... @BioTuinder, mooie komkommers zeg, welke soort zijn ze? Ik dacht dat we ook een algemeen komkommertopic hadden, maar zoeken levert niks op. Anders had ik je daar naar verwezen. Quote
henkg Geplaatst: 6 juli 2022 Geplaatst: 6 juli 2022 Nu, 2,5 week na mijn bericht van 19 juni. Ze groeien goed. Ook bij de Sonja zijn de eerste vruchtjes zichtbaar. Maar doorgroeien van vruchtjes, ho maar. De planten blijken eerst enkel bezig te zijn met groeien. Nu was ik aan de late kant met zaaien, en ik doe enkel buitenteelt. Geduld ... Planten (2x Marketmore, 2x Sonja) zien er prima uit. 4 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Mai Pensato Geplaatst: 6 juli 2022 Geplaatst: 6 juli 2022 17 minuten geleden, HuubvG zei: mooie komkommers zeg, welke soort zijn ze? Ik dacht dat we ook een algemeen komkommertopic hadden, maar zoeken levert niks op. Anders had ik je daar naar verwezen. Dit is zeker geen Sonja maar een F1 hybride. Die geven duidelijk langere en slankere komkommers. Die gaan makkelijk richting 45-50 cm als je ze laat doorgroeien. Dus inderdaad off-topic van @BioTuinder ben ook wel benieuwd welk ras het is. Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
HuubvG Geplaatst: 6 juli 2022 Auteur Geplaatst: 6 juli 2022 (aangepast) En of ze voor buiten- en kasteelt bedoeld zijn. Sonja is een buitenkomkommer. Meestal is die ook geschikt voor in de kas, maar kaskomkommers zijn niet altijd geschikt voor buitenteelt. 10 juli 2022 aangepast door HuubvG tekst verduidelijkt Quote
BioTuinder Geplaatst: 6 juli 2022 Geplaatst: 6 juli 2022 (aangepast) Ik ga zo naar de tuin, ik zal even kijken op het kaartje welke het zijn! Ik heb er 2 van, 1 ervan staat buiten en die doet het net zo goed. Ik zal straks even plaatsen welke het zijn. Deze staat buiten in een pot: 6 juli 2022 aangepast door BioTuinder Quote
BioTuinder Geplaatst: 6 juli 2022 Geplaatst: 6 juli 2022 (aangepast) 2 uren geleden, HuubvG zei: @Lia56, lees de tekst... @BioTuinder, mooie komkommers zeg, welke soort zijn ze? Ik dacht dat we ook een algemeen komkommertopic hadden, maar zoeken levert niks op. Anders had ik je daar naar verwezen. Nee dat topic kon ik ook niet vinden. Ja ze zijn erg mooi, en vooral heel veel komkommers. Ik ga hem zo weer laten zakken in de kas, hij is nu 2, 5 meter hoog en kan niet verder doorgroeien dus ga hem proberen te laten zakken. Zal ook gelijk kijken welke het zijn. 6 juli 2022 aangepast door BioTuinder Quote
redzebra Geplaatst: 6 juli 2022 Geplaatst: 6 juli 2022 Mooie komkommers @BioTuinder. Maar was misschien een beetje verwarrend binnen dit topic, wat puur over de lengte van de wedstrijd komkommer "Sonja" gaat, niet iedereen leest alle tekst door en er bestaan grote verschillen tussen rassen. Als een topic bv, "komkommers 2022" nog niet aanwezig is, mag/kan je dit ook zelf aanmaken, of als het puur om oogst gaat bv in : Zakken hoeft niet altijd, je kan hem bv ook toppen en meerdere zijscheuten terug naar beneden laten groeien, er bestaan meerdere technieken voor komkommers. Quote
BioTuinder Geplaatst: 6 juli 2022 Geplaatst: 6 juli 2022 (aangepast) @redzebra snap ik hoor! Thanks voor je tip mbt toppen. Ik heb hem nu laten zakken, das goed gelukt, als hij nu weer zo hoog wordt zal ik hem gaan toppen! Ik zal alleen nog even op @HuubvG reageren, en dan ren ik snel weg uit dit topic! het is deze komkommer, ik zie geen specifiek ras staan maar gewoon "komkommer" 6 juli 2022 aangepast door BioTuinder 3 Quote
Frans Geplaatst: 6 juli 2022 Geplaatst: 6 juli 2022 Hoe belangrijk is het om mannelijke bloemen te verwijderen zodat er geen bevruchting en dus zaadvorming kan optreden ? Na de nodige (bevruchte) sonja's geconsumeerd te hebben kan ik daar nu wel wat over zeggen. Bij komkommers tot ongeveer 25 cm zijn de zaadbeginsels nog zo klein en zacht dat je die niet eens proeft of waarneemt in je mond. Bij die lengte heeft de komkommer een mooi en bruikbaar gewicht tussen de 300 en 340 gram. Laat je ze langer hangen dan neemt hun omvang en ook de zaadvorming snel toe. Dan niet lekker meer dus. Doorgesneden komkommer van plaatje #2 Naast een volgroeide komkommer . Bevruchte komkommers zijn dus prima te consumeren (zijn zeg maar lekker ) tot ongeveer 25 cm lengte en niemand houd je tegen om ze nog eerder te oogsten. Voordeel van jong oogsten is ook nog eens dat de plant wordt aangezet tot productie van meer komkommers. Kleine kanttekening. De gegeven lengtes gelden natuurlijk voor komkommers die onder zo optimaal mogelijke omstandigheden kunnen groeien. Voor een komkommer die het door wat voor oorzaak dan ook wat moeilijker heeft gaan die cijfers uiteraard niet op. Een plant in een te kleine pot bijvoorbeeld zal zijn komkommers eerder laten stoppen met groeien en ze al bij een geringe lengte tot zaadvorming over laten gaan. 6 1 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
redzebra Geplaatst: 7 juli 2022 Geplaatst: 7 juli 2022 Ik was nog even opzoek gegaan naar een online beschrijving hoe toppen en nieuwe zijscheuten laten doorgroeien @BioTuinder, staat daar toch wel een mogelijke tip in voor deze wedstrijd. Geen idee of dit zo is, dat is me nooit opgevallen, maar ga ik hier toch maar eens proberen 😄, wie weet. "Je zal merken dat de vruchten afkomstig van de zijscheuten langer en slanker zijn dan die van de stam." https://www.plantaardig.com/groenteninfo/komkommer_teelt.htm 3 1 Quote
Mai Pensato Geplaatst: 7 juli 2022 Geplaatst: 7 juli 2022 1 uur terug, redzebra zei: Je zal merken dat de vruchten afkomstig van de zijscheuten langer en slanker zijn dan die van de stam." 😉 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Liekie Geplaatst: 7 juli 2022 Geplaatst: 7 juli 2022 Oeiiiiii, wordt er hier nu een geheimpje onthuld...? #toppenmaarrrr!!! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.