Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Teeltwedstrijd 2022: komkommer


HuubvG

Aanbevolen berichten

Tja die telefoon werkt dus alleen nog maar als telefoon zo langzamerhand (wel een iphone 4 hoor) dus met de tablet maar even een foto van de huidige stand van zaken gemaakt. Gegarandeerd de kleinste, maar zo flauw ga ik niet zijn. Mijn eigen grootste gaat mijn eigen grootste zijn.

Ik krijg haar niet overeind, even studeren...

Hopeloos.

 

aangepast door annaelizabeth
ik krijg hem niet rechtop
Link naar reactie
Delen op andere sites

@annaelizabeth, je kunt de foto mijnentwege gerust plaatsen. Wanneer die geplaatst is, even de moderator vragen ( 'rapporteer') hem rechtop te zetten (iets met 90° rotate), eventueel met uitleg erbij hoe je het zelf in het vervolg kunt doen.

 

Er zijn ook topics die gaan over het kantelen/draaien van foto's. Als je daarop zoekt, kun je misschien de volgende foto zelf rechtop zetten. Succes!

 

Enne, de kleinste? Waarom denk je dat ik nog geen lengte opgegeven heb? Ik ben nu de alle vruchtbeginselen  aan het verwijderen, om de plant eerst eens wat aan de groei te laten doen. :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wel heel sneu! Mellie heeft al zoveel pech.
 
De smaaktest is hier anders verlopen; lekkere bite en zo sappig als maar kan. Heerlijk!

Lijkt me een tiepfawtje @tielseflipje
Sonja was toch beduidend groter . Maar verder helemaal correct met pech alom in slakkenland. Vrees dat dat niet gaat veranderen. Er zitten nu 5 sonjaatjes aan te komen van dezelfde plant. Alleen de vakantie nadert ook…. Dus dat wordt nog wat.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat wordt wel lastig denk ik, maar denk wel nog wat langer dan 36,5

Weersvoorspelling is niet gunstig voor lange komkommers ...

aangepast door Mai Pensato

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had het topic over foto's plaatsen wel doorgelezen, maar kwam mijn eigen situatie in het huidige systeem niet tegen. Maar ik volg je raad op , Huub.

 

sonja2.jpg.3f9e86973afb5b2e7a05622bba8b6bdd.jpg

 

 

Dit is ze dan in de actuele situatie. Ik zal het tweede advies van Huub ook opvolgen en het vruchtje verwijderen. Nu maar hopen dat dat niet fataal gaat zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had een kanshebber buiten groeien, maar ik heb hem voortijdig geoogst op 23 cm. Ik had ook een inmaakkomkommer, en wilde het smaakverschil testen. Knapperig, fris en niet zoet, eigenlijk zoals Nederlandse komkommer altijd smaakt (niet zo lekker, vind ik). Geen last van zaden maar de schil is wel te dik en aanwezig. De volgende ga ik niet meer vervroegd oogsten. (Edit: want ik maak liever kans op een snoeimes dan nog zo'n komkommer te eten)

IMG_20220712_185221.jpg

aangepast door fre3ke
  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Net weer een meting gedaan. 

de 33 cm is gehaald. Zolang er groei in zit blijft ie hangen. 

Mai en Frans zullen nagelbijtend de groei volgen denk ik zo..;)

Een volgende kanjer is in de groei geschoten. In een paar dagen naar de 25 cm. Je hoort die dingen groeien.

De buitenplant laat ook de eerste vruchtjes zien. 

wordt vervolgd.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Water geven, veel water !

 

Ik heb vier plantjes staan, buiten, aan huis, in twee speciekuipen van elk 45 L (netto ca. 18 liter grond per plant).

Daar moet nu per dag in totaal ruim 12 liter water bij (in 2x keer, met soms wat mest). En ze staan nu gemiddeld nog geen 1,5 meter hoog.

 

Voor mij is het al dweilen met de kraan open (maar dan omgekeerd).

Hoe doen jullie dat, met het huidige (en komende) weer? Twee keer per dag op de fiets naar de tuin?

T'is wat, zo'n wedstrijd ...

 

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, henkg zei:

Hoe doen jullie dat, met het huidige (en komende) weer? Tw

 

Komkommers hebben inderdaad veel water nodig bij zonnig weer. Zelf geef ik op dagen van meer dan  30 graden minimaal 5 liter per plant. Maar ik ben een extreem voorbeeld want ik teel in kas en ook nog op substraat (10 liter per plant) dus kleine buffer. Bij die watergift is er ongeveer 30% drain. Dus iedere plant neemt al minimaal 3,5 liter per dag op. Als je buffer groter is bijv 45 liter kuipen of teelt in de grond dan kan het wat meer lijden maar als je minder water geeft dan komen je planten toch een keer tekort. Hoe droger je (pot) grond wordt hoe moeilijker de wortels het water kunnen opnemen (heeft allemaal te maken met zuigspanning, pF curve en gemakkelijk opneembaar water)

Zelf werk ik met druppelaars, een regenautomaat en een groot voorraadvat met voedingswater (ibc tank 1000 liter). Dus ik kan aantal beurten, lengte en frequentie instellen). Maar er zijn zeker veel simpelere manieren om het enigszins te automatiseren)

aangepast door Mai Pensato
  • Like 2

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil nog iets aanvullen v.w.b. komkommers die niet in potten maar rechtstreeks in (volle)grond geteeld worden. Minstens even belangrijk is het oppervlak rond de plant dat water krijgt. Het horizontale oppervlak van het wortelgestel van een vrij in de grond groeiende komkommer is namelijk groter dan je denkt ook al is dat niet direct zichtbaar. Ik hou per plant minimaal 1 m2 aan dat water krijgt en zorg ervoor dat die grond  in principe altijd vochtig blijft.
    
 

  • Like 2

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

@henkg, zie je aan de plant dat hij water nodig heeft? Ik vraag me dat af omdat ik tot nu toe de komkommer (vollegrond, veel mulch) water geef als hij er nog gezond bij staat maar daarmee wil stoppen. De pompoen geef ik alleen water als het blad gaat hangen en dat wil ik voor alle planten gaan doen de komende periode. Ik weet niet of alle vruchtgroente zo duidelijk signalen geven van watertekort als de pompoen? En kan er al schade aan de vrucht zijn wanneer het blad gaat hangen? M.a.w. moet je dat moment vóór zijn.

aangepast door fre3ke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de bladeren  al slap hangen ben je al te laat, dan is er acuut watertekort. Als je dan alsnog water geeft zullen ze niet dood gaan maar het gaat zeker ten koste van groei en toekomstige komkommers en is zeker niet bevorderlijk voor de lengte van de komkommers die er aan hangen. Dus je kansen om deze wedstrijd te winnen worden een stuk kleiner 😁

Een donkere kop en bladeren en kleiner wordende stuggere bladeren bovenin zijn tekenen van een niet optimale wateropname en/of zoutophoping in grond of substraat.

  • Like 1
  • Thanks 1

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

De zwaartekracht werd hem toch teveel. De komkommer die ik als experimentje horizontaal liet groeien hing vanmorgen tegen het gaas aan. Jammer, want daardoor is de aanhechting aan de rank wat gekneusd. Ik hoop dat ondanks die kneuzing er nog genoeg voedingsstoffen van rank naar komkommer kunnen gaan zodat het beetje groei dat er nog was niet stopt.

 

sonja_57.thumb.JPG.165821cd6c851dadfc0c1f0922d15968.JPG

 

Met wat hulp hangt hij weer horizontaal. Heb ik misschien  met mijn rare experimentje bij toeval een goede methode ontdekt om zo lang mogelijke komkommers te telen ? Alexander Fleming was immers ook niet bewust op zoek toen hij de penicilline ontdekte maar mij zal het wel geen Nobelprijs opleveren.  :smile: 
 

  • Like 5

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als horizontale groei daadwerkelijk helpt heb ik misschien een verklaring waarom. Bij een hangende komkommer moeten de voedingsstoffen van uit de rank via een knik de komkommer in.  Ik kan me voorstellen dat naarmate de komkommer zwaarder wordt dat moeilijker gaat. Als je naar de foto's kijkt zie je dat in horizontale positie de overgang van rank naar komkommer 'vloeiend' verloopt wat voor een sapstroom alleen maar gunstig is.

 

Aldus Frans met een weinig professionele verklaring. ;)

 

sonja_58.thumb.JPG.762ed74d62819bba112f25ce0970fb6a.JPG

 

sonja_59.thumb.JPG.dac7f937fa210582a317ebef51a23fc5.JPG

 

  • Like 2

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...