Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

In mei gezaaid ik dacht steeds het word niets. Net voor de vakantie er één vanaf kunnen halen de anderen die er op dat moment aanhingen waren nog te klein en tegen de oppas gezegd dat ze van de tuin mocht oogsten wat klaar was. Bij terugkomst rondje tuin gedaan en heeft ze eigenlijk bijna niets geoogst en nu hangen die “kleine komkommers” er nog steeds aan. Strakjes toch maar even opmeten.

Geplaatst:

Mooi! Zo sta ik weer in de toplijst openlucht.

Over de nr. 1 bij onderdak (Mai Pensato): Van harte gegund, maar persoonlijk zou ik graag zien dat iemand met een kortere forumnaam 1ste wordt.

Enige reden: ik regel altijd het graveren van de snoeischaar. Een lange gebruikersnaam gaat slecht passen binnen de zeer beperkte ruimte. Zo ben ik ook tegen een wedstrijdgroente als 'Nieuw-Zeelandse Spinazie'.  

• Like 5

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:
52 minuten geleden, HuubvG zei:

Komkommerlijst top 10 is gewijzigd van top 5 onderdak en top 5 openlucht naar top 10 onderdak en top 10 openlucht.

Je hebt de 40,1 cm van @MSDG gemist. En ik zie Frans 2x in top10 onderdak staan.

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst: (aangepast)

@henkg, gewoon 'Mai P' laten graveren, lekker kort en we weten allen wie dat is ... áls dat een winnaar blijft.

Vier dagen geleden was mijn langste van de twee 24,5 cm, nu is die 29,0 cm, dus nog steeds groeiend met plm 1 cm per dag. De tweede en laatste blijft keurig 1,5 cm achter. Boven de 30 cm moeten ze wel komen en wie weet dat er een op de top 10 lijst onderdak komt.

k.jpg

Twee planten, twee komkommers.

aangepast door HuubvG
  • Like 2

Mijn komkommerplant staat nog wel, het enige groene is de komkommer, de rest is wit en bruin van de meeldauw.

Gisteren keek ik even wilde wat onkruid weghalen en mijn beoogde winnaar buitenteelt viel er zo van af.

Hij hangt al een hele tijd en wordt nog niet geel. Hij is ook niet extreem dik, ik.heb kortere gehad welke dikker waren.

Ik heb hem opgemeten met een plankje erbij.

Zie foto, de nieuwe nummer 1 van de buitenteelt. Zorgvuldig opgemeten met behulp van een plankje.

36,4 cm

20220814_084015.thumb.jpg.146febe3707f5889395e8299ca0bf721.jpg20220814_084048.thumb.jpg.e049e2d6256835b5323df8bed6b12206.jpg

Een kleine wijziging in mijn post, dit is de komkommerplant.....

Dat groene wat je ziet is de laatste komkommer. Die is nu ook weggehaald, die was omg 24 cm.

20220814_210529.thumb.jpg.c32ccc7f9e21fb3129b665e85dfaaeca.jpg

aangepast door Plotiemoos
Foto toegevoegd
  • Like 8
Geplaatst:

En ik maar denken dat ik nog een top5 notering zou halen! Vandaag geoogst en gemeten, een gele inzending van 31,6cm voor de buitenteelt:

20220814_112326.thumb.jpg.c091b159d93e0268648e0ec6ac5676ec.jpg

20220814_112341.thumb.jpg.c549dda1d467d62d694817520235593b.jpg

nu hangt er nog 1 groene lange aan de andere sonja. Spannend hoor!!

• Like 2

Vandaag mijn Sonja 1, die tot nu toe op nr1 staat (40,6), maar Parijs is nog ver, eervol doorgeknipt en op de composthoop neegevleid. Er zat nauwelijks groei meer op en nog 1 kromme komkommer van iets meer dan 20 cm eraf gehaald die nog consumabel is.

Over de jonge Sonja 2 heb ik mijn twijfels: eerst 2 vrouwelijke bloemen maar die heb ik weggehaald, daarna tot nu toe alleen mannelijke bloemen ☹

aangepast door Mai Pensato

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

Sonja is niet de makkelijkste, maar t is een wedstrijd 😁 dus mag wat voeten in aarde hebben

Ik vind t in ieder geval leuk om alle reacties te lezen

Nog elke dag groeien mijn twee sonja's in de kas. De langste was vanochtend meer dan 30 cm, bijna 31, dus moest die maar eens op de lijst met 30,8 cm. Niet echt officieel, want deze hangt nog en groeit nog. Zojuist mat ik 31,5. Wanneer de groei er echt uit is, maak ik de komkommer los van de plant, meet die opnieuw op en zet de lengte op de lijst.

31.jpg

De planten zijn iel en hebben weinig blad, vreemde situatie (om niet te zeggen toestanden) in mijn kas. Het blad dat ze hebben, breekt soms spontaan af van een broes water en heeft vanaf het begin vlekken. Sommige bladeren hebben gaten of scheuren.

blad.jpg

aangepast door HuubvG
  • Like 1

De laatste sonja’s eraf gehaald. Planten zijn volledig aan de meeldauw ten onder gegaan. Dus de laatste inzending voor mij @HuubvG 28,6cm . ;)

E94AFB9C-F76E-4A3F-BA60-9B4516B9FAFB.jpeg

3029A867-4540-4C3D-8CD4-978FD04570D3.jpeg

218A5A17-00B0-4EB2-B9FA-9988D66A78ED.jpeg

5D9617A2-88C0-4ED0-8979-738725A1E30D.jpeg

aangepast door prettig gestoord
Afmeting erbij vermeld
  • Thanks 1

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:

(hela, ik dacht dat ik dit bericht gepost had, maar het was blijven hangen)

We hebben even een smaaktest gedaan, kwam op het idee doordat er hier een Sonja en een komkommer uit de winkel lag.

De uitslag: Sonja heeft meer smaak. Ze heeft een dikkere schil (ze is dan ook buiten geteeld), die knaag je niet even weg. In kleine stukjes is de schil wel eetbaar. De komkommer uit de winkel is wateriger en minder smakelijk. 

• Like 3
Geplaatst:

Gisteren eerste Sonja-blad met meeldauw gesignaleerd.

Direct beide Sonja's bij de grond afgeknipt, om te voorkomen dat ze mijn Marketmore gaan besmetten.

Toch is er nu nog hoop voor de Sonja's: de composthoop.

De 2x Marketmore ziet er nog prima uit, en er zit nog groei in. Dit ras gaf hier vorig jaar vruchten tot midden (eind?) september.

Deze groeien beter (ook meer blad), minder gevoelig voor meeldauw, beduidend meer opbrengst, betere smaak. 

Identieke teeltomstandigheden: buiten, beschut, zon van 08:00 - 15:00u, 2 planten per 45 L speciekuip. Nadeel van potteelt: bij heet weer zeker 2x per dag water geven, veel water (iets van 4 a 5 liter per plant per dag, denk ik).

Is Marketmore de allerbeste komkommer voor buiten? Dat kan ik niet zeggen, o.b.v. ervaringen met alleen Marketmore (meerdere jaren) en Sonja (alleen dit jaar).  

Wel was de Sonja een beter wedstrijd-ras, want langere komkommers. Prima keuze dus.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

De keus voor Sonja was ook wel kennismaking met een andere, wat minder bekende komkommer. Zo leren we meer van komkommers hier.

aangepast door HuubvG
  • Like 2
Geplaatst:

Kiek nou, nog een laatste poging van Sonja. Nu een klein augurkje, eens zien hoe groot ze gaat worden aan een gammele, oude plant met veel meeldauw.

20220818_191826.thumb.jpg.4cda917e056c8644f3e48f93c9f4ecec.jpg

• Like 2
Geplaatst:

a5d5283850a46df3c60e0cb299f006b0.jpg

Ik heb wat zaadjes uit Sonja gehaald om te kijken of ze zouden ontkiemen. 1 van 3 stuks ontkiemd.
Ik denk dat ik de laatste Sonja uit haar lijden ga verlossen. Plant is helemaal verdord. Ik zit te wachten totdat die paar minikommers nog wat groeien… maar het wil niet meer.

• Like 4

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...