Friezin Geplaatst: 12 augustus 2022 Geplaatst: 12 augustus 2022 In mei gezaaid ik dacht steeds het word niets. Net voor de vakantie er één vanaf kunnen halen de anderen die er op dat moment aanhingen waren nog te klein en tegen de oppas gezegd dat ze van de tuin mocht oogsten wat klaar was. Bij terugkomst rondje tuin gedaan en heeft ze eigenlijk bijna niets geoogst en nu hangen die “kleine komkommers” er nog steeds aan. Strakjes toch maar even opmeten. Quote
Liesje Geplaatst: 12 augustus 2022 Geplaatst: 12 augustus 2022 Hier nog een tussentijdse foto...ik heb het nog niet opgegeven! Deze is nu ca 36.4 cm. Eens zien of we er nog een paar cm uit kunnen persen 5 Quote
tuinLB Geplaatst: 13 augustus 2022 Geplaatst: 13 augustus 2022 Groter als deze worden ze bij mij niet. Buitenteelt 32.6 cm 1 Quote
HuubvG Geplaatst: 14 augustus 2022 Auteur Geplaatst: 14 augustus 2022 * update * Komkommerlijst top 10 is gewijzigd van top 5 onderdak en top 5 openlucht naar top 10 onderdak en top 10 openlucht. 2 Quote
henkg Geplaatst: 14 augustus 2022 Geplaatst: 14 augustus 2022 Mooi! Zo sta ik weer in de toplijst openlucht. Over de nr. 1 bij onderdak (Mai Pensato): Van harte gegund, maar persoonlijk zou ik graag zien dat iemand met een kortere forumnaam 1ste wordt. Enige reden: ik regel altijd het graveren van de snoeischaar. Een lange gebruikersnaam gaat slecht passen binnen de zeer beperkte ruimte. Zo ben ik ook tegen een wedstrijdgroente als 'Nieuw-Zeelandse Spinazie'. 5 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Mai Pensato Geplaatst: 14 augustus 2022 Geplaatst: 14 augustus 2022 52 minuten geleden, HuubvG zei: Komkommerlijst top 10 is gewijzigd van top 5 onderdak en top 5 openlucht naar top 10 onderdak en top 10 openlucht. Je hebt de 40,1 cm van @MSDG gemist. En ik zie Frans 2x in top10 onderdak staan. Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
HuubvG Geplaatst: 14 augustus 2022 Auteur Geplaatst: 14 augustus 2022 (aangepast) @henkg, gewoon 'Mai P' laten graveren, lekker kort en we weten allen wie dat is ... áls dat een winnaar blijft. Vier dagen geleden was mijn langste van de twee 24,5 cm, nu is die 29,0 cm, dus nog steeds groeiend met plm 1 cm per dag. De tweede en laatste blijft keurig 1,5 cm achter. Boven de 30 cm moeten ze wel komen en wie weet dat er een op de top 10 lijst onderdak komt. Twee planten, twee komkommers. 14 augustus 2022 aangepast door HuubvG 2 Quote
HuubvG Geplaatst: 14 augustus 2022 Auteur Geplaatst: 14 augustus 2022 @Mai Pensato, dankjewel, ik was nog niet goed wakker denk ik. Zal het meteen corrigeren! 2 Quote
Plotiemoos Geplaatst: 14 augustus 2022 Geplaatst: 14 augustus 2022 (aangepast) Mijn komkommerplant staat nog wel, het enige groene is de komkommer, de rest is wit en bruin van de meeldauw. Gisteren keek ik even wilde wat onkruid weghalen en mijn beoogde winnaar buitenteelt viel er zo van af. Hij hangt al een hele tijd en wordt nog niet geel. Hij is ook niet extreem dik, ik.heb kortere gehad welke dikker waren. Ik heb hem opgemeten met een plankje erbij. Zie foto, de nieuwe nummer 1 van de buitenteelt. Zorgvuldig opgemeten met behulp van een plankje. 36,4 cm Een kleine wijziging in mijn post, dit is de komkommerplant..... Dat groene wat je ziet is de laatste komkommer. Die is nu ook weggehaald, die was omg 24 cm. 15 augustus 2022 aangepast door Plotiemoos Foto toegevoegd 8 Quote
Liekie Geplaatst: 14 augustus 2022 Geplaatst: 14 augustus 2022 En ik maar denken dat ik nog een top5 notering zou halen! Vandaag geoogst en gemeten, een gele inzending van 31,6cm voor de buitenteelt: nu hangt er nog 1 groene lange aan de andere sonja. Spannend hoor!! 2 Quote
Goudsbloempje2 Geplaatst: 14 augustus 2022 Geplaatst: 14 augustus 2022 Hier ondertussen ook veel meeldauw aan de Sonja’s. Dat en Sonja’s in bijzondere vormen. 6 Quote
Lia56 Geplaatst: 14 augustus 2022 Geplaatst: 14 augustus 2022 Ziet er wel grappig uit... zal best wel smaken 1 Quote
BBtuin Geplaatst: 14 augustus 2022 Geplaatst: 14 augustus 2022 Mijn record is nu 34 cm onderdak. Ben bang dat het ook de laatste score is. De plant wordt helaas snel minder. 1 Quote
Mai Pensato Geplaatst: 15 augustus 2022 Geplaatst: 15 augustus 2022 (aangepast) Vandaag mijn Sonja 1, die tot nu toe op nr1 staat (40,6), maar Parijs is nog ver, eervol doorgeknipt en op de composthoop neegevleid. Er zat nauwelijks groei meer op en nog 1 kromme komkommer van iets meer dan 20 cm eraf gehaald die nog consumabel is. Over de jonge Sonja 2 heb ik mijn twijfels: eerst 2 vrouwelijke bloemen maar die heb ik weggehaald, daarna tot nu toe alleen mannelijke bloemen ☹ 15 augustus 2022 aangepast door Mai Pensato Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Lia56 Geplaatst: 15 augustus 2022 Geplaatst: 15 augustus 2022 Sonja is niet de makkelijkste, maar t is een wedstrijd 😁 dus mag wat voeten in aarde hebben Ik vind t in ieder geval leuk om alle reacties te lezen Quote
HuubvG Geplaatst: 16 augustus 2022 Auteur Geplaatst: 16 augustus 2022 (aangepast) Nog elke dag groeien mijn twee sonja's in de kas. De langste was vanochtend meer dan 30 cm, bijna 31, dus moest die maar eens op de lijst met 30,8 cm. Niet echt officieel, want deze hangt nog en groeit nog. Zojuist mat ik 31,5. Wanneer de groei er echt uit is, maak ik de komkommer los van de plant, meet die opnieuw op en zet de lengte op de lijst. De planten zijn iel en hebben weinig blad, vreemde situatie (om niet te zeggen toestanden) in mijn kas. Het blad dat ze hebben, breekt soms spontaan af van een broes water en heeft vanaf het begin vlekken. Sommige bladeren hebben gaten of scheuren. 16 augustus 2022 aangepast door HuubvG 1 Quote
prettig gestoord Geplaatst: 17 augustus 2022 Geplaatst: 17 augustus 2022 (aangepast) De laatste sonja’s eraf gehaald. Planten zijn volledig aan de meeldauw ten onder gegaan. Dus de laatste inzending voor mij @HuubvG 28,6cm . 17 augustus 2022 aangepast door prettig gestoord Afmeting erbij vermeld 1 Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
Arja Geplaatst: 17 augustus 2022 Geplaatst: 17 augustus 2022 (hela, ik dacht dat ik dit bericht gepost had, maar het was blijven hangen) We hebben even een smaaktest gedaan, kwam op het idee doordat er hier een Sonja en een komkommer uit de winkel lag. De uitslag: Sonja heeft meer smaak. Ze heeft een dikkere schil (ze is dan ook buiten geteeld), die knaag je niet even weg. In kleine stukjes is de schil wel eetbaar. De komkommer uit de winkel is wateriger en minder smakelijk. 3 Quote
MSDG Geplaatst: 17 augustus 2022 Geplaatst: 17 augustus 2022 Er is weer een potentiële topper ontstaan, kijken of we die kaap van 40,6cm nog kunne slechten. Bladeren van de plant beginnen wel gebreksverschijnselen te vertonen, vooral de punten zijn geel en de groei is wel echt uit de plant. Kan ook komen door de aanhoudende hitte. 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
henkg Geplaatst: 18 augustus 2022 Geplaatst: 18 augustus 2022 Gisteren eerste Sonja-blad met meeldauw gesignaleerd. Direct beide Sonja's bij de grond afgeknipt, om te voorkomen dat ze mijn Marketmore gaan besmetten. Toch is er nu nog hoop voor de Sonja's: de composthoop. De 2x Marketmore ziet er nog prima uit, en er zit nog groei in. Dit ras gaf hier vorig jaar vruchten tot midden (eind?) september. Deze groeien beter (ook meer blad), minder gevoelig voor meeldauw, beduidend meer opbrengst, betere smaak. Identieke teeltomstandigheden: buiten, beschut, zon van 08:00 - 15:00u, 2 planten per 45 L speciekuip. Nadeel van potteelt: bij heet weer zeker 2x per dag water geven, veel water (iets van 4 a 5 liter per plant per dag, denk ik). Is Marketmore de allerbeste komkommer voor buiten? Dat kan ik niet zeggen, o.b.v. ervaringen met alleen Marketmore (meerdere jaren) en Sonja (alleen dit jaar). Wel was de Sonja een beter wedstrijd-ras, want langere komkommers. Prima keuze dus. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
HuubvG Geplaatst: 18 augustus 2022 Auteur Geplaatst: 18 augustus 2022 (aangepast) De keus voor Sonja was ook wel kennismaking met een andere, wat minder bekende komkommer. Zo leren we meer van komkommers hier. 19 augustus 2022 aangepast door HuubvG 2 Quote
Arja Geplaatst: 18 augustus 2022 Geplaatst: 18 augustus 2022 Kiek nou, nog een laatste poging van Sonja. Nu een klein augurkje, eens zien hoe groot ze gaat worden aan een gammele, oude plant met veel meeldauw. 2 Quote
HuubvG Geplaatst: 19 augustus 2022 Auteur Geplaatst: 19 augustus 2022 (aangepast) Uit de kas, 32,5 cm. 20 augustus 2022 aangepast door HuubvG dubbele foto verwijderd 1 Quote
fre3ke Geplaatst: 22 augustus 2022 Geplaatst: 22 augustus 2022 We gaan gewoon door. 23 centimeter nu. In een droge tuin waar het de komende twee weken weer zeer warm wordt, dus ik reken niet op een winnaar. 2 Quote
Mellie Geplaatst: 23 augustus 2022 Geplaatst: 23 augustus 2022 Ik heb wat zaadjes uit Sonja gehaald om te kijken of ze zouden ontkiemen. 1 van 3 stuks ontkiemd. Ik denk dat ik de laatste Sonja uit haar lijden ga verlossen. Plant is helemaal verdord. Ik zit te wachten totdat die paar minikommers nog wat groeien… maar het wil niet meer. 4 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.