Jometje Posted April 30, 2022 Share Posted April 30, 2022 Hallo Heb tomaten planten die al 40 cm hoogte zijn binnen . normaal mogen ze nog niet naar buiten ! Kan ik ze nog een tijdje binnen houden ? Gr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oudholland Posted April 30, 2022 Share Posted April 30, 2022 Komen de tomaten buiten in de volle grond / onder een afdak te staan, of in de kas? Dat is wel een verschil namelijk in de temperatuur die het daar is, dus wat al mogelijk is. Binnen houden is nog wel een optie denk ik, maar zorg dan dat ze op een niet te warme maar wel zeer lichte plaats staan. Anders worden ze wel hoog maar niet stevig. Hier staan de planten overdag al in de kas, maar haal ik ze in de avond steeds weer naar binnen ivm het afkoelen. Zie dit topic voor meer ervaringen, daar heb ik ook een uitgebreidere reactie gegeven. Quote Oudholland Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu? Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted April 30, 2022 Share Posted April 30, 2022 @Jometje, lees ook het tomatentopic 2022, daar is die vraag ook al aan de orde geweest. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jometje Posted April 30, 2022 Author Share Posted April 30, 2022 De tomaten moeten in volle grond , maar ik heb er wel een afdakje voor in plastick die ik nog moet bevestigen zodat er niet kan op regenen . Maar ze zijn te vroeg voorgezaaid ! Dank voor jullie info Gr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Posted April 30, 2022 Share Posted April 30, 2022 Hij geeft voor snachts 1°C aan. Dan heb je erg veel kans op vorst aan de grond. Omdat je met 1 nachtvorst weken voorkweken kan verpesten zou ik nog even wachten. ps volgend jaar wat later zaaien. eind maart of zelfs begin april. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted April 30, 2022 Share Posted April 30, 2022 Het is wat @Roland zegt, onder 0 is nefast (open hemel paar graden op 2m/1,5m zoals weergegeven wordt in de voorspellingen is vaak paar graadjes vorst aan de grond). Hangt ook voor de plant af hoelang en hoeveel onder 0 of dan alleen de top weg is of meer. Vooral in kas en een beetje ook in tunnel (en waar deze staan) blijft de temperatuur wat hoger en bevriezen ze niet. Ook stenen en beton (bv ingesloten hoekje tussen muren) of een stedelijk gebied is voordelig. Een tomaat gaat niet kapot zolang het niet vriest, lage temperaturen nachts zijn wel slecht voor de vruchtzetting en dit afhankelijk van soort. Als de temperaturen overdag ook laag blijven (zoals bv vorig jaar) groeit de plant bijna niet, als dit lang duurt krijg je een volledige groeistop. De omstandigheden zijn nu wel veel beter als vorig jaar, het is nu juist opletten dat er geen vorst in de plant komt, en dat is voor iedereen een risico dat men moet afwegen naar eigen omstandigheden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanne heijmans Posted May 5, 2022 Share Posted May 5, 2022 Ik heb de tomaten al buiten staan,al 3 dagen en nachten,en het gaat goed.nu is het hier mooi weer,en de nacht temperatuur is 10 graden,en wordt nog hoger volgende week Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted May 5, 2022 Share Posted May 5, 2022 Maandag ga ik alles uitplanten. Zondagnacht is het minimum 5 graden, en daarna is ook hier de kou weg. Ook de pepers, paprika's, pompoenen en komkommers gaan dan de grond in. Het wordt dus flink buffelen maandag. Maar het ochtend- en avondritueel is dan tenminste voorbij. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jometje Posted May 6, 2022 Author Share Posted May 6, 2022 Dank jullie wel voor de info . Zal ze dan ook maar buiten planten . Zou het waar zijn dat er op tomaten in volle grond niet mag regenen ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSDG Posted May 6, 2022 Share Posted May 6, 2022 @Jometje niet mogen is een groot woord, maar de kans dat je phytophtera krijgt in je tomaten zonder afdak is enorm groot! Dus het is absoluut aan te raden om een afdakje te maken en anders de tomaten op een warme plek te zetten waar de tomaten snel opdrogen na een regenbui. Sommige rassen kunnen wat beter tegen ons natte klimaat dan anderen, struiktomaten zoals bijvoorbeeld Cherry Cascade zijn goed geschikt voor buitenteelt. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted May 6, 2022 Share Posted May 6, 2022 Nee, dat is niet waar. Alle planten vinden regen op z'n tijd fijn.Het is het te lange nat blijven wat schadelijk is. Overigens is het niet de regen die schadelijk is, maar het nat blijven (ook door o.a. condens) in combinatie met schimmelsporen (en een lagere afweer van de planten, sommige planten kunnen er beter tegen).Onder een afdak heb je geen of minder last van regen, maar nog steeds condens vorming.En in een kas heb je minder last van schimmels, maar vanwege luchtcirculatie komt er nog steeds lucht van buiten binnen, maar minder dan in de open lucht. Je hebt maar 1 schimmelspoor nodig om een aantasting te krijgen. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted May 6, 2022 Share Posted May 6, 2022 (edited) Tja condens is wel een probleempje, en dan ben je soms beter af met overkapping (schuin) dan tunnel, een serre heeft trouwens ook condens maar loopt via het glas af. Folie kan indien met een laagje hetzelfde effect hebben als glas voor een paar jaartjes. Overkapping, tunnel en serre hebben nog een een ander voordeel, de infectie wordt vaak via de onderste bladeren binnengebracht en bij die heb je geen last van opspattende regen. Maar alles hangt af van weersomstandigheden en enige preventie die je doet, in een slecht jaar heeft iedereen er last van en ook of in de buurt infectiebronnen zijn, of dat nu buiten, overdekt, tunnel of serre is en dan helpen vooral planten die enige resistentie hebben. Buiten heb je de meeste kans in een slecht jaar op geen oogst bij niet resistente planten, de andere locaties verhogen je kans dan op een betere oogst en vooral ook omdat daar de temperatuur eerder en gemiddeld hoger blijft en een langer seizoen geeft, in een goed jaar maken de verschillende locaties weinig verschil.( Edited May 6, 2022 by redzebra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted May 6, 2022 Share Posted May 6, 2022 Phytophtera: de kans op besmetting op een volkstuin acht ik beduidend hoger dan die op je tuin aan huis. Op een volkstuin heeft bijna iedereen aardappelen en tomaten staan. Thuis is dat anders. Thuis is een afdakje minder nodig, mits de planten na regen weer goed en snel kunnen opdrogen. Garantie: geen énkele! Nu weer terug naar 'Wanneer naar buiten". Ik denk zelf aan aanstaande woensdag. Vanaf dan zijn ook de nachttemperaturen niet meer (te) laag. Vroeg buitenzetten: leuk, dan ben je van die zooi binnen af. Maar als het buiten nog fris is, dan groeien je plantjes voor geen (milli)meter. En elke dag alles van binnen naar buiten zeulen, en weer terug: dat is niet mijn ding. Er is nu wel een luxeprobleempje: overvloedige zonneschijn. Afharden dus. Eerste dag ivolschaduw, tweede dag 3/4 schaduw, derde dag in 1/2 schaduw, daarna naar volle zon, en uitplanten. Mensen met een tuin aan huis zijn hier alweer in het voordeel. Daar zijn veel makkelijker geschikte afhard-plekjes te vinden. (Het mooiste is natuurlijk langdurig veelal bewolkt weer, met een nachttemperatuur van > 10 graden. Dan kieper je het hele spul in één keer naar buiten). Maar dat doet zich maar eens in vele jaren voor. Zonet even een rondje langs de velden gelopen (hier, binnen): de tomaten (gezaaid eind maart) en pepers (gezaaid eind februari) zijn nu ongeveer 25 cm hoog. Precies goed, nog geen handenbindertjes, laat staan een oerwoud in huis. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted May 6, 2022 Share Posted May 6, 2022 Ja, dat klopt, bijzonder goed voorjaar nu, de nachttemperaturen zullen een beetje afhankelijk zijn waar je woont en vanwege de voorspelde zonneschijn zal afharden eerder een probleempje zijn, alsook misschien droogte. Alleszins buiten lijkt een vroeg zomertje te worden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts